Toon posts:

Goed soldeersel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje te piekeren welk soldeersel ik nu zal nemen.

Ik heb hier een overzicht van wat ik in gedachte had.

Is er iemand die iets specifieks aan- of afraad?

Welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Waarvoor wil het gebruiken zonder dat kunnen we helaas niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Iemand zei mij ooit dat Conrad alleen maar troepsoldeersel had :')
Ik heb dit gehaald: http://www.baco-army-goods.nl/product_1110.html
Het hangt er natuurlijk wel van af waarvoor je het gaat gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Het ligt ook aan de soldeerbout die je hebt (met lood of zonder lood etc.)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De informatie is wat basic, is handig als ik vermeld waarvoor hij is I.D.D.

Ik wil hem voor computeronderdelen gebruiken, zoals printplaten, met in het bijzonder een Xbox 360 moederbord.

Ik geloof dat loodvrij minder goed soldeerd (ook meer vemogen nodig), dus ik had besloten om voor 60/40 te gaan.

Ik heb nu 1 bout, een Weller van 25 Watt, maar ik wilde nog een Weller van 20 Watt gaan kopen met een wat kleinere punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
J_V_D_L schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:47:
Iemand zei mij ooit dat Conrad alleen maar troepsoldeersel had :')
Ik heb dit gehaald: http://www.baco-army-goods.nl/product_1110.html
Het hangt er natuurlijk wel van af waarvoor je het gaat gebruiken ;)
Kijk ens.

Nu staat er dat die van jou een harskern heeft, heeft die van Conrad dat ook???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:50
dat is een winkelwagen, hebben wij niets aan ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:52:
[...]

Kijk ens.

Nu staat er dat die van jou een harskern heeft, heeft die van Conrad dat ook???
Daar gaat het volgens mij dus om. Conrad heeft niet met harskern.

/me J_V_D_L weet het niet zeker, schiet J_V_D_L niet neer als het niet zo blijkt te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik dacht gehoord te hebben dat 0,7 mm wat lastis soldeert? Daarom had ik ze al enigzins uitgefilterd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:59:
Maar ik dacht gehoord te hebben dat 0,7 mm wat lastis soldeert? Daarom had ik ze al enigzins uitgefilterd...
Dunner soldeer is juist makkelijker te doseren, vooral handig op printplaten. 1mm is handiger voor grote componenten (connectoren / dikke draden enz.).

Ik gebruik al een tijdje rolletjes met het opschift "Super Solder Wire", 0.6mm. Spul bevalt goed, de harskern is ook prima en meurt niet (ja, er is kwaliteitsverschil in soldeertin). o.a. te koop bij eleshop.nl.

Trouwens, als je nu al een 25W boutje hebt zou ik geen 20W boutje kopen, da's de moeite niet waard. Koop dan liever een goede bout met temperatuurregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je soldeertin koopt met 60/40 verhoudingen, EN een harskern, kan er naar mijn idee vrij weinig fout gaan. De verschillende soorten hard ruiken allemaal anders, dus ik en een vriend van me gebruiken verschillende soorten tin; ik de goedkoopste, welke wel goed werkt, hij het tin dat hij het lekkerst vind ruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 22:15
Ik zou niet van dat milieuvriendelijke (RoHS) soldeertin nemen. Daar zit minder lood en daardoor vloeit 't heel slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:50
grootste verschil zit hem in de harskern. Die bepaald heel erg of het solderen goed gaat, of het wat gezonder is of niet en of je de print achteraf goed moet schoonmaken...
PcFer schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 23:42:
Ik zou niet van dat milieuvriendelijke (RoHS) soldeertin nemen. Daar zit minder lood en daardoor vloeit 't heel slecht!
Geen lood dus. Daarnaast heeft het gewoon een hogere smelttemperatuur en dus moet je een groter vermogen er doorheen pompen en een bout hebben die ermee overweg kan.

[ Voor 53% gewijzigd door LED-Maniak op 18-10-2009 23:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn besluit genomen.

Ik heb bij Conrad mijn Xbox 360-benodigdheden besteld (2 verschillende weerstanden en een diode) samen met de soldeerbout (de 20 Watt Weller).

Ik was door een leuke Gegoogle-de kortingscode alles bij elkaar minder kwijt dan de soldeerbout zelf al zou moeten opbrengen 8)7 (totaal € 22,83).

Wat betreft een regelbare soldeerbout: ik heb niet echt problemen met mijn huidge. Het enige puntje is dat de punt wat dik is, dat lijkt me niet makkelijk.

Het tin word die 0,7 van Baco Army Goods, die lijkt me wel ok (jullie geven aan dat dunner fijner is, en hij is 60/40 en hij heeft een harskern) bovendien is 250g niet zo heel snel op bij mij denk ik.

Bedankt voor jullie hulp :).
Pagina: 1