Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Volgens de zoekactie niet een veel gebruikt produkt. Ben ik de enige die het wel 's gebruikt? Ik ben er vrij enthousiast over, zal ik er 's een stukje over schrijven?

Dxo Filmpack

Wat is het eigenlijk?
Dxo filmpack is een stukje software gemaakt door, je raad 't al, dxo om films te emuleren. Het kan zowel standalone draaien als als photoshop plugin.

Hoe werkt 't eigenlijk?

Op zich verbazingwekkend eenvoudig. De mensen van Dxo hebben onder gecontroleerde omstandigheden een aantal dingen geschoten met verschillende films. Deze zijn ontwikkeld, gescant en vervolgens is gekeken hoeveel de kleuren afweken van de scene zelf. Op basis hiervan zijn de filmprofielen samengesteld. Meer daarover hier:
http://www.dxo.com/intl/p..._labs_scientific_approach

Waarom wil iemand dit?
De tweaker die al wat langer met fotografie bezig is weet zich de discussie's nog wel te herinneren. Agfa of Kodak of Fuji voor een scene. Fuji schoot ik zelf graag, heerlijk voor groen in landschappen. Kodak, zeker de "langzame" diafilms waren heerlijk voor vliegshows.
Tegenwoordig doen we alles digitaal. De camera's zijn beter in staat om scene's neutral van kleur te schieten en we kunnen er zelf nog alle kanten mee op.
Toch zijn er nog genoeg mensen die de kleuren en de korrel van de oude echte films missen, daarvoor is dit product bedoelt.

Hoe verhoudt zich dit tot andere soortgelijke produkten?
Wat mij betreft steekt 't met kop en schouders erboven uit. Aan de ene kant qua kleur en korrle die geproduceert wordt, aan de andere kant zeker ook qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid.
Ik heb een aantal produkten geprobeerd en ik vond met name de zwart/wit en crossprocessing emulatie's hierin erg sterk. De diafilms kloppen ook wel maar ik ben, behalve ektachrome, deze toch wel erg ontgroeid.

Waar vind ik meer info?
Website van dxo: http://www.dxo.com/intl/photo/filmpack
Review: http://www.alphamountworl...film-pack-creative-review

Voorbeelden
Z.s.m. zodra flickr weer online is.

[ Voor 85% gewijzigd door Wijnands op 20-10-2009 19:03 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Even op de website gekeken en blijkbaar is het een programma om de korrel (ruis) van bekende fotofilms in je digitale foto's te krijgen. Een review is altijd welkom natuurlijk, maar ik denk dat er niet zo veel behoefte is voor een dergelijk programma. Ikzelf zal het niet gaan gebruiken in ieder geval.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Misschien te generaliserend, maar mensen schreeuwen voor zo min mogelijk ruis en betere hoge ISO performance. En toch is er er software dat juist ruis in foto's introduceert. 8)7

Ja, het is vast wel leuk voor een retro effect, maar verder vind ik het erg overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Niet alleen een kwestie van ruis en korrel, ook van kleuren. De software probeert zo goed mogelijk de bekende films te emuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een beetje hetzelfde als Alienskin Exposure dus? :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Inderdaad. Zal 's kijken of ik een vergelijking kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt interessant!
Ik vind (aangezien ik ruim 30 jaar dias heb geschoten) de neutrale digitale look erg klinisch.
Ik mis bv het groen van Fujichrome Sensia die ik dus erg veel bij natuurfotografie gebruikte tenzij ik in de bergen was, dan gebruikte ik Ektachrome vanwege mooie blauwe luchten en het mooie harde effect op gesteente.

Verder begrijp ik de moderne (of modieuze) afkeer van korrel niet. Ik schoot vroeger regelmatig met gepushte diafilms juist om extra korrel te krijgen. Destijds deed David Hamilton veel met softfocus in combinatie met grove korrel. Erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ben vooral wel nieuwsgierig naar een vergelijk met AlienSkin, zoals reeds gemeld.
Je leert de korrel pas waarderen als je analoog schiet. Daar doet zelfs een AlienSkin of Dxo niets aan af.
Blijft anders en dan klink ik wel heel erg als de oude stempel kerel, maar zo voelt het wel.
Een tri-x 400 rolletje inscannen, of die plaat maken met een Dslr en dan Dxo of AlienSkin gebruiken, het is niet hetzelfde, vind ik.
(tri-x 400 shot uit eigen archief. Die korrel, de lucht, de feel, ik krijg niet hetzelfde met een plaat bewerken in software)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1