[Ervaringen] Buitenlandse notebooks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07

[Ervaringen] Buitenlandse notebooks

De kredietcrisis heeft niet enkel nadelen. Onze sterke munt, de euro, doet het daardoor zeer goed ten opzichte van andere munten zoals de dollar en de pond. Geen wonder dat er veel vraag is vanuit de community naar het importeren van notebooks.
Voordelen en nadelen van het importeren
De prijs, uiteraard ;) . Dat geldt nog steeds na allerlei heffingen. Maar een ander voordeel is toch ook wel het ruimere aanbod van notebooks. Vaak zijn er modellen te vinden die in Nederland nog niet op de markt zijn. Maar dat is nog maar het topje van de ijsberg, er zijn namelijk zat modellen die ons kleine landje nooit zullen bereiken ivm schaalgrootte.

Er zijn natuurlijk niet enkel voordelen aan het importeren. Zo zul je moeten opletten bij de adapter en het toetsenbord. Deze wijken in het buitenland vaak af en zorgen vaak voor extra onkosten. Het belangrijkste verschil zit hem echter toch wel in de garantie.

Een uitgebreid artikel valt te lezen op notebookspot.nl
BTW
Bij een notebook wordt enkel het BTW over het totaalbedrag geheven. Er worden geen douanerechten (invoerrechten) geheven over notebooks op dit moment.. Dit houd in dat niet enkel de notebook zelf wordt belast, maar ook de kosten voor het transport. Een rekenvoorbeeld is hier te vinden.

Overigens zijn aankopen onder de 430 euro zelfs vrij van belasting. Een netbook of goedkope notebook is dus misschien zelfs voor niets behalve de kosten te importeren.

Meer info: Douane.nl
Prijsvergelijkers
Ook in het buitenland zijn prijsvergelijkers te vinden. Hier een aantal:

- http://www.google.com/products
- http://pricewatch.com/
- http://geizhals.at/
- http://www.pricegrabber.com/
- http://www.pricespider.com/
Doel van het topic
Door de huidige koers is er veel vraag vanuit de community naar meer informatie en een plaats om ervaringen te wisselen. Dit topic is er voor die mensen die overwegen een notebook te kopen. Dit topic moet onder meer ruimte bieden voor:

- Ervaringen met het kopen van een notebook buiten de landsgrenzen
- Vragen omtrent het importen
- Het wijzen op interessante koopjes elders
- Advies te vragen omtrent het importern en de configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om het topic maar een kickstart te geven, deze week ga ik de volgende laptop importeren uit de UK.

http://www.kobaltcomputers.co.uk/ heeft European Collect and return, dus waarom scoor je hem gewoon niet daar? XXODD gaat volgens mijn navraag geen gtx280 leveren in de 15" i7 laptop.

Ik heb nu nog een vraag lopen bij Kobalt over de garantie, just double checking, als deze naar behoeve wordt beantwoord, dan schaf ik daar mijn laptop aan, inmiddels iets aangepast:

G860 1
Chassis - :: G860 Black/Silver 1
Screen - :: 15.6" 1920x1080 Full HD+ X-Glass 1
Processor - :: Intel® Core i7 820QM Quad Core 1.73GHz - 3.06GHz 8MB Cache 1
Video Card - :: NVIDIA® GeForce® GTX 280M 1GB GDDR3 1
Memory 1 - :: 4GB DDR3 PC3-10600 1333Mhz CAS9 2x 2GB DIMMs 1
Hard Drive - :: 250GB OCZ Vertex Solid State Drive 1
Operating system 1 - :: Windows 7 Home Premium 64-bit shipping from 22nd October 1
Optical Device 1 - :: Blu-Ray ROM / DVD±R/W 1
Bluetooth - :: Bluetooth V2.0 Module 1
7 in 1 card reader - :: 7 in 1 card reader 1
Keyboard - :: English US / Canadian 1
Soundcard - :: Integrated High Definition Audio 1
Headsets - :: None Selected 1
External Keyboard - :: None Selected 1
Mouse - :: None Selected 1
Mouse Mats - :: None Selected 1
Power Cable - :: European 1
Extra Battery - :: None Selected 1
2nd AC Adapter - :: None Selected 1
Warranty - :: 3 Year - European Collect & Return 1
Dead Pixel Guarantee - :: 30 Day Zero Dead Pixel Guarantee 1
Business Software - :: None selected 1
System Recovery - :: None Selected 1
System Recovery - External Image - :: None Selected 1
Carry Case - :: None Selected 1
Subtotal £2,000.56
Shipping (System Shipping - TNT 1-2 Day) £60.00
VAT £309.08
Total £2,369.64

Zo goed als dezelfde configuratie bij XXODD XNi860cu 15,6” kost 2.729,00, zonder verzendkosten en met een GTX 260 ipv GTX 280.
Omgerekend kost de Kobal confuguratie: 2,591.62. Dus bij iets slechtere wisselkoers steeds nog 100 euro goedkoper en een GTX 280.... ;)

Nu deze dagen de pond nog ff instorten ;)
Als ik hem besteld/binnen heb zal ik de ervaring posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Hoeveel weegt die kobalt nou ? Kan het zo een-twee niet vinden op de website?

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ipazza schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 00:35:
Hoeveel weegt die kobalt nou ? Kan het zo een-twee niet vinden op de website?
Size and weight
Width: 374mm
Depth: 254mm
Height: 42-50mm
Weight: 3.33kgs with (battery)

Staat onder specifications op de site. Dat is standaard configuratie, harddisk eruit, ssd erin ;)
Toch weer 100g...

De 3.33 kg valt mij erg mee. Nu is het ook geen mega batterij volgens mij, deze gaat niet erg lang mee, maar daar koop je de laptop ook niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 20:50:

Zo goed als dezelfde configuratie bij XXODD XNi860cu 15,6” kost 2.729,00, zonder verzendkosten en met een GTX 260 ipv GTX 280.
Omgerekend kost de Kobal confuguratie: 2,591.62. Dus bij iets slechtere wisselkoers steeds nog 100 euro goedkoper en een GTX 280.... ;)

Nu deze dagen de pond nog ff instorten ;)
Als ik hem besteld/binnen heb zal ik de ervaring posten.
Houd er wel rekening mee dat andere producenten misschien geen gtx280m in een 15.6 inch notebook inbouwen omdat die gewoon te warm wordt in een kleine 15.6 inch behuizing. Bij andere producenten zie ik de gtx280m alleen maar in 17 en 18 inch notebooks.

Dell heeft ook een 15 inch notebook met de marginaal langzamere gtx260m en full HD voor rond de 1700€. Nogal wat goedkoper dus en daar staat dan ook nog eens de support van Dell achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:05:
[...]

Houd er wel rekening mee dat andere producenten misschien geen gtx280m in een 15.6 inch notebook inbouwen omdat die gewoon te warm wordt in een kleine 15.6 inch behuizing. Bij andere producenten zie ik de gtx280m alleen maar in 17 en 18 inch notebooks.

Dell heeft ook een 15 inch notebook met de marginaal langzamere gtx260m en full HD voor rond de 1700€. Nogal wat goedkoper dus en daar staat dan ook nog eens de support van Dell achter.
De Alienware m15x is ook niet echt goedkoop en spuuglelijk (persoonliijk). De laptop waar jij het over hebt bevat waarschijnlijk niet de nieuwe I7 core en die sleurpt erg veel van het budget op. Kan hem niet vinden op welke laptop doel je ?

Qua temp is het afwachten, maar volgens reviews and forums is het goed te doen, zeker omdat de graphics card en processor dedicated cooling hebben. En er zijn ook andere producenten welke een 280 in een 15.6 inch propen, weet zo wie zo dat sager en deviltech het doen.

Een review van dezelfde configuratie met een 260 was uitermate cool, voor een game laptop. En ja de 280 zal warmer worden dan de 260, maar de vraag is of het niet te warm wordt... We zullen zien. En ik gebruik een Lapinator, dus zolang die niet in de fik vliegt ;)

Ik heb hem inmiddels besteld, dus ben benieuwd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:13:
[...]

De Alienware m15x is ook niet echt goedkoop en spuuglelijk (persoonliijk). De laptop waar jij het over hebt bevat waarschijnlijk niet de nieuwe I7 core en die sleurpt erg veel van het budget op. Kan hem niet vinden op welke laptop doel je ?
Die Alienware m15x met nieuwe Core-i7 mobile processoren bedoelde ik inderdaad :). Met full hd scherm en gtx260m komt die ongeveer op 1700€. Dat scheelt dus nog wel wat in prijs :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:52:
[...]
Die Alienware m15x met nieuwe Core-i7 mobile processoren bedoelde ik inderdaad :). Met full hd scherm en gtx260m komt die ongeveer op 1700€. Dat scheelt dus nog wel wat in prijs :).
Als je de basis configuratie gebruikt wel ja.
Als ik hem configureer als mijn configuratie dan is hij al 2.538,01.
En dan heb ik dus een 250gb harddisk ipv 250gb SSD.
Dus qua prijs maakt het niks uit, eerder nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nadelen:
- zit standaard niet altijd de juiste euroconnector bij, dus dat kost je weer n paar euro
- heeft soms een non us-international keyboard layout dr op zitten. lekker verwarrend dus, als je niet blind typen kan
- wordt default geleverd met n windows in de taal van dat land
- garantieafhandeling word lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:15:
nadelen:
- zit standaard niet altijd de juiste euroconnector bij, dus dat kost je weer n paar euro
- heeft soms een non us-international keyboard layout dr op zitten. lekker verwarrend dus, als je niet blind typen kan
Daar moet je dus inderdaad goed naar kijken.
Verwaarloosbaar, zo'n stekkertje zou je ook nog thuis kunnen kopen. En zelfs dit is soms een keuze optie.
Bij meeste niet standaard laptops kan je gewoon kiezen welke keyboard layout je wil.
Windows language packs ? En ook dit is vaak te kiezen.
Dit is inderdaad meestal de bottle neck for mij. Als de garantie al correct is dan zijn de verzendkosten meestal voor de koper. Daarom was ik ook zo verrast door de European Collect and Return garantie.

Kortom je moet inderdaad goed kijken en informeren voordat je een laptop in het buitenland koopt.
Maar er zijn zeker leuke mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:13:
[...]

Qua temp is het afwachten, maar volgens reviews and forums is het goed te doen, zeker omdat de graphics card en processor dedicated cooling hebben. En er zijn ook andere producenten welke een 280 in een 15.6 inch propen, weet zo wie zo dat sager en deviltech het doen.

Een review van dezelfde configuratie met een 260 was uitermate cool, voor een game laptop. En ja de 280 zal warmer worden dan de 260, maar de vraag is of het niet te warm wordt... We zullen zien. En ik gebruik een Lapinator, dus zolang die niet in de fik vliegt ;)

Ik heb hem inmiddels besteld, dus ben benieuwd.
PA666, kunnen wij nu de conclusie trekken dat de garantie inderdaad met European Collect and return gaat?

[ Voor 1% gewijzigd door Mammoth op 05-11-2009 16:29 . Reden: Zin niet compleet ]

There could be only one, too bad it wasn't me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 00:05
Mensen die twijfel hebben over de garantie. Waarom niet even de fabrikant bellen?

Zo werd ik laatst nog door een buitenlandse meisje (uitwisselingstudente) gevraagd of ik haar kon helpen met haar laptop die zij uit haar vaderland had gekocht. Moederbord bleek defect, waarop ik haar om een factuur heb gevraagd. Ik heb vervolgens Hp Nederland opgebeld met de vraag of zij ons konden helpen. Dit scheen geen probleem te zijn, alleen konden zij mij wel vertellen dat de reparatie eventueel langer zal duren omdat bepaalde onderdelen moesten worden besteld.

Daarnaast zijn er volgens mij genoeg fabrikanten die Nederlandse RMA gevallen naar het buitenland sturen. (bijv.Asus) Wat zou het probleem dan zijn als de laptop met aantoonbaar factuur dan in het buitenland is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha PA666,

Ik neig zelf ook naar de Kobalt G860. Heb je 'm onderhand binnen en ben je bereid jouw ervaringen te delen.

Nog een vraag:
Waarom heb jij gekozen voor Keyboard English US/Canadian. Lijkt deze het meest op de Nederlandse keyboard-variant?

Ik dub ook nog tussen de schermresolutie. 1600x900 of 1920x1080. Zo te zien heb jij gekozen voor de HD-variant. Wat is jouw ervaring op dit punt. Ik wil flink gaan gamen met de laptop en dat kan volgens mij het
best op een vrij lage native resolutie.
Maar verlicht me vooral als ik dit verkeerd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben vanuit een andere topic naar dit topic verwezen omdat ik te veel van het topic afweek.. ik ga een laptop uit amerika importeren en heb de website van de douane uitvoerig doorgenomen. Echter heb ik toch nog een aantal vragen:

- Hoe worden pakketten gescand bij aankomst? Gaan ze door een zo'n scanner waarbij de inhoud kan worden bekeken?

- Wordt de waarde van het pakket gecontroleerd? Stel (voorbeeld) dat ik de laptop voor €400 aangeef terwijl de eigenlijke waarde €900 is, wordt dit gecontroleerd? (bv. d.m.v. bijgesloten factuur o.i.d.?)

- Betaal ik belasting (19%) én importheffingen? Of zit de belasting al inbegrepen bij het land van herkomst?

- Heeft iemand ervaring met het ontvangen van dure goederen gemarkeerd als 'gift'? Bij welke koeriersdienst heb je de meeste kans dat het pakketje daadwerkelijk de douane doorkomt zonder heffingen? En kun je een evt. beboet worden voor het misleiden van de douane (markeren als 'gift' terwijl het dit niet is)?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:42:
- Wordt de waarde van het pakket gecontroleerd? Stel (voorbeeld) dat ik de laptop voor €400 aangeef terwijl de eigenlijke waarde €900 is, wordt dit gecontroleerd? (bv. d.m.v. bijgesloten factuur o.i.d.?)
waarschijnlijk niet, maar anders kan je een boete verwachten
- Betaal ik belasting (19%) én importheffingen? Of zit de belasting al inbegrepen bij het land van herkomst?
je betaalt beslasting in het land van herkomst, verzendkosten, belasting in nederland (incl. verzendkosten) en importheffing op spullen boven de 150? euro
edit: uitzondering: EU-landen
- Heeft iemand ervaring met het ontvangen van dure goederen gemarkeerd als 'gift'? Bij welke koeriersdienst heb je de meeste kans dat het pakketje daadwerkelijk de douane doorkomt zonder heffingen? En kun je een evt. beboet worden voor het misleiden van de douane (markeren als 'gift' terwijl het dit niet is)?
zie eerste punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:58:
[...]

waarschijnlijk niet, maar anders kan je een boete verwachten

[...]
je betaalt beslasting in het land van herkomst, verzendkosten, belasting in nederland (incl. verzendkosten) en importheffing op spullen boven de 150? euro
edit: uitzondering: EU-landen

[...]
zie eerste punt
Kleine aanvulling,
Op laptops zit geen invoer heffing, alleen 19% btw :)
Mijn thinkpad komt ook uit de vs, er komt alleen BTW bij. Let wel op, dit is over het totaal bedrag.

Dus als je een laptop koopt van $800 , en er komt $100 shipping bij, betaal je 19% over $900 aan belasting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ja ik had idd gelezen dat de BTW verrekend wordt over het totale bedrag (schandalig eigenlijk..). De verkoper wil gelukkig zijn steentje bijdragen om de verpakking zo min mogelijk op die van een notebookverpakking en te laten lijken en het als 'gift' te versturen.

Ik ben benieuwd.

Maar het pakketje gaat dus niet door zo'n soort scanner? Dat ze precies de inhoud kunnen zien? (net zoals bij de handbagage op het vliegveld?)

Anders kunnen ze toch nooit alle pakketjes controleren op inhoud, als deze maar een beetje anders verpakt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lang zoeken en bellen heb ik iemand gevonden in nederland die de Clevo based laptops 15.6 inch ook leverd met de GTX 280 zoals je die in het buitenland kunt bestellen kijk maar op deze site degreef.nl ik krijg hem morgen ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

even dit topic van onder het stof halen, ik wou even vragen of er hier al mensen zijn die ervaringen hebben met deviltech uit duitsland.

De prijzen zijn veel aantrekkelijker dan bij xxodd terwijl het om de zelfde notebook gaat met betere specificaties voor minder geld.

de vraag is natuurlijk hoe zit het met betrouwbaarheid / garantie want ik koop niet graag een kat in een zak, ik heb het artikel al gelezen over in het buitenland bestellen, maar qua adapter en toetsenbord is dit gelukkig geen probleem :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COWBertha
  • Laatst online: 21-08 20:54
Ik heb daar begin vorig jaar 2 barebones besteld. Ging vlot, alleen was toen de bezorging wat goedkoper;). Was ook idd goedkoop. Hou er wel rekening mee dat de garantie volgens mij niet collect and return is, dus dat je ongeveer 20 euro kwijt bent om het naar hun te verzenden. Ik heb daar iig nog geen gebruik van hoeven te maken, dus kan er verder niet veel over zeggen. Verder dus goed en snel geregeld. let wel op je keyboard layout, ik kreeg toentertijd nl QWERTZ tobo's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

COWBertha schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:25:
Ik heb daar begin vorig jaar 2 barebones besteld. Ging vlot, alleen was toen de bezorging wat goedkoper;). Was ook idd goedkoop. Hou er wel rekening mee dat de garantie volgens mij niet collect and return is, dus dat je ongeveer 20 euro kwijt bent om het naar hun te verzenden. Ik heb daar iig nog geen gebruik van hoeven te maken, dus kan er verder niet veel over zeggen. Verder dus goed en snel geregeld. let wel op je keyboard layout, ik kreeg toentertijd nl QWERTZ tobo's...
moet je ook nog extra verzendingskosten betalen voor buitenlandse verzendingen ?

ik moet de belgische layout hebben azerty ;)

in ieder geval is het goed om weten dat het RMA garantie is, ik dacht dat het pick-up and return was, weet je toevallig ook hoe het zit met pixelgarantie daar in duitsland ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COWBertha
  • Laatst online: 21-08 20:54
Pfoe, pixelgarantie en die 7 dagen kopen op afstand durf ik zo niet te zeggen. Ik hoefde er iig geen gebruik van te maken. De verzending is nu 49 euro met UPS naar NL (dus denk ook BE) als ik het goed heb gezien, die Fire DTX is namelijk wel een aantrekkelijk notebook;). Verder heb je dan wel weer 2 jaar garantie, das wel weer beter.
Pagina: 1

Let op:
Wat we niet willen:

- "Yes, ik heb hem binnen"-posts
- "Bah, gepakt door de Douane"-meldingen
- "Is deze notebook nog goedkoper te krijgen?"-vragen