Toon posts:

met prime stressen geen probleem met gamen wel.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Installed Windows vista 64 bit service pack 2
500 watt Coolermaster silent pro
Quad 9400
MSI P45 Platinum(Gamer serie) bios 1.6
G.SKILL 4GB (2 x 2GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 1066 (PC2 8500) Dual Channel Kit Desktop Memory Model F2-8500CL5D-4GBPK - Retail CAS latency 5-5-5-15

ZALMAN CNPS 9500 AT ( CNPS9500AT ) Cooler voor processor
Nvidia Asus 275 GTX videocard
Samsung 1 tera HD
WD 500 gig
WD 500 Gig
3 fans in pc
Heb de 2.66 naar 3.2 overclockt.

Stressen met prime geen enkel probleem.
maar met gamen heb ik soms blauw scherm
Memtest heb ik via usb stick gedaan al een week geleden.
memtest86 2.11 geen errors gevonden.
Ik kreeg na een mislukte biosflash een MSI P45 moederbord.
Het probleem was alles in 1 keer bevroor zomaar in eens.
Kreeg nieuwe moederbord maar wel dezelfde type.
Probleem was als ik een nvidia driver instaleerde dat ik niet meer in windows kon komen.
Andere videokaart erin die ik nu dus ook heb.
Probleem bleef.
Toen hebben ze een biosflash uitgevoerd (de laatste)
Daarna was het over, maar heb het probleem dat regelmatig de games belanden naar Blauw scherm.
Komt dit door de overclock?

De timings van het geheugen staan op 5-5-5-14-24 heb ik gezien in de bios.
Maar op de stikker staat 5-5-5-15

Op mijn vorige moederbord Asus P5Q had ik mijn processor op 3.4 ghz staan.
Maar op het laatst kreeg ik ook dat het beeld bevroor op de P5Q, moet er wel bij zeggen dat het sinds het wisselen was van ander geheugen die nu ook in dit moederbord heb zitten en andere videokaart.
Ik heb wel een prime95 test gedaan maar dan bemerk ik totaal geen problemen.
Alles loopt verders soepel.
ik had wel een keer toen ik het geheugen wilde testen 1 reepje eruit gehaald, en toen wilde het niet meer eens opstarten.
Daarna de andere reepje erin gestopt en andere eruit gehaald toen geen probleem.
Ik dacht dan zal die ene wel kapot zijn.
Ik van iemand anders 2 rams geleend, en die erin gezet met 1 ervan wilde het ook niet opstarten.
De volgende dag ik weer geprobeerd met mijn eigenreepje die toen niet deed, en toen werkte hij wel weer.
Dus of het iets mnet het geheugen te maken heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2009 12:15 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het is niet de bedoeling dat je 2 topics gaat openen over hetzelfde probleem, daarbij geef ik je advies in je andere topic en daar doe je niks mee...

wat wil je nu precies, als je anderen om advies vraagt, doe dan iets met dat advies....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 21:38:
het is niet de bedoeling dat je 2 topics gaat openen over hetzelfde probleem, daarbij geef ik je advies in je andere topic en daar doe je niks mee...

wat wil je nu precies, als je anderen om advies vraagt, doe dan iets met dat advies....
Ja ik heb de bedrading aangedrukt, dus advies heb ik opgevolgd.
Ik dacht dit in de overclocking topic te zetten misschien dat andere mensen kijken in dit topic.
Dus op 1 topic houden dan?
Wilde ook even melden dat ik ook sinds het probleem met blauwe scherm ook een neiuwe grafische kaart erin heb zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2009 21:44 ]

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

De enige manier om te testen of de overclock er iets mee te maken heeft is deze er af te halen en te kijken of je het probleem daarna nog hebt.

Controleer de voltages eens van voornamelijk het geheugen, standaard zal deze op 1.8V staan bij de meeste moederborden terwijl jouw geheugen als ik het goed heb 2.1V nodig heeft om op de aangegeven specificatie te draaien.
Verder kun je het geheugen testen met Memtest.

Ook vraag ik mij af hoe lang je Prime95 hebt laten draaien om de OC te testen aangezien dat vele 8+ uur aanraden als minimum om een OC te testen.

Het blauwe scherm geeft overigens een STOP code (0x000000 nog wat) waarop je kan Googlen wat het probleem kan zijn (dit hoeft niet altijd het probleem te zijn maar geeft je wel een begin punt).

Over de timing, die zou je handmatig kunnen instellen in de BIOS maar voor je dit doet is het handig om het probleem op te lossen.

• nedernakker
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 21:41:
[...]

Ja ik heb de bedrading aangedrukt, dus advies heb ik opgevolgd.
Ik dacht dit in de overclocking topic te zetten misschien dat andere mensen kijken in dit topic.
Dus op 1 topic houden dan?
Wilde ook even melden dat ik ook sinds het probleem met blauwe scherm ook een neiuwe grafische kaart erin heb zitten.
ik heb je geen tip gegeven over je kabels aandrukken, ik vertelde je je geheugen correct in te stellen en het vervolgens te testen met memtest86+.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
memtest had ik al een keer uitgevoerd, en gaf geen errors.
Ik zal even de 4 eerste timings invoeren

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
Om te kijken of je GTX 275 het probleem is, kun je misschien eens Furmark testen voor een kwartiertje. Dit belast nauwelijks je CPU, maar is voor je grafische kaart heel zwaar. Als je dan een bluescreen krijgt, ligt het probleem misschien bij je grafische kaart! ;)

• nedernakker
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:53:
memtest had ik al een keer uitgevoerd, en gaf geen errors.
Ik zal even de 4 eerste timings invoeren
ik heb het niet over memtest in windows, maar over memtest86+ in dos, maak een usb stick bootable (of brand het op een bootable cd) en start er van op, dan de test laten lopen, memtest in windows test alleen het beschikbare geheugen, niet al het geheugen..

als jij niet in je openingspost plaatst wat je wel en niet hebt gedaan, dan kan het natuurlijk zijn dat mensen dat soort dingen zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Jawel memtest heb ik via usb stick gedaan al een week geleden.
memtest86 2.11

• nedernakker
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 12:14:
Jawel memtest heb ik via usb stick gedaan al een week geleden.
memtest86 2.11
goed dat je het er nu bij hebt staan, zo weten mensen wat je zelf hebt geprobeerd, hoe lang heb je memtest laten lopen? weet je dat het het beste is ehem lekker een nacht te laten draaien zodat hij 5 of meer passes zonder errors heeft volbracht?

probeer anders een met prime95 op small FFT's een uur of 8 te draaien, dit stressed enkel je cpu, kun je zien of die helemaal stabiel is, is dat ok, doe dan hetzelfde op blend, dan test hij je geheugen mee.

draai ook eens een test met OCCT, hier zit een speciale test bij die je voeding zwaar belast, zo kun je ook achterhalen of deze soms kapot is.

[ Voor 4% gewijzigd door nedernakker op 19-10-2009 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb memtest laten lopen totdat het zei dat het klaar was.
Maar ik had de pc zaak hierover gebeld, en hij zei anders zetten we wel een asus P5QN in.
Want de eerste msi p45 platinum bevroor in windows zomaar in eens.
ook met laatste bios flash.
De 2e die ze erin hebben gezet liep wel goed totdat er de nvidia drivers werden geinstaleerd.
toen de beta bios geflasht en toen geen probleem.
Alleen in games dat hij wel eens crasht.
Heb nu een uur gespeeld, zonder overclock en geen probleem gehad.
Maar had ook een andere game daarvoor gespeeld crysis warhead, en die stopte zonder blauwe scherm, maar gaf melding dat het afgesloten moest worden door een fout.

ben nu de test aan het uitvoeren dat de voeding zwaar belast.
Is nu al 20 minuten bezig.
Het wisseld de cpu en de gpu stres

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2009 19:42 ]

• nedernakker
ik zou als ik jou was vannacht nog eens memtest draaien en hem lekker 8 uur laten gaan, het komt wel vaker voor dat 1 pass foutloos gaat maar meerdere toch errors opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu andere voeding en ander geheugen inzitten, maar vraagje kan het zijn dat de cpu toch niet goed is
en dat ik dat alleen kan merken met gamen?
En dat het niet zichtbaar is met stressen van prime95

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 21:54 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Cpu gaat normaal niet snel defect.

Dus je moet gewoon gaan testen, dus steeds 1 ding wijzigen/verwijderen/uitwisselen/niet overclocken, en weer testen.
Van grafische drivers hoor ik niks, heb je alle versie's geprobeerd die er zijn, en ook steeds driver cleaner eerst alles schoon gemaakt.
Windows xp of 7 eens proberen.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
En wat zegt het BSOD? Wat is de code, heb je die al opgezocht?

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:07:
Cpu gaat normaal niet snel defect.

Dus je moet gewoon gaan testen, dus steeds 1 ding wijzigen/verwijderen/uitwisselen/niet overclocken, en weer testen.
Van grafische drivers hoor ik niks, heb je alle versie's geprobeerd die er zijn, en ook steeds driver cleaner eerst alles schoon gemaakt.
Windows xp of 7 eens proberen.
vista 64 bit geprobeerd en windows 7 64 bit draai ik nu.
heb alle drivers geprobeerd, nu heb ik de laatste beta de 95. nog iets
Kawaii schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:13:
En wat zegt het BSOD? Wat is de code, heb je die al opgezocht?
BSOD heb ik niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 12:24 ]

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Heb je Furmark al geprobeerd? Hoelang heb je Prime aan laten staan? Ik zou gewoon meerdere tests voor een langere tijd uitvoeren (zoals gezegd een uur of 8 ) en dan kijken of er een probleem optreed, als je het maar voor een uurtje of iets dergelijks stressed word het nog niet genoeg gestressed, het moet ook voor langere tijd gedaan worden om er zeker van te zijn dat het goed werkt.

Verwijderd

Topicstarter
ja de pc zaak zou de cpu getest hebben in 8 uur.
als ik dat moet geloven.
kan ook toevallig kunnen zijn dat de videokaart niet helemaal goed funkioneerd.
zal dan wel eens furmark draaien en welke instellingen moet ik dan instellen.?

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 13:14:
ja de pc zaak zou de cpu getest hebben in 8 uur.
als ik dat moet geloven.
kan ook toevallig kunnen zijn dat de videokaart niet helemaal goed funkioneerd.
zal dan wel eens furmark draaien en welke instellingen moet ik dan instellen.?
Ik denk dat je met stock instellingen wel genoeg stressed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had mijn geheugen weer terug gezet naar standaard instelling dus automatisch.
Maar daarna wilde de computer niet rebooten.
Mijn scherm krijgt geen signaal door, lapje blijft dus knipperen.
als ik dan het stoom uitzet en een tijd wacht en zet hem dan aan dan weer wel.
maar toen kreeg ik geen internet meer.
dus ik weer alles op standaard gezet in de bios.
maar toen kreeg ik weer hetzelfde de pc wilde weer niet rebooten.
dus ik weer stroom eruit gehaald, en een tijd gewacht.
nu doet hij het dus weer wel, en internet ook.
wat duid hierop?
als ik dadelijk weer wat verander bv multiplayer op 8 zetten plaats van auto krijg ik weer hetzelfde gesodemieter.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan dit ook cpu probleem zijn?

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06-2025
Als je de instelling op standaard zet, en vervolgens bij opnieuw opstarten het opnieuw moet instellen op de standaard instellingen klinkt het veel meer als een bios probleem of dat je zelf fouten aan het maken bent.

Zou zeggen, flash de bios zodat die weer geheel is zoals toen je hem kocht om te zien of je zelf het probleem bent of de hardware.

Verwijderd

Topicstarter
nee het probleem is als ik multiplayer op 8 heb gezet.
ik wil rebooten, dan start de pc op en sluit het meteen af, en start weer automatische op, en dan krijg ik geen beeld.
Het lampje van mijn monitor blijft knipperen.
Ook al zet ik hem handmatig uit en start het op dan wil het ook niet.
als ik de stekker uit de pc trek en wacht enkele minuten en steek de stekker dan weer in, dan start het wel op met de ingestelde instellingen die ik wilde.
ook als ik bv handmatig het voltage verander van automatisch naar 1.8 volt bv dan heb ik dat ook.
Kan dat te maken hebben met cpu?
Ik heb hem met deze bios gekregen, en dat is de laatste bios.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met de optie smooth mouse, loopt alles zonder te hakkelen in games.
maar gewoon in windows is mijn muis wel goed.
Waarom hakkelen mijn games zonder smooth mouse,.
waar ligt het dan aan?
Ik heb het idee dat op mijn oudere moederbord de p5k dat ik zonder smooth mouse wel alles zonder hakkelen ging.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Al geprobeert je bios echt te resetten door het batterijtje er een poosje uit te laten?

www.maartendeboer.net

• scoobman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-12-2025
Hi there!

Jou probleem is, in mijn geval erg herkenbaar... Had precies hetzelfde probleem op mijn Asus-bord ( freeze in games, BSOD's en juist geen problemen bij Prime e.d )

In mijn geval werd het probleem veroorzaakt door 2 factoren en vergde het erg veel tijd om alles op te lossen.

1) BIOS-Update gedaan... En dit had ik dus juist NIET moeten doen. Niet elke BIOS-versie is even geschikt om je systeem te OC'en. In mijn geval bleek een specifieke oudere BIOS-versie het beste om mijn systeem te oc'en. ( stabiliteit v/d Bios )

2) OC'en van je systeem. Hier gaat veruit de meeste tijd inzitten. Heel erg veel lezen op internet en hulp vragen op momenten dat je er niet uitkomt brengen je steeds dichter bij een stabiel systeem. Een wijziging van 1/10 of zelfs 1/100 volt kan een wereld van verschil zijn voor de stabiliteit van je pc.

Helaas is er voor een stabiele oc geen vaste handleiding. Het is en blijft veel lezen plus vallen en opstaan dmv testen, testen en testen.

Uiteindelijk heb ik mijn systeem 100% stabiel gekregen door A) juiste bios-versie B) goed afgewogen OC

Good Luck!

Just an average guy...

Verwijderd

Topicstarter
Gekste is ik kan mijn cpu gewoon overclocken naar 3.2 ghz
en niks crasht.
Als het aan de cpu zou liggen dan zou de games toch moeten crashen neem ik aan.
Alles in windows loopt verder soepel.
Ik had gisteren F.E A.R 2 geinstaleerd en die hakkelde niet.
Maar dat mijn games hakkelde was dus zonder overclock.
Zet ik smooth mouse aan hakkelt het een stuk minder.
Alleen niet in alle games zit de optie smooth mouse.

heb de asus P5QC 2103 bios

zou het niet aan de p45 chipset kunnen liggen?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik lees hier ook zo'n probleem zoals mij en ze zijn er ook niet uitgekomen.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=274651
Pagina: 1