Toon posts:

Bierkrat mediacenter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een poging gedaan om een betere bierkrat PC te maken (Heineken in dit geval). Ik weet dat het al een paar keer gedaan is, maar ik vind ze er allemaal niet zo goed uitzien, of het bestaat uit 2 kratten. Ik wil hem gebruiken als mediacenter, er zitten dan ook vijf 500GB schijven in, die ik nog had liggen (totaal van 2.5TB dus, lijkt me voor nu voldoende om al mijn legale media op te behuizen).

Mijn idee, om dit toch wat beter en meer origineel te maken, is om er een volwassen case van te maken. Dus modulair opgebouwd, met racks, die je kan plaatsen en weg kan halen zonder moeite.

De lege kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.bytemods.nl/cms/images/stories/mods/2009/beer_case_pc_mediacenter/beer_case_pc_empty_top.png

Een rack, gemaakt van delen pc-kast met alu hoekstukken:

Afbeeldingslocatie: http://www.bytemods.nl/cms/images/stories/mods/2009/beer_case_pc_mediacenter/beer_case_pc_hdd_rack.png

Zo ziet het eruit met alles erin:

Afbeeldingslocatie: http://www.bytemods.nl/cms/images/stories/mods/2009/beer_case_pc_mediacenter/beer_case_pc_full_top.png

En dit is hoe het eruit ziet momenteel:

Afbeeldingslocatie: http://www.bytemods.nl/cms/images/stories/mods/2009/beer_case_pc_mediacenter/beer_case_pc.png

Wat vinden jullie ervan? Is zo'n opzet origineel genoeg voor nog een bierkrat PC om toegevoegd te worden aan de wereld der case mods?

Ik moet alleen nog de aan/uit knop maken, daar wil ik de rode ster aan de voorkant voor gebruiken, om indrukbaar te maken en zo de mediacenter aan/uit te zetten.

Edit: Ik heb meer foto's online gezet, Kijk daarvoor hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er leuk uit :D hoe ga je de bovenkant dichtmaken (plexi of gaas of helemaal dicht). Hoe los je btw de koeling op? voor zover ik zo kan zien is er niet al te veel airflow (als je de bovenkant dichtmaakt ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de bovenkant zat ik te denken aan plexiglas. Ik weet nog niet hoe ik de koeling ga oplossen, de processor gaat wel goedkomen, maar ik maak me vooral zorgen om de rits harde schijven. Heeft iemand ideeen daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Een aparte kamer voor maken, en dan daar een fan boven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:51:
Voor de bovenkant zat ik te denken aan plexiglas. Ik weet nog niet hoe ik de koeling ga oplossen, de processor gaat wel goedkomen, maar ik maak me vooral zorgen om de rits harde schijven. Heeft iemand ideeen daarover?
mwoah over het algemeen is een beetje luchtstroming wel meer dan genoeg voor hdd´s, die kunnen echt wel wat hebben hoor. Met windows 7 hoeven ze niet eens allemaal te draaien, die zet idle schijven gewoon op nonactief. :)

Maar probeer een originele draai te geven aan het bierkratconcept, een pc erin bouwen is niet gigantisch moeilijk ook al douw je er 5 schijven in. (trouwens dacht je dat wehier bij tweakers niet konden rekenen ? ;))
er zitten dan ook vijf 500GB schijven in, die ik nog had liggen (totaal van 2.5TB dus, lijkt me voor nu voldoende om al mijn legale media op te behuizen).
succes met je project en verras ons!

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik vindt deze wel beter gelukt dan je soms anderen ziet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mwoah over het algemeen is een beetje luchtstroming wel meer dan genoeg voor hdd´s, die kunnen echt wel wat hebben hoor. Met windows 7 hoeven ze niet eens allemaal te draaien, die zet idle schijven gewoon op nonactief. :)
Hmm, ik heb zo mijn twijfels over luchtstroming, vooral voor zo'n aantal harde schijven, dat kan best 1 warme bundel worden als alles een beetje draait :) Ik draai overigens Linux, Windows 7 komt er bij mij niet op :)
Maar probeer een originele draai te geven aan het bierkratconcept, een pc erin bouwen is niet gigantisch moeilijk ook al douw je er 5 schijven in. (trouwens dacht je dat wehier bij tweakers niet konden rekenen ? ;))
Mijn excuses, ik ben gewend dat soort dingen voor te kauwen; ben sysadmin, 40 uur per week met eindgebruikers spenderen doet dat met je ;)

Anyway, mijn insteek op het originele aspect was een beetje dat het intern goed geregeld is, en gewoon een degelijke kast is waar je zonder problemen alles kan upgraden etc, en nog steeds in 1 krat kan blijven. Uiteraard hou ik het hier niet bij wanneer ik de kans heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 08:47
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 23:01:
[...]

Hmm, ik heb zo mijn twijfels over luchtstroming, vooral voor zo'n aantal harde schijven, dat kan best 1 warme bundel worden als alles een beetje draait :) Ik draai overigens Linux, Windows 7 komt er bij mij niet op :)
Gebruik hddtemp, instaleer het via je pakketbeheersysteem.
draai vervolgens als root:
code:
1
hddtemp /dev/sd?

Een voorbeeld, op mijn ubuntu server:
code:
1
2
3
4
peter@peter-server:~$ sudo hddtemp /dev/sd?
/dev/sda: WDC WD800BB-00JHC0: 42°C
/dev/sdb: SAMSUNG HD321KJ: 39°C
/dev/sdc: SAMSUNG HD322HJ: 38°C
offtopic:
Conclusie: warmte stijgt op. De twee Samsungs zitten vlak onder de WD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P.E.T.E.R. schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 23:46:
[...]
Gebruik hddtemp, instaleer het via je pakketbeheersysteem.
Ik ben bekend met hddtemp, ik gebruik het ook wel, maar ik maak me zorgen over de warmere maanden, of de keer dat ik het mediacenter een paar weken achter elkaar laat aan staan. Ik kan niet alles checken :)
offtopic:
Conclusie: warmte stijgt op. De twee Samsungs zitten vlak onder de WD.
Dat is wel interessant, ik zal eens kijken hoe dat gaat met mijn schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

hoe wil je de boven kant dicht krijgen als de hdd bracket er boven uit steekt?

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jorritnr4 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 11:22:
hoe wil je de boven kant dicht krijgen als de hdd bracket er boven uit steekt?
Ik dacht aan de hdd rack aanpassen zodat de bovenkant een fan is, en dat excluderen van de afsluiting. Uiteraard is dat nog variabel, ik ben er nog niet geheel uit qua koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan natuurlijk ook je hdd rack aanpassen dat je onder aanzuiging van verse lucht hebt en boven de uitgang van warme lucht ;) Nadeel hiervan is dat je minder HDD rack ruimte over houd, voordeel is dan wel dat je HDD langer heel blijven.

Als je namelijk alleen boven een fan plaats heb je nog steeds dat de onderste geen koele lucht krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 12:59:
je kan natuurlijk ook je hdd rack aanpassen dat je onder aanzuiging van verse lucht hebt en boven de uitgang van warme lucht ;) Nadeel hiervan is dat je minder HDD rack ruimte over houd, voordeel is dan wel dat je HDD langer heel blijven.

Als je namelijk alleen boven een fan plaats heb je nog steeds dat de onderste geen koele lucht krijgt
Hmm das een goeie! Ik zou in principe de onderkant van de case rondom kunnen voorzien van sneden om lucht binnen te krijgen, met aan de binnenkant voorzien van 40mm ventilatoren. Zo heb ik een stabiele air intake, en kan ik de bovenkant bij de cpu en bij de harde schijven fans monteren om warme lucht naar buiten te voeren.

Dan zit ik alleen nog met de airflow voor de schijven, ik wil het liefst voorkomen dat ik de schijven moet afschermen om een tunnel van lucht te creeren, vind het er mooi uitzien dat je alles nog kan zien zo :) Zou het zonder 'aparte kamer' ook voldoen voor de schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-10 13:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je je HDD rek iets meer naar het moederbord schuift dan kun je als ik het zo zie een fan plaatsen die de warme lucht uit het kratje trekt (foto 3 links bovenin), dat moet opzich genoeg zijn als je ook een intake hebt ergens tenminste :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Past het niet om de hdd rack er horizontaal in te hangen, over het moederbord heen? Misschien niet zo handig met de kabels, daar zou je misschien een mooie oplossing voor moeten verzinnen (kabelgootje?) maar wel een stuk makkelijker om de boel gekoeld te krijgen. Dan hang je gewoon 1 of 2 120mm fans in de afdekplaat. De natuur doet de rest: warme lucht stijgt op en kan door de verticale stand niet onder de schijven blijven hangen.

[ Voor 42% gewijzigd door toimoi op 19-10-2009 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ziet er tof uit zo, best netjes ook!

Ik zou dat harde schijven rek of (zoals hierboven staat) horizontaal hangen, zodat de warmte vrij naar boven kan dwarrelen. Je kunt ook de bovenkant openzagen en een fan in hangen, maar dat is minder efficiënt denk ik.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Pagina: 1