Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Wij zitten opeens met een raar probleem. We kunnen namelijk geen mails verzenden via smtp.ziggo.nl, wanneer we een router tussen de pc en het modem hebben. Voorheen werkte dit altijd gewoon helemaal perfect. Ik heb de router al eens gereset, naar factory defaults gezet en opnieuw opgestart, maar het wil niet baten.

We gebruiken gewoon Outlook. Wel moet ik even vermelden dat we geen e-mailadres van Ziggo gebruiken maar van hetnet. De pop3 server van hetnet gebruiken we dus voor inkomende mail. Zodra ik de computer direct aan het modem verbindt werkt alles.

Ik weet dus bijna wel zeker dat de router hier vreemd aan het doen is, maar voorheen werkte het altijd gewoon. Momenteel hebben we er een switch geplaatst ter vervanging van de router, dan werkt het wel.

We hebben dus internet van Ziggo (onlangs overgestapt van HetNet), vandaar dat we ook hun mailserver gebruiken. Onze router is een Belkin Wireless G Router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
Ok. Je kan niet mailen, maar wat is de foutmelding dan?

Kun je telnetten naar smtp.ziggo.nl? Zo moet dat er ongeveer uitzien:
code:
1
2
3
4
C:\> telnet smtp.ziggo.nl 25
220 smtp.ziggo.nl ESMTP Postfix
quit
221 2.0.0 Bye

Werkt het wel als je een ziggo mailadres gebruikt?
Blokkeert de belkin misschien TCP port 25 uitgaand met een firewall?

[ Voor 19% gewijzigd door JasperE op 18-10-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ik kan wel mailen, maar niet zodra de router tussen de computer en het modem hangt. Zodra ik dan in outlook de instellingen controleer en hij gaat een testberichtje versturen, dan lukt dat niet. De foutcode kan ik eventueel nog wel even naar kijken, maar ik betwijfel of die iets gaat opleveren (ik typ dit vanaf een andere computer en de desbetreffende computer is vrij traag en dan moet ik ook de router weer installeren). Dan probeer ik ook even het telnetten.

Wij hebben geen Ziggo-mailadres. Ik zal even kijken of we die kunnen aanmaken.

De belkin blokkeert helemaal niks als ik het goed heb. Hij heeft het altijd gewoon goed gedaan, tot op nu. Firewall heb ik al weleens uitgezet en dit werkte ook niet.

Zodra ik kijk of port 25 (met switch) open is met http://www.utorrent.com/testport?port=25 dan is deze dicht. Maar dit is toch een maatregel van Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
Natuurlijk levert die foutcode wel iets op! Die geeft immers aan waar het fout gaat.

Poort 25 heb je zojuist op inkomend getest. Aan die informatie heb je niets. Je draait niet zelf de SMTP server.
Je moet op uitgaand testen en dat doe je met het telnet voorbeeld.

Werkt het overige internetverkeer overigens wel met de router ertussen? Lijkt me van wel, maar je hebt het er nergens bijgeschreven.

[ Voor 72% gewijzigd door JasperE op 18-10-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Het werkt weer. :D

Hij gaf aan als ik de router ertussen had dat hij geen verbinding kon maken met de uitgaande mailserver en dat dit aan de accountsinstellingen lag. Toen heb ik nagedacht wat die konden zijn en tussen de opties stond: dezelfde instellingen als die van de ingaande mailserver. En natuurlijk zou het veel te logisch zijn dat hij het dan niet zou doen, want dat ingaande mailserver is die van HetNet en niet die van Ziggo, zoals de uitgaande. Maar toch doet hij het.

Kortom, ik snap er geen flikker van, maar het werkt. :P

Ook waarom hij het zonder die instellingen niet met router deed, snap ik niet. Maar in ieder geval bedankt voor je tijd! Ik moest dus toch gewoon even de foutcode lezen, maar ik was zo verbouwereerd door het feit dat het werkte met de router ertussen, dat de router eigenlijk volledig de schuld kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
iemand nog een verklaring waarom dit nu wel werkte? want ik snap het nu ook nog steeds niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
Als je via de SMTP server van HetNet kan versturen dan zijn er drie dingen dingen mogelijk:

- De HetNet SMTP server staat mailrelaying toe als je zojuist nog via POP3 geauthenticeerd hebt.
- Je bent nog niet op Ziggo overgezet en hebt nog een IP in de HetNet range (zou ook verklaren waarom Ziggo SMTP server niet werkte).
- De HetNet SMTP server relayed standaard voor Ziggo klanten.

Maar goed, als het werkt dan werkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
JasperE schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 21:43:
Als je via de SMTP server van HetNet kan versturen dan zijn er drie dingen dingen mogelijk:

- De HetNet SMTP server staat mailrelaying toe als je zojuist nog via POP3 geauthenticeerd hebt.
- Je bent nog niet op Ziggo overgezet en hebt nog een IP in de HetNet range (zou ook verklaren waarom Ziggo SMTP server niet werkte).
- De HetNet SMTP server relayed standaard voor Ziggo klanten.

Maar goed, als het werkt dan werkt het :)
Ik gebruik wel smtp.ziggo.nl. Dat is het rare. En we zijn ook al volledig op Ziggo overgezet. Ziggo gaat namelijk via de kabel.

Nou ja, misschien dat je toch het juiste antwoord er tussen had staan, je weet namelijk veel meer dan ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
Heb eens in outlook gekeken, als je daar "Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende mail" hebt aangevinkt, dan kun je die alleen aan hebben gevinkt als je ook "Voor de server voor uitgaande mail is (SMTP) authenticatie vereist" hebt aangevinkt.
Als ik dat goed interpreteer gebruik je nu de gebruikersnaam en wachtwoord van de hetnet pop3 server om je bij de ziggo SMTP server te authenticeren.
Wellicht werkt het ook als je "Voor de server voor uitgaande mail is (SMTP) authenticatie vereist" gewoon helemaal uitvinkt.
Pagina: 1