Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

klaarmaken van geschorste auto

Pagina: 1
Acties:

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 23:18
Hallo mensen,

ik zal even het hele verhaal vertellen zodat er een duidelijk beeld ontstaat,

Ik heb nu ongeveer een dik half jaar een auto die gestald staat bij de garage (geschorst dus)
dit in verband met het rijbewijs wat ik hopelijk donderdag ga halen

(dat lees je goed, eerst auto gekocht en daarna pas rijbewijs halen)

nu staat deze auto dus al geruime tijd stil, en er werd tegen me gezegd dat voordat ik de auto ga ophalen
dat deze eerst klaargemaakt moest worden.

Weet iemand wat dat ongeveer kan gaan kosten?

en waar ik op moet letten op het moment dat ik voor het eerst achter het stuur ga zitten van deze auto.

het is een Opel kombi uit 1997/ 1998

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een moderne auto moet daar tegen kunnen. Even een rondje rijden om te zien of de remmen niet vast zitten en dan een kleine beurt laten geven.

Of is de APK misschien aan de beurt, dan weet je direkt wat er aan scheelt.

Signatures zijn voor boomers.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wat lucht in de banden en dan zou hij inprincipe weer prima moeten zijn.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
Een half jaar kan nog net, maar is zeker niet bevorderlijk voor de rubbers, vloeistoffen en banden. Zou hem sowieso een beurtje geven waarbij je alle vloeistoffen vervangt en de banden even goed nakijken, misschien zelfs een nieuw setje.

Ioniq 5 P45

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik zou me niet te veel laten inpalmen door de term 'rijklaar maken'. Veel garages maken zich er makkelijk vanaf door 'm ff te laten luchten en de banden op te pompen. Reken erop dat veel auto's al een jaar stil staan of meer.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• shure-fan
@ spiller,

heb je misschien ook een kleine kosten berekening ervan wat dat gaat kosten?

en zijn er dingen bij die ik gemakkelijk zelf kan doen?

wat ik hier dus voornamelijk lees is dat de banden dus gewoon goed op spanning moeten worden gebracht.

de eerste rit die ik ga maken word al een leuke aangezien ik de motor even wil laten werken dus meteen een rit maken van 50 tot 100 km (beetje afhankelijk van het weer en dergelijke)

[ Voor 49% gewijzigd door shure-fan op 18-10-2009 22:24 ]

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
In principe is het allemaal zelf te doen, maar als je moet vragen wat de kosten hiervan zijn doe je er zeker weten verstandig aan je even goed in te lezen of bekijk eens wat how to's op youtube. De basis is bij normale auto's hetzelfde.
Zaken die ik zou vervangen (vast niet allemaal noodzakelijk maar dit is het behoud van je auto)
Olie 50 euro, oliefilter 15 euro, luchtfilter 20 euro, koelvloeistof 20 euro. Prijzen zijn een indicatie, heb geen ervaring met Opel maar het zal wel niet zoveel schelen.
De diesel die er nog in zit hoef je er niet uit te halen, maar vul hem wel gelijk bij zodat er tenminste een mengsel van oude en nieuwe diesel inzit.

Ioniq 5 P45

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kijk ook of de accu even goed is. Als ze een beetje slim zijn hebben ze 1 vd accupolen losgekoppeld, anders is de accu compleet leeg namelijk.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Sorry dat ik het zeg maar rijklaar maken is bullshit waar een hoop garages gewoon wat extra geld mee willen verdienen. Een auto moet zonder al teveel problemen een halfjaar stil kunnen staan. Hooguit dat de accu leeg is als ze hem niet hebben losgekoppelt.

Als je de auto gaat halen, controleer gewoon de bandenspanning, dat is wel iets wat je dan even na moet kijken. Kan je prima zelf doen bij de pomp bijvoorbeeld. Verder kan het idd zijn dat de remmen vast zitten maar daar kom je snel genoeg achter.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Opel Kombi :?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:38

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kombi is toch gewoon de stationwagen variant bij Opel?

Signatures zijn voor boomers.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
- Checken of banden niet vierkant zijn (merk jezelf, slechter rijgedrag)
- Motorolie laten vervangen (hoeft misschien niet, maar wat kost het nou)
- De andere vloeistoffen zit wel goed, en anders merk je het wel, simpel zat
- Accu zou ik ook gewoon opladen en kijken hoe goed die het doet
- Zit de remmerij niet een beetje vast? Iig roest op je schijven maar dat krijg je er wel af met een aantal keer hard remmen.

Heeft ie trouwens op z'n banden gestaan? Of op blokken?

Dus eigenlijk alleen motorolie laten vervangen en dan zelf een ritje maken en vaststellen of er andere probleempjes zijn.

Oh en oppassen he, als het een Combo is. Van die jonge mannetjes in bestelbusjes rijden mensen dood en auto's aan gort. Wees niet dat stereotype en let goed op, vooral met je dooie hoek.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 20-10-2009 09:08 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:29

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik schros zelf iedere jaar mijn volvo voor de winter maanden.
Enige wat ik altijd doet is accu even opladen. Banden op pompen.
En de olie verversen omdat er toch een kans is dat er water bij is gekomen.

De eerste dag dat je weer rijd gewoon gelijk een lekker stuk gaan rijden dan is vaak alles weer goed.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Ieder jaar je auto schorsen? Weegt dat voor jou op tegen de kosten dan ofzo :S?

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Schorsen kost ook maar iets van 65,--
Dat heb je er snel genoeg uit als je de auto, (de Volvo van Dark Angel in dit geval) alleen `s zomers gebruikt.

BMW 535D

• !null
Hij gebruikt z'n auto waarschijnlijk net als mensen hun oldtimer gebruiken, die willen niet in de winter rijden. Valt zeker wel wat voor te zeggen, het is echt slecht voor een auto als er gestrooid wordt bijvoorbeeld, en het is met een sportieve auto ook niet echt leuk meer als het zo vaak nat is. En misschien gaat Dark Angel wel veel events af, dat valt ook tegen in de winter.
Aan de andere kant, zo veel wordt er niet meer gestrooid, de winter is vaak gewoon een nog koudere natte herfst.

Schorsen kost overigens maar 25 eu oid voor auto's ouder dan 15 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 20-10-2009 11:17 ]

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18

Flotter

Pelipper!

Als je een auto schorst hoeft ie ook niet verzekerd te zijn, dat scheelt ook.

En als je op Opel Kombi googlet kom je veel stationwagons tegen :)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• shure-fan
het is een bestel busje, geen station (zegt dus meteen wat over mijn kennis van auto's )

stel dat ik nou vierkante banden heb, gaat dat vanzelf voorbij of moet ik dan de banden laten vervangen?

de olie laat ik waarschijnlijk wel verversen, en anders komt dit een maand later wel, eerst maar eens kijken of ik donderdag mijn rijbewijs kan halen

• !null
Meteen verversen. Als je het na een maand rijden doet heeft deze voorzorgmaatregel geen nut.
Vierkante banden = nieuwe banden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
shure-fan schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:20:
... aangezien ik de motor even wil laten werken ...
Lijkt me handig om in 't begin juist rustig aan te doen indien de auto zo lang stil gestaan heeft. Verse motorolie + filter kan iig geen kwaad.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:10

DaWaN

'r you wicked ??

Olie altijd meteen vervangen !! Het heeft mij ooit een motorblok gekost (black sludge, drijfstang lager eruit gelopen).
Remmen en banden zijn ook belangrijk om te controleren.
Rest van de dingen vallen wat mij betreft meer in de categorie alleen doen als je problemen tegenkomt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

flashin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:07:
Ieder jaar je auto schorsen? Weegt dat voor jou op tegen de kosten dan ofzo :S?
Mijn scheeld het inderdaad vrij veel. De volvo is ook een hobby auto dus wil ik er ook niet dagelijks mee rijden. Rijd er nu 3K per jaar mee max. incl een vakantie naar duitsland of zweden.

ik betaald voor de volvo 73 euro wegen belasting per maand, en 54 euro verzekering.
Voor 5 maaden schorsen 65 dat is zeker een aardig bedrag wat ik nu over hou. En weer in de Volvo kan steken. En dan heb je natuurlijk minder slijtage omdat ik er vrij weinig mee rij. Kan nu sneller kiezen voor wat duurdere onderdelen. Moet er niet aan denken om een bigbrake kit onder me auto te hebben liggen en er 40K per jaar mee rijd dat is 600 tot 800 euro aan onderhoud per jaar voorbij alleen de remmen. En zo zijn er voor mij nog wel een berg voordelen.

[ Voor 1% gewijzigd door Dark Angel op 02-01-2010 01:22 . Reden: spellings controle ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Maasluip schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:03:
Kombi is toch gewoon de stationwagen variant bij Opel?
Zou kunnen, soms wordt dat kombi genoemd idd. Maar dan is het een Astra Kombi of Vectra Kombi bijvoorbeeld.
Kombi an-sich is geen type van Opel. Combo wel, dat is een bestelwagentje, of anders de Campo, een pickup truck.
shure-fan schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:36:
het is een bestel busje, geen station (zegt dus meteen wat over mijn kennis van auto's )

stel dat ik nou vierkante banden heb, gaat dat vanzelf voorbij of moet ik dan de banden laten vervangen?

de olie laat ik waarschijnlijk wel verversen, en anders komt dit een maand later wel, eerst maar eens kijken of ik donderdag mijn rijbewijs kan halen
Een Combo dus ;) Het bestelwagentje van Opel :) (leuk karretje btw :)
Vierkante banden krijg je eigenlijk alleen maar als de auto stil staat met een veel te lage bandenspanning en de temperatuur erg laag is. Even een keertje oppompen en gaan rijden zodat de banden warm worden, dan is dat zo voorbij.
Olie verversen hoeft opzich ook niet direct, tenzij de olie erg vies is of het oliepijl te laag is. Check gewoon even de vloeistof nivo's, dan zit het wel goed.

Zelf verversen is trouwens niet zo moeilijk hoor. Tijltje onder de auto, dopje uit de carter draaien en hij loopt vanzelf leeg. Vervang dan meteen de oliefilter even. Die draai je er zo af en een nieuwe draai je er met de hand ook zo weer op. (wel even het rubber ringetje van de nieuwe filter insmeren met olie.)
Daar na weer vol gooien met nieuwe olie, klaar ben je ;)

Anyway, veel succes morgen :)

[ Voor 63% gewijzigd door McKaamos op 21-10-2009 17:56 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Dark Angel schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:45:
[...]

Mijn scheeld het inderdaad vrij veel. De volvo is ook een hobby auto dus wil ik er ook niet dagelijks mee rijden. Rijd er nu 3000K per jaar mee max. incl een vakantie naar duitsland of zweden.

ik betaald voor de volov 73 euro wegen beslasting per maand en 54 euro verzekering.
Voor 5 maaden schrosen 65 dus dat is zeker een aardig bedrag wat ik over hou en weer in de volvo kan steken. En dan heb je natuurlijk minder slijtage omdat ik er vrijweinig mee rij. Kan je sneller kiezen voor wat duurdere onderdelen. Moet er niet aan denken om een bigbrake kit onder me auto te hebben liggen en er 40K per jaar mee rijd dat is 600 tot 800 euro aan onderhoud per jaar voorbij alleen de remmen. En zo zijn er voor mij nog wel een berg voordelen.
3000 K = 3000.000 km lijkt mij wat veel :X

De auto zal wel een opel Combo zijn.

Ik zou gewoon de banden opblazen en olie laten verversen en meteen aan het begin van de rit een volle tank verse brandstof en verder gewoon rijden.

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 22:14:
[...]

3000 K = 3000.000 km lijkt mij wat veel :X

De auto zal wel een opel Combo zijn.

Ik zou gewoon de banden opblazen en olie laten verversen en meteen aan het begin van de rit een volle tank verse brandstof en verder gewoon rijden.
Oops aangepast bedoelde 3000 km per jaar

• shure-fan
toch even een topic kick:

ik heb afgelopen woensdag mijn rijbewijs eindelijk gehaald,
en zal volgende week dinsdag / woensdag de auto ophalen (afhankelijk van de garage)

*O* *O* *O* heeft er zin in *O* *O* *O*

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bedankt voor de waarschuwing :P

Gefeliciteerd! Veel veilige kilometers toegewenst :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:57
Friesland in z'n profiel, das mooi aan de andere kant van het land! ;)

Grats met je rijbewijs hoor.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

The Realone schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:43:
Friesland in z'n profiel, das mooi aan de andere kant van het land de grens! ;)
;) :+
Grats met je rijbewijs hoor.
Met hem! En veel veilige km's toegewenst :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• shure-fan
vandaag auto opgehaald, alles mee in orde, en meteen de eerste 60 km al gereden, en dat alleen al in de omgeving

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nice :) Gefeliciteerd :)
Wat is trouwens de reden dat je voor een Combo bent gegaan? Ivm werk oid? Zou niet mijn eerste keus zijn als persoonlijk vervoer :P

Heb zelf sinds afgelopen vrijdag een Corsa van '91. Na de eerste KM's thuis aan gekomen en meteen sleutelen aan de stereo :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• shure-fan
McKaamos schreef op donderdag 03 december 2009 @ 06:42:
Nice :) Gefeliciteerd :)
Wat is trouwens de reden dat je voor een Combo bent gegaan? Ivm werk oid? Zou niet mijn eerste keus zijn als persoonlijk vervoer :P

Heb zelf sinds afgelopen vrijdag een Corsa van '91. Na de eerste KM's thuis aan gekomen en meteen sleutelen aan de stereo :P
de reden: de auto kon ik overnemen van familie, en blijft daardoor in de familie aangezien ik al bekend was met de auto,

en verder.. voor toekomstig werk heb ik een auto nodig met laadruimte

Pagina: 1