Toon posts:

Horloge loopt niet goed en krijg geen garantie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb een tijdje terug een Seiko horloge gekocht, het is een automaat zonder batterijen.
Nu zit er een vervelend probleem aan dit horloge, het loopt iedere dag ongeveer 20 seconden te snel, dus iedere week kan ik hem weer 2-3 minuten achteruit stellen wat erg vervelend is en gewoon niet hoort vind ik.
Ik heb gevraagd naar garantie maar de verkoper zegt dat dit normaal is bij een automaat en wilt het horloge niet ruilen wat ik dus belachelijk vind, wat heb ik nou aan een horloge wat niet goed loopt?

Wat kan ik het beste doen? Horloge heb ik nu maar in de kast gelegd want ik betrap mezelf er toch iedere keer op dat ik de tijd op mijn mobiel bekijk omdat ik weet dat de tijd op mijn horloge niet klopt, of heb ik toch nog mogelijkheden om dit horloge te ruilen of af te laten stellen?

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Belangrijkste vraag: wat is een tijdje geleden?

De meeste mensen deugen!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:11

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Je zou eens kunnen proberen contact op te nemen met Seiko, in plaats van met de verkoper?

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb ook een Seiko (de 5) en deze loopt ook iets te snel. Het is mogelijk de afwijking in te stellen, dus je zou eens kunnen informeren bij een horlogemaker of hij er wat aan kan doen.

Als je echter een klok wil hebben die accurater loopt, zou ik eens kijken naar die digitale quartz horloges. Die schijnen dit probleem veel minder te hebben.

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:43
In het instructieboekje kun je vinden hoe nauwkeurig je horloge moet zijn. Las net in zo'n instructieboekje op de Seiko site dat ze voor bepaalde types ±15 sec per maand aangeven. Kijk gewoon even in jouw boekje.
Zou zeker niet naar Seiko gaan, maar naar het verkooppunt waar je deze hebt gekocht. Met diegene ben je een contract aangegaan. Op de Seiko site staat ook duidelijk dat je naar je dealer moet gaan bij problemen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het instructieboekje boekje eens bekeken en daar staat een maximale afwijking van 25 sec te snel of 15 sec te langzaam per dag, het lijkt dus te kloppen wat de verkoper zegt, wel erg slecht, als ik dit had geweten had ik dit horloge nooit gekocht, geld terugvragen kan niet meer want ik heb het horloge nu een maand. :(

Ik zal nog eens proberen langs te gaan bij de juwelier om te vragen of ze er iets aan kunnen doen en anders zet ik dit horloge maar op marktplaats, wat een miskoop. :(

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:30
Ik heb zelf ook een Seiko kinetic horloge, horloge is inmiddels zo'n twee jaar oud denk ik en wordt alleen bijgesteld met de wisseling tussen zomer en wintertijd (en andersom ;)).

Afwijking is minimaal (niet merkbaar) en batterijduur is gemakkelijk meer dan een week (bij het niet dragen), is me in ieder geval nog nooit stil komen te staan.

Zoals Cassius al zegt, wanneer is 'een tijdje terug'? Verder is het in ieder geval niet normaal dat er zoveel afwijking in zit.

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

coolyboy schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:47:
Ik heb zelf ook een Seiko kinetic horloge
Kinetic is een aparte productlijn. Niet elke Seiko automaat is een kinetic. Bij een kinetic wordt bewegingsenergie omgezet in elektriciteit. Met die elektriciteit wordt een quartz-uurwerk aan de gang gehouden, met de bijbehorende voordelen zoals nauwkeurigheid.
Verder is het in ieder niet normaal dat er zoveel afwijking in zit.
Afhankelijk van het uurwerk wel. En bij dit horloge staat het zelfs in de handleiding aangegeven dat het zoveel kan zijn. Dan is het wel normaal ;)

Verder zou je het kunnen laten bijstellen door een horlogemaker, maar dat kost behoorlijk wat. Waarschijnlijk meer dan het horloge gekost heeft.

Zelf heb ik een automaat met een Miyota 8215 uurwerk, die kan een afwijking hebben van -20 to +40 seconden per dag. Wil je dat niet, dan moet je een duurder uurwerk nemen, een gecertificeerd uurwerk of gewoon een quartz-horloge.

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 18-10-2009 15:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:30
Gizz schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:49:
[...]

Kinetic is een aparte productlijn. Niet elke Seiko automaat is een kinetic. Bij een kinetic wordt bewegingsenergie omgezet in elektriciteit. Met die elektriciteit wordt een quartz-uurwerk aan de gang gehouden, met de bijbehorende voordelen zoals nauwkeurigheid.
Ah kijk, dat wist ik niet. Ik dacht dat kinetic voor automatisch stond, vandaar ik de connectie maakte met seiko 'automaat' - kinetic :).
Gizz schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:49:
[...]

Afhankelijk van het uurwerk wel. En bij dit horloge staat het zelfs in de handleiding aangegeven dat het zoveel kan zijn. Dan is het wel normaal ;)
Ah, zijn reactie stond er nog niet toen ik mijn reactie typte ;)

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12 16:45

Wallie

Herr

Misschien een dooddoener hoor, maar koop idd een quartz horloge, en 't liefst nog een digitale: m'n digitale casio doet het nu al 18 jaar, en wijkt misschien 10sec per maand af. 1x per 4 jaar een nieuwe batterijtje.

M'n pa had ook een Seiko Kenetic: liep idd ook te snel, 10sec per dag of iets, werd hij ook niet vrolijk van.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

M'n pa had ook een Seiko Kenetic: liep idd ook te snel, 10sec per dag of iets, werd hij ook niet vrolijk van.
Dan was hij waarschijnlijk stuk, want Kinetic = quartz en dan is 10 seconde per dag erg veel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Even voor de goede orde:

Een quartzhorloge zou een afwijking moeten hebben van niet veel meer dan een seconde per dag. Heb je een grotere afwijking dan zit er waarschijnlijk een mechanisch defect in, waardoor bijv. de wijzers blijven hangen ofzo.

Een automaat in de goedkoopste prijsklasse zou een afwijking moeten hebben van ongeveer +25 tot -15 seconden per dag. Bij écht veel grotere afwijkingen kan er een defect inzitten, alhoewel dat niet per se hoeft. Van een hele goedkope automaat moet je gewoon niet geveel nauwkeurigheid verwachten.

Een Kinetic van Seiko is in essentie een quartzhorloge waarin een mechanische rotor door polsbewegingen de batterij oplaadt. Daarvoor gelden dus dezelfde criteria als voor een gewoon quartzhorloge.

Als ik je verhaal lees, dan heb je gewoon een prima horloge gekocht. Van een Seiko 5 in het laagste segment moet je ook niet veel verwachten, ik heb er zelf ook een paar die allemaal in die mate van nauwkeurigheid lopen (de één +15, de ander -11 enzovoorts).

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En om het nog even aan te vullen:
het loopt iedere dag ongeveer 20 seconden te snel, dus iedere week kan ik hem weer 2-3 minuten achteruit stellen
(...)
wat heb ik nou aan een horloge wat niet goed loopt?
Hij loopt wel goed, want hij valt nog binnen de specificaties. En met een horloge dat na 6 dagen 2 minuutjes voor loopt valt zeer goed te leven, ook omdat je weet dat hij iets voorloopt.

Miljoenen mensen lopen met een automaat die onnauwkeuriger is dan een quartzhorloge, maar die noemen hun horloge echt niet onbruikbaar :)
We kiezen er bewust voor omdat we het qua techniek interessant vinden dat het uurwerk mechanisch is met allemaal leuke (zichtbare) tandwielen en dat je een bepaald uurwerk kunt kiezen. Quartz werkt gewoon, ziet er niet spannend uit, 'leeft niet' en je hebt niet echt kwaliteitverschillen tussen uurwerken.

Het enige waarbij ik me kan voorstellen dat je je bekocht voelt is als je een horloge hebt gekocht voor het uiterlijk terwijl je niet wist dat het een automaat was. Dan kan ik wel begrijpen dat de onnauwkeurigheid je tegen valt. Maar probeer ook eens de leuke kanten van een mechanisch horloge te bekijken en laat het ding niet in de kast liggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, misschien overdreef ik inderdaad wel een beetje, het was op zich geen duur horloge (voor mij wel als arme student :P ) en ik had me er van te voren wat meer in moeten verdiepen.
Ik heb me voorgenomen om het horloge iedere zondag op de goede tijd te zetten, dan valt de afwijking wel mee, toch zonde om het niet te gebruiken als het geen defect is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 16:11 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De wat duurdere en betere uurwerken zijn vaak voorzien van een COSC certificaat (de Chronometers). Dat betekend dat deze uurwerken een gemiddelde afwijking van -4 tot +6 seconden per dag mogen hebben.
Daarbij zijn automaten vaak nauwkeuriger als ze volledig opgewonden zijn, misschien is dat nu niet het geval omdat je hem onregelmatig gebruikt.
Wallie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:25:
Misschien een dooddoener hoor, maar koop idd een quartz horloge, en 't liefst nog een digitale: m'n digitale casio doet het nu al 18 jaar, en wijkt misschien 10sec per maand af. 1x per 4 jaar een nieuwe batterijtje.
Je snapt denk ik wel waarom niet iedereen op de wereld met hetzelfde horloge rond loopt.

[ Voor 37% gewijzigd door fsfikke op 20-10-2009 16:23 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 11:32
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:08:
Bedankt voor de reacties, misschien overdreef ik inderdaad wel een beetje, het was op zich geen duur horloge (voor mij wel als arme student :P ) en ik had me er van te voren wat meer in moeten verdiepen.
Ik heb me voorgenomen om het horloge iedere zondag op de goede tijd te zetten, dan valt de afwijking wel mee, toch zonde om het niet te gebruiken als het geen defect is. :)
Kom eens langs in het algemene horloge topic: Het algemeen Horloge topic, deel 5.

Hier zul je horen van de horloge liefhebbers dat 20 seconde op zich oke is. Ze kunnen je zelfs tips geven om deze afwijking in te korten.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• leosand
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-12 10:19
Nou ik had nee heb ook seiko zonder batterij
deze was stuk en had probleem dat de winkel waar ik hem gekocht had failiet was gegaan.
Ben naar andere seiko dealer/winkel gegaan deze heeft hem voor mij opgestuurd naar seiko en zo een nieuw binnenwerk gekregen zonder bijkomende kosten

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Wat is het type? Als het een type is met een power reserve van enkele dagen zou ik het minder acceptabel vinden namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Xander2000,
Het gaat om de Seiko 5 Automaat SNK605K.

vacuumcleaner,
Lijkt me een interessant topic, helaas mag ik er nog niet opkomen, zo te zien heb er nog te weinig posts voor, ik zit nog niet zo lang op tweakers.net en ik post niet zo vaak. :P

Verwijderd

SNK605K, een gewone Seiko5 automaat dus. Ik heb er zelf ook een paar, zij echt leuke dingen om te verzamelen :)

In vrijwel alle Seiko5-horloges zitten 7S26 of 7S36-uurwerken. Dit zijn 21- of 23-stenen tellende automaten met een dag- en een datumfunctie die op een snelheid van 21,600 bph (tikken per uur) lopen. Prima en hele grappige uurwerkjes. Je kunt er geluk mee hebben en één treffen die af-fabriek goed loopt (met 'goed' bedoel ik hier: tussen de +15 en -10 seconden per dag) maar je kunt er ook één treffen die gewoon +25 of -20 loopt. Daar doe je niet zoveel aan. Laten reguleren (de loopsnelheid fijnregelen) is bij zulke horloges mogelijk maar uiteindelijk niet zo zinvol, omdat de kwaliteit van de onderdelen te laag is om nauwkeurigheid over een langere periode te garanderen. Uiteindelijk gaat ieder mechanisch horloge na verloop van tijd iets anders lopen dan het bij aanschaf deed, alleen bij simpele uurwerkjes kan dat verschil over tijd gewoon heel erg groot worden :P ook als je hem goed reguleert.

Seiko5 moet je kopen omdat je het leuk vindt om voor weinig geld een aardige automaat te hebben die tegen een stootje kan en met een zekere Japanse elegantie is geproduceerd. Wil je voor weinig geld een nauwkeurig horloge dan zul je toch gewoon voor een quartzhorloge moeten kiezen (maar ik vertel je nu alvast, een automaat is zoveel leuker dan een quartzhorloge, dat je waarschijnlijk niet meer terug wilt, ook al loopt jouw SNK605K niet zo denderend nauwkeurig :P)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 15:21 ]

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 11:32
Hij is een tweaker, dus gaat hij het reguleren zelf proberen..., toch ;)

Kuch.. http://users.tpg.com.au/wookie99/regulatingwatches.html

[ Voor 72% gewijzigd door een moderator op 21-10-2009 16:34 . Reden: mig29: graag alleen citeren als je er ook echt wat mee doet :) ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

Topicstarter
vacuumcleaner schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:29:
[...]

Hij is een tweaker, dus gaat hij het reguleren zelf proberen..., toch ;)

Kuch.. http://users.tpg.com.au/wookie99/regulatingwatches.html
Ik heb deze guide gebruikt en het is gelukt! :Y)
Het afstel dingetje heb ik een fractie van een millimeter richting de min verplaatst, het horloge loopt nog steeds wel iets te snel maar het lijkt al beter te zijn, dus nog ff verder tweaken, wel gaaf dat dit zelf te doen is. :P

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb ook zo'n seiko 5 automatic gehad. Bij mij was het alles behalve praktisch. Voornamelijk omdat ik als ik m'n horloge een keer een dag niet gedragen had, ik hem (elke keer) weer goed moest zetten. Ook liep hij bij mij na een tijdje zo'n 20 minuten per dag achter.. Die was dus defect, heb hem toen kunnen ruilen bij de winkel voor een gewone casio met batterijtje. :)

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik heb een Citizen die ook op dat kynetic syteem werkt. Zolang ik hem dagelijks of om de dag draag, dan heb ik nauwlijks afwijking. Persoonlijk zou ik inderdaad niet blij zijn wanneer dit teveel afwijkt. Maar Waar heb je het horloge van jou gekocht? Een goede juwelier zou het horloge direct terug nemen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Erazzzer schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:35:
Ik heb een Citizen die ook op dat kynetic syteem werkt. Zolang ik hem dagelijks of om de dag draag, dan heb ik nauwlijks afwijking. Persoonlijk zou ik inderdaad niet blij zijn wanneer dit teveel afwijkt. Maar Waar heb je het horloge van jou gekocht? Een goede juwelier zou het horloge direct terug nemen.
Klok en klepel ;)
Quartz, kinetec, ecodrive, mechanisch, automatisch, het zijn allemaal weer andere dingen.

Een kinetic werkt ook gewoon op stroom, daarom kunnen ze ook een stuk langer meegaan zonder gedragen te worden. Ik heb een Seiko kinetic die ik al drie maanden niet gedragen heb en nog tikt ie gewoon normaal verder, als ie bijna leeg is gaat de secondewijzer in stapjes van twee tikken. Een automaat heeft een gangreserve van enkele uren en is heel iets anders dan een simpele kinetic :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

Erazzzer

Fear me, I'm German!

fsfikke schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:42:
[...]

Klok en klepel ;)
Quartz, kinetec, ecodrive, mechanisch, automatisch, het zijn allemaal weer andere dingen.

Een kinetic werkt ook gewoon op stroom, daarom kunnen ze ook een stuk langer meegaan zonder gedragen te worden. Ik heb een Seiko kinetic die ik al drie maanden niet gedragen heb en nog tikt ie gewoon normaal verder, als ie bijna leeg is gaat de secondewijzer in stapjes van twee tikken. Een automaat heeft een gangreserve van enkele uren en is heel iets anders dan een simpele kinetic :P
Oh oke, dan heb ik geen kynetic :P Ik wist even niet hoe het systeem heet :P Ik heb er dus geen batterij in, maar hij laadt op door lichaamsbeweging.

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het grote nadeel van automatische horloges. Zelfs 'duurdere' (lees: €3000+) horloges hebben een afwijking. Ik heb een aantal dure horloges in het Rolex etc. segment en die hebben ook fabrieksaf een afwijking van soms 2 a 3 seconden per dag. Per maand is dat ook weer een minuut. En na een paar jaar wordt die afwijking iets groter en merk je dat je hem niet meer een paar dagen kan laten liggen zonder te dragen. Dan mag je hem weer laten servicen voor €500 8)7. Heerlijk dat comfort van een luxe product.

De crux; 20 seconden is een hoop, maar op zich niet enorm schokkend voor een horloge van rond de €120. Als je precies de tijd wil, ga dan voor quartz of zo'n geweldig ding dat zich elke dag synct met de atoomtijd. En anders check elke week eventjes, kost je misschien een minuutje.

Slave of Thieves

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18

Exirion

Gadgetfetisjist

IDtenT schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:56:
Dan mag je hem weer laten servicen voor €500 8)7. Heerlijk dat comfort van een luxe product.
Heeft ook met de arrogantie van de luxemerken te maken. Ik heb een Breitling van inmiddels 7 jaar oud, maar die moest 3 jaar geleden een ingrijpende reparatie hebben, en dat terwijl ie kapot was nadat Breitling zelf het batterijtje had vervangen. Uiteindelijk heeft de juwelier me geholpen en heeft het me een euro of 80 gekost ipv een paar honderd euro. Maar ik zal niet snel meer een Breitling kopen, of hij moet wel heel mooi zijn :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16

Barrycade

Through the...

IDtenT schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:56:

De crux; 20 seconden is een hoop, maar op zich niet enorm schokkend voor een horloge van rond de €120. Als je precies de tijd wil, ga dan voor quartz of zo'n geweldig ding dat zich elke dag synct met de atoomtijd. En anders check elke week eventjes, kost je misschien een minuutje.
Klokje is te koop voor minder dan de helft van je genoemde 120, ondanks dat het dan een gerennomeerd merk is kan je met die prijs ook niet atoomnauwkeurigheid verwachten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:16
Erazzzer schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:55:
[...]

Oh oke, dan heb ik geen kynetic :P Ik wist even niet hoe het systeem heet :P Ik heb er dus geen batterij in, maar hij laadt op door lichaamsbeweging.
Er is een groot verschil tussen horloges die worden "opgeladen" door beweging en horloges die worden "opgewonden" door beweging. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1