[HDD] Wat is de perfecte partite indeling?

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Hallo,

Eergister mn pc in elkaar gezet, alleen nu wil ik een OS installeren. Echter weet ik niet hoe je het beste kunt partitieoneren op een HDD.

De schijf in kwestie is een WD6400AAKS (Western Digital Blue 640GB). De schijf heeft 2 platters met elk 320GB. Dus nu zit ik te denken om het zo te doen:

100GB voor windows + apps/games
100GB documenten
420GB downloads

Dit dacht ik omdat mijn windows partite helemaal aan het begin zit. Hierdoor hoeft de HDD geen extreme zoekacties te doen. Echter heb ik weinig verstand hiervan dus daarom vraag ik het hier maar.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Klinkt vrij redelijk. Het is handig om de Windows + app's op één partitie te houden, omdat je bij een nieuwe installatie van Windows vaak toch alles opnieuw moet installeren. Het kan dan makkelijk zijn om gewoon de hele partitie te formateren.

Of je documenten en downloads wil scheiden is een kwestie van voorkeur. Eén partitie met daarop de mapjes 'documenten' en 'downloads' heeft precies hetzelfde resultaat.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Oke, bedankt voor je reactie.

Ik gebruik eigenlijk al jaren 3 partities, alleen omdat dat meestal maar kleine (<250gb) schijven zijn heb ik het dan veel makkelijker. Omdat dit een grote schijf is zat ik zo te denken.

Ook wat ik ervan heb gelezen is dat bij SSD's partitie indeling zeer veel uitmaakt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
En "mijn documenten" op een andere schijf zetten, zodat bij een nieuwe installatie je niet alles kwijt bent.
Dus op een andere schijf een map "mijn documenten" maken. Dan op bureaublad de eigenschappen van het icoon wijzigen naar de andere map, op de andere schijf.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar dat is in deze opzet al natuurlijk :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik ben het helemaal met Gizz eens. Windows en applicaties op de eerste partitie is snel en zorgt ervoor dat je gewoon C: kan formatteren bij een herinstallatie.

Nog een vraagje: waarom zou het bij SSD's uitmaken hoe je je partities indeelt? Daar maakt het juist niets uit. Een ssd heeft geen bewegende delen dus heeft dus geen sneller begin dan eind. Als je snapt wat ik bedoel.

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 12:47
Het is inderdaad het slimste op Windows met applicaties op je C te dumpen, maar wat dan nog slimmer is om net na de installatie van Windows en je software even een image te maken zodat je vrijwel niet meer hoeft te herinstalleren. Begint het een zootje te worden, dan dump je je image terug en je bent weer terug bij het begin.

Maar over je indeling: Het is het meest efficiënt om je Windows partitie hooguit 50GB te maken en ook zo'n partitie voor je documenten (want 100GB documenten is wel een behoorlijke overkill). Dan kun je de rest gebruiken voor een Games partitie en een Downloads partitie. Dan heb je 4 partities maar dat houd alles wel efficiënt. Heb zelf ook een aparte partitie voor game installaties, maar dit is mijn persoonlijke voorkeur.

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
ik heb graag harde schijven en 3 partities.

eerste schijf eerste partitie: Windows met program files. (zoveel als je nodig hebt. met veel geïnstalleerde games kan dat hoog oplopen)
eerst schijf tweede partitie: data (mijn documenten) hier kan je als het goed is alles kwijt, dus ook downloads. vergeet application data niet (hierin staan de settings van je geïnstalleerde programma's. handig om hier te hebben staan)

de tweede schijf is natuurlijk voor backup's. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door fespen op 18-10-2009 22:56 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57
Ik houd juist mijn Windows en applicaties gescheiden. Ik probeer altijd zo min mogelijk schrijfacties naar de Windows-partitie nadat het systeem eenmaal draait, zodat het wat minder fragmenteert.
Indien een 2de schijf aanwezig is plaats ik daar als eerste de pagefile van een vaste grootte. In een single-disk maak ik eerst een losse partitie voor aan de schijf voor de swap-file aan.

Mijn C: in puur Windows en andere systeem-gerelateerde software zoals Office, anti virus, etc. Is met 25GB groot zat.
D: is data. Program Files zoals winamp, photoshop en games en dergelijke, op een RAID-0 set
E: is documents. Een 2de partitie op dezelfde schijf als C. Puur omdat ik die niet op de RAID-0 set wil hebben.

Swap-files, Temporary files en alle downloads gaan naar D: zodat ik zo min mogelijk activiteit op C heb.

Verder maak ik zo min mogelijk partities. Niets zo irritant als 1 volle partitie terwijl de rest nog leeg is. Kun je wel weer met tooltjes aan de slag om die te herindelen, maar dat schiet ook niet op. Breng liever structuur aan middels mappen.

[ Voor 20% gewijzigd door frickY op 18-10-2009 23:09 ]

Pagina: 1