• Garcia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
Bij mjin bedrijf maken we gebruik van vele IP ranges, welke soms ook weer zijn opgedeeld in kleinere blokken. Op dit moment gebruiken wij excel als IP adres management "systeem". Hierin staat welk IP range wij toegewezen hebben aan welk gebouw, de contact persoon en meer van dat soort informatie. Nu zijn wij eigenlijk op zoek naar een professioneel tool. Er zijn tools die realtime informatie leveren (zoals Solarwinds), maar dat is niet de bedoeling. Vaak hebben die vaste velden. Heb al overwogen om iets in access te bouwen, maar waarom iets bouwen als er misschien al iets bestaat.

Ben benieuwd hoe jullie IP adres management doen.

There will always be someone smarter than me. Don't just assume you're it.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:54
Misschien een stomme vraag, maar waarom voldoet het huidige systeem (Excel sheet) niet meer? En zo niet: wat zijn de dingen die je mist? Ik kan er wel een aantal opnoemen maar omdat je zelf niets aangeeft wacht ik daar even mee.

• army
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-01 22:28

army

The root of a lot of evil

Het hangt af van je budget en wat je er mee wilt. Bij grote omgevingen heb ik vaak VitalQIP ingezet waar dan ook OSPF-area's worden bijgehouden, DNS en DHCP-servers worden voorzien van de juiste gegevens, etc. De kosten hiervan kunnen flink oplopen. De jongens van NetIQ hadden een soort gelijk product, maar verder dan testen ben ik er niet meegekomen.

"I don't have hard drives. I just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers." — ikkenai

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben ook in verschillende organisaties hostmaster geweest.
Mijn uiteindelijke beste tool was de combinatie vi/svn in combinatie met wat persoonlijke scipting.

Alle commerciele producten zijn overloaded met features en vaak hoeft je er maar een paar te gebruiken. Daarnaast heb je vaak specifieke administratie eisen.

Als je in 1 keer een goed plat textbestand maakt, heb je daar eeuwig plezier van! (Lekker greppen,sedden, awken!)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:06
Op het werk gebruik ik ook VitalQIP, zoals eerder genoemd.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wij gebruiken IPPlan
http://sourceforge.net/projects/iptrack/
niks bijzonders over te melden werkt gewoon.

• Garcia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33
@Myrdhin
Een aantal velden als:
- begin en eind adres van een range
- het subnet masker
- het subnetmasker in slashnotatie (bijv. /24)
- gebouw
- contact persoon
- datum uitgifte
- toegewezen DHCP server(s)
- extra opmerkingen

Het mooiste zou zijn als je alle IP ranges die bij een bepaald gebouw horen kunt opvragen.

@TrailBlazer
Ik zal eens kijken naar IPplan. Wel al gezien dat je daar het een en ander voor moet configureren.

There will always be someone smarter than me. Don't just assume you're it.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55
Garcia schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:57:
@Myrdhin
Een aantal velden als:
- het subnet masker
- gebouw
- contact persoon
- datum uitgifte
- toegewezen DHCP server(s)
- extra opmerkingen

Het mooiste zou zijn als je alle IP ranges die bij een bepaald gebouw horen kunt opvragen.

@TrailBlazer
Ik zal eens kijken naar IPplan. Wel al gezien dat je daar het een en ander voor moet configureren.
Hallo Garcia,

ik hoop wel dat je je even in wat databases verdiept: in plaas van

- het subnet masker

heb je aan netwerkadres en aantal bits natuurlijk genoeg, de rest bereken je wel :)

voor de rest: wat trailblazer said :) Ipplan is een goede tool als je 'm eenmaal ingericht hebt! vitalqip ook, ik weet alleen niet of je budget dat toelaat, en als alleen ip beheertool (zonder dhcp/dns etc koppeling) is het wat duur.

• vliegjong
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

Je kan eventueel ook eens een kijkje nemen naar Infoblox. Zijn proven appliances....

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15

Predator

Suffers from split brain

overhyped schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:07:
voor de rest: wat trailblazer said :) Ipplan is een goede tool als je 'm eenmaal ingericht hebt! vitalqip ook, ik weet alleen niet of je budget dat toelaat, en als alleen ip beheertool (zonder dhcp/dns etc koppeling) is het wat duur.
Toevallig had ik ook dit topic gezien een week geleden.
Ik wilde ook mijn Excel sheets naar de vuilbak verwijzen.

Na wat rondgesnuffel en getest heb ik ook Trailblazer's tip uitgeprobeerd en ik gebruik Ipplan nu ook.
Ik hoef geen DNS/DHCP koppeling, gewoon een tool om al onze subnetten ordelijk en hierarchisch bij te houden.

Het voldoet voor wat ik wil. :)
Alleen jammer dat de custom template info die je kan bijvoegen (om bv VLAN ID's e.d. bij te houden) niet in de display menu's getoond wordt (je kan er wel op zoeken).
Ik heb ook de indruk dat het development nogal een slakkegangetje gaat.
Wat ik net beschrijf is blijkbaar al een hele tijd geleden gevraagd maar het is nog niet uitgevoerd. Jammer

Maar het is goed genoeg.

Trailblazer: tnx for the tip ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Predator op 03-11-2009 14:29 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• overhyped
  • Laatst online: 21:55
vliegjong schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:44:
Je kan eventueel ook eens een kijkje nemen naar Infoblox. Zijn proven appliances....
ik bij die dingen zo iets van: Leuk, maar waarom een extra doosje voor zo iets.. kom alsjeblieft met een vmware virtual apliance, ben je net lekekr aan eht virtualiseren en standaardiseren, komt er zo'n klein doosje met een marginale (maar wel belangrijke) taak bij...

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Veel fabrikanten hebben hun eigen software draaien op een aangepaste *BSD of Linux kernel.
Een belangrijke reden om nog steeds een appliance te gebruiken is dat de fabrikant de hardware in de hand heeft en daarmee een bepaalde performance kan garanderen. Hoewel ik wel steeds meer zaken als Virtual Appliance zie verschijnen. ( Maar daar hangen dan wel minimale systeemeisen aan, voor de onderliggende hardware. )

@ Trail:
Bij iets als Infoblox kan je daar idd. je vraagtekens bij zetten.
Maar ik zat meer richting firewall en WAN optimalisatie appliances te denken.

[ Voor 16% gewijzigd door Bl@ckbird op 06-11-2009 12:41 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het kan aan mij liggen maar wat doen die applicaties dan dat ze zoveel hardware resources nodig hebben. Ik kan me hooguit voorstellen dat hij constant aan het scannen is maar meer ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door TrailBlazer op 06-11-2009 07:02 ]

Pagina: 1