Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:52
Beste mensen,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaringen hebben met doorstroomminors ( o.i.d ), waardoor je direct toegang hebt tot een WO master.

Een kort beschrijving van mezelf:
22 Jaar
Wonend in Rotterdam
Opleiding: Bedrijfskundige Informatica aan het HRO, nu bezig met mijn stage, dus 3e jaars. moet mijn minor in februari doen.

Ik weet dat er op de Universiteit van Twente allerlei samenwerkingsverbanden zijn met verschillende hogescholen waar je in je Minor ( 3e jaar, vaak na stage ) verschillende doorstroomminors zijn om direct een Master opleiding naar je HBO te doen.

http://master.utwente.nl/doorstroomminors/

Ik vroeg me af of iemand hiermee ervaringen heeft, met nadruk op het gebied Bedrijfskundige Informatica --> Business Information Minor --> Master in Business Information.

Ik vroeg me verder ook of, of het eventueel mogelijk is om een minor te volgen in het buitenland, waardoor ik ook direct toegang zal hebben tot een MBA.

Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Ik weet er het fijne niet van maar ik ben bang dat je altijd een premaster moet doen voor je naar de master van de uni mag - die premaster duurt meestal 1 jaar en daarin krijg je de vakken die je op het hbo niet hebt gehad maar die je niet kunt missen wil je een master gaan doen. De master is meestal ook in 1 jaar te doen, maar dat lukt niet iedereen ;)

Neem anders contact op met de studieadviseurs van je huidige opleiding en van de opleiding die je wil gaan doen. Of een buitenlandse minor garantie op een master kan geven weet ik niet - ik geloof dat je hooguit vrijstellingen kunt krijgen voor eea. :)

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Ze proberen nu dmv overeenkomsten tussen HBO en universiteit (afspraken zijn tussen instellingen en geen algemene in NL geldende) om dus dat schakeljaar te verkorten. Dit doen ze door alvast in de laatste fase van een HBO opleiding modules aan te bieden die nu in het schakeljaar worden aangeboden. Afhankelijk van de inhoud van het schakelprogramma zou je dan dus een directe doorstroom kunnen hebben.

Ikzelf heb geen ervaring met deze mogelijkheid en heb gewoon een pre-master gedaan dus kan je daar verder geen advies geven behalve zoals Ranewen al zegt, gewoon even een afspraak plannen met wat studieadviseurs en kijken wat de mogelijkheden zijn.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cocytus op 26-06-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een HBO Bachelor is 4 jaar (tenzij je uit het MBO traject komt, dan doe je het in 3).
Aan de EUR heb je uitgebreide mogelijkheden tot instromen na het HBO, zoals gezegd gaat er dan 1 schakeljaar extra aan vooraf. Dat schakeljaar wordt samengesteld aan de hand van je HBO vakkenpakket en de master die je voor ogen hebt.
Voor dit soort dingen moet je echt contact opnemen met een studieadviseur op de EUR (of welke andere universiteit je dan ook voor ogen hebt), aangezien dit per individueel geval bepaald wordt. Die mensen helpen je graag en doen dat veel beter dan wij dat kunnen.

Overigens is (/was) voor TI aan de HRO wel een doorstroom-minor, in samenwerking met TU-Delft. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er niet dergelijke mogelijkheden bestaan voor de bedrijfskundige kant.
Persoonlijk zou ik gewoon lekker een minior doen die je leuk vindt en er dan een schakeljaar aan vast plakken. Mijns inziens heb je dan een veel betere voorbereiding, omdat je dan 60 ECTS te doen krijgt ipv. de 30 die bij een HRO HBO-minor horen (dit kan uiteraard verschillen per programma).

Samenvattend; Neem contact met de betreffende onderwijsinstellingen. Het is te verschillend per bachelor-master combinatie én individu om hier een sluitend antwoord te kunnen geven.
Ik vroeg me verder ook of, of het eventueel mogelijk is om een minor te volgen in het buitenland, waardoor ik ook direct toegang zal hebben tot een MBA.
Voor een MBA is praktijkervaring nodig, 3 jaar over het algemeen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een buitenlandse minor van een half jaar ook voldoende is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:36

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb 't geprobeerd.. En vond het vies tegenvallen..
Ik heb HBO Werktuigbouwkunde afgerond in 4 jaar, was op m'n 20e klaar, ben daarna begonnen aan de master Automotive op de TU/e. Om toegang tot de master te krijgen moest ik eerst een schakeljaar afronden.
Waar het op neer kwam, 5 van de 7 vakken moest ik een half jaar tijd halen (en later nog 5 meen ik), anders kreeg ik een bindend negatief studieadvies. Ik heb het niet gehaald. Wat mij erg tegenviel was het tempo (dat is heel erg rap) en de hoeveelheid tijd die het kost. Ik ben er zeker niet dommer van geworden (heb er veel geleerd, ook een bepaalde manier van aanpakken, en dat in een half jaar tijd al), maar uiteindelijk was het denk ik toch ook niks voor, veels te theoretisch voor mij. Sommige vakken heb ik wel met succes afgerond (calculus, lineaire algebra en thermodynamica), vooral van die 1e 2 heb ik nu heel veel profijt van.
Ik doe nu verkort nog een HBO opleiding erbij (ik had echt geen zin om op zo'n vroege leeftijd al te gaan werken), Autotechniek, dat bevalt mij meer. Al moet ik wel zeggen dat ik het HBO soms wel lafjes vind, het mag wat mij betreft wat steviger (als ik ze wat we hier met 1 semester aan lineaire algebra behandelen, dat kreeg ik op de TU in 2 weekjes ofzo).
Mijn advies, goed nadenken wat je later wilt (doorgroei mogelijkheden zijn er zat heb ik het idee). Het kostte mij heel heel veel tijd.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Overigens wil ik er nog aan toe voegen, dat dat met dat schakeljaar per uni (of zelfs opleiding verschilt). Een vriend van me is tegelijk (ook HTS gedaan eerst) begonnen met een TBK-achtige opleiding op de TU/e, maar die heeft dus ongeveer 1,5 jaar gedaan over al z'n vakken van het schakeljaar, die hadden helemaal geen strenge toelatingseisen. Beetje oneerlijk IMO

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waaom oneerlijk? De ene HBO Bachelor sluit nou eenmaal beter aan bij een universitaire master dan de andere. Van HBO-Informatica heb je voor aansluiting op een Software master in Utrecht maar een paar vakken nodig. Voor een HBO-I naar AI in Groningen een half jaar, terwijl dat in Utrecht weer een jaar is. Het is toch nogal logisch dat dat per opleiding anders is... En de ene uni is ook wat flexibeler in het volbrengen van de schakelperiode dan de andere. Eindhoven hanteert wat dat betreft een vrij flexibele opstelling overigens, daarin staan ze haaks op TUDelft.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Het was dus alle 2 op de TU/e, hanteer gewoon voor alle opleidingen hetzelfde beleid, wel zo eerlijk...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons was de doorstroomminor hetzelfde als de premaster (nouja bijna). De vakken die je bij de doorstroomminor kreeg (die ik niet gedaan heb) zijn hetzelfde als de vakken die ik nu in mijn pre-master doe. Het verschil is dat je bij je doorstroomminor dan nog wat HBO vakken/projecten doet, en bij je premaster alvast wat master vakken.
Pagina: 1