Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hi.nl website slaat wachtwoorden op in plaintext!

Pagina: 1
Acties:

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:11
Ik viel net van m'n stoel toen ik de "wachtwoord vergeten" functie van hi.nl gebruikte. Per mail ontving ik m'n gebruikersnaam en via sms mijn wachtwoord in plain-text! 8)7
Dat betekend dus dat ze een database hebben met wachtwoorden van iedereen in plain-text. Ik heb gelijk m'n wachtwoord veranderd in iets wat ik nergens gebruik.

Hoe zou ik dit probleem aan kunnen pakken? Op de website zijn geen e-mail adressen van de webmaster oid te vinden, enige optie lijkt een brief sturen of bellen (maar dan krijg je callcenter medewerker die je niet wil doorverbinden).

Verwijderd

Privacy statement even doorlezen?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is maar een oplossing voor en dat is overal verschillende wachtwoorden gebruiken. Er zijn zoveel sites die dit doen..

Maargoed het is nog mogelijk dat ze omkeerbare encryptie gebruiken ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
als iets niet als hash opgeslagen is betekend het niet dat het niet encrypted in de database zit...

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

En stel dat ze het encrypted hebben opgeslagen, waarbij alleen je e-mailadres een deel van de sleutel is? ;)

Je aanname is dus bij voorbaat al niet goed.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:58

sanzut

It's always christmas time

Probeer het gewoon eens via info@hi.nl of webmaster@hi.nl?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het lijkt me logisch dat ze je wachtwoord niet encrypted/gehashed naar je toesturen, dan kun jij het immers niet lezen toch? ;) [/flauw]

Dit hoeft absoluut niet te betekenen dat ze je wachtwoord in leesbare vorm op slaan hoor. Het zou evengoed kunnen dat ze je wachtwoord encrypted opslaan i.p.v. op de gebruikelijke manier met een hash. :) Het is wat ongebruikelijk inderdaad om wachtwoorden te kunnen herleiden en zelfs een onveilig in het geval dat de encryptiesleutel lekt natuurlijk.

Dus, niet echt netjes, maar het betekent niet per definitie dat je wachtwoord in leesbare vorm in de database staat. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Was/is bij T-Mobile ook zo. Ik raad je aan gewoon nooit ergens hetzelfde wachtwoord bij verschillende partijen te gebruiken.

Verwijderd

Bij plain text is er ook de mogelijkheid om die wachtwoorden ook uit de DB te lezen, dus ja, er is een kans op een lek.

En aangezien veel mensen 1 wachtwoord voor alles nog gebruiken is het gewoon een slechte zaak.

• orillion
En wat moet ik daar dan in vinden? "Je wachtwoord is super veilig opgeslagen, kan nooit iemand bij"? Er staat niets over wachtwoorden of inlog gegevens...
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:01:
En stel dat ze het encrypted hebben opgeslagen, waarbij alleen je e-mailadres een deel van de sleutel is? ;)

Je aanname is dus bij voorbaat al niet goed.
Dan staat dat dus in de source code en zou iemand die toegang heeft tot het systeem dat ook kunnen lezen en dus ook mijn plain-text wachtwoord kunnen achterhalen...

[ Voor 42% gewijzigd door orillion op 19-10-2009 17:05 ]

Verwijderd

orillion schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:03:
[...]

En wat moet ik daar dan in vinden? "Je wachtwoord is super veilig opgeslagen, kan nooit iemand bij"? Er staat niets over wachtwoorden of inlog gegevens...

[...]

Dan staat dat dus in de source code en zou iemand die toegang heeft tot het systeem dat ook kunnen lezen en dus ook mijn plain-text wachtwoord kunnen achterhalen...
Nee je hebt gelijk, ik heb zelf ook niks kunnen vinden.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]

Nou niet per se in de source code, maar je hebt gelijk dat de sleutel érgens opgeslagen moet zijn. En dat betekent dat iemand met volledige toegang tot het systeem bij jouw wachtwoord in leesbare vorm kan komen ja.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

[...]

[...]

Mwah, omkeerbare encryptie betekent hopelijk niet key in de code. Dat zou slecht zijn ;)

Overigens betekent een password reset niet dat je password wel onomkeerbaar gehashd is.
(wat trouwens wel wordt aangeraden)

Maargoed, wil je echt veilig zijn, dan gebruik je gegenereerde passwords en sla je die op in bijvoorbeeld patra. Voor de volledigheid kan je dan patra op een truecrypt volume zetten. Da's alleen lastig als je ergens heen wilt (je hebt admin rechten nodig voor truecryp). Veder moet je voor patra weer dingen kunnen uitvoeren. Dus even je mail checken zou dan wel eens lastig kunnen worden op een publieke computer.

paranoia
Plus, weet je zeker dat er geen keylogger oid op zit?
/paranoia

[ Voor 10% gewijzigd door J2pc op 19-10-2009 17:26 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

orillion schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 16:58:

Dat betekend dus dat ze een database hebben met wachtwoorden van iedereen in plain-text. Ik heb gelijk m'n wachtwoord veranderd in iets wat ik nergens gebruik.
leuke aanname, maar heb je daar bewijs voor?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je doet wel heel veel aannames als feiten presenteren.
Weet je zeker dat het in plaintext in de DB staat :?
[...]
En wie zegt dat het systeem niet op gecompileerde code draait?

Je probeert je eigen manier van onveilig werken (op meerdere plekken hetzelfde wachtwoord gebruiken) nu af te schuiven op de webmaster van Hi.NL ...

Tijd voor een nieuwe sig..

• orillion
Right, okay, jullie hebben allemaal gelijk en mijn theorie slaat nergens op. Het is good practice om dit soort dingen te doen, ik moet m'n mond houden.

Er is overigens maar 1 iemand die echt heeft geantwoord op mijn vraag, alleen werkt dat antwoord helaas niet (email bounced).

[ Voor 29% gewijzigd door orillion op 19-10-2009 19:27 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cloud schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:07:
[...]

Nou niet per se in de source code, maar je hebt gelijk dat de sleutel érgens opgeslagen moet zijn. En dat betekent dat iemand met volledige toegang tot het systeem bij jouw wachtwoord in leesbare vorm kan komen ja.
Als diezelfde persoon login.php aanpast dan kan ie de user/pass combo's ook onderscheppen. Dus dat is geen argument om hashing boven encryptie te verkiezen denk ik zo. Tegen kwaadwillende medewerkers met systeemtoegang is technisch gewoon nauwelijks te beveiligen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Er zijn genoeg methodes om ook een encrypted password in de database op te nemen zonder dat uit de source code de originele data te herleiden is, cq. uberhaupt de sleutel te bepalen is. Je moet alleen weten hoe :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

orillion schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:26:
Right, okay, jullie hebben allemaal gelijk en mijn theorie slaat nergens op.
Er wordt je alleen om uitleg over jouw conclusie gevraagd.
Het is good practice om dit soort dingen te doen, ik moet m'n mond houden.
Ook dat staat nergens.
Maar je zult ongetwijfeld wel beseffen dat het doel van de applicatie (het opnieuw kunnen versturen van je ingegeven wachtwoord) inhoudt dat er geen one-way encryptie/hashing kan worden gebruikt.

Of je aan een dergelijk systeem ook zeer kritische inloggegevens wil toevertrouwen is een ander verhaal.

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 19-10-2009 20:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1