Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 15:01
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een geschikte externe harddisk. Hiervoor heb ik de volgende eisen:
  1. De schrijf- en leessnelheid is erg belangrijk. (I.v.m. verplaatsen grote bestanden zoals meerdere Full HD films)
  2. Aansluiting: minimaal eSATA & USB. FireWire is ook leuk maar niet noodzakelijk
  3. Opslagcapaciteit: minimaal 1 TB, maar liever 1.5 TB
  4. Het oog wilt ook wat, maar dit heeft geen prioriteit. (Dit is mijn ogen lelijk, en deze / 2 vindt ik mooi genoeg)
  5. Budget: 140,-
  6. (Backups maken doe ik met eigen software; syncbackpro)
Nu kom ik op 2 mogelijke uitkomsten; een complete externe hd, of een aparte case + harddisk.

1. Na wat rond te kijken lijkt mij de Western Digital My Book Studio Edition 1TB of de My Book Home 1TB Zwart een goede keuze. Het verschil in specs tussen deze 2 weet ik echter (nog) niet.

2. Een losse harddisk zoals de Western Digital Caviar 1.5TB gecombineerd met een losse case. Als case is de Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B een optie maar hier ben ik nog niet aan uit.

Ik zou graag wat advies willen omdat ik niet weet wat de beste keuze is.

Mijn vooroordelen:
- De losse harde schijf is van veel betere kwaliteit dan die van de My Book
- Op de Western Digital hd staat een hoop zooi (dat zou natuurlijk altijd geformatteerd kunnen worden)
- De losse case kan misschien een bottleneck vormen indien de kwaliteit slecht is
- Garantie via Western Digital is een stuk beter
- Western Digitaal case ziet er veel beter uit dan alle (betaalbare) losse cases
- De losse case + hd zal waarschijnlijk snellere overdrachten kunnen halen

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Ik zou gewoon voor de MyBook gaan, dat is een prima product. De losse schijf van betere kwaliteit, dat hoeft toch niet perse? Vaak worden er langzamere (5400rpm) schijven in een externe harddisk gebruikt, maar om nou te zeggen dat die van mindere kwaliteit zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
in een MyBook zit er gewoon een WD Green hoor
voor 140 euro moet je trouwens wel een MyBook kunnen vinden van 1,5TB (als dat nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Mijn voorkeur zou uitgaan naar iets als dit:

V&A aangeboden: IBM SATA Diskarray tot 28TB met complete Fiberchannel kit

Maar dat vreet stroom en kost het nodige in aanschaf. Ik zoek nu dus eigenlijk een externe behuizing maar dan met 2 a 3 diskslot en een eSata koppeling. Ik zat er aan te denken om bijvoorbeeld een Silverstone LC19B hiervoor te modden. Want ik heb reeds een Silverstone LC03B en LC19B in mn audio meubel staan. Dus dan mistaat een nieuwe broertje als externe storage niet.

Gaat het je echt om een enkele disk dan zou ik gaan voor de MyBook variant met eSata van 1TB omdat die volgens mij de meeste GB`s per euro opleverd.

Dit is ook nog een idee:
http://www.hardware.info/...ert_Provigo_200_mini_SAN/

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 17-10-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn het inderdaad
- De losse harde schijf is van veel betere kwaliteit dan die van de My Book
Er zit een gewone desktopschijf in de MyBook.
- Op de Western Digital hd staat een hoop zooi (dat zou natuurlijk altijd geformatteerd kunnen worden)
Er staat amper wat. En het 1e wat je doet is de schijf vers NTFS-formatteren. Klaar.
- De losse case kan misschien een bottleneck vormen indien de kwaliteit slecht is
De kwaliteit van de MyBook is ook gewoon normaal.
- Garantie via Western Digital is een stuk beter
Nog niet mee hoeven maken gelukkig.
- Western Digitaal case ziet er veel beter uit dan alle (betaalbare) losse cases
Zeker nu zwart de norm is.
- De losse case + hd zal waarschijnlijk snellere overdrachten kunnen halen
Waar baseer je dat op? Ik heb een Studio en een Elements staan. Via USB2.0 haal ik ~25MB/sec, en dat is voor USB netjes gezien de overhead. Via FireWire idem. Via eSATA eerder 50MB/sec op de Studio. Normaliter gebruik ik USB voor het gemak. Ik denk niet dat je met een losse oplossing beter hoeft te verwachten aangezien de begrenzende factor de standaard is die je gebruikt, behalve bij eSATA.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken :)
Dat dus.

1,5 TB kost je 100 euro vandaag de dag. De WD Elements. De Samsung Store. De Verbatim. Legio keus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
@ MicGlou:

Mijn gedachte achter de "mindere" hd in een My book:
* Western Digital zal zo goedkoop mogelijk willen produceren, en dus een goedkope hd inbouwen
* Een hd in een My Book zal geen OS hoeven draaien en daarom hoeft de schijf ook niet zo snel te zijn. (volgens Western Digital)

Een tegenargument kan zijn dat de prijs van een hd in een My Book juist laag is door massaproductie.

@ Catfish:

Waar zie je dat een My Book ook een WD Green heeft?

@ raymonvdm

Check budget

@ HlpDsK
Er zit een gewone desktopschijf in de MyBook.
Weet je welke schijf? ( +bron)
De kwaliteit van de MyBook is ook gewoon normaal..
Anders gezegd: Wat is de invloed van de case op de schrijf- en leessnelheid? (MyBook vs. Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B )
Waar baseer je dat op? Ik heb een Studio en een Elements staan. Via USB2.0 haal ik ~25MB/sec, en dat is voor USB netjes gezien de overhead. Via FireWire idem. Via eSATA eerder 50MB/sec op de Studio. Normaliter gebruik ik USB voor het gemak. Ik denk niet dat je met een losse oplossing beter hoeft te verwachten aangezien de begrenzende factor de standaard is die je gebruikt, behalve bij eSATA.
Ik ga/ging er vanuit dat een losse harde schijf hoge snelheden haalt. Wat bedoel je met de begrenzende factor? De maximum snelheid die de hd kan halen?

(- Wat ik nog was vergeten: een losse opstelling beschikt over de functie om handmatig de hd aan/uit te zetten. Dit gaat volgens mij via een MyBook automatisch! Dit is denk ik wel onhandig omdat hij dan vaak voor niets aan staat.
- Qua prijzen haal ik met een losse hd + case wel 1.5 TB voor +- 130,- tegenover een MyBook 1 TB a 115.-_

[ Voor 11% gewijzigd door YOGI op 17-10-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vziw zit er tegenwoordig een green serie in. Dat toerental is ook totaal niet boeiend, zeker niet als je geen eSATA-model koopt. Je doorvoersnelheid wordt beperkt door de standaard. Zoals ik al zei. Zelfs een instapper van een schijf haalt tegenwoordig ruim hogere snelheden dan USB of FireWire kan verwerken. Zelfs met eSATA is het amper een factor van beperking. Een WD Elements is zelfs enkel USB. Net als andere behuizingen met ook slechts een USB-aansluiting hoef je echt niet op schokkende verschillen in doorvoer te rekenen. USB2.0 is wat het is .. 25-30MB/sec in de praktijk.

Je kunt nog zo'n snelle schijf kopen en die in een losse behuizing hangen .. je doorvoer wordt er niet beter van.

Koop gewoon een Samsung Story. Aan/uit-knop, 1,TB voor nog geen 100 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:19
YOGI schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 21:23:
@ Catfish:

Waar zie je dat een My Book ook een WD Green heeft?

@ HlpDsK

Weet je welke schijf? ( +bron)
Dat zie je in het tooltje wat je erbij krijgt, en ja, het zijn allemaal wd green's. Mijn 3 essentials (van 1 TB) bevatten de WDC WD10EACS-00ZJB0 en WDC WD10EAVS-00B7B1, de mirror editie die ik op het werk gebruik ook.
Ik vond het zelf belangrijk dat de schijf uit zichzelf in stand-by gaat, vooral omdat je die schijven meestal een stuk minder gebruikt dan een interne schijf.

[ Voor 24% gewijzigd door sewer op 17-10-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
eSATA is wel een vereiste en dat heeft deze niet.

Het automatisch aan/uit gaan lijkt mij irritant als de schijf elke keer automatisch start als ik mijn pc aan zet! Maar dit is geen ramp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:19
Die mybooks zetten zich idd zelf uit als je je pc uitzet, en weer aan als je hem aanzet. Als er geen activiteit is dan zetten ze zich na 10 minuten in standby, dit betekent wel dat je daarna een paar seconden moet wachten als je de schijf benadert.

Ik vind het superhandig, omdat ze bij mij in een kast staan om als een soort nas te fungeren. De laptop waar ze aanhangen zet ik op afstand aan en uit (via wake-on-lan), dus dan is het wel fijn als de externe schijven dat ook doen. Maar iedere situatie is natuurlijk weer anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn MyBook Studio heeft ook een powerknop en toch doet ie ook keurig standby na een tijdje. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n Samsung dat anders doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Grote kans dat ik voor de losse case + hdd ga. Het probleem is echter dat ik bang ben dat de Western Digital Caviar 1.5TB erg langzaam is :( :
Prestaties vallen inderdaad tegen, ze zijn gewoon hetzelfde als de 1tb green schijf van WD. Sneller als wat oudere 500gb hdd's maar een stuk trager als b.v. een nieuwe 1Tb Samsung F1.

Schijf draait ook maar 5400rpm
(Productreview van Tortelli, comments)

Maar als ik naar de tests kijk dan lijkt me dit voor een externe hdd snel genoeg omdat de Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B als read average +- 87 MB/s met een Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB haalt

Snelheid WD Green 1.5 TB:
Op deze pc heb ik ook de onderstaande benchmarks gedraait:
HDtune
avg Read: 82.3Mb/s
Acces time: 15.3ms
HDTach
avg Read: 87.1Mb/s
Acces time: 16.4ms
ATTO: zie bijlage
Snelheid Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B
Via eSata
Read Minimum 53.6 MB/S
Read Maximum 109.5 MB/S
Read Average 87.2 MB/S
Access time 12.2 ms
Burst rate 82.8 MB/S
De vraag is dus of de WD Green constant op 82.3 MB/S kan blijven draaien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De vraag is dus of de WD Green constant op 82.3 MB/S kan blijven draaien?
Nee. Om 2 redenen:
  • Het is een gemiddelde snelheid, volgens jouw benchmark, dus komen er hogere en lagere waarden voor.
  • Je kunt die stroom niet langdurig ontvangen, aangezien je hem niet met die bandbreedte kunt verwerken. (Tenzij je hem direct naar /dev/null verwijst)
Je schijft dat hoge doorvoersnelheid belangrijk is ivm HD Video. Wat voor bandbreedte heb je nodig? 2MB/s? 5? Waar maak je je druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Dat de schijf variabele snelheden heeft is inderdaad bekend bij mij. Dit is verder ook geen probleem. Met HD video bedoelde ik dat soms grote bestanden (8 x 15 = 120GB) in 1 keer kopieer naar de externe hdd. Dit wil ik liefst zo snel mogelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
YOGI schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 21:23:
@ MicGlou:

Mijn gedachte achter de "mindere" hd in een My book:
* Western Digital zal zo goedkoop mogelijk willen produceren, en dus een goedkope hd inbouwen
* Een hd in een My Book zal geen OS hoeven draaien en daarom hoeft de schijf ook niet zo snel te zijn. (volgens Western Digital)
Dat WD zo goedkoop mogelijk wil produceren lijkt mij niet meer dan logisch, maar het lijkt mij ook ontzettend sterk dat ze een aparte productielijn voor hd's hebben welke goedkopere schijven produceert om in de Mybook's te stoppen... oudere/langzamere modellen erin okay maar dat maakt het nog niet slecht. Ze willen toch geen inferieur product op de markt zetten? In de MyBook van mijn ouweheer zit ook gewoon een 5400rpm Caviar schijfje, zelfde serie als ik in mijn htpc heb zitten. Een beetje vertrouwen mag je toch wel hebben in WD?

Betrouwbaarheid van de schijf is dus eigenlijk geen argument, de kwaliteit bij WD is prima in orde, bij losse schijven en externe schijven. Prestatie is denk ik het enige aannemelijke argument en op basis daarvan zou ik zelf ook een mooie Samsung F3 hebben gehaald met een knappe losse casing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
oudere/langzamere modellen erin okay maar dat maakt het nog niet slecht
Niet slecht nee, maar wel minder goed als mogelijk is :Y)
Een beetje vertrouwen mag je toch wel hebben in WD?
Klopt, ik gebruik een rapter hdd en deze werkt al 1.5/ 2 jaar feilloos. Maar ik blijf sceptisch en ik kijk goed rond voor ik iets koop
Betrouwbaarheid van de schijf is dus eigenlijk geen argument, de kwaliteit bij WD is prima in orde, bij losse schijven en externe schijven
Ik heb een aantal reviews bekeken en niet iedereen was zo te spreken over de My Books:

Digitrends gemiddeld: 4.5/10
Amazon gemiddeld: 3/5 sterren
Wikio gemiddeld: 2/5 sterren
Prestatie is denk ik het enige aannemelijke argument en op basis daarvan zou ik zelf ook een mooie Samsung F3 hebben gehaald met een knappe losse casing.
Die Samsung F3 is inderdaad mooi spul! Helaas "maar" 1TB maar zeker een andere mogelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Ik ben gegaan voor de Samsung F3 + Icy box 8) ! De bestelling is geplaatst en zodra ik de onderdelen getest heb zal ik een review plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Nice, daar heb je denk ik geen slechte keuze in gemaakt. Sowieso zijn die F3 schijven zo'n beetje de snelste 7200rpm schijven op de markt, daar zou ik persoonlijk die extra opslagruimte nog wel voor laten schieten. Ik koop al een paar jaar niets anders dan de F-serie schijven van Samsung omdat ze nooit tegenvallen; stil, zuinig en worden ook vergeleken met de WD caviars die ik heb veel minder warm, wat de temperatuur in de kast weer ten goede komt. Hardeschijven van WD zijn qua kwaliteit ook prima, ze worden alleen zo lawaaig na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
MicGlou schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:22:
Nice, daar heb je denk ik geen slechte keuze in gemaakt. Sowieso zijn die F3 schijven zo'n beetje de snelste 7200rpm schijven op de markt, daar zou ik persoonlijk die extra opslagruimte nog wel voor laten schieten. Ik koop al een paar jaar niets anders dan de F-serie schijven van Samsung omdat ze nooit tegenvallen; stil, zuinig en worden ook vergeleken met de WD caviars die ik heb veel minder warm, wat de temperatuur in de kast weer ten goede komt. Hardeschijven van WD zijn qua kwaliteit ook prima, ze worden alleen zo lawaaig na verloop van tijd.
Ik heb zelf ook al +- 2 jaar een Samsung T166 en deze heeft mij nog niet in de steek gelaten *klopt af* :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik heb zelf ook een F3 besteld (en nog één voor in desktop), maar met deze case:
Revoltec Alu Book Edition 2

Hoop ze deze week nog binnen te hebben. Ik zat zelf inderdaad ook te twijfelen tussen zo'n kant en klare externe WD My Book, maar vanwege levertijd heb ik toch maar besloten om losse onderdelen aan te schaffen... En toen zat ik weer te twijfelen tussen de Icy en deze Revoltec case. Heb uiteindelijk voor de Revoltec gekozen, maar ik denk niet dat er veel verschillen zijn, naast het uiterlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door iBasch op 22-10-2009 15:42 . Reden: Link naar fabrikant ipv webshop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Het zal weinig uitmaken ;) . Ben wel benieuwd of er straks verschil is in snelheid 8)

[ Voor 3% gewijzigd door YOGI op 22-10-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Met die snelheid zou het goed moeten zitten, maar dat is uiteraard afhankelijk van meerdere factoren dan alleen de schijf en de casing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Dat klopt :). Maar bij mij zal de snelheid waarschijnlijk niet omlaag gehaald worden door mijn externe hd/ case O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21
Je kunt ook een Sharkoon Quickport Duo nemen, kun je 2 harddisks van zowel 2,5 inch als 3,5 inch in stoppen. Voordeel: een behuizing voor alle schijven, want ik neem aan dat je altijd meer schijven wilt. Ik zit nu met 7 externe hdd's met behuizing/voeding en zo'n 8 schijven zonder behuizing die ik met de quickport gebruik. Ideaal en snelheid is als onboard, dankzij e-sata.

Afbeeldingslocatie: http://pcsilent.de/ppic-MAXI-sharkoon-quick-port-duo-harddrive-docking-station-shkqpduo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Jij hebt wel een hele grote collectie natuurfilms, aangezien je zo veel opslagplaats nodig hebt :+

Maar het idee is wel leuk, maar ik heb mijn hdd liever in een case zitten. Is toch wat veiliger met vervoer en tegen beschadiging.

[Bestelling verwerkt bij Azerty, de onderdelen worden verzameld]

[ Voor 14% gewijzigd door YOGI op 23-10-2009 13:49 . Reden: Status ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
Heb inmiddels de F3 + Revoltec case binnen, en in elkaar gezet. Met een file transfer begon hij op 150 MB/s en zakte langzaam af naar stabiel 85 MB/s. Via USB haalt hij natuurlijk niet veel meer dan 30 MB/s.

Benchmarks (Samsung Spinpoint F3 1TB via eSATA):

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/aay5pu.png

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/1019/hdtunefilebenchmarksams.png

[ Voor 3% gewijzigd door iBasch op 28-10-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
150 MB/S lijkt me wel héél enthousiast >:) . Maar alsnog is 85 MB/S stabiel heel erg netjes! Een dvd'tje overzetten duurt nog geen minuut.
Waarschijnlijk net nog niet wakker maar je hebt gemiddeld 112 MB/S via eSATA _/-\o_ Heel netjes

Ik heb trouwens bij Track & Trace: "Chauffeur is onderweg 28-10-2009 Breda , pakkettendistributie". Can't wait :9~ .

[ Voor 16% gewijzigd door YOGI op 28-10-2009 11:44 . Reden: Sliep nog bij vorig bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
Ik heb helaas mijn eSATA aansluiting nog niet werkend in m'n desktop (gewoon de meegeleverde eSATA bracket op een interne SATA port lijkt me?). Via USB werkt 'ie wel.

Om het verschil even te laten zien (extern vs intern)... Ik heb inmiddels mijn tweede schijf in m'n desktop gebouwd, hier de benchmarks. Zoals je ziet ontloopt het elkaar niet veel, deze benchmark is echter op mijn wat oudere desktop (Vista), de bovenstaande benchmarks van de externe schijf waren op mijn laptop met een niet al te oude Win 7 install.

Benchmarks (Samsung Spinpoint F3 1TB intern):

Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/2962/hdtunebenchmarksamsunghv.png

Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/1019/hdtunefilebenchmarksams.png

[ Voor 3% gewijzigd door iBasch op 28-10-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Mooi om te zien dat eSATA zo snel is O-) ^
Mijn F3 zit in de ICY BOX en is aan het formatteren! Ik moet alleen zo weg dus ik kom er vanavond pas achter hoe snel hij is :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die Mybooks, externe zooi etc nemen alleen maar onnodige ruimte in. Ben zelf ook op zo'n slot in model overgeschakeld. Lekker 10 hds op een stapel in de kast. Af en toe eentje in dat ding steken. Snel en makkelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Paquito op 29-10-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Die Mybooks, externe zooi etc nemen alleen maar onnodige ruimte in
Voor mensen die aan 1 TB aan externe ruimte genoeg hebben lijkt me dit geen probleem?

10 harde schijven lijkt me voor de meeste particulieren ook vrij overbodig :P . Verder kan ik dat als arme student niet eens betalen ;(
Pagina: 1