[2003] Active directory functioneel database issue

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 21:15
Standaard in AD is het mogelijk om de afdelingsnaam in te voeren. Nu hebben we in onze organisatie de wens om bij een gebruiker twee afdelingen te registreren.

Is deze wens bij jullie bekend?
Hoe zou je dit oplossen?
Wat is de microsoft gedachte omtrent dit issue?

Ik heb zelf gedacht aan de volgende mogelijkheden:
1. Gebruiker 2x opnemen maar dan met een andere afdeling (lijkt me niet de juiste weg)
2. Gebruiker 1x opnemen en een Extension veld vullen met het andere afdelingsveld

System specs | X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Waarom niet gewoon Afdeling1 / Afdeling2?

Dat kan gewoon in de AD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ja, ik snap het probleem ook niet helemaal.
Tenminste aan de hand van je vraag neem ik aan dat je het over het tekstveld hebt waar je een afdeling kan invoeren.

Ik weet niet hoe jullie netwerkstructuur is maar neem aan dat er per afdeling toch een groep is ?
Dan kan je de gebruiker lid maken van 2 groepen en dan heb je toch bereikt wat je wil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadHost
Het gaat inderdaad om het registeren van gegevens over een persoon. Dus geen rechtenstructuren die hieraan verbonden zijn.

Is Department2 een standaardveld in AD? We willen graag gebruik maken van de default velden die Microsoft mee levert.

[ Voor 22% gewijzigd door MadHost op 19-10-2009 14:51 ]

System specs | X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Volgens mij bedoelt LzpAppel dat je gewoon bij het veld deparment invult: Afdeling1 / Afdeling 2.
Ik snap niet waarom dit niet zou kunnen, het is gewoon een simpel tekst veld wat verder nergens invloed op uitoefent.

Hoewel het misschien inderdaad lastig kan zijn als je op afdeling zou willen sorteren. Maar volgens mij heeft AD standaard geen support voor een department 2 veld, maar ik kan me natuurlijk vergissen want zo goed zit 2003 niet in mijn hoofd :P.

[ Voor 37% gewijzigd door dutch_warrior op 19-10-2009 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vertel inderdaad eerst eens even wat nou precies je doel is? Er moet toch een reden zijn dat je dit wilt registeren en dat je dit wilt registeren in AD, dus waar ga je dat voor gebruiken en wat hangt er aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadHost
AD wordt op dit moment gebruikt voor meerdere toepassingen o.a. Login/authenticatie maar ook om gegevens over een medewerker vast te leggen.

Voor dit laatste doel is AD een beperkte database waar e.e.a. in vast gelegd kan worden. Met replicatie en LDAP-queries wordt de data gebruikt in andere programma's zoals Sharepoint voor een smoelenboek, etc.

Vanuit databaseoptiek is het niet wenselijk om een veld een gecombineerde functie te geven zoals 2 afdelingsnamen in 1 veld. Ten eerste is het lastig om de integriteit te bewaren en ten tweede is het lastiger om hier queries voor te schrijven.

De vraag is nu specifiek gericht op het smoelenboek aangezien men wil dat een medewerker 2x wordt weergegeven wanneer een medewerker bij 2 afdelingen werkt. Daarbij wil ik wel de beheerbaarheid in het achterhoofd houden.

System specs | X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:40
Mij lijkt het dat je dan zoekt op een string met wildcard zodat je wel twee afdelingen in 1 veld kan gebruiken.

Maar als je department 2 wilt weergeven in AD dan zal je met adsieedit aan de slag moeten dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Maar als je mensen twee keer weer wilt geven dan zijn het dus ook twee 'objecten' in je AD, anders ga je het niet nette van je database gewoon terugbrengen naar een lelijke oplossing in je applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadHost
Bedankt voor de suggesties. Ik ga er nog eens goed naar kijken en dan een keuze maken voor de oplossingsrichting.

System specs | X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over het algemeen is AD niet zo geschikt voor dit soort zaken (vnl omdat iedere user de hele ad kan uitlezen). imho zou je beter een HR db kunnen gebruiken waar je al je gegevens opslaat, die op zijn beurt een koppeling heeft naar je AD. En sharepoint kijkt in de HR db.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2009 16:53 ]

Pagina: 1