Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptopvoeding(en) te gebruiken voor pc?

Pagina: 1
Acties:

• alucard.erbacam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 14:54
Geachte medetweakers.

Aangezien mijn netbook onbetrouwbaar is (valt vaak uit) en toch te klein was ik aan het denken een gaming notebook te kopen.
Na wat uitzoek werk ben ik erg geschrokken van de gangbare prijzen en de uitbreidbaarheid.
Nu dacht ik dat ik misschien, in combinatie met een koffermod, zelf een soort laptop kan maken.

Mijn eerste idee hierbij was om een ups in de koffer in te bouwen, maar na wat uitzoekwerk blijken deze nogal groot te zijn en ik kan geen kleine en toch krachtige upsen vinden.

Idee 2 is gebaseerd op het evtueele gebruik van laptop accus (evt meerdere) om de pc van stroom te voorzien.
Echter heb ik over upsen al geleerd dat deze werken met omzetters enzovoorts.
Ik neem aan dat deze dan in een laptop ook zitten.

Mijn vraag hier is of iemand meer licht kan werpen hoe laptop accus eventueel te gebruiken zouden kunnen zijn of waar ik een kleine krachtige inbouw ups kan vinden?

Verwijderd

Wil je laptop-hardware gaan gebruiken, of gewone desktop-hardware?

In het geval van laptop-hardware kan je gewoon inderdaad het principe van een laptop toepassen:
code:
1
2
3
4
netspanning 230V AC -> adapter -> ~19V DC -> accu (~11V DC ?)
                                            |
                                            V
                                          -> DC-DC conversie op laptop-mainbord

In het geval van desktop hardware moet je zelf nog extra voor 12V DC-DC conversie zorgen. Je kan gaan zoeken bij mogelijke oplossing in de aard van de picoPSU met nog een accu daartussen
code:
1
2
3
4
 -> DC-DC conversie naar 12V DC
 -> picoPSU DC-DC conversie naar de andere vereiste ATX spanningen
 -> desktop hardware

Voorbeeldje: Wide Input (6V-30V) picoPSU achtige voeding. Hierbij zou het volgende van toepassing zijn als ik me niet vergis:
code:
1
2
3
4
                                            |
                                            V
                                          -> picoPSU-achtige voeding

Disclaimer: info niet gegarandeerd juist, heb maar in de haast gekeken.

Wel leuk project!

• alucard.erbacam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 14:54
Ik wilde inderdaad desktop hardware gebruiken vanwege de upgrade mogelijkheden.
1 van de dingen die ik lastig vind aan laptops is dat je ze na een aantal jaar kan weggooien omdat ze nauwelijks te upgraden zijn.
Bovendien zijn ze erg duur voor de prestaties die je krijgt 'echte' HD's gaan er ook al niet etc.

Die piccoPSU manier ziet goed uit, zal er zeker verder naar kijken :)
Het enige 'probleem' dat ik idd zie, mits de accus niet te groot zijn, is de hoogte van de pci-e grafische kaart.
Daardoor word de 'laptop' zeker 12cm hoog.
Dit is voor mij opzich niet zon probleem, maar het lijkt me leuk om hem zo klein en plat mogelijk te maken.
Ik denk dat ik eens moet kijken of er ook pci-e riser adapters zijn of iets in die trend zodat ik in hoogte wat kan besparen :)

Verwijderd

zoiets moet je daarvoor hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/images/A89130.jpg

dan kan je de grafische kaart plat leggen, let wel op dat je voldoende airflow hebt

• rubenflush
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-11 21:25
Mag ik vragen hoe dat ding heet?

Verwijderd

PCI-E Riser coard/adapter, iets in die aard wordt meestal als benaming gebruikt.
Pagina: 1