[VNC/VPN] Conflict bij gebruik tegelijkertijd

Pagina: 1
Acties:

• Jeeeroen
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Op mijn pc (Windows XP SP3) heb ik TightVNC Server draaien op poort 5900. In mijn modem/router (Linksys Wireless-G ADSL2+-gateway Annex A) heb ik port forwarding ingeschakeld voor poort 5900 over TCP naar mijn pc. Het maken van verbindingen van buitenaf met TightVNC Viewer werkt prima.

Op mijn pc maak ik ook wel eens gebruik van een VPN-verbinding. In mijn modem/router heb ik hiervoor VPN passthrough ingeschakeld. Op het moment dat de VPN-verbinding is geopend, kan ik gewoon gebruik blijven maken van mijn reguliere internetverbinding, bijvoorbeeld voor het surfen op internet.

Het probleem is nu dat ik geen VNC-verbinding met mijn pc kan maken van buitenaf wanneer de VPN-verbinding is geopend. Ik krijg dan een connection time-out. VPN en VNC lijken dus op één of andere manier te conflicteren. Als ik de VPN-verbinding weer uitschakel, dan werkt VNC weer prima. Als de VPN-verbinding is ingeschakeld, kan ik overigens wel een VNC-verbinding openen vanaf een andere pc in het lokale netwerk.

Ik kan niet achterhalen wat het probleem kan zijn en hoop dat iemand tips heeft om dit op te lossen. Alvast bedankt.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Op het moment dat je een VPN verbinding opent wordt je internetverkeer vaak ook via deze VPN verbinding geroutered. Misschien ligt daar het probleem ergens?

Typ maar eens "route print" in een console.

• Jeeeroen
  • Niet online
Je hebt gelijk, wat een verrassing. Bedankt. Heb je enig idee voor een oplossing voor mijn situatie?

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kleine gok, als je via VPN verbonden bent eens het interne IP van de pc proberen ipv het externe router ip adres.

• Jeeeroen
  • Niet online
Bedankt voor je tip. Binnen het lokale netwerk werkt dat wel, maar daarbuiten niet.

• marshallq
  • Niet online
Jeeeroen schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:11:
Bedankt voor je tip. Binnen het lokale netwerk werkt dat wel, maar daarbuiten niet.
Ja ok, maar mijn insteek was, je maakt verbinding naar het netwerk met VPN en dan zit je al intern.

• Jeeeroen
  • Niet online
marshallq schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:17:
[...]

Ja ok, maar mijn insteek was, je maakt verbinding naar het netwerk met VPN en dan zit je al intern.
Ik snap het. Ik denk dat het dan wel nodig is om administratorprivileges te hebben op de pc waarmee ik wil inloggen op mijn pc thuis, terwijl dat met TightVNC Viewer niet nodig is.

• marshallq
  • Niet online
Jeeeroen schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:26:
[...]

Ik snap het. Ik denk dat het dan wel nodig is om administratorprivileges te hebben op de pc waarmee ik wil inloggen op mijn pc thuis, terwijl dat met TightVNC Viewer niet nodig is.
Of bij TightVNC viewer het interne adres van de pc proberen te gebruiken.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Wellicht bij de networking tab van de vpn verbindingseigenschappen en dan de tcp/ip eigenschappen -> advanced het "use default gateway on remote network" uitschakelen en na het vpn verbinden handmatig een route toevoegen voor het subnet dat je wil bereiken via de VPN.

bv.
code:
1
C:\>route add 192.168.20.0 MASK 255.255.255.0 192.168.20.253 METRIC 1 IF 0x40006

als 192.168.20.0/24 het subnet is wat je via VPN wil bereiken en 192.168.20.253 de gateway is en 0x40006 het ID van je WAN (PPP/SLIP) Interface.

Al het normale internetverkeer verloopt dan nog via je eigen verbinding.

• Jeeeroen
  • Niet online
JasperE schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:40:
Wellicht bij de networking tab van de vpn verbindingseigenschappen en dan de tcp/ip eigenschappen -> advanced het "use default gateway on remote network" uitschakelen
Dit lijkt al voldoende te zijn! Hartelijk bedankt JasperE!
Pagina: 1