Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[windows7] Geen HD bij installatie

Pagina: 1
Acties:

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Hallo,

Ik ben redelijk slecht als het op computers aankomt maar een vriend van me heeft me een flink eindje op weggeholpen. Ik zal 't zo kort maar duidelijk mogelijk proberen te houden.

Ik heb een computer met windows XP erop en wilde Windows 7 RC installeren. Ik heb de ISO op DVD gebrand, wat allemaal goed ging, maar de installatie lukt niet. Als ik bij het gedeelte kom waar ik de schijf/partitie moet kiezen waarop ik moet installeren, vindt hij geen harde schijf. Na enig speuren bleek dat ik de de drivers voor mijn harde schijf op een floppy moest zetten en die tijdens de windows installatie erin moest doen. Welke drivers wist ik niet zo goed, maar die vriend heeft mij een .exe gegeven en dat met command line uit laten pakken en die allemaal op een floppy gezet, waar nu zo'n 45 .inf en 45.cat bestandjes op staan.

Ik heb toen opnieuw de windows installatie gestart en hij vond een hele reeks dingen die hij kon installeren. Op aanraden van die vriend heb ik deze gekozen, want die stond in het apparaatbeheer onder IDE ATA/ATAPI-Controllers:

Intel(R) 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 2652
Intel(R) 82801FB/FBM ULTRA ATA Storage Controllers - 266F

Ik heb ze allebei aangeklikt en d'r begon een balkje te laden, maar na allebei geprobeerd te hebben zag hij de schijf nog niet.

Vervolgens geprobeerd met een OEM van windows XP bij die installatie op F6 te duwen (om zo RAID controllers te installeren met floppy). Hij vond toen een hele reeks, maar niet die bovengenoemde. Toen iets geprobeerd wat erop leek, maar daar vond hij toen ook geen harde schijf.

Dus, probleem: Ik kan geen harde schijf vinden bij de installatie, ook nadat ik verschillende bestanden op floppy heb gezet. Heb ik de verkeerde bestanden of doe ik iets verkeerd? Zijn er mogelijkheden om dit op te lossen?

Nog wat meer PC-specs die jullie misschien helpen:

Windows XP draai ik nu
Schijfstations volgens apparaatbeheer:
- ST32506 0A SCI Disk Device

SCI en Raid controllers volgens apparaatbeheer:
-A1MC2Q0A IDE CONTROLLER
-AGKSBZQW IDE CONTROLLER
-ITE IT8212 ATA RAID CONTROLER

IDE ATA/ATAPI Controllers volgens apparaatbeheer:
-Intel(R) 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 2652
-Intel(R) 82801FB/FBM ULTRA ATA Storage Controllers - 266F
-Primair IDE-kanaal (2x)
-Secundair IDE-kanaal (2x)

Alvast bedankt voor de hulp!

• MrCharming
Iemand enig idee? Ik moet over enkele uren weer verhuizen en ik zou het graag gemaakt zien voor die tijd. Ik wil niet opdringerig zijn maar ik ben er vorig weekend ook al flink wat uurtjes mee bezig geweest.

Ik heb nog drivers van de ASUS website gedownload, mijn moederbordis een asus p5gd1 pro, maar dat hielp ook niet.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Wat je zou kunnen proberen is om in de BIOS je harde schijf controller op IDE te zetten. Dan zou je na de installatie van Windows 7 de juiste drivers kunnen installeren.

Al is het mijn ervaring dat deze truc zo goed als niet meer nodig is met Windows 7.

• MrCharming
Ik zal het eens proberen maar volgens mij stond die daar op.

Een minuutje of 5 en ik laat even horen wat de uitkomst is.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-11 12:37
Wat LzpAppel waarschijnlijk bedoelt, is dat je in de bios je sata controller in IDE / compatible mode kan zetten waardoor deze mogelijk wel herkend wordt.

http://blog.bjornhouben.com

• MrCharming
Hallo,

Ik heb wat afgeklungeld in de BIOS en verschillende dingen geprobeerd:

Hij stond in IDE, heb 'm in raid gezet, werkte niet.
Hij stond in IDE, heb 'm daarin gelaten, enhanced mode en compatible mode geprobeerd.
Deze allebei met S-ATA en P-PATA of SATA & PATA mode.
Werkte allemaal niet. Zelfs disabled gepbeoerd bij de onboard ide, werkte ook niet.

Wat me is opgevallen, in 't begin van de bios staat bij primary ide master mijn dvd drive, niet mijn harde schijf. De config staat op auto, ik kan dan cd-rom kiezen of adrm of iets dergelijks (doe dit allemaal uit 't hoofd, weet niet meer precies hoe het heette).

Ik heb 'm ook al eens op disbled gezet bij primary ide. Overigens toen ik ide op disabled zette bij ide config, stond m'n dvd op third ide master en was first ide master leeg.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou dit na het verhuizen even oppakken, eerlijk gezegd.
'effe snel' als je er geen ervaring mee hebt is over het algemeen een slecht plan - en die PC loopt echt niet weg.

Voordat je nog verder gaat doen: staat er data op je harddisks die bewaard moet blijven?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MrCharming schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 16:30:
Hallo,

Ik heb wat afgeklungeld in de BIOS en verschillende dingen geprobeerd:

Hij stond in IDE
, heb 'm in raid gezet, werkte niet.
Hij stond in IDE, heb 'm daarin gelaten, enhanced mode en compatible mode geprobeerd.
Deze allebei met S-ATA en P-PATA of SATA & PATA mode.
Werkte allemaal niet. Zelfs disabled gepbeoerd bij de onboard ide, werkte ook niet.

Wat me is opgevallen, in 't begin van de bios staat bij primary ide master mijn dvd drive, niet mijn harde schijf. De config staat op auto, ik kan dan cd-rom kiezen of adrm of iets dergelijks (doe dit allemaal uit 't hoofd, weet niet meer precies hoe het heette).

Ik heb 'm ook al eens op disbled gezet bij primary ide. Overigens toen ik ide op disabled zette bij ide config, stond m'n dvd op third ide master en was first ide master leeg.
Als dat zo is, dan is er iets anders aan de hand, want Windows 7 zou de HDD toch zonder aparte drivers moeten zien indien de SATA-controller in IDE modus staat...
(Toch?)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-11 12:37
Afgeleid van jouw info ga ik er vanuit dat het een SATA disk betreft: ST32506 0A SCI Disk Device

Je kan dus de IDE controllers achterwege laten in mijn ogen en je focussen op je SATA controller, maar voor zover ik kan afleiden heb je deze dus ook al in compatible mode gehad.

Volgens asus maakt jouw kaart gebruik van een Intel ICH6R SATA controller waarvan ik verwacht dat deze (in compatible mode) gewoon werkt op windows 7.

http://blog.bjornhouben.com

• MrCharming
Raven schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:17:
[...]

Als dat zo is, dan is er iets anders aan de hand, want Windows 7 zou de HDD toch zonder aparte drivers moeten zien indien de SATA-controller in IDE modus staat...
(Toch?)
Nee er staat geen data meer op die ik nodig heb. Het is een oudere computer die ik gewoon wil formatteren en voor licht gebruik in de weekenden nodig heb. Ik ben er vorig weekend ook al redelijk veel mee bezig geweest, maar het lukt maar niet. Windows XP vindt de HD ook niet, in welke modus dan ook.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MrCharming schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:56:
. Windows XP vindt de HD ook niet, in welke modus dan ook.
Niet zonder de F6floppy IAStor drivers nee.
Kun je op de Intel site vinden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MrCharming
alt-92 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 18:14:
[...]

Niet zonder de F6floppy IAStor drivers nee.
Kun je op de Intel site vinden.
Als ik die drivers vindt, zou windows 7 dan wel meoten werken?

Ik heb 't gevoel dat ik de verkeerde drivers heb of iets dergelijks.

Edit: Er staat op mijn floppy een iastor.inf en iastor.sys, bij al die .infjes die ik had uitgepakt zoals in mijn TS uitgelegd.

[ Voor 16% gewijzigd door MrCharming op 18-10-2009 19:55 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MrCharming schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:56:
[...]

Nee er staat geen data meer op die ik nodig heb. Het is een oudere computer die ik gewoon wil formatteren en voor licht gebruik in de weekenden nodig heb. Ik ben er vorig weekend ook al redelijk veel mee bezig geweest, maar het lukt maar niet. Windows XP vindt de HD ook niet, in welke modus dan ook.
Als XP de HDD ook niet vind, dan is er wel iets vreemds aan de hand.
Zoals ik al eerder zei, in IDE/compatibility modus zijn er (meestal) geen speciale drivers nodig om XP/Vista/7 de HDD's te laten vinden, tenzij je een exotische SATA controller hebt.
Dus wat er bij jou misgaat, geen idee :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:38

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

MrCharming schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 16:30:

Als je BIOS je HD al niet vindt, zou ik eerst eens kijken of er niet een kabeltje oid los zit ;)

Rail Away!

• MrCharming
Als het kabeltje los zat, zou m'n harde schijf 't dan uberhaubt wel doen?

Ik dacht juist dat 't vreemd was dat windows 7 de HD niet vond en dat XP nog niet zo bijzonder was. Maakt het wat uit dat de XP cd OEM is?

Het kabeltje kan eigenlijk niet los zitten geloof ik, want hij is nooit open geweest. Die vallen er toch niet zomaar uit?

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 16:20
MrCharming schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:50:
Als het kabeltje los zat, zou m'n harde schijf 't dan uberhaubt wel doen?

Ik dacht juist dat 't vreemd was dat windows 7 de HD niet vond en dat XP nog niet zo bijzonder was. Maakt het wat uit dat de XP cd OEM is?

Het kabeltje kan eigenlijk niet los zitten geloof ik, want hij is nooit open geweest. Die vallen er toch niet zomaar uit?
Volgens mij kun je HDDs in twee mode modes, in SATA, aanspreken:

- in IDE compatibility mode
- in AHCI mode

mocht je BIOS die optie hebben zou ik voor twee gaan. Sinds Vista mag je eigenlijk
niet meer met floppy hoeven te werken. Alles zou out of the box moeten werken.

Optie 1 betekent volgens mij dat het OS de drive vanuit de HW als een normale IDE/PATA
schrijf ziet. Het kwam voor dat de chipset dat niet ondersteunde waardoor je bij XP tijdens
installeren eerst een driver moest laden.

Heb je al eens een oude PATA drive op een IDE connector aangesloten om te zien
of dat wel werkt ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Volgens mij doet de ICH6R nog geen AHCI, dus blijft over IDE en RAID mode. Verder kun je de controller nog instellen op verschillende mates van compatibiliteit met echt oude ide controllers. Je hebt Compatible en Enhanced, bij de eerste worden met de bestaande p-ata en s-ata aansluitngen twee ide kanelen op IRQ14 en 15 geemuleerd. Omdat je er eigenlijk drie nodig hebt om alle zes mogelijk devices aan te sturen (2x2 p-ata + 2x s-ata) kun je met oa (zijn er dacht ik nog een paar) de instellingen p-ata, s-ata of p-ata+s-ata selecteren welke er actief zijn, en welk kanaal primary is e.d. Meestal is dus één p-ata kanaal uitgeschakeld om s-ata te kunnen gebruiken. Bij Enhanced (soms ook Native) kan één van de drie kanalen een afwijkend interrupt gebruiken, voor nieuwe OS'en als XP maakt dit niet. Kan ts trouwens even bevestigen dat 't echt om een s-ata schijf gaat, want typenummer lijkt niet helemaal volledig. Straks is 't een p-ata schijf die bv op de extra ITE8212 p-ata controller zit en ben je met de verkeedere instellingen en drivers bezig.

• MrCharming
Ik weet niet 100% zeker of 't een S-ATA of P-ATA is, maar volgens die vriend van mij was 't een S-ATA. Hier nog eens 't nummer, en ik heb ook via Eigenschappen van C:Schijf het stuurprogramma gezocht, ik weet niet of dat jullie helpt.

ST325062 0A SCSI Disk Device
Stuurprogrammaversie: 5.1.2535.0
Microsofoft Windows Content Publisher
Stuurprogrammabestanden:
C:\Windows\System32\drivers\disk.sys
C:\Windows\System32\drivers\PartMgr.sys

Is het niet mogelijk om de laatste twee op floppy te krijgen. Ze zijn er klein genoeg voor maar ik weet niet of het werkt als 't geen .inf bestanden zijn. Zal ze er eens opzetten.

Intel(R) 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 2652
Intel(R) 82801FB/FBM ULTRA ATA Storage Controllers - 266F

Dit zijn dus de IDE Controllers vanuit apparaatbeheer, naast primair ide-kanaal (2x) en secundair ide kanaal (2x).

Overigens staat er bij die stuurprogramma's van die twee controllers de volgende bestanden bij stuurprogrammagegevens:

C:\Windows\System32\drivers\atapi.sys
C:\Windows\System32\drivers\pciide.sys
C:\Windows\System32\drivers\pciidex.sys

Ik zal AHCI Mode eens proberen tijdens het installeren, want die mogelijkheid was er. Over de post van Nielson heb ik de vraag wat ik nou moet doen. Moet ik hem op Compatible zetten?

Bedankt voor alle hulp zover!

• MrCharming
Ik heb alle mogelijkheden in de BIOS IDE configuration geprobeerd en opgeschreven wat werkt en wat niet. Allemaal komen ze op 't zelfde uit, Windows 7 kan geen HD vinden om op te installeren, behalve 2.

#1: OnBoard Ide Configuration Disabled: Windows kon niet normaal gestart worden, er komt ook geen vraag of ik de DVD/CD wil gebruiken om op te starten. Als ik in de BIOS kijk is de DVD-rom niet meer de primary IDE master/slave. Er staat gewoon helemaal niks.

#2: Compatible mode: S-ATA. Zelfe verhaal als IDE Config disabled.

Standaard config is enchanced mode SATA, die dus ook niet werkt.

Edit:

Ik begon met denken over de RC versie en vroeg me eigenlijk af of het daar aan kon liggen. Om te testen de Windows 7 Ultimate gedownload (ja mag niet, ik heb 'm niet geinstalleerd etc) en die vindt dus de schijf gewoon wel! Dus het ligt aan de RC denk ik dan?

In ieder geval bedankt voor alle hulp en reacties op mijn laatste bevinding zijn nog zeker welkom.

Edit #2: Helaas, te vroeg naar conclusies gesprongen. Hij vindt de schijf wel maar zegt dat er geen drivers voor zijn en dus niet kan installeren.

Edit #3: De laatste hopelijk. Ik heb geloof ik iets belangrijks gevonden. De Windows 7 installatie zegt iets specifieks over de driver.

"Windows cannot be installed to this disk. Windows needs the driver for Device [ITE IT8212 ATA RAID CONTROLLER]. Click 'Load Driver' and load required drivers.

[ Voor 41% gewijzigd door MrCharming op 01-11-2009 16:43 ]

• MrCharming
Ik heb een programma gedownload dat System Information for Windows heet

http://www.gtopala.com/

Hier staat dat de interface voor mijn HD Parallel ATA is... -_-

Ook het driverbestand gevonden dat staat beschreven als oem41.inf en een iteraid.sys bestand dat de driver de IT8212 ATA RAiD controller zou zijn.

Is er een manier om die .sys om tezetten in .inf? Of een inf toe te voegen?

• Natrixz
  • Laatst online: 25-11 23:20
Exact hetzelfde heb ik gehad toen ik de dvd te snel/"fout" had gebrand....probeer dus ook even opnieuw te branden en dan op een zo langzaam mogelijk snelheid of eventueel met een andere brander of ander merk dvd.
Kost je niet zoveel tijd en toch de moeite waard om even te proberen, ben zelf een hele dag aan het prutsen geweest voor ik hierachter kwam. MOGELIJK is het hetzelfde probleem....

#Edit, drivers niet te vinden op je mobo disc?

[ Voor 5% gewijzigd door Natrixz op 02-11-2009 01:10 ]

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 00:34

WPN

in een andere thread is te lezen dat sommigen het zelfde probleem hebben als jij.
Hierin komt naar voren dat de DVD corrupt is geraakt. Dit kan door een slechte download of slecht brandproces.

ff de iso opnieuw downloaden en opnieuw branden, hopelijk is dat het

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Nielson
MrCharming schreef op maandag 02 november 2009 @ 00:57:
Ik heb een programma gedownload dat System Information for Windows heet

http://www.gtopala.com/

Hier staat dat de interface voor mijn HD Parallel ATA is... -_-

Ook het driverbestand gevonden dat staat beschreven als oem41.inf en een iteraid.sys bestand dat de driver de IT8212 ATA RAiD controller zou zijn.

Is er een manier om die .sys om tezetten in .inf? Of een inf toe te voegen?
Makkelijkste is om de kast even los te halen en zo te kijken wat voor een harde schijf je exact hebt. Maar 't lijkt er toch op dat je HD op de extra raid controller chip aangesloten zit. In dat geval zou je de Windows drivers kunnen proberen die je hier kunt downloaden (bij Win7: uitpakken en op usb stick zetten). Andere optie is om de harde schijf op de p-ata connector aan te sluiten die verbonden is met de Intel chipset op het mainboard, maar hier hangen ws je dvd stations al aan.

• MrCharming
Ik weet niet of de DVD het is, maar het zou kunnen. Ik brand hem al op een ontzettend langzame snelheid, maar ik zal het nog eens proberen. Het kan er niet aan liggen dat het een RW disc is? Ik heb hem wel altijd afgesloten, maar toen gewist. Ik heb eigenlijk 5 RW discs en geen normale omdat ik ze altijd hergebruik voor films etc. Ik brand hem as we speak op 2x, zo'n 2600kB/s.
IT8212F IDE RAID Controller

This product was phased out.
Volgens mij betekent dat zoiets als niet meer beschikbaar? Of bedoelde je dit:
Windows Driver (include 32 and 64-bit) / IT8212F_WindowsDriver
Deze download ik en zet ik nu op USB. Moet ik gewoon de hele map op USB zetten of alleen de IT8212F.exe? Of moet ik die .exe uitpakken in inf bestandjes?
EDIT: Even verduidelijking:

Heb een zip daarin staat Windows Drivers, open die, 2 mappen =>Drivers & AP en Driver Disk
Drivers & AP heeft een .exe bestand.
Driver Disk heeft enkele mappen voor allerlei OS (vista32, vista 64, XP, Win2K, dus geen windows 7) en daarin zitten iteraid.cat, iteraid.sys, iteraid.inf per OS. In de Driver Disk map zitten ook Device history.pdf, een iteraid zonder extension en textsetup.oem. Wat moet ik precies uitpakken of kan ik gewoon alles erop gooien?

Bedankt voor de hulp! Heb weer een beetje hoop.

[ Voor 22% gewijzigd door MrCharming op 02-11-2009 11:11 ]

• Nielson
De meeste Vista drivers werken ook in Windows 7, dus in principe heb je alleen dat Vista mapje nodig in Driver disk. Of je de 32 of 64bit driver moet hebben ligt aan de Win 7 versie die je hebt.

• FreestyleFrl
  • Nu online
Had een zelfde soort probleem. Bios geupdate en daarmee was het opgelost.

• MrCharming
FreestyleFrl schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:29:
Had een zelfde soort probleem. Bios geupdate en daarmee was het opgelost.
Hoe doe je dat precies? Nieuwe drivers?
Nielson schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:24:
De meeste Vista drivers werken ook in Windows 7, dus in principe heb je alleen dat Vista mapje nodig in Driver disk. Of je de 32 of 64bit driver moet hebben ligt aan de Win 7 versie die je hebt.
Ik denk de 32 bit, dat is toch x86? Ik heb ook geen 64 bit computer, nogal oud beestje :P

• Nielson
MrCharming schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:44:
[...]

[...]

Ik denk de 32 bit, dat is toch x86? Ik heb ook geen 64 bit computer, nogal oud beestje :P
Ja, 32bit moet je dan ws hebben.

• FreestyleFrl
  • Nu online
MrCharming schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:44:
[...]

[...]

Een nieuwere bios versie installeren,, echter omdat je al aangeeft dat je niet weet hoe dat moet wil ik je aanraden dat te laten doen door iemand die er wat meer verstand/ervaring van heeft. Een foute bios flash kan je moederbord namelijk onbruikbaar maken.

• MrCharming
Nielson schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:51:
[...]
Ja, 32bit moet je dan ws hebben.
Het. Is. Gelukt!!!

Eindelijk, hij installeerde de driver meteen en toen ging de waarschuwing weg! Super! De vista 32 drivers deden 't!

Hartstikke bedankt allemaal =) Ik ben echt ontzettend blij :P
Pagina: 1