Toon posts:

internet wel via router, niet via switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een vreemd probleem in het netwerk.

De situatieschets:
Via motorola modem komt internet binnen.
Dit modem zit aangesloten op een sitecom router.
De router geeft dynamische ip-adressen uit en aan een aantal clients een vast ip middels mac-adres
Aan de router zitten 2 switches en een access point
Aan de switches zitten direct pc's / servers gekoppeld en ook wandcontactdozen.
1 zo'n wandcontactdoos is aanwezig in de huiskamer en op deze wanddoos zitten 2 laptops aangesloten (heeft 2 aansluitingen met elk een kabel naar dezelfde switch)

Wat gaat goed:
Op de ene laptop werkt alles perfect. Ik heb LAN verbinding, zie alle mede-pc's / servers en vlot internet.

Het probleem:
Op de andere laptop werkt het niet perfect. Ik krijg keurig een ip-nummer met een goed subnetmask, dns server en alles erop en eraan.
Het internet is echter zeer traag, eigenlijk verschijnt er nooit een pagina, hetzelfde geldt voor verbindingen met andere clients / servers. als ik een ping doe naar een website krijg ik wel respons
Als ik nu met dezelfde kabel direct de pc aansluit op de router dan werkt alles als een trein. (naar mijn idee is de kabel daarmee uitgesloten) => Ook de kabel gebruikt door de goed werkende laptop op de wandcontactdoos geeft geen probleem.

Als ik de laptop die goed werkt wissel van wandcontactdoos outlet, dan blijft deze goed werken (waarmee ik volgens mij de wandcontactdoos uitsluit uit het probleem).

Ook het wisselen van de wandcontactdoos kabel die naar de switch loopt en dan aansluit op een andere poort op de switch levert geen verbetering op. Ook hier geldt, als ik dan de goedwerkende laptop aansluit blijft alles goed werken.

Naar mijn idee blijft de netwerkkaart (build-in) op de laptop dan over.
Daar heb ik al geprobeerd met wisselen van 10Mbps half/full duplex naar 100 Mbps half/full duplex en auto sensing. alle wijzigingen geen effect gehad.
Ik heb al een update naar de laatste drivers gedaan (waren van juli 2009)

Kortom, ik ben een beetje uitgeput als het gaat om ideeën waar ik het moet gaan zoeken. Heeft iemand van jullie een suggestie?

alvast bedankt voor het meedenken!
groetjes, Chris

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 13:29
Wat ik niet lees (wellicht heb je dat geprobeerd).
  • Heb je de goed werkende laptop ook geprobeerd op te starten van de WCD (wand contact doos) aansluiting waar de niet werkende laptop op zat?
  • Heb je idem gedaan met de laptop die niet goed werkt?
  • Krijg je wel een uniek IP nummer (geen conflicten met andere systemen)
  • Heb je de beschikking over een draad-metertje? Of de juiste aderparen in de bedrading (de weggewerkte) zijn gebruikt?
  • Connectors gecheckt?

Verwijderd

Schot voor open doel; wat gebeurd er als je beide laptops direct aan de switch hangt ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2009 16:06 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
windows log? en ik vind het eerlijk gezegd toch verdacht veel klinken op een netwerkkaart of driver van de laptop die niet lekker is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties voor zover!

een laatste update en wat antwoorden op gestelde vragen:
- de goedwerkende laptop heb ik op allebei de outlets geprobeerd met allebei de kabels => geen problemen
- idem met de niet-goedwerkende laptop => problemen bleven bestaan
- ik krijg een eigen (uniek) IP-nummer, is ook het ip-nummer die vast is opgegeven aan de router (als ik hem een niet-vast ip nummer laat uitgeven, dan gaat dat ook goed)
- ik heb helaas geen draad-metertje
- connectors gedubbelchecked op kleurvolgorde, sowieso dacht ik dat dat wel goed zou zijn omdat er een goedwerkende laptop aan vastgeknoopt kan worden
- beide laptops direct aan de switch levert geen problemen op
@Craven: welk windows log bedoel je?

de volgende dingen heb ik nog gewijzigd:
- er waren hier en daar nog een aantal Cat5 draden aanwezig, deze heb ik allemaal vervangen door Cat5e (just to be sure) => dit had overigens geen zichtbaar effect ergens.

klein beetje voortgang geboekt:
- de grote switch vervangen door een kleinere switch (desktop-model) => dit gaf wel enigzins effect, internetpagina's werden geladen, echter de plaatjes lieten erg lang op zich wachten en timede out
- vervolgens de netwerkkaart om en om verandert van 100full naar 100half en naar 10full duplex. Dit laatste bood wel een oplossing. Pagina's laden nu wel goed en vlot in.

Overigens vind ik dit nog geen eindoplossing natuurlijk, hij zou het gewoon met auto-sensing (of desnoods 100 full duplex) moeten doen, ik blijf verder zoeken, tot die tijd blijven suggesties welkom!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit klinkt alsof je bij de wandcontactdoos net niet meer voldoende signaalniveau hebt om de brakke laptop te laten werken. Kun je testen door nog een repeater (switch) tussen de wandcontactdoos en de laptop te plaatsen.
Hoe lang is de kabel van de switch naar de wandcontactdoos?
Pagina: 1