Site testen op verschillende browsers(ontwikkelomgeving mac)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
Aangezien je IE6 nog steeds niet (helaas) weg kan denken als het gaat om website ontwikkeling, zoek ik een handige tool, die naast Firefox/Safari ook alle browsertests kan uitvoeren. Ik ontwikkel op een mac dus een voorwaarde is dat het op een mac moet draaien of via een browser bereikbaar moet zijn. Verder moet ik een snel restultaat krijgen. Dit is makkelijk omdat het meestal 'trail en error' dingetjes zijn. Iedere keer 10 minuten wachten op een screenshot is niet handig.

Ik weet wat de volgende dingen bestaan maar deze voldoen niet:

http://browsershots.org
Werkt goed maar duurt te lang, ik zoek iets wat sneller is (< 10 seconden)

multiple IE
Werkt goed maar ik gebruik zoals ik al zei Mac, dus ook niet geschikt. Deze is voor XP, vista werkt volgens mij ook niet.

Ik vind het overkill om naast mijn huidige leopard, vmware of parallels te draaien, puur voor de browsers.

Mijn vraag, zijn er andere manieren voor de mac? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem :)

p.s. misschien moet deze naar het apple fora. Is een twijfelgevalletje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zou toch kiezen voor een VM. XP met Multiple IE lijkt me dan voor de hand liggen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:16
Op linux gebruikte ik altijd ies4linux. Wellicht dat dat ook op een Mac te compileren valt (of er is een ies4mac)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Met ies4osx kun je Internet Explorer voor Windows draaien op Mac OS X. Plugins zoals ActiveX worden alleen niet ondersteund. Maar voor het testen van layouts en JavaScript (alleen niet benchmarken) werkt het wel goed.

Andere oplossingen zijn om via Parallels of andere emulatiesoftware Windows binnen een virtuele machine te draaien, of het via Bootcamp doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Stalkert schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 16:43:

Ik vind het overkill om naast mijn huidige leopard, vmware of parallels te draaien, puur voor de browsers.
Overkill? Als developer is het juist je taak om te zorgen dat het op de meestgebruikte browsers werkt. Slechts een screenshot van een site is nog geen goede test. Testen doe je door de browser erbij te pakken en zo door de site te durfen, dan kun je ook alle functionaliteit goed doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

Bosmonster

*zucht*

Ik snap de opmerking van de overkill ook niet echt. Een belangrijk onderdeel van frontend development is het testen in verschillende omgevingen. Een virtualisatie omgeving is dus imho een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
Adobe Browser Labs is wel een handige (Flash) tool om websites te vergelijken in verschillende browsers. En dan met name het verschil tussen Firefox 2/3 en IE 6/7/8.

https://browserlab.adobe.com/index.html

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Mjah, das hetzelfde als browsershots feitelijk. Het vergelijkt alleen maar screenshots in verschillende browsers en is dus redelijk zinloos om de volgende redenen:

1. Je zult het toch functioneel moeten testen in de verschillende echte browsers. Als je die installaties dan toch hebt, bijvoorbeeld in een virtualisatie-omgeving, heb je die screenshots ook niet meer nodig.

2. Hoe belangrijk is het dat je pagina's op de pixel nauwkeurig gelijk zijn in verschillende browsers? Geen enkele gebruiker die ze over elkaar gaat leggen. Al die fancy 'comparison-tools' die Adobe daarin verwerkt heeft zijn mijns inziens dus ook zinloos.

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 19-10-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Laatst online: 06-08 15:23
Tom schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 16:56:
[...]

Overkill? Als developer is het juist je taak om te zorgen dat het op de meestgebruikte browsers werkt. Slechts een screenshot van een site is nog geen goede test. Testen doe je door de browser erbij te pakken en zo door de site te durfen, dan kun je ook alle functionaliteit goed doorlopen.
Je hebt gelijk, de benaming overkill is niet helemaal wat ik bedoel. Het gaat er meer om dat ik het niet prettig vind bij het HTML/CSS gedeelte parallels te draaien. Ik heb parallels maar vind het gewoon niet zo prettig werken (het vertraagt mijn systeem). Uiteraard test je een webapplicatie voortdurend op verschillende browsers daar is parallels dan wel weer geschikt voor. Het gaat mij meer om de design issues tussen browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Stalkert schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:06:
[...]

Uiteraard test je een webapplicatie voortdurend op verschillende browsers daar is parallels dan wel weer geschikt voor. Het gaat mij meer om de design issues tussen browsers.
Ik snap niet wat je hier bedoelt. Aan de ene kant heb je het over dat het logisch is dat je een webapplicatie (of website neem ik aan) gewoon test en daar dus parallels voor gebruikt.

Maar vervolgens zeg je dat dat dus blijkbaar niet geldt voor design issues tussen browsers, die html/css gerelateerd zijn en dus ook gewoon vallen onder webdevelopment.

Bij webdevelopment, dus het ontwikkelen van iets voor webbrowsers, hoor je in die browsers te testen. Daar kun je geen onderscheid in maken voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai hier Internet Explorer 6 via Wine (Wine for OS X), en IE7 en IE8 werken voor sommige mensen al, voor anderen nog niet, maar dat komt wel met updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Multiple IE oplossingen kan ik niet aanraden. De IE6 standalone die ik even gebruikt heb reageerde heel anders dan de echte IE6 bijv. Volgens mij delen ze de javascript engine van de 'echte' build oid. Voor puur layout testen kon ik t wel gebruiken. Wij hebben gewoon losse machines waar we naartoe kunnen remote desktoppen, werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:43
Cartman! schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 18:58:
Multiple IE oplossingen kan ik niet aanraden. De IE6 standalone die ik even gebruikt heb reageerde heel anders dan de echte IE6 bijv. Volgens mij delen ze de javascript engine van de 'echte' build oid. Voor puur layout testen kon ik t wel gebruiken. Wij hebben gewoon losse machines waar we naartoe kunnen remote desktoppen, werkt prima :)
Ik heb tbh prima ervaringen met IETester, vooral omdat deze van IE5.5 t/m je eigen versie ondersteunt en ook onder Windows 7 prima werkt. Fouten qua renderen heb ik nog niet gespot eigenlijk, gewoon 'n heerlijk programma, zeker icm de toolbar die van dezelfde developers komt (geeft Firebug-achtige support voor IE <8) werkt het hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Leftblank schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:01:
[...]

Ik heb tbh prima ervaringen met IETester, vooral omdat deze van IE5.5 t/m je eigen versie ondersteunt en ook onder Windows 7 prima werkt. Fouten qua renderen heb ik nog niet gespot eigenlijk, gewoon 'n heerlijk programma, zeker icm de toolbar die van dezelfde developers komt (geeft Firebug-achtige support voor IE <8) werkt het hier prima.
Goede tip, ik heb het net even getest en die is recht naar mijn bookmarks gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
In Firefox heb je verschillende tools om je website te testen, Webdeveloper, IETab en andere...

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Maar IETab werkt natuurlijk niet onder OSX heh ;)

Een VM kom je echt niet onderuit. Het best is nog om er twee te hebben: een met IE6 en een met IE8. IETester in een VM is nml niet 100%. Ik heb javascript-errors in IETester-IE6 gezien die in een echte IE6 niet voorkwamen.

Tip: IE6 kun je mooi in een Win2000 VM installeren, want die hoef je niet te activeren, en eet lekker weinig resources :P

Dus, zoals gezegd, Parallels is een goeie. QEMU draait wellicht op OSX? Dan is er nog VMware Fusion en natuurlijk VirtualBox van Sun.

[ Voor 14% gewijzigd door _Thanatos_ op 22-10-2009 01:39 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

JefSnare schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:23:
In Firefox heb je verschillende tools om je website te testen, Webdeveloper, IETab en andere...
En met IE8 geinstalleerd is IEtab altijd IE8 in IE7 compat-mode. Gebruik hem nu dus eigenlijk nooit meer.

Dingen als IETester en MultipleIE lijken altijd goed te werken. Tot je een keer iets ingewikkelds wilt testen en het daarin gewoon werkt en de klant zegt dat het niet werkt.

Dat hoef je maar 1x te hebben en dan kun je alsnog een echte testomgeving installeren. M.a.w. die hele stap kun je net zo goed overslaan, gaat je op een bepaald punt in je loopbaan een hoop tijd besparen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Ik maak gebruik van remote desktop, heb een server draaien met databases (test), hierop staat IE6. Collega's met IE7/8.

Werkt niet ideaal, maar ja zolang safari/ firefox geen IE kan simuleren op de mac moet ik hiermee werken.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:50
Hebben jullie dan ook verschillende vm's voor IE6, IE7 en IE8 in het geval dat er niet op windows wordt ontwikkeld? Of is de IE7 compat. mode van IE8 voldoende voor IE7 te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Microsoft bied zelf VPC's aan om te kunnen testen in verschillende browsers op verschillende besturings systemen van microsoft.

Hieronder de link naar de download site:
http://www.microsoft.com/...D0A413C8EF&displaylang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 22:18
IE6 negeren, dan gaan mensen vanzelf overstappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CrossOver ondersteunt IE6, ik denk dat dat het makkelijkste is. Gewoon CrossOver installeren en dan IE6 en eventueel IE7 en IE8 ook nog proberen, maar die laatste twee leveren sowieso minder problemen op. Voordeel van CrossOver is dat je deze drie versies gewoon naast elkaar kan draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bosmonster schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:16:
[...]
Dingen als IETester en MultipleIE lijken altijd goed te werken. Tot je een keer iets ingewikkelds wilt testen en het daarin gewoon werkt en de klant zegt dat het niet werkt.

Dat hoef je maar 1x te hebben en dan kun je alsnog een echte testomgeving installeren. M.a.w. die hele stap kun je net zo goed overslaan, gaat je op een bepaald punt in je loopbaan een hoop tijd besparen :+
Ik denk dat iedereen dat gewoon zelf eens moet ondervinden, je omschrijft precies de reden waarom wij die multiple-oplossingen niet meer gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Reboot schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:11:
IE6 negeren, dan gaan mensen vanzelf overstappen..
Dan gaan je klanten vanzelf opstappen bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:08
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6455

Is dat niet wat, gebruik het zelf op windows in mijn Firefox. Weet niet of het ook op OSX werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
jbdeiman schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:24:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6455

Is dat niet wat, gebruik het zelf op windows in mijn Firefox. Weet niet of het ook op OSX werkt.
Dit is hetzelfde als Browsershots en dat voldoet niet volgens de TS.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Ik denk dat je het beste met CrossOver aan de gang kunt. Of Darwine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:14:
[...]

Dan gaan je klanten vanzelf opstappen bedoel je?
Haha, goed punt. Ik vraag zelf de klant altijd naar hun mening over ondersteuning van IE6. Indien ze dit willen reken ik daar meer voor, anders zet ik er iets van IE6 Update (http://ie6update.com/) op.

Ik ontwikkel altijd eerst voor FF/Safari, gebruik een reset stylesheet en de rest met VMWare Fusion. Ik moet zeggen door een reset stylesheet the gebruiken haal je de meeste vervelende bugs al uit IE6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:18:
[...]

Haha, goed punt. Ik vraag zelf de klant altijd naar hun mening over ondersteuning van IE6. Indien ze dit willen reken ik daar meer voor, anders zet ik er iets van IE6 Update (http://ie6update.com/) op.
Klanten vragen naar IE6 support. Ik sta al verbaasd als een klant weet welke versie van IE die zelf heeft en dat er uberhaupt verschil tussen zit :D
Ik ontwikkel altijd eerst voor FF/Safari, gebruik een reset stylesheet en de rest met VMWare Fusion. Ik moet zeggen door een reset stylesheet the gebruiken haal je de meeste vervelende bugs al uit IE6.
Ik heb een persoonlijke afkeur tegen reset stylesheets. Vooral omdat ze ook heel veel standaardgedrag weggooien die je vervolgens weer heel lastig (of gewoon niet) terugkrijgt (zoals lists en form-elementen). Dat een reset CSS bugs oplost in IE6 heb ik nog nooit van gehoord overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 25-10-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 20:48:
Ik heb een persoonlijke afkeur tegen reset stylesheets. Vooral omdat ze ook heel veel standaardgedrag weggooien die je vervolgens weer heel lastig (of gewoon niet) terugkrijgt (zoals lists en form-elementen). Dat een reset CSS bugs oplost in IE6 heb ik nog nooit van gehoord overigens.
Daarom is het ook zaak de reset stylesheet aan te passen naar je eigen voorkeuren. Misschien dat ik het niet goed omschreef, het lost natuurlijk geen bugs op maar rendering verschillen tussen IE en bvb FF. Voornamelijk verschillen in standaard lettergrootte, margins, padding, etc. Dat scheelt al een hoop. Als je daarnaast gewoon netjes aan valide (x)html houd is het meestal niet veel werk meer om voor IE nog wat kleine dingen aan te passen.

Zolang grootte bedrijven helaas zich aan IE6 houden zal het nog lang duren voordat we deze browser niet meer hoeven te ondersteunen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

In 2014 loopt de support voor XP, en daarmee IE6, af. Vanaf dan hoef je het van Microsoft niet meer te ondersteunen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi is dat! Tot dan blijf ik mensen maar pesten met een versie van IE Update ;) Duurt helaas nog wel een tijdje moet ik zeggen, dat ze na zo lang nog steeds niet doorhebben dat IE6 dood *moet*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nevermind

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:08:
Mooi is dat! Tot dan blijf ik mensen maar pesten met een versie van IE Update ;) Duurt helaas nog wel een tijdje moet ik zeggen, dat ze na zo lang nog steeds niet doorhebben dat IE6 dood *moet*
Mjah, IE7 moet ook weg en IE8 ook. Helaas zijn we dan weer 10 jaar verder voor we eindelijk fatsoenlijk CSS3 kunnen gebruiken.

MS moet gewoon stoppen met browsers maken, of gewoon een standaard engine gebruiken zoals Webkit.

Maar goed.. dat gaat natuurlijk nooit gebeuren helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 27-10-2009 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:58:
[...]
MS moet gewoon stoppen met browsers maken, of gewoon een standaard engine gebruiken zoals Webkit.
Dat zou wel mooi zijn, maar als ze echt (in Europa) de gebruiker laten kiezen welke browser ze willen gebruiken; en FireFox, Safari, Opera enz. hier goed gebruik van maken dan is er nog wel een kans dat IE's aandeel verder gaat krimpen. Zeker nu mensen toch wel redelijk aan het overstappen zijn naar Windows 7 naar mijn idee...

Verder zal helaas inderdaad IE7/8 nog lang niet verdwijnen, daar is M$ veel te groot voor, maar ze maken al grote stappen naar een beter product.
Pagina: 1