Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] GRUB meldingen, terwijl ik GRUB helemaal niet gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al best wat PC's gezien die om welke reden dan ook niet wilden opstarten, blauwe schermen, driver issues, beeldschermissues, MBR kapot, etc. Maar nu wordt het toch wel heel maf.

Als ik mijn pc opstart start Windows (XP) niet, maar ik krijg ik een eindeloze loop waarin GRUB GRUB GRUB GRUB, etc wordt afgedrukt op mijn scherm. Maar ik heb nooit GRUB geïnstalleerd, mocht dit duiden op de Grand Unified Bootloader. Op de PC heeft ook nooit Linux of welke Multiboot dinges dan ook gestaan. Dus ik snap echt niet waar het vandaan komt.

Als ik de windows install cd opstart en dan naar recovery console ga, gebruik ik fixmbr en fixboot, en als ik dat restart start windows weer op. Maar als ik deze dan weer uitzet en na een tijdje weer eens aanzet komt dat zelfde GRUB probleem weer op, dat ik dan weer tijdelijk kan omzeilen door de fixmbr en fixboot. Maar het lijkt niks definitiefs op te lossen.

Ik heb al verschillende anti-virus (AVG, Kaspersky en Avira) en anti-spyware (SUPERAntispyware) laten runnen, en met Hijackthis etc gekeken of er iets geks draait, maar ik kan helemaal niks vinden. Dus voor zover ik weet lijkt het geen malware te zijn die dit veroorzaakt.

Het enige dat ik kan verzinnen dat anders is dan anders is dat de keer voordat het voor de eerste keer voorkwam ik een heel zwik aan Windows Updates heb geïnstalleerd met de maandelijkse PATCH ronde deze week. Daarna is PC een dag uit geweest en toen had ik het ineens. Het kan natuurlijk toeval zijn, via Google kan ik geen lotgenoten zo 1,2,3 vinden, maar verder is er, voor zover ik weet, niks geks gebeurd.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn of wat ik er aan kan doen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

GRUB komt niet via een Windows Update op je systeem, lijkt me nogal wiedes.
Ga nog eens goed nadenken wat je in het verleden heb gedaan met deze PC?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik wil best nadenken wat ik in het verleden heb gedaan, maar dat is echt niks geks. Ik gebruik de PC alleen om wat te internetten en MS office op te draaien. Verder echt weinig. Het laatste wat ik een tijd geleden heb gedaan was een draadloze netwerk kaart driver herinstalleren omdat ik steeds een BSOD kreeg op de driver daarvan. Maar dat is 3 weken geleden en sindsdien geen probleem gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels wat verder. Ik merkte later een nieuw symptoom op, namelijk dat de computer klok niet loopt als de stroom er vanaf is. Dat wees voor mij in de richting van mijn moederbord / bios. En daar bleek uiteindelijk ook het probleem te zitten. Met SATA schijven kun je in je bios (iig in dat van mij) de startvolgorde wisselen van je schijven en die was omgedraaid (ik heb er 2). Met repareren met Windows recovery (fixmbr, fixboot) wordt dat blijkbaar op de een of andere manier wordt gecorrigeerd. Ik heb het in het bios ook proberen aan te passen. Maar deze beide oplossingen verdwenen dus steeds als de stroom er weer vanaf was geweest. Wat ik nu heb gedaan is de SATA-kabeltjes van mijn schijven gewisseld en nu is het probleem verholpen.

Blijft alleen het gekke gedoe van die GRUB-loop als mijn pc probeert op te starten van de andere schijf. Daar heeft ook nooit Linux of GRUB op gestaan.

Maar ja, het werkt nu even. Nu maar hopen dat mijn moederbord niet binnenkort helemaal faalt.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:00
Even je CMOS batterij vervangen op je moederbord, dan heeftie geen last meer van geheugenverlies.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-11 20:15
Sommige illegale versies van windows xp gebruiken een GRUB om de 'bios' te emuleren van een "dell" ofzo die dan met een bepaalde VLK of whatever geactiveerd wordt.. en blijft..

als je dan echter perongeluk een bepaalde file ofzo van uw hardeschijf verwijdert dan werkt grub niet meer omdat hij niet meer het bestand vindt wat hij wilt laden.. dit is mijn educatieve gok overigens.

Dus;.. is formateren?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm. Ik gebruik geen illegale versie van windows xp, maar ik draai op de betreffende computer een voorgeïnstalleerde (legale) OEM versie - al 5 jaar lang. Echter kan sinds een verhuizing nergens de originele disc meer vinden en heb daarom een xp torrent binnen gehaald puur voor het console recovery gedeelte, de fixboot en fixmbr tools. Je denkt dat daarmee sporen van dat GRUB zouden kunnen zijn geïnstalleerd op mijn tweede schijf? Mja, zou kunnen. Heb als ik het me goed herinner met het fixen van mijn netwerkkaart een aantal weken geleden ook die tools gebruikt ja. Kan het verder ook niet verzinnen en het zal ook wel gokken blijven. Thanks. ;)
Pagina: 1