Image trekken van Linux installatie in Raid

Pagina: 1
Acties:

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Hallo iedereen,

Ik zal eerst even de situatie schetsen, gevolgd door mijn vraag.
Ik heb een oude Dell Poweredge server staan, met daarop een niet met name genoemd Linux OS. De server heeft 6 SCSI schijven, waarvan er 4 een Raid 5 array vormen, en de overige 2 vormen een Raid 1 array.

De data die op deze oude server staat moet overgezet worden op een andere, omdat deze nog voor andere taken ingezet moet gaan worden. De data moet ik dus, het liefst als image, overzetten op de nieuwe server.

Mijn vraag is nu als volgt: heeft iemand een suggestie voor een stuk software dat de data, met Raid arry, partities en al in een image kan stoppen, zodat ik dit in een keer terug kan zetten op de nieuwe server?

Ik wil liever niet in de SCSI controller op de oude server gaan knoeien, om de Raid array's op die servers open te breken, en nieuwe te gaan vormen. Probleem is ook dat de harde schijf groottes verschillen tussen de 2 servers.

Kan iemand uitkomst bieden?

• Rio6000
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07-2022
clonezilla zal waarschijnlijk alles doen wat je nodig hebt.
Ik weet alleen niet of het de RAID data zelf mee neemt.
Daar heb je echt een 1 op 1 kopieerder nodig zoals dd.

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Maar dan heb je dezelfde partitiegroottes eh.

Wat heb je zelf al gevonden? Waar heb je achter gezocht?
Waarom kan je niet gewoon de oude server even in het netwerk zetten met een ander IP, of in een apart subnet voor even?
Dat zal het proces héél hard vereenvoudigen.

Is het een hardware RAID trouwens, of een met mdadm gemaakte RAID?

[ Voor 20% gewijzigd door GuntherDW op 18-10-2009 22:19 ]

• _Buran_
Het is een Hardware RAID, dat is onderdeel van het probleem. De RAID configuratie zal waarschijnlijk staan in de RAID- of SCSI controller.

Ik heb zelf Altiris al geprobeerd, die is gewoonlijk erg goed in het bakken van complete images, maar kan niet overweg met Linux.

Ook Acronis heb ik geprobeerd, deze kan de image wel maken, maar krijgt bij het terugzetten ruzie met de oude Raid array in de server waarop de image teruggezet wordt.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik zou een disk eruit trekken en op de plank liggen. En fdan de andere disk kopieren met DD

Bij de meeste raidsets is het namelijk mogelijk om de disk op te starten als single disk (tenminsten dat is mijn ervaring tot nu to)

• _Buran_
Sorry Raymonvdm, wat is DD?

Verwijderd

Kan je niet raid cloning doen? Hebben we ook al regelmatig op mijn werk gedaan :) Een en ander houdt wel in dat de raid kaart in beide servers met elkaar overweg moeten kunnen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
dd is een Linux-commando waarmee je data bit voor bit kopieert.

Probeer anders Ghost 2003 (misschien nog ergens te vinden) eens.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

En anders kan je mssn ook ghost for Linux proberen. Het zou ook moeten werken met raid, al heb ik dat nooit gedaan:

http://sourceforge.net/projects/g4l/

En het is gratis natuurlijk ;)

• _Buran_
Ik ben op het moment af van het backupen tijdens de boot. Ik heb G4L geprobeerd, maar ook deze krijgt ruzie met de RAID array's. Wat ik nu wil proberen is een tool om te installeren in linux, wat trouwens Red Hat Linux 4 is, en daarmee de backup te maken.

Het enige probleem is dan weer dat ik absoluut niet thuis ben in linux. Heeft iemand ervaring met een command line image tool, en kan deze of gene mij ook helpen het toe te passen?

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 16:29
Waarom niet de raidarrays op de nieuwe bak aanmaken, dan je partities aanmaken en daarna de oude bak met een livecd opstarten. Hierna kun je met rsync oid alle data over het netwerk overzetten. Het enige dat je daarna nog moet doen is de bootpartitie opnieuw aanmaken (als je grub gebruikt iets met grub install enzo). Dit kan ook met de livecd (als deze dezelfde bootmanager gebruikt).

[ Voor 9% gewijzigd door trinite_t op 19-10-2009 10:21 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• _Buran_
rsync is een tootlje in Red Hat of zo? Heb je zelf ervaring met deze manier van overzetten?

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Inderdaad, of rsync of dump & restore. Let wel op dat dump & restore alleen met ext2 en ext3 werkt zover ik weet.

In een nutshell: server booten van live CD, partities dumpen naar een file (en eventueel compressen). Op een nieuwe server de hardware raid volumes aanmaken, partitioneren, filesystem erop en je dump files restoren. Grub installeren op de MBR en klaar is kees.

Als je installatie al een paar jaar oud is moet je nog even uitkijken met filesystem features, aanemend dat je ext3 gebruikt. mke2fs zal dan een aantal filesystem features standaard aanzetten die oude e2fsprogs versies niet snappen, dus die zal je dan even met tune2fs uit moeten zetten. Welke dat zijn kan je volgens mij ook gewoon zien met tune2fs

En voor de lange versie: Google is your friend. Er staan meer dan genoeg stap voor stap howto's die dit verhaal allemaal tot in detail uitleggen.

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 16:29
_Buran_ schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:28:
rsync is een tootlje in Red Hat of zo? Heb je zelf ervaring met deze manier van overzetten?
rsync is volgens mij op (bijna) alle linux distros wel te builden.. En ja, het is meestal de manier waarop ik grote hoeveelheden data overzet tussen twee systemen.

Maar bij een migratie van servera -> serverb probeer ik meestal om het hele os opnieuw te installeren, en alleen de data over te zetten.. Maar ik kan me indenken dat dat voor jou niet mogelijk is.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je nu een andere RAID controller gebruikt is de kans dat 1 op 1 overzetten werkt niet zo groot. Ik zou het als volgt doen:

-boot de nieuwe server van cd/usb/tijdelijke hd
-maak raidsets aan op de nieuwe server
-mount je nieuwe raids
-rsync de oude server naar de nieuwe hardware
-(her)installeer je bootloader op je nieuwe schijven
-(indien nodig) installeer een kernel met drivers voor je nieuwe hardware

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• _Buran_
Nieuw probleem: ontbrekende live-cd van Red Hat Enterprise Linux 4...

Dus, volgende poging, het backupen van het softwarepakket wat draait op de linux machine, namelijk "Symantec Security Information Manager". Deze heeft 2 backup tooltjes ingebouwd, deze ga ik nu proberen.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Pak gewoon system rescue cd, doet het net zo goed:

http://www.sysresccd.org/
Pagina: 1