Sluis / poort voor casemod

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste mensen,

Voor een nieuw project ben ik opzoek naar een manier om een (rond) gat in een kast open en dicht te kunnen maken. De diameter van dit gat is +/- 25 cm.

Ik had al bedacht dat het misschien met 2 cdrom's gemaakt kon worden. Daar 2 plaatjes op gemaakt die dan tegen elkaar schuiven (gat dicht) als de cdrom's open gaan, en als de cdrom's dicht gaan, gaat de het gat open.

Maar het moet volgens mij netter kunnen. Iets met een servo ofzo, en dan een plaatje op een schuif-rail.

Nog mooier (lees: vetter 8) ) zou het zijn als ik zo'n ronde poort uit Sci-fi films kon maken/kopen/regelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.ricohpmmc.com/images/cameras/grd2/po1_p8.gif

Weet iemand hoe zo'n ding heet? Dan kan ik daar wat makkelijker op zoeken. Je kunt je voorstellen dat ik het al heel wat vind om bovenstaande foto gevonden te hebben >:)

Of als iemand andere/betere/leukere oplossingen heeft hoor ik het natuurlijk ook graag!!

Ik ben érg benieuwd wat nu die naam is van dat onding O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Diafragma? Zo heet zoiets in een fotocamera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ongeveer het zelfde principe en werking als een diafragma (aperture) van een fotocamera. Misschien dat dat je zoektocht al wat meer op weg helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.huizemartens.nl/images/dialamel.gif

een lamellen diafragma, worden ook in volgspots voor in een theater gebruikt.
alleen afaik sluiten ze nooit helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties.
Daar kan ik inderdaad al HEEL wat meer mee!!

Zelf maken zal toch wel wat meer werk zijn denk ik he.
Of zelfs heel moeilijk...

Ik ga eens kijken wat er allemaal te koop is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In feite een heel stel plaatjes monteren op asjes rondom het gat, en ze met z'n allen tegelijk laten draaien. Door bijv. op de asjes tandwieltjes te monteren met een ketting rondom. Dan kun je het op zich makkelijk aansturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

_ferry_ schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:02:
In feite een heel stel plaatjes monteren op asjes rondom het gat, en ze met z'n allen tegelijk laten draaien. Door bijv. op de asjes tandwieltjes te monteren met een ketting rondom. Dan kun je het op zich makkelijk aansturen :)
en best veel werk, maar resultaat mag er dan (hopelijk) ook naar zijn :) lijkt me een mooie uitdaging als je technisch genoeg bent.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 13:06
een iris zoals ze meestal in de theatertechniek genoemd worden is bijvoorbeeld hier verkrijgbaar:
http://www.licht-geluid.n...e3-4860-900e-1d3f83a38995

Deze zal ongeveer een diameter van 10 centimeter hebben
Een iris van +/- 25 cm zal je echter verder moeten zoeken en deze zullen niet goedkoop zijn

er blijft altijd een klein gaatje open. van deze showtec iris weet ik het niet precies maar ik denk dat je uit moet gaan van een opening van 4 mm.

Meestal zit er een hendeltje bovenop de iris waar je makkelijk een servomotortje aan kunt hangen om het open en dicht te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Wow, nooit geweten dat die dingen zo duur waren. Het ziet er naar uit dat een ding van 25 cm aardig duur is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:02:
Yep. Zo zal het inderdaad werken.
Maar zelf maken is dan nog niet altijd even makkelijk.
Zoals eigenlijk alle dingen waar "wij" ons mee bezig houden toch...
Allemaal simpel als je weet hoe 't werkt, maar zelf maken is niet altijd even makkelijk.
Maar dat maakt het wel leuk natuurlijk ;)
SouLLeSSportal schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:47:
[...]

en best veel werk, maar resultaat mag er dan (hopelijk) ook naar zijn :) lijkt me een mooie uitdaging als je technisch genoeg bent.
Inderdaad!!
Matthijs B schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:01:
een iris zoals ze meestal in de theatertechniek genoemd worden is bijvoorbeeld hier verkrijgbaar:
http://www.licht-geluid.n...e3-4860-900e-1d3f83a38995

Deze zal ongeveer een diameter van 10 centimeter hebben
Een iris van +/- 25 cm zal je echter verder moeten zoeken en deze zullen niet goedkoop zijn

er blijft altijd een klein gaatje open. van deze showtec iris weet ik het niet precies maar ik denk dat je uit moet gaan van een opening van 4 mm.

Meestal zit er een hendeltje bovenop de iris waar je makkelijk een servomotortje aan kunt hangen om het open en dicht te doen.
10 cm is nét wat te klein. Als ik er eentje van 15 cm kon vinden was ik al super blij!!
En dan wel eentje die helemaal (of minimaal tot 2 á 3 cm) dicht gaat. Want dat is NOG moeilijker te vinden...
Heb er vandaag eentje in handen gehad, maar die ging maar tot 9 cm dicht :(
boazkl0p schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:39:
Wow, nooit geweten dat die dingen zo duur waren. Het ziet er naar uit dat een ding van 25 cm aardig duur is 8)7
De electrische zijn VET duur: 800 euro!!!!!!
Die prijs heb ik gisteren te horen gekregen van een bedrijf 8)7 (en dan de 200mm versie!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 07-10 16:34
Wellicht is een vlinderklep een goedkoper alternatief
https://catalogus-beheer.nl/beheer/uploads/F%200800A-SF.jpg

Of je zou een soort 'quick release valve' kunnen maken van een ventilatierooster, door de kern naar buiten te bewegen. Maar ik vermoed dat je juist naar zo een diafragma-type zocht om naar binnen te kunnen kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
waar is het gat voor? optisch detail, cablemanagement of iets anders? als het voor iets als cable management is zou je kunnen overwegen om zelf lamellen te maken met een omgevouwen punt zodat je uit het zicht het geheel met een touwtje samen kunt trekken?
Pagina: 1