Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC upgraden voeding goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views

Verwijderd

Topicstarter
Haloo,

Mijn pc is (looong overdue) toe aan een upgrade... :P

Wat ik nu heb
  • AMD 64 3000+ @ 2.3Ghz
  • Asrock 939Dual sata2
  • ATI x1900xt
  • 3x500GB samsung
  • Audigy geluidskaart
  • Zalman ZM400A-APF voeding (20pin)
  • 1.5Gb geheugen
Waar ik naartoe wil is
  • Gigabyte GA-P55-UD4/ATX LGA1156 P55
  • Intel Core i7 860
  • OCZ DDR3 High Performance Memory 4GB 1333 Gold (9-9-9-20)
  • Verloopstekker 24pins>20pins
  • + videokaart,PSU,HDD's uit vorige systeem
Mijn voeding is volgens mij nog redelijk high-end? Tenminste het was toentertijd een goede voeding :P Mijn vraag is: is een "verouderde" 20pins 400watt voeding icm een i7 verstandig, niet dat er iets stuk kan gaan en/of dat ik genoeg vermogen heb?
Ik had gelezen dat die 4 extra pinnen zijn bedoeld voor de stroomtoevoer naar een PCI-e videokaart. Mijn x1900xt heeft een aparte voedingstekker, gaat deze dan automatisch meer stroom van de aparte molex halen? Of beschadig ik hiermee het moederbord door het gemis aan een native 24pins stekker?

Mijn voltages zijn nu idle +3.3v= +3.31 / +5v = +5.05 / +12v = +11,86.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Nee, helaas, je zult echt een 24-pins voeding moeten hebben, en bij mijn weten (geen persoonlijke ervaring) hebben de Gigabyte P55 borden ook een 8-pins CPU voeding nodig. De verloopstekker kan helpen, maar om heel eerlijk te zijn zal ik als ik jou was eens kijken naar het topic 'welke voeding heb ik nodig', en opzoeken hoe efficiënt je voeding is. Kan hij 80% efficiënt zijn, heb je goede kans. Je hebt echter wel 3 HDD's er aan hangen, en je videokaart heeft ook niet de naam om zuinig te zijn, het zou kunnen dat je voeding nogal wat pieken moet kunnen verwerken.

Verder wil ik je vóór je aanschaf de tip geven om het geheugen op te zoeken in de QVL van dat moederbord. Ga er vanuit dat die 1333 alleen nuttig is als je gaat overklokken, de i7 draait standaard op 1066, en 1:1 is vaak efficiënter dan de andere verhouding die je zou krijgen me het geheugen op 1333. Daarnaast is het i5/i7 platform nogal 'kieskeurig' qua geheugen, kijk hier even rond, en er zijn zat mensen die 'vage' problemen hebben met dit platform die vaak naar het geheugen terug valt te halen. Meestal viel dit op te lossen door ze te vertellen hun leuke OC-2/3-way kitje terug te brengen en een degelijke geheugenreep uit de QVL te pakken.

Al met al: wil je je systeem netjes hebben, neem het zekere voor het onzekere. Als ik http://www.xpcgear.com/zalman400wpsu.html goed doorlees, bied deze Zalman 15A op de 12V lijn, en zeggen ze dat hij efficiënter is dan 75%, ga er dan van uit dat hij dat hooguit is onder mid-load, en dat het realistischer is om te zeggen dat hij tegen de 70% zit. Maar omdat we Zalman's bijdragen aan stille PC's lief vinden, zeggen we: hij doet in het beste geval 300W maximaal.

Ik vind hem nogal karig voor zo'n systeem, en daarnaast is zo'n verloopstekker een nachtmerrie om weg te werken in een kast. Wil je het netjes doen, koop dan een nieuwe voeding, zodat je je airflow ook niet te erg verknoeit. Die voeding zal waarschijnlijk er voor zorgen dat je systeem nog een stuk stabieler is, want die Zalman is echt een grensgeval van: misschien wel, waarschijnlijk net niet. Dat, en het geheugen.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ik denk niet dat je iets beschadigt en qua vermogen zal het wel moeten lukken (ik denk niet dat een Core i7 significant veel méér vermogen vraagt dan je Athlon 64, en dat is eigenlijk de grootste 'verbruiker' die je verandert!), maar als die voeding ook al een aantal jaren oud is kan het misschien geen kwaad om die ook te vervangen door iets moderners.

Overigens, een 24 > 20 pins stekker is nutteloos. Die 20-pins stekker past gewoon in de 24-pins aansluiting :)

[ Voor 7% gewijzigd door NNF op 19-10-2009 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Umbrah
Ah bugger, thnx voor de info!
Ik zie idd dat de UD4 van Gigabyte een 8port cpu stekker heeft..
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/mb_productimage_ga-p55-ud4_big.jpg

Verder zie ik dat geheugen ook niet in de QVL staan :-(
http://www.gigabyte.com.t.../mb_memory_ga-p55-ud4.pdf

@NNF
Hmmm, wordt er dan niet iets doorgelust met een verloopstekker? :P
Ik zag net naar aanleiding van de opmerking van Umbrah dat er ook een 8 pollige CPU stekker inzit, dus deze voeding op dit moederbord is een no-go :-(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor wat betreft voedingen kun je mooi hier terecht: Welke voeding heb ik nodig? Deel 23

Dit topic is dan ook een beetje overbodig en mag dicht.

Dit topic is gesloten.