Twazerty schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 14:50:
Het was weer raak vandaag, via msn kreeg ik weer de vraag of ik weet hoe ik iemand of iets kan hacken. In dit geval een msn account. Ik antwoord dan dat het strafbaar is. Zeggen ze doodleuk: nou en. Ik zeg vervolgens dat je er een strafblad voor kunt krijgen. Reageren ze: Nou dan krijg ik die en niet jij
Ik kan niet hacken en ik wil het ook niet kunnen. Ik ben zelf erg tegen hacken/hackers. Dat is in mijn ogen toch wel het laagste wat je kunt doen.
Deze vragen krijg ik 9 van de 10 x van pubers van een jaar of 15-17. Het interesseert ze gewoon geen bal als ze iets strafbaars doen. En ik vind hacken best een zware misdaad. Ik vraag mij dan af hoe dat dan later met die gasten moet.
Hoe denken jullie hierover?
Hacken is niet echt een zware misdaad an sich, het is vaak de vervolgschade en de bijbehorende misdrijven die zwaarder wegen. Ik kom elke dag wel kleine 'lekjes' tegen, soms onbedoeld, soms nadat ik er bewust op zoek naar ben geweest. Zeker met de grote hoeveelheid 'web-hacks' die je tegenwoordig letterlijk overal kunt vinden (xss, sql injecties, enz.) is er vaak niet eens meer sprake van onbevoegde toegang, maar meer van een domme configfout van de beheerder.
Veelal is de beheerder niet eens in staat om te achterhalen wie precies misbruik heeft gemaakt en van wat. Alleen met fatsoenlijke log-files (als bewijs) kan de politie eventueel een onderzoek starten, maar in de praktijk gebeurt dit vrijwel nooit. (Tenzij je echt iets 'grootst' heb gedaan of voor vele Euro's schade hebt toegebracht). Een MSN accountje 'hacken' valt hier echt niet onder.
Toen ik jong was (lees: minderjarig) probeerde ik alles wat ik tegenkwam uit te buiten, te manipuleren en aan te passen wat ik in m'n handen kreeg (niet alleen op internet dus, maar ook telefoons enzo). Ik deed veelal niet heel veel moeite om mijn sporen uit te wissen of anoniem te blijven, je wist gewoon dat de consequenties nihil waren mits je niet de bank maar niet probeerde op te lichten. Ik heb wel eens de PTT aan de lijn gehad, of ik wat rustiger aan wilde doen met het wardialen, de sysadmin van mijn ISP aan de lijn of ik 'dit en dat' in het vervolg wilde laten en wat boze hostingprovidertjes die zogenaamde civiele rechtszaken wilde starten. Leuk was die tijd! Misschien puberaal, daarom ondoordacht en zeker niet bang voor de consequenties. Uiteindelijk heeft dit ook nooit tot enige consequentie geleidt, behalve de ervaring die ik ermee op deed.
Ik denk dat dit tegenwoordig dus nog steeds zo gaat, ware het niet dat de opsporingstechnieken wel een stuk uitgebreider zijn als toen en dat ook steeds meer ISP's meer en meer een verlengstuk worden van de politie. Ik zou een aantal dingen tegenwoordig zeker op een andere manier hebben gedaan als toen, maar ik heb er nooit de nadelen van ondervonden. Zeker toen internet 'nieuw' was wist men ook nog helemaal niet hoe ze met deze 'lui' moesten omgaan c.q. wat ze überhaupt aan het doen waren.
Frauderen, valsheid in geschrifte, enz zijn allemaal van die vervolgmisdrijven waarbij je je dus al snel op glad ijs begeeft. Ik ben wat dat betreft een stuk voorzichtiger geworden en wijzer, als ik een bepaald lek wil onderzoeken doe ik dat tegenwoordig op eigen systemen (vroegâh had je maar 1 computertje en virtualisatie bestond nog niet

)
Zie bijvoorbeeld die recente 'pizza-hack'. Als je een enkele keer zo'n geintje flikt is het leuk, maar vervolgens dat zaakje uitbuiten voor 30K is not-done (imho). Geloof me maar dat de mensen die dat hebben gedaan - mits ze worden gevonden - best wel de sjaak zijn en al dan niet strafrechtelijk of civiel rechtelijk best wel vervolgd kunnen worden.