Jullie richten je serieus op de gemiddelde consument met de PW? Ik ken niemand buiten tweakers of anderszins nerds die hierop kijken, en die mensen kijken dan ook zowat exclusief naar de PW voor prijzen. En afgezien daarvan, het is vrij nutteloos om het zoom te noemen en dan met nietszeggende nummertjes zoals '35' te komen, dan denkt de consument eerder dat het een 35x zoom is (WTF OMG DEZE MOET IK HEBBEN) dan dat hij bij 35mm begint, wat zelfs menig beginnend dSLR-persoon niet in perspectief kan zetten. Kort gezegd: maak er iets wel kloppends van (groothoek- en telestand zijn wel mooi), en zet er een helpbubbeltje bij met een uitleg

. De termen 'zoom' en 'brandpuntsafstand' werken ook totaal anders: voor de meeste toepassingen kun je in compactcamera's zeggen dat een lager wide brandpuntsafstand beter is (omdat dat er meestal aan schort) terwijl in de ogen van de consument een hoger zoomgetal juist beter is. Aan het tele-eind werken ze dan weer wel hetzelfde, maar daar boeien ze allebei eigenlijk niet meer.
Dat het diafragma één string was had ik niet door, ik kwam bij de camera's waar ik naar keek enkel een wide diafragma tegen. Dat is op zich ook wel prima, hoewel het uit elkaar trekken wel makkelijk filtert.
Wat nu komt is te gecompliceerd, maar het zou helemaal geil zijn als er uiteindelijk iets in komt van de equivalente depth of field mogelijkheden, dwz het diafragma bij 50mm waarbij een 35mm camera dezelfde depth of field heeft als desbetreffende compact bij zijn 50mm equivalente stand (wide open). Dat zegt dan wat over de creatieve mogelijkheden met de compact (maargoed, dat gaat echt te ver). AHBdV zou het met me eens zijn ;-)