Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding ontploft - nieuwe voeding gekocht.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.316 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc stond gister furmark en orthos te draaien, met mijn hoogste OC tot nu toe. Helaas knalde er volgens mij een condensator op de voeding. Stonk nogal en knalde best hard. Kon het niet terugzien toen ik de voeding openmaakte, maar ga hem ook niet meer gebruiken (niet meer geprobeerd om de pc aan te zetten.)
Het was een 550w voeding van e-bay. Zou het daaraan gelegen hebben?

Ik hoop dat de rest van mn pc nog goed is, heb ik daar veel kans op?

Mijn belangrijkste vraag is, of de voeding die ik nu besteld heb, goed is?
Het is een Coba Ecostar 370w voeding:
http://www.inter-tech.de/...ten/CobaEcostar_370-e.htm
http://www.inter-tech.de/...aEcoStar_Datasheet2-e.pdf

Mijn specs:

Gigabyte p35-ds4
Intel core2duo e6300 1.86ghz @ 3.10 ghz @ 1.4v
4gb pc8500 @ 1107mhz (fsb = 443, factor = 2.5)
ati 4850 @ 777 / 1133 @ +-1.4v core
1 harddisk, 1 dvd-rw, 3 usb-apparaten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2009 10:36 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Nee, dat ding heeft veel te weinig vermogen als je een 4850 + een OC hebt. Ik zou eerder richting de 500W gaan!

Verwijderd

Topicstarter
PeaceNlove schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:35:
Nee, dat ding heeft veel te weinig vermogen als je een 4850 + een OC hebt. Ik zou eerder richting de 500W gaan!
Maar met een wattmeter heb ik nooit meer dan 250watt gemeten op mijn pc, full-stressed en oc.. jij raadt me dus aan om niet te hoog te gaan met de OC dan..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2009 10:36 ]

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:04

Wallie

Herr

Even denken, je 550w knalt er uit, dan en bestel je een 370w? Snap ik hem nou niet, of lijkt dit "een beetje dom"? :? En daarbij nog, je hebt hem toch al besteld, dus laat ons straks maar weten of ie goed is ;)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Topicstarter
Wallie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:36:
Even denken, je 550w knalt er uit, dan en bestel je een 370w? Snap ik hem nou niet, of lijkt dit "een beetje dom"? :? En daarbij nog, je hebt hem toch al besteld, dus laat ons straks maar weten of ie goed is ;)
Dom? Mwah ik had eerder ook een 350w voeding die goed werkte op mijn pc, alleen die was niet zo stil. Toen had ik de cheapo 550 gekocht.
Maarre ik ga het laten weten of ie goed is. Vroeg me af of jullie het toevallig ook wisten.

Maar volgens mij knalde ie eruit omdat het een cheapo was?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2009 10:38 ]

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Je kan je vraag beter hier stellen, Welke voeding heb ik nodig? Deel 23

Dat de voeding van E-bay komt wil niet zeggen dat het een slechte voeding is, maar dit vermoede heb ik wel. (voor een duppie op 1e rij?) Als je een degelijke 500W of 550W voeding koopt moet hij dat makkelijk aankunnen.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Verwijderd

Topicstarter
xp7amrkr schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:39:
Je kan je vraag beter hier stellen, Welke voeding heb ik nodig? Deel 23

Dat de voeding van E-bay komt wil niet zeggen dat het een slechte voeding is, maar dit vermoede heb ik wel. (voor een duppie op 1e rij?) Als je een degelijke 500W of 550W voeding koopt moet hij dat makkelijk aankunnen.
Ik had wel net mijn voltmod op mijn 4850 hoger gezet... kan dat het geweest zijn of had hij er vroeg of laat wel uitgeknald denk je?

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Ik denk dat je goedkope voeding gewoon van slechte kwaliteit was en die 500W niet aan kon en daarom eruit geknalt is. Tevens zou ik nooit een goedkope voeding aan mijn duure computerapparatuur hangen!

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:58

Dark

who tweaked the light?

met je oc en voltmods is het beter een echt goede voeding te nemen, hij hoeft helemaal niet zo zwaar te zijn, maar goeie beveiliging erop tegen sluiting, overspanning en overstroom zijn geen luxe, en uiteraard is het prettig als de voltages een beetje stabiel zijn ook...

ik ga geen merken noemen, dat kan je zelf wel uitzoeken, maar wat je nu hebt uitgezocht zou niet direct op mijn A-lijst staan...

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
Ik heb een PhenomII 955 (125W processor) en een 3870 (verbruikt bijna net zoveel als een 4850) op een 430W voeding zitten, en dat draait perfect hoor...

Als jij 250W uit de wandcontactdoos trekt, zal jou voeding ook niet meer hoeven leveren.
Waar je alleen WEL op moet letten is de belasting intern.
Mocht je bijvoorbeeld en slechte voeding hebben, dan kan hij wel 550W aan misschien, maar niet op 2 12V lijnen. En dat heb je misschien wel nodig, omdat jou processor en videokaart allebei een eigen 12V rail nodig hebben ;)

Koop een Nexus Value 430, (die heb ik ook), die werkt perfect, en is erg stil ;)

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
xp7amrkr schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:42:
Ik denk dat je goedkope voeding gewoon van slechte kwaliteit was en die 500W niet aan kon en daarom eruit geknalt is. Tevens zou ik nooit een goedkope voeding aan mijn duure computerapparatuur hangen!
Is er veel kans dat er nu iets kapot is?

Verwijderd

Topicstarter
thijs_cramer schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:49:
Koop een Nexus Value 430, (die heb ik ook), die werkt perfect, en is erg stil ;)
Die is incl. verzend 30 euro duurder dan via mijn werk de bovengenoemde voeding.

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:52:
[...]

Die is incl. verzend 30 euro duurder dan via mijn werk de bovengenoemde voeding.
Dus je wilt een voeding van 20 euro aan je systeem hangen :o Succes!
Als jij een leuke (benzine) auto koopt gooi je er toch ook geen diesel in omdat dat goedkoper is?

[ Voor 17% gewijzigd door xp7amrkr op 19-10-2009 10:55 ]

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:33
Echt kapot zal er niet echt iets zijn.
Maar als je op voorhand net wat meer had uit gegeven voor van mij part een goede 330w seasonic voeding.
Dan had je daar langer plezier van gehad.

Voor minimaal extra euro's.

Die 370w zie ik het ook niet jaren volhouden met dikke overclocks.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-11 11:09
Je topic kom een beetje als een toetje na de maaltijd, dus te laat. De gehele discusie is nuteloos aangezien je gekocht heb wat je wou kopen. Volgende keer gewoon vragen in de topic die 2x is aan gegeven VOOR je gaat kopen dat heeft veel meer nut.

Voor de rest vraag deze topic om gesloten te worden.

• abacaxi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 19:05
Dude, El Cheapo voedingen zijn een slecht slecht slecht idee! De geleverde voltages zijn vaak niet stabiel en dat kan voor crashes zorgen maar het is ook nog eens nadelig voor de levensduur van je onderdelen.

Enneh als je nog in de gelegenheid bent: annuleer die 370 watt. Ga je het niet mee redden, daar kun je misschien nog een van de allersimpelste videokaarten mee draaien http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10021383 maar alles wat daarboven zit gaat het niet doen http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10021402.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 19:37
Te duur? Kan best, maar je mag nooit besparen op de voeding. Als je noname en cheapo 550W spullen van eBay koopt, tja, dan vraag je om knetterende componenten. Uiteindelijk wordt goedkoop gewoon duurkoop.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Topicstarter
xp7amrkr schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:54:
[...]

Dus je wilt een voeding van 20 euro aan je systeem hangen :o Succes!
Als jij een leuke (benzine) auto koopt gooi je er toch ook geen diesel in omdat dat goedkoper is?
30 euro inkoop incl. btw.
Verkoopwaarde 40 euro ofzo.

Maar op jullie advies de bestelling veranderd naar de 420w versie. Die heeft 2 12v lijnen van 20a. Gecombineerd 250 watt op de 12v. Lijkt me genoeg. Die vorige van "550 watt" had ook 20a op de 12volt lijn, en volgens mij maar 1 lijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2009 11:16 ]

• abacaxi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 19:05
450 watt of meer :).

http://www.amd.com/us/pro...-system-requirements.aspx

Ja dat met die lijnen, dat is relevantere informatie dan gewoon het totaal aan watts dat die voeding kan leveren. Dan nog zou ik met een 420 watt eerder aan een onderklok dan een overklok denken. En diverse kaarten van tegen de 200 euro vragen alweer meer dan 450, ga je dus over een jaartje upgraden naar een midrange kaart heb je weer kans dat je tekort komt.

edit: alles onder de amd link toegevoegd

[ Voor 59% gewijzigd door abacaxi op 19-10-2009 11:25 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:08:
[...]

30 euro inkoop incl. btw.
Verkoopwaarde 40 euro ofzo.

Maar op jullie advies de bestelling veranderd naar de 420w versie. Die heeft 2 12v lijnen van 20a. Gecombineerd 250 watt op de 12v. Lijkt me genoeg. Die vorige van "550 watt" had ook 20a op de 12volt lijn, en volgens mij maar 1 lijn.
Het hier gegeven advies is dat je op zoek moet naar een voeding van betere kwaliteit. Goede voedingen ontploffen niet zomaar, zoals bij jouw oude PSU wel is gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:22:
[...]

Het hier gegeven advies is dat je op zoek moet naar een voeding van betere kwaliteit. Goede voedingen ontploffen niet zomaar, zoals bij jouw oude PSU wel is gebeurd.
Ja, ik weet ook niet wat voor baggervoeding dat was..: productreview: LC-Power LC6550 - Gold, 550W (ATX12V 2.0) review door Verwijderd

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2009 11:25 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Desondanks koop je nu weer een voeding van een twijfelachtige kwaliteit (Coba Ecostar )?

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Je wilt toch niet zeggen dat je op zo'n 'matige' review een voeding gekocht hebt _/-\o_

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11 19:12
Ik zou voor een van deze voedingen gaan en dan de 550w:

http://www.corsair.com/products/vx/default.aspx

Voordeel van deze voedingen is dat ze maar 1 12v lijn hebben die heel veel vermogen kan leveren, ideaal voor overklocken want je zit niet met het probleem dan je een van de 12v lijnen overbelast enz..

Ik heb zelf de 850W versie en het is een van de beste voedingen die ik heb gehad, stabiel, stil en effcient. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En geen gezeur dat je al je lijnen even zwaar moet belasten.

En weer een goedkope voeding kopen wordt weer duurkoop, voor je het weet is hij weer stuk. Je kan beter nu inversteren is een goede voeding waar je 5 of 7 jaar garantie op hebt, zodat je de komen de jaren geen zorgen hoeft te maken over je stoomvoorziening.

[ Voor 20% gewijzigd door Giem op 19-10-2009 11:31 ]

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 16:29
Er wordt hier een keer of 10 geroepen dat je een goede voeding moet kopen, en dan kom je alsnog aan met een 420 watt el-cheapo voeding. Geef een paar tientjes meer uit, en haal een goed merk, geen Coba ecostar troep. Voor goede voedingen kijk in het topic wat hier al 2x eerder genoemd is.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11 19:12
Krijgen we die discussie nu weer? Je kan beter een voeding hebben die iets vermogen over heeft. Zowel voor in de toekomst als je je pc wil uitbreiden met bijvoorbeeld crossfire. En een voeding op volle belasting is minder efficient dan een voeding op 50% tot 75%

Dus nee, het HOEFT niet echter, het is wel aan te raden om een tientje meer uit te geven aan een voeding met wat extra vermogen om de bovenstaande redenen.

Verwijderd

Topicstarter
Schumaster schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:30:
[...]

Er wordt hier een keer of 10 geroepen dat je een goede voeding moet kopen, en dan kom je alsnog aan met een 420 watt el-cheapo voeding. Geef een paar tientjes meer uit, en haal een goed merk, geen Coba ecostar troep. Voor goede voedingen kijk in het topic wat hier al 2x eerder genoemd is.
Waar heb jij gelezen dat coba ecostar troep is? Onbekend is niet altijd slecht. Hij komt uit Duitsland.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Daarentegen wil onbekend ook niet zeggen dat het altijd goed is ;)

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Giem schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:37:
[...]

Krijgen we die discussie nu weer? Je kan beter een voeding hebben die iets vermogen over heeft. Zowel voor in de toekomst als je je pc wil uitbreiden met bijvoorbeeld crossfire. En een voeding op volle belasting is minder efficient dan een voeding op 50% tot 75%

Dus nee, het HOEFT niet echter, het is wel aan te raden om een tientje meer uit te geven aan een voeding met wat extra vermogen om de bovenstaande redenen.
Dat klopt, maar ook een 380W voeding heeft bij verreweg de meeste systemen nog meer dan genoeg vermogen over. Mensen hameren IMO ook nogal overdreven op efficiëntie. Als je een Seasonic S12-330 in een systeem hangt wat 300W verbruikt trekt hij 376W uit het stopcontact (1), een Coolermaster Silent Pro M700 haalt dan 363W uit het stopcontact (2). Een verschil van 13W. Als we ervan uitgaan dat een PC 8 uur per dag aan staat en een kWh 23 cent kost, bespaar je 8 euro en wat centen per jaar door een zwaardere voeding te nemen. Welke in aanschaf 50 euro duurder is dan de Seasonic, dus als die voeding het over 7 jaar nog doet heb je het verschil eruit :p En dit is natuurlijk een beetje een extreem voorbeeld, in de praktijk zal de 'besparing' nog kleiner zijn.

@TS: als ik je een tip mag geven, koop gewoon een voeding die bewezen goed is. Corsair, Seasonic, Antec Earthwatts, om maar wat te noemen, en geen rare Hatseflats-voedingen van eBay. Kwaliteit kost nu eenmaal geld, maar dan ontploft de boel tenminste niet. Gesloopte hardware vanwege een spanningspiek is ook zo sneu.

• Schumaster
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:49:
[...]

Waar heb jij gelezen dat coba ecostar troep is? Onbekend is niet altijd slecht. Hij komt uit Duitsland.
Dat baseer ik op het feit dat die dingen niks kosten. over het algemeen geldt bij voedingen dta hoe hoger de prijs per watt, hoe beter de kwaliteit....

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Schumaster schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:17:
[...]

Dat baseer ik op het feit dat die dingen niks kosten. over het algemeen geldt bij voedingen dta hoe hoger de prijs per watt, hoe beter de kwaliteit....
moa.. Dat vind ik een beetje een voorbarige conclusie; je betaald ook voor looks en merk. Enermax bijvoorbeeld; een perfecte voedingleverancier, maar dan weet je ook wat je kwijt bent. Evenals corsair, terwijl de corsair een stuk goedkoper per watt is, maar volgens vele reviews niet (of nauwelijks) onder doet aan eerdergenoemde Enermax. Wellicht dat de Enermax wel langer mee gaat dan de corsair, maar da's moeilijk te zeggen natuurlijk.

Gewoon op zoek gaan naar een degelijke voeding. Eentje waarvan bewezen is dat ie goed functioneerd, en dat de waarde die op de sticker staat, niet het piekvermogen is, maar het vermogen dat de voeding continu kan leveren.

En inderdaad.. Je voeding is één van de componenten waarop je niet moet besparen. Besparen kun je op je pc-kast en toetsenbord :p

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:49:
[...]

Bewijs jij maar aan de hand van een betrouwbare review dat het een goede voeding is.

Merken als Corsair, Seasonic, Coolermaster en Antec hebben zich al lang bewezen.

• Schumaster
Hammer schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:37:
[...]
moa.. Dat vind ik een beetje een voorbarige conclusie; je betaald ook voor looks en merk. Enermax bijvoorbeeld; een perfecte voedingleverancier, maar dan weet je ook wat je kwijt bent. Evenals corsair, terwijl de corsair een stuk goedkoper per watt is, maar volgens vele reviews niet (of nauwelijks) onder doet aan eerdergenoemde Enermax. Wellicht dat de Enermax wel langer mee gaat dan de corsair, maar da's moeilijk te zeggen natuurlijk.
Was ook als vuistregel bedoeld. Maar persoonlijk zou ik nooit een no-name voeding kopen voor m'n dure systeem. Dan liever een paar tientjes meer uitgeven voor een corsair, enermax, coolermaster etc.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Welke voeding heb ik nodig? Deel 23
2) beetje loos om eerst te bestellen en dan pas af te vragen of je een goede keuze gemaakt hebt. Volgende keer eerst bezinnen, dan pas beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.