RAID en het veranderen van drives

Pagina: 1
Acties:

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Voor zover ik het begrepen heb is RAID het aansturen van 2 drives alsof het er 1 is.
Maar hoe worden de gegevens dan over de 2 drives verdeeld? Worden gegevens die bij elkaar horen, zoals het OS en applicaties in zijn geheel, op één schijf gezet of verspreid?
Ik wil dit weten want ik zit ook aan een Raid config te denken (met 2 IBM schijven). Maar wat gebeurd er met mijn systeem als ik een van de schijven vervang oid.
Gr,

Coert

PS: Met IBM schijven kan ik toch beter een Promise controller nemen dan een Highpoint, toch?

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Verwijderd

Als je striped (RAID 0 geloof ik) dan wordt de ene sector op schijf 1 en de andere sector op schijf 2 geschreven. Oftewel als je 1 van de 2 schijven vervangt dan is de data op de andere schijf niet meer bruikbaar.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
Yep klopt helemaal. Van RAID zijn vele soorten verkrijgbaar. Kijk voor een overzicht maar eens hier: http://www.acnc.com/raid.html Deze pagina is wel in Engels en een beetje gebaseerd op Linux maar als je het gewoon goed doorleest dan snap je het wel. En er staan plaatjes bij hoe het werkt :).

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Promise is inderdaad beter dan de abit