iPod Touch & iTunes (App) Store - allerlei vragen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09-2020
Haai.

Omdat ik een nieuweling ben in de wereld van Apple-iPods-iTunes en ik mijzelf zojuist een iPod Touch 8GB kado heb gedaan vanwege de nieuwe lage prijs van 179 euro voor dit model, heb ik een aantal vraagjes over Apple's producten en diensten waar ik via de zoekmachines van Google en Bing niet echt duidelijk antwoord heb kunnen krijgen:

Hier dus wat vragen:

1a. Begrijp ik het volgende goed: Apple heeft een online iTunes Store waarbinnen je muziek en films kunt kopen/aanschaffen om deze vervolgens direct te kunnen downloaden en afspelen op je iPod en Windows PC? (of natuurlijk je Apple Mac ;) );

1b. En binnen deze iTunes Store heb je dan een gedeelte - de "App Store" - waar je programmaatjes en spelletjes kunt kopen & downloaden naar je iPod? (of anders gratis downloaden als deze gratis zijn);

2. Is bij dit kopen/aanschaffen en (gratis) downloaden altijd een registratie/account verplicht?;

3a. Een klein beetje had ik al gekeken op het registratieformulier en volgens mij moet je minstens een e-mail adres en een wachtwoord opgeven (da's logisch), maar je moet ook vertellen uit welk land je komt. Dat is allemaal niet erg natuurlijk, maar betekent dat dan dat je alleen maar toegang hebt tot de iTunes Store van jouw land (NL dan voor mij) ? Of kan ik met mijn account ook shoppen in "buitenlandse" iTunes Stores?;

3b. Is het antwoord op vraag 3a nee en heb je alleen maar toegang tot de Store van jouw land, heb je voor elke buitenlandse iTunes Store dan een apart/uniek e-mail adres nodig bij registratie? En mogen dat dan wel (in mijn geval) Nederlandse e-mail adressen zijn of moeten dat ook nog eens adressen zijn van het land waar de Store is "gevestigd" (bijvoorbeeld dat je voor de Amerikaanse iTunes Store een e-mail adres van AOL moet hebben ofzo) ?;

4. En als je dan toegang hebt tot zo'n buitenlandse iTunes Store:
a) Dan neem ik aan dat ook de valuta van het land is van deze buitenlandse Store?
b) Ik ben géén fan van een iDeal of een Paypal of ieder ander online betalingsmogelijkheid zoals een creditcard (die heb ik niet eens!). Een vriend van me vertelde mij laatst dat je in de Nederlandse iTunes Store ook kunt betalen met een iTunes prepaid kaart, welke hetzelfde werkt als de prepaid-kaart voor beltegoed voor mobiel prepaid bellen, dus dat je een kooptegoed kunt opbouwen met je account. Ideaal lijkt mij dat (voor mij uitgevonden dacht ik egoïstisch), maar werkt de iTunes prepaid kaart ook in buitenlandse Stores en wordt de buitenlandse valuta dan automartisch omgezet naar "Nederlandse" euros?;

5. En hoe zit het met de compabiliteit tussen gekochte/gedownloade muziek/video/software uit buitenlandse iTunes Stores en mijn Nederlandse iPod Touch? M.a.w. kan ik, na registratie, ongestraft muziek/videos/software uit buitenlandse Stores downloaden naar mijn iPod? Of kom ik dan ook problemen tegen (bijv. dat de downloads niet werken ofzo) ?;

6. Eén-na-laatste vraag: bovenstaande vragen/situaties zijn bedoeld om vanaf mijn Windows PC met de iTunes software te kunnen uitvoeren. Maar de iPod Touch heeft zelf ook een iTunes / App Store applicatie aanboord om rechtstreeks muziek/videos/software te kunnen kopen & downloaden. Indien ik nu direct met m'n Touch in een buitenlandse Store ga shoppen (wanneer dat überhaupt dus mogelijk is), moet ik dan nog iets aan instellingen wijzigen op m'n iPod?;

7. Laatste vraag (die misschien alle eerdere vragen overbodig maakt): is er eigenlijk wel een verschil in aanbod van muziek/videos/software tussen de buitenlandse iTunes Stores en de Nederlandse "vestiging" ?

Alvast dikke dank voor de eventuele antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voordat ik je vragen ga beantwoorden: je kunt ook veel antwoorden vinden op de iTunes support pagina.
Thexder schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 01:42:
1a. Begrijp ik het volgende goed: Apple heeft een online iTunes Store waarbinnen je muziek en films kunt kopen/aanschaffen om deze vervolgens direct te kunnen downloaden en afspelen op je iPod en Windows PC? (of natuurlijk je Apple Mac ;) );
Ja.
1b. En binnen deze iTunes Store heb je dan een gedeelte - de "App Store" - waar je programmaatjes en spelletjes kunt kopen & downloaden naar je iPod? (of anders gratis downloaden als deze gratis zijn);
Ja.
2. Is bij dit kopen/aanschaffen en (gratis) downloaden altijd een registratie/account verplicht?;
Ja.
3a. Een klein beetje had ik al gekeken op het registratieformulier en volgens mij moet je minstens een e-mail adres en een wachtwoord opgeven (da's logisch), maar je moet ook vertellen uit welk land je komt. Dat is allemaal niet erg natuurlijk, maar betekent dat dan dat je alleen maar toegang hebt tot de iTunes Store van jouw land (NL dan voor mij) ? Of kan ik met mijn account ook shoppen in "buitenlandse" iTunes Stores?;
Ja, je hebt alleen toegang tot iTunes store van het land waarvoor je je registreert.
3b. Is het antwoord op vraag 3a nee en heb je alleen maar toegang tot de Store van jouw land, heb je voor elke buitenlandse iTunes Store dan een apart/uniek e-mail adres nodig bij registratie? En mogen dat dan wel (in mijn geval) Nederlandse e-mail adressen zijn of moeten dat ook nog eens adressen zijn van het land waar de Store is "gevestigd" (bijvoorbeeld dat je voor de Amerikaanse iTunes Store een e-mail adres van AOL moet hebben ofzo) ?;
Volgens de licentieovereenkomst waarmee je akkoord gaat bij registratie, mag je je alleen registeren voor de iTunes store voor het land waarin je op dit moment woont. De reden daarvoor is dat platenmaatschappijen en de filmindustrie sommige content alleen in bepaalde landen uitbrengen, of op een verschillend moment. Het is vergelijkbaar met de dvd regio's of de filmreleases. Het maakt overigens niet uit wat voor e-mail adres je gebruikt als je je registreert. Waar men wel naar kijkt is het adres wat je moet opgeven. Dat moet zich wel bevinden in het land waarvoor je je registreert.
4. En als je dan toegang hebt tot zo'n buitenlandse iTunes Store:
a) Dan neem ik aan dat ook de valuta van het land is van deze buitenlandse Store?
Ja.
b) Ik ben géén fan van een iDeal of een Paypal of ieder ander online betalingsmogelijkheid zoals een creditcard (die heb ik niet eens!). Een vriend van me vertelde mij laatst dat je in de Nederlandse iTunes Store ook kunt betalen met een iTunes prepaid kaart, welke hetzelfde werkt als de prepaid-kaart voor beltegoed voor mobiel prepaid bellen, dus dat je een kooptegoed kunt opbouwen met je account. Ideaal lijkt mij dat (voor mij uitgevonden dacht ik egoïstisch), maar werkt de iTunes prepaid kaart ook in buitenlandse Stores en wordt de buitenlandse valuta dan automartisch omgezet naar "Nederlandse" euros?;
Geen idee of een iTunes kaart ook in een buitenlandse store werkt.
5. En hoe zit het met de compabiliteit tussen gekochte/gedownloade muziek/video/software uit buitenlandse iTunes Stores en mijn Nederlandse iPod Touch? M.a.w. kan ik, na registratie, ongestraft muziek/videos/software uit buitenlandse Stores downloaden naar mijn iPod? Of kom ik dan ook problemen tegen (bijv. dat de downloads niet werken ofzo) ?;
Het werkt zonder problemen, maar het is niet volgens de licentieovereenkomst. Muziek is tegenwoordig DRM-vrij, maar films en tv-series nog niet. Het kan dus in de toekomst gebeuren dat Apple de licentie van je in de buitenlandse iTunes store gekochte content intrekt, waardoor je die niet meer kunt afspelen. De kans dat dit gebeurt is erg klein, maar het kan wel.
6. Eén-na-laatste vraag: bovenstaande vragen/situaties zijn bedoeld om vanaf mijn Windows PC met de iTunes software te kunnen uitvoeren. Maar de iPod Touch heeft zelf ook een iTunes / App Store applicatie aanboord om rechtstreeks muziek/videos/software te kunnen kopen & downloaden. Indien ik nu direct met m'n Touch in een buitenlandse Store ga shoppen (wanneer dat überhaupt dus mogelijk is), moet ik dan nog iets aan instellingen wijzigen op m'n iPod?;
Je iPod touch is automatisch ingelogd op de store waarmee je op je computer bent ingelogd. Als dat de buitenlandse iTunes store is, is je iPod touch ingelogd op de buitenlandse iTunes store. Tegenwoordig kun je ook op je iPod touch inloggen.
7. Laatste vraag (die misschien alle eerdere vragen overbodig maakt): is er eigenlijk wel een verschil in aanbod van muziek/videos/software tussen de buitenlandse iTunes Stores en de Nederlandse "vestiging" ?
Ja, er is verschil. Qua software is voor zover ik weet het verschil niet zo groot. Qua muziek en vooral qua films en tv-series is het verschil groot ten opzichte van de Nederlandse iTunes store. Andre Hazes zul je niet vinden in de Amerikaanse iTunes store. Aan de andere kant, het aanbod qua films en vooral tv-series is in de Nederlandes iTunes store zo goed als afwezig. De Amerikaanse iTunes store bevat daarentegen wel de laatste films en tv-series.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:51
Geen idee of een iTunes kaart ook in een buitenlandse store werkt.
Nee, met een Nederlande kaart kan je geen buitenlands account aanmaken, op ebay kan je wel bijvoorbeeld Amerikaanse code's vinden. Met die code's kan je dan een Amerikaans account aanmaken bijvoorbeeld. (Om bijvoorbeeld de mogelijkheid te krijgen om Films te huren en te kopen, wat er in de Nederlandse store (nog?) niet is.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-09 09:26
Ik heb ook een vraag. De muziek die je koopt is in dit jaar 100% drm vrij geworden toch lees ik nog steeds in de nieuwste iTunes help files dat je maar 5 pc's kunt autoriseren voor je gekochte content. Maar dat is nu toch ook van de baan dan? Ik kan de files toch afspelen hoe en waar ik wil?