• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 20:12
Ik heb net een nieuwe barebone gekocht (Asus V3-M2NC61P) en ik heb daarin een processor, geheugen, hdd en dvd speler geinstalleerd. De barebone gaat aan: LEDs branden, fans draaien, harrde schijf ratelt en dvd speler kan open en dicht. Maar ik krijg geen VGA signaal, de monitor is OK dus het probleem ligt in de computer. Ik heb alle onderdelen behalve de processor verwijderd en ik krijg nog steeds geen signaal.

Nu heb ik een ontzettende noob-vraag (dit is de eerste PC die ik zelf in elkaar zet...)
Op welk moment zou ik een BIOS opstart-scherm moeten kunnen zien? Ik neem aan dat de processor gemonteerd moet zijn, moet er ook geheugen aanwezig zijn?

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Hallo,

Misschien is het handig om te vermelden om welke processor, geheugen en harddisk het gaat.

(Ik heb op dit moment ook een topic lopen over een Asus barebone met problemen dus ik houd deze even in de gaten)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Asus borden zijn notoir kieskeurig als het aankomt op geheugen, dus graag exact melden welke DIMMs je hebt (incl modelnr) en of je ze uit de QVL van dit bord geselecteerd hebt, of op goed geluk gekozen. Dat zou het goed kunnen zijn. Daarnaast kan het zijn dat je CPU te nieuw is voor de BIOS waar dit ding mee uitgeleverd is. Dan zou je tijdelijk een oudere CPU erin moeten prikken, de BIOS moeten updaten en dan de nieuwe CPU terugplaatsen.

Zo zie je maar, we vragen je niet voor niets volledig te zijn qua specs ;)

Verder mbt BIOS: je computer moet hardwarematig kunnen draaien om in BIOS te komen, dus minimaal PSU, mobo, CPU, RAM (1 DIMM is genoeg muv verplicht dual channel dingen als 16b Rambus systemen) en uiteraard toetsenbord om op Del, Esc, F1, F2 of welke toets(combo) dan ook nodig is.

Oslik blyat! Oslik!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 20:47

Toppe

Oké ✅

Hoor je een lange pieptoon of niet? zoja dan kan het een hardwarematige storing zijn. Staat je monitor wel op VGA ipv DVI?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toppe schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 14:03:
Hoor je een lange pieptoon of niet? zoja dan kan het een hardwarematige storing zijn.
Of er zit gewoon iets niet goed vast, of... , of...

Ook als je geen pieptoon hoort kan het een hardwarematige storing zijn hoor. Dat dit definitief en zonder verdere troubleshooting kan aangeven waar het zit (of waar je bij voorbaat niet zou hoeven zoeken) is gewoon een oude wijvenverhaal en als zodanig niet iets waar je wat aan hebt als je het probleem wilt oplossen.

Iets waar je hopelijk wel wat aan hebt:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

• Zwelgje_76
Bedankt voor de reacties totzover. Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan en heb ook meteen maar de manual van het moederbord gedownload
.
De componenten die ik gebruik komen deels uit een HP Pavillion s7620,, dit systeem wilde niet meer opstarten en met een winkelmedewerker van Mycom (waar ik die PC gekocht had) bepaald dat moederbord of voeding defect moest zijn. Omdat die onderdelen vrij duur waren heb ik besloten om een aantal componenten in de Asus barebone te transplanteren.

De processor is een AMD Athlon64 3500+. Ik heb er een Arctic Cooling Alpine 64 GT koeler op gezet.
Het geheugen is Kingston KVR533D2N4/1G en volgens de manual zou dit geheugen compatibel moeten zijn. Ik heb de computer opgestart met 2 latjes erin en met 1 latje. Ik heb beide latjes in beide geheugenbanken gehad. Geen effect.
De HDD is een Seagate Barracuda 7200.9 200GB. Deze HDD functioneert, ik heb hem met een usb-sata kabel aan mijn laptop gehangen en ik kan alle data gewoon benaderen.

M.b.t. pieptonen: die zijn er niet. Helemaal niets.

Heeft het trouwens nut om het BIOS te resetten? Ik lees op internet dat je dat soms moet doen als je je CPU hebt vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zwelgje_76 op 18-10-2009 15:45 ]

• lier
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Zwelgje_76 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:40:
Heeft het trouwens nut om het BIOS te resetten? Ik lees op internet dat je dat soms moet doen als je je CPU hebt vervangen.
In tegenstelling tot wat mijn gevoel zei is dit inderdaad een van de eerste dingen die je heel eenvoudig kan proberen (en wat mij uit de brand hielp !).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Zwelgje_76
BIOS reset gedaan, geen effect.

Mijn harde schijf heeft 2 partities, 1 lege voor het OS en 1 volle met data. Moet de schijf helemaal leeg zijn? Ik kan me niet voorstellen dat dit zo'n effect kan hebben op de PC maar ik meld het maar voor de volledigheid...

• lier
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Balen...staat er misschien nog iets in de handleiding van de barebone wat je zou kunnen doen ?
Het kan uiteraard ook om een DOA (dead on arrival) gaan...
Heb je eigenlijk al contact gehad met de leverancier ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Zwelgje_76 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 16:29:
BIOS reset gedaan, geen effect.

Mijn harde schijf heeft 2 partities, 1 lege voor het OS en 1 volle met data. Moet de schijf helemaal leeg zijn? Ik kan me niet voorstellen dat dit zo'n effect kan hebben op de PC maar ik meld het maar voor de volledigheid...
HDD heeft geen effect. Zelfs zonder HDD moet je in het BIOS kunnen komen.
Ben je er 100% zeker van dat je onderdelen die je hebt overgenomen van de HP goed werken ?

Staat je huidige CPU in de CPU Support List van de Asus site als compatibel met het geinstalleerde BIOS ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Zwelgje_76
Goede opmerking over compatibiliteit van de processor. Ik zit in de handleiding te kijken en het socket is am2+ en mijn processor is am2. In principe compatibel (volgens AMD) maar op internet lees ik net dat niet iedere moederbord-producent zich daaraan houdt. Het vervelende is dat op de site van de leverancier deze barebone stond aangegeven als zijnde een am2 barebone.

In de manual staat geen lijst van ondersteunde processoren, op de site van Asus staat verder ook niets bruikbaars.

De onderdelen van mijn computer moeten ok zijn, mijn oude computer startte in principe nog wel op maar af en toe deed de computer helemaal niets meer en moest ik hem openschroeven, als ik dan her en der wat aan kabeltjes had gerommeld deed hij het weer. Als de computer draaide dan bleef hij ook draaien, geen vastlopers ofzo. Daarom weet ik eigenlijk wel zeker dat HDD, geheugen en processor goed zijn.

Ik ga morgen in ieder geval contact opnemen met de leverancier, wellicht kunnen zij helpen, anders moet de barebone maar terug. Helaas.

Verwijderd

Ga terug naar basic

Alleen bord met onbourd vga
1x latje geheugen
1x cpu.

Ga dan starten .

verder jou cpu mag geen probleem zijn.

Je heb een am2 cpu en dat past perfect op een am2+ bord

Probleem was als je een moederbord had die am2 is en zet er een am2+ cpu op.
Dat er soms geen bios update waren waardoor het niet goed werkte

• Zwelgje_76
Dat heb ik uiteraard als eerste gedaan. Ik lurk al jaren op dit forum en die tip heb ik al meermalen voorbij zien komen.Ik heb nu zelfs alle connectoren losgehaald die af fabriek vastzaten (naar USB front panel enzo), niets helpt.

Laatste ding, ik ga de CPU eruit halen en opnieuw de CPU en koeler installeren.
Pagina: 1