HTPC output: [5.1 > AVR] en [2.0 > Hifi versterker]

Pagina: 1
Acties:

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met de wat cryptische titel probeer ik de volgende vraagstelling aan te geven. Ik heb thuis 2 audio setups:

1) een 5.1 speakerset aangesloten op een AVR; deze wordt gebruikt voor TV en films (surround geluid)
2) een stereo (analoge) versterker, gebruikt voor radio, cd, ipod voor het betere 'muziek' geluid

Nu wil ik graag een HTPC bouwen, waarschijnlijk rondom een 785g bordje en MCE, en ik zou graag bij het afspelen van:
- films/tv opnames het audiosignaal over HDMI naar de AVR sturen
- muziek (MP3/FLAC) het audiosignaal analoog stereo naar de versterker sturen

(Hoe) is dit (het beste) realiseerbaar? Zoja, maakt het nog uit welke hardware/software ik gebruik?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:42

Umbrah

The Incredible MapMan

De meeste 785G bordjes rusten je PC uit met 2 geluidskaarten, het hele HDMI gebeuren in de IGP, en de 'echte' onboard geluidskaart.

Wat dat betreft hangt het inderdaad voornamelijk af van je software. Verwacht niet veel slimmigheidjes van XP, Vista weet ik niet zeker (hoewel het volgens mij hetzelfde is als W7, zelfde geluids API), en Linux en geluid blijf ik een nachtmerrie vinden (ALSA tenminste). W7 kan meer geluidskaarten tegelijk aansturen, zo kan ik bijvoorbeeld VLC of XBMC instellen (in de app zelf) om gebruik te maken van HDMI, terwijl Windows Media Player of Winamp (ook in die apps instelbaar) over analoog gaat. W7/Vista volume mixer laat dit ook allemaal perfect zien, en volume is per app per geluidskaart instelbaar.

Je zult dus een modern OS moeten koppelen aan verschillende applicaties.

• JPS
  • Niet online
Thx voor je snelle reactie. Waarschijnlijk moet ik de oplossing dan inderdaad softwarematig gaan zoeken.

Dit is een vrij specifieke vraag, maar wellicht zijn er meer tweakers met een dergelijke dubbele audio setup die tips kunnen geven? Als het even kan zoek ik een simpel te beheren MS oplossing, dus MS OS + MCE.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Heb zelf ook zoiets met analoge speakers op m'n bureau en een optische kabel naar de woonkamer.
(Vista/windows 7 / mce). Ik heb me er niet superlang in verdiept, maar switch zelf het standaardapparaat via de geluidsinstellingen.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 20:09
Let er alleen wel op dat als je juist voor de betere kwaliteit geluid naar je 2.0 versterker wil sturen, dat de analoge kwaliteit van de onboard geluidskaartjes meestal niet je van het zijn..

• JPS
  • Niet online
StanTheMan schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:18:
Heb zelf ook zoiets met analoge speakers op m'n bureau en een optische kabel naar de woonkamer.
(Vista/windows 7 / mce). Ik heb me er niet superlang in verdiept, maar switch zelf het standaardapparaat via de geluidsinstellingen.
ok, dat blijft dan een handmatig actie. Het moet voor vrouw niet al te lastig gaan worden... :+

• JPS
  • Niet online
Luqq schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:21:
Let er alleen wel op dat als je juist voor de betere kwaliteit geluid naar je 2.0 versterker wil sturen, dat de analoge kwaliteit van de onboard geluidskaartjes meestal niet je van het zijn..
Ja, daar ben ik me wel van bewust. Maar is die kwaliteit erg veel minder? Hoe verhoudt zich dit tot een cd op een midrange set?

Alternatief zou een losse DAC zijn, maar dat maakt het aansluitschema en bedieningswijze misschien nog wat lastiger?
Pagina: 1