Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 22:03
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/global/products/WAa6AQFncrceRBEo/P_500.jpg

Welkom in het ervaringen topic voor de "Asus RT-N16 Router"

RT-N16
Multi-Functional Gigabit Wireless N Router with storage,printer and media server
Powerful CPU provides a high-performance throughput
Support up to 300,000 sessions for extensive P2P clients.
Most widespread application with USB2.0 port : All-in-1 printer server and FTP files sharing
Ultra-fast and Convenient Downloads with the Revolutionary Download Master

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/global/products/WAa6AQFncrceRBEo/allinone.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/global/products/WAa6AQFncrceRBEo/rtn16a.jpg

Specifications
LAN Ports WAN x 1, LAN x 4 RJ-45 for 10/100/1000 Base T
Support Ethernet and 802.3 with max. bit rate 10/100/1000 Mbps and auto cross-over function(MDI-X)
Antenna 3 x external antenna
USB port USB2.0 x 2
Power Adapter AC input: 100V ~ 240V(50~60HZ)
DC output: 12V with max. 1.25A current
Size 216 x 161.9 x 40.5 mm
Weight 470g
Operating Frequency 2.4GHz ~ 2.5GHz
Data Rate 802.11n Draft: up to 300Mbps ;
802.11g: 6, 9, 12, 18, 24, 36, 48, 54Mbps;
802.11b: 1, 2, 5.5, 11Mbps
Output Power n mode: 15.8~19.5dBm
g mode: 15.5~16.5dBm
b mode: 15.8~19.5dBm
Sensitivity at 54Mbps data rate
ANT0 -75dBm
ANT1 -75dBm
Encryption Supports 64/128-bit WEP
WPA-PSK, WPA2-PSK
WPA-Enterprise, WPA2-Enterprise
Radius with 802.1x
Management EZQoS (Easy Quality of Service): Allow multiple network activities (FTP, Game, P2P) to work smoothly at the asame time.
DHCP Server: Supports up to 253 IP addresses; Changeable DHCP lease time, IP pool, domain name; Static mapped IP
Web-based administration: Support IE 5.5 or later, Firefox 2.0.0.1 or later; Managed from LAN and Internet; Password Setting
System Event Log
Firmware Upgrade: Web Interface, Bootloader
Save/Restore Configuration File

Network Protocol Automatic IP ,Static IP, PPPoE(MPPE supported), PPTP, L2TP
Security Firewall: NAT and SPI (Stateful Packet Inspection), intrusion detection including logging

Logging: Dropped packet, security event, Syslog

Filtering: Port, IP packet, URL keyword, MAC address

Kortom, een router die voldoet aan de moderne maatstaven. Onder andere 128mb ddr2 geheugen, 2 usb poorten multifuntioneel inzetbaar, en alles is linux based! Dus custom firmware's all over the place.

Verder is dit topic er om ervaringen te delen.

Ik heb hem in ieder geval besteld! Hij is vanaf de 4e week oktober leverbaar.

pricewatch: Asus RT-N16

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=WAa6AQFncrceRBEo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
UPDATE! Router is binnen, eerste levering gelukkig het ding meegekregen.

Installatie gaat zeer makkelijk, aansluiten, verbinding maken, router pakt gelijk een installatie menu wanneer je internet explorer opstart. Erg makkelijk dus allemaal. Overigens heb ik het ding gelijk een harde reset gegeven en ben alles lekker handmatig gaan configureren.

Verder werkt de printer snel, de externe hdd werkt perfect, en zelfs door 2 betonnen vloeren heen gewoon 95 procent sterkte en 54mbps. Dit eerste uur dus al tevreden, al was ik dat ook al met mijn Asus wl-500g premium die er trouwens exact hetzelfde uitziet op de blauwe lampjes en 3 antenne's na.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-LZYO7LMO.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-HCYQK8OX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:02
Ziet er goed uit!

zit te denken aan deze router of een wl500w. 300n op 2,4ghz is voor mij voldoende. Dat dual band lijkt nog niet heel veel voordelen te hebben.
Dit wordt zeker een leuk routertje om met custom firmware aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:23
Zit zelf al een tijdje naar een all-in-one wlan-router te kijken maar ben er nog niet helemaal uit, omdat ik nog niet de router gevonden heb die:
- Gbit aansluitingen heeft,
- Draft-N technologie heeft,
- ideaal is voor glasvezel verbindingen (D-Link Dir655)
- Voip opties als de fritzbox heeft.

Nadeel Fritzbox = geen gbit lan
Nadeel Dlink = geen voip opties (om bijv. voipbuster nr's automatisch door te routeren naar je huistel.)

Nu vraag ik me af of deze asus deze opties wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ik heb niet kunnen ontdekken dat voip nr's automatisch doorgelinkt kunnen worden, dus dat zou je nog wat beter moeten onderzoeken. Wellicht dat die mogelijkheid er nog in komt wanneer de custom firmware's op gang komen.

Overigens viel me de snelheid van het kopieren naar een usb schijf iets tegen, 1 mb per seconde. Hij is wél stabiel, want het ding staat al de hele nacht te kopieren zonder een vastloper of foutje. Printen werkt tevens goed, betrouwbaar en snel. Een usb hub eraan is zelfs geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caeculus1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 20:55
Ik heb hem inmiddels ook werken en doet het prima!

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met meerdere printers aansluiten? in mijn geval probeer ik een all-in-one en een laserprinter aan te sluiten. ik kan ze helaas niet beide op hetzelfde moment aan hebben staan en vroeg me af of iemand hiervoor een oplossing weet.

Scannen en printen gaat overigens zonder problemen over het netwerk (scannen wel langzamer dan rechtstreeks op de PC).

thanks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Heeft de knop "monoply mode" misschien effect? Ik weet z'n werking niet, maar als je in de interface op je printer klikt, kan je monoply mode enabelen en disablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caeculus1
  • Laatst online: 11-09 20:55
Ik heb de vraag even bij Asus neergelegd (wie weet kunnen ze het eea verduidelijken). De monopoly functionaliteit doet vrij weinig....

router is overigens stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_Heuvel
  • Laatst online: 24-09-2023
Hoi,

Ik heb net een dag de asus rt-n16 router binnen, maar als ik in mijn router wil dan duurt het laden van de pagina's tussen de 5 en 10 min of hij stop halverwege.
Dus mijn vraag is weet iemand hier een makkelijke oplossing voor en/of wat het probleem is?

• vanWalsum
Het probleem ken ik zo niet, ik weet dat er een nieuwe beta firmware is op de asus site. Ik heb problemen met printen, print halve pagina's etc. Heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
En er is eindelijk een nieuwe rom verschenen op Asus.com!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Ik heb sinds een paar dagen deze router ook in mijn bezit. De eerste indrukken waren niet best. Out of the box werkte het ding gewoon niet. Zowel mijn laptop (Vista 32 bits met Intel Wireless 5100 AGN ) als mijn Xtreamer konden niet direct verbinding maken. De oorzaak bleek aan het channel te liggen. Bij automatische selectie kan er dus een channel worden geselecteerd waar je andere apparaten dus geen verbinding mee kunnen maken. :(

Maar goed, ik heb het ding aan de praat gekregen. Vervolgens een beetje door de web-gui browsen en ... valt de verbinding steeds weg. :( Een ping laat soms tijden van meer dan 4 seconden zien, vaak timeouts en ook valt de verbinding soms helemaal weg. Na bijna een hele dag pielen, inclusief firmware upgraden van asus, stond ik op het punt om het bijltje er bij neer te gooien en de router maar dood te verklaren.

Ik had de router gekocht voor zijn specs en om er Tomato op te gaan draaien. (Thank you Teddy Bear for your mod :) Ik heb jarenlang veel plezier gehad van mijn oude Linksys WRT54G met Tomato. De firmware (met name de gui) van Asus is werkelijk zo triest dat de tranen er van in je bilspleet springen. Dus ook net als mijn oproep aan Cisco/Linksys: Asus stop met het verspillen van geld aan het ontwikkelen van kwalitatief slechte firmware! Neem een voorbeeld aan Buffalo, die gewoon DD-WRT op zijn apparaten zet. (Daar zijn ze recent mee begonnen trouwens ...) Maar goed, ik doe via een DD-WRT upgrade een upgrade naar Tomato en na wat gepiel met de settings draait het stabiel met mooie lage pingtijden naar mijn nas.

Dan besluit ik om een groot bestand over te halen van mijn nas, zucht, laat de transfersnelheid sterk te wensen over ... maar ~2MB/s Kijkend naar de status van de verbinding zie ik dat deze inderdaad schommelt tussen de 10 en 54 Mbit/s, maar meestal aan de wat lagere kant. Toen ben ik ook eens naar de optimale configuratie van mijn netwerkkaartje (5100 AGN) gaan zoeken en dat hielp wel iets ... het zat nu bijna steeds tegen de 54Mbit/s, maar nooit er boven. Dat is toch vreemd als je een N-kaartje wilt laten praten met een N-router? Met het pielen van de configuratie van de router met tomato was ik ook zo weer een dagje zoet. Ik kreeg het niet voor elkaar om meer uit het ding te knijpen.

Tomato staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en de overzichtelijkheid van de mogelijkheden. Ik had wel sterk het vermoeden dat ik wat mogelijkheden miste. Deze firmware staat momenteel nog in de beta fase, dus daar wil ik verder geen harde uitspraken over doen. De firmware van DD-WRT staat ook hoog aangeschreven en daar ben ik nu op terug gevallen. Deze firmware heeft weer belachelijk veel mogelijkheden en veel meer opties bij bekende mogelijkheden. Na aantal minuten had ik de router met deze firmware aan de praat en nog een paar minuten later had ik in het statuswindow van de draadloze verbinding 150.0 Mbps prijken. Dit schijnt tevens ook het hoogst haalbare te zijn met dit netwerkkaartje. (Hij IS verwisselbaar >:) )

Nu nog even kijken hoe het loopt met network shares, printer en ftp mogelijkheden. En als de Tomato firmware echt 'af' is dan ga ik die waarschijnlijk toch weer flashen.

Conclusie: Het apparaat is best goed, de software van Asus is dat beslist niet en daar hebben we gelukkig toch een goede oplossing voor. }:O

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Leuk dat er weer een gebruiker bij is!

Het grote probleem voor mij bij de Tomato rom was het feit dat ik mijn USB printer er niet mee aan de gang krijg. De originele Asus firmware simuleert voor alle pc's in het netwerk daadwerkelijk een usb poort. Dus enkel je printer inpluggen en de pc's herkennen direct het apparaat.'

Zijn ze ondertussen daar al verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov

Killemov

vanWalsum schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:09:
Het grote probleem voor mij bij de Tomato rom was het feit dat ik mijn USB printer er niet mee aan de gang krijg. De originele Asus firmware simuleert voor alle pc's in het netwerk daadwerkelijk een usb poort. Dus enkel je printer inpluggen en de pc's herkennen direct het apparaat.'
Ik neem aan dat je hiervoor de bijgeleverde Asus-software hebt moeten installeren. Ik heb zelf echt een verschrikkelijke hekel aan dit soort bloatware. Als het ding uiteindelijk gewoon als printerserver (en nas) kan draaien, dan is dat voor mij de beste oplossing.

Vooralsnog draait het als router/ap stabiel met DD-WRT, fingers crossed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ik heb sinds kort 2 laptops in huis met 802.11N specs. Maar hoe kan ik de router optimaal instellen zodat er ook 300mpbs snelheden worden gehaald? Max schommelt het momenteel rond de 144 á 150 mbps.

Tevens vindt ik de overdrachtsnelheid van een externe hdd nog steeds drama. 2,5mb per seconde is max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:57
vanWalsum schreef op zondag 30 mei 2010 @ 16:14:
Ik heb sinds kort 2 laptops in huis met 802.11N specs. Maar hoe kan ik de router optimaal instellen zodat er ook 300mpbs snelheden worden gehaald? Max schommelt het momenteel rond de 144 á 150 mbps.

Tevens vindt ik de overdrachtsnelheid van een externe hdd nog steeds drama. 2,5mb per seconde is max.
300 mb/ps is een theoretische waarde, die haal je nooit;) je kunt de antennes beter richten, en zelfs met je laptop er naast gaan zitten maar die snelheid haal je nooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
stijnovinchi schreef op zondag 30 mei 2010 @ 16:35:
300 mb/ps is een theoretische waarde, die haal je nooit;) je kunt de antennes beter richten, en zelfs met je laptop er naast gaan zitten maar die snelheid haal je nooit..
De verbindingssnelheid is niet de overdrachtsnelheid, dat je de 300Mbps niet haalt als overdrachtsnelheid is dus nogal logisch daar het dus niet de verbindingssnelheid is. Maar dat betekent dus dat je wel op 300Mbps kunt verbinden :| .
Aangezien hij aangeeft dat hij verbindt op maximaal 150Mbps is zijn verbindingsnelheid dus niet de 300Mbps waarmee hij zou kunnen verbinden, mits de 802.11n kaartjes in zijn (vanWalsum's) laptops dit überhaupt ondersteunen (er zijn immers ook 802.11n max 150Mbps linkspeed kaartjes). Setting die waarschijnlijk verkeerd staat, bij de wireless settings van de router en/of settings van wireless netwerkkaartjes, is de channel width die van 20MHz naar 40MHz moet worden veranderd om op 300Mbps te kunnen verbinden.

[ Voor 39% gewijzigd door Nivk op 30-05-2010 17:36 . Reden: quote vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
Nu ik na het verhuizen met een verbinding naar m'n HTPC zit die ik niet kan bekabelen zit ik hier ook naar te kijken, m'n WRT54GL komt iig niet eens in de buurt van de 54Mbps. Is het feit dat hij enkel op 2.4GHz zit nog een probleem? Ik vind hier best veel routers, maar het merendeel is vrij zwak?
Is dit de beste keuze door tomato/DDWRT, of kan je voor deze prijs ook naar andere routers kijken?

Het lijkt me wel wat om iig HD-films te kunnen streamen over wireless, moet toch kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov

Killemov

Het streamen van 1080P over WiFi is me tot op heden niet zonder haperen gelukt. Op zich is het een aardig apparaat, kwa processor het beste voor het geld. Ik zie hier in de buurt een behoorlijk aantal B/G/N netwerken en dat is waarschijnlijk de reden dat het voor mij niet optimaal werkt. Als ik nu een keuze zou maken dan zou ik toch liever een 5GHz router kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Wat ik me nou afvraag, ik ben overgestapt naar ubuntu, zonder te denken dat asus alleen maar ultils voor Windows levert. Hoe krijg ik de printers aan de gang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 23:08
vanWalsum schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:14:
Wat ik me nou afvraag, ik ben overgestapt naar ubuntu, zonder te denken dat asus alleen maar ultils voor Windows levert. Hoe krijg ik de printers aan de gang?
misschien met wine?

ontopic: mijn vader heeft deze vandaag ook besteld, zal volgend weekend wil tomato usb er op zetten en kijken of ie goed werkt.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
vanWalsum schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:14:
Geen idee of deze router ook printopdrachten via IP accepteert (de meeste router met printserver wel)...

Want dan kan je namelijk gewoon een netwerkprinter toevoegen met als IP het IP van je router (en poort 9100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ben er achter gekomen ondertussen, je kan linux (ubuntu) gewoon naar je printer laten zoeken op IP, en printen met die hap! Het gaat zowat nog sneller als met windows, de router draait immers ook op linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Ik zit er ook aan te denken deze router te kopen maar kan er maar niet achter komen of deze alle features heeft van de WL-500W (die mn Pa heeft en erg goed draait)

Heeft deze ook een webcam server feature?
En zijn de antenne's afneembaar en dus te vervangen door 10dB exemplaren?

Is het mogelijk om aan 1 van de USB poorten een hubje te hangen zodat er 4 USB apparaten op aangesloten kunnen worden.

Ik wil namelijk een laser printer, Dymo label writer, webcam en een USB harddisk'je eraan hangen.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:44
Heb sinds gisteren de merlinWRT erop staan, werkt zwaar goed! ;)

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 15:04
Ik zit met een beperkt budget van rond de 75€.
Is dit nog altijd een goede router om te kopen of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de IT is iets van vier jaar oud zowat hoogbejaard. Dit apparaat ondersteunt geen 5GHz en zou ik momenteel enkel als low-budget optie beschouwen, maar daar is de prijs niet echt naar.

Binnen jouw budget heb je van Asus de RT-N56U, ondertussen ook niet splinternieuw, maar tenminste wel concurrent dual-band en redelijk performant. Als je wat verder kijkt kun je vergelijkbare performance voor minder halen bij de Netgear WNDR-3700 of TP-Link TL-WDR4300, of significant betere performance (net) binnen budget van de TL-WDR4900.

TLDR: dit is ondertussen verouderde zooi, koop iets nieuwers.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:56

FreakNL

Well do ya punk?

Toch is de RT-N16 een interessante optie als je op zoek bent naar een router waarmee je Tomato gaat draaien en vooral op zoek bent naar een router-only oplossing. Ik ben zelf ook recentelijk over van een debian router naar dit apparaat. WiFi gaat bij mij apart, alhoewel ik die nu wel op een apart vlan heb zitten op de router, erg leuk om mee te spelen.. Heb meteen een x-aantal VM's kunnen uitfaseren, aangezien die taken allemaal door Tomato overgenomen zijn.. :)

Zie ook:
http://www.flashrouters.c...ters-for-tomato-firmware/

Als je stock gaat draaien kunt je beter iets anders zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die prijzen op Flashrouters slaan nergens op, idioot hoog. Maar goed, je hebt (zowel op die site als hier in NL) voor minder een TP-Link WDR3600, die ook Tomato ondersteunt en qua 2.4GHz WiFi iets minder is (2x2:2 ipv 3x3:3), maar qua bedrade router even goed, en 5GHz support, mocht je dat nodig hebben. Voor enkel bedraad een betere optie, zeker als het goedkoper is.

Dit is geen slechte router, maaar ik kan geen situatie voorstellen waarbij het de beste optie zou zijn anno nu.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:56

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelf de RT-N16 gekocht omdat ik Tomato wilde gaan draaien en ben er zeer tevreden over.

Die TP-Link is wel iets goedkoper inderdaad, maar volgens mij heeft die wel wat minder geheugen. En de Asus heeft als bijkomend voordeel dat flashen naar Tomato zeer gemakkelijk is omdat dat gewoon vanuit de Asus web interface kan. Heb met een andere router nog weleens een weekend moeten kloten omdat hij om onbegrijpelijke redenen Tomato niet pakte... Alleen daarvoor heb ik de extra 15 euro al over :)

Maargoed, ik geef toe dat ik een specifieke case ben, aangezien ik ook inderdaad de wifi niet gebruik...

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 20-12-2013 00:55 ]

Pagina: 1