[ICH9 RAID] degraded maar mist geen schijf

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heb een GIgabyte P35 moederbord met intel ICH9 chipset.

Hierop heb ik een RAID5 volume gemaakt met 3 schijven. Dit werkt al een jaar prima. Alleen vanmorgen kom ik er niet uit.

De raid bios geeft aan dat er 3 schijven aan de controller zitten die goed zijn. Mijn volumen betsaat uit 3 schijven en deze schijven zijn aan het volume gekoppeld. Echter blijft de status van dit volume wel degraded. Ik zou dus een hd missen...

Wie kan me helpen?

if broken it is, fix it you should

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je hoeft niet een hardeschijf geheel "kwijt" te zijn om een degraded RAID st te hebben. Dit gebeurt ook wanneer er een fout is gedetecteerd op een van de hardeschijven. Het kan ook zijn dat een van de hardeschijven niet optijd heeft geregageerd waardoor de controller deze even "kwijt" is geweest. Tijdens de rebuild (wanneer de schijf weer beschikbaar is) wordt de RAID set als degragded aangemerkt.

Kijk eens in de tooling van de RAID controller om te zien waar deze meebezig is. Daarnaast controleer de hardeschijven eens met de diagnostic tooling van de betreffende fabrikant om er zeker van te zijn dat de hardeschiven in orde zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Hij was eerst gewoon ok, na een reboot (vastloper) begon deze te rebuilden. Na een tijdje kwam er degraded uit.

Ik heb intel matrix storage manager (8.9.0.1023) maar weet niet welke schijf de problemen veroorzaakt. Hoe kan ik dat zien welke schijf het is. Of waar hij mee mezig was?

EDIT:
volgens eventviewer:
(heb blijkt dus 2x gebeurd te zijn)

11:37:34 Status for volume 'Volume0' changed from 'Normal' to 'Degraded'.
11:37:53 Status for array 'Array_0000' changed from 'No active migrations' to 'Rebuilding'.
11:37:53 Status for volume 'Volume0' changed from 'Degraded' to 'Rebuilding'.

12:23:23 Status for array 'Array_0000' changed from 'Rebuilding' to 'No active migrations'.
12:23:23 Status for volume 'Volume0' changed from 'Rebuilding' to 'Degraded'.

EDIT2:
Als ik intel matrix storage adapter deinstaller, reboot en installeer krijg een melding dat een hd mist of faalde. Als ik er op zou klikken zou ik hem kunnen identificeren. Als ik er op klikt zit alles er mooi uit. Alle hd's in een normal state...

[ Voor 60% gewijzigd door elgringo op 18-10-2009 13:22 ]

if broken it is, fix it you should

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Welke schijven zitten er in je array? Want samsungs kunnen problemen vormen.