Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-07 16:00
Sinds gisteren heb ik een nieuw systeempje welke als stille thuisserver mag gaan dienen. Specs:
- Antec Neo550
- Asus M4N78 Pro
- AMD Sempron met stock cooler
- Geil GX22GB6400UDC DDR2 800MHz (uit mijn workstation)

Enfin, gisteren alles geassembleerd en de PC aangezet -> alles ok, maar tijdens de installatie van Ubuntu valt mijn PC zomaar uit. Dit herhaalt zich elke keer na +/- 5 minuten. Op het eerste gezicht leek dit mijn een probleem met de voeding, dus heb ik even een andere voeding aangesloten, maar ook daar treden dezelfde problemen mee op. Ook het geheugen nog vervangen, maar ook dat hielp niet.

Uiteindelijk kwam ik erachter waar de oorzaak ligt: in de bios. Ik had namelijk Q-Fan aangezet (hence, het moet een stille server worden), maar na een biosreset functioneerde alles naar behoren. Na wat testen kwam ik dus uit op Q-Fan. Ongeacht welk profile ik gebruik, de server valt altijd uit als die instelling aan staat.

Het vreemde is ook dat -zelf als ik Q-Fan op silent zet- de CPU temp nauwelijks boven de 30 uit komt in de bios. En toch valt hij uit. Het koelblok wordt ook helemaal niet heet of zelfs warm.

Als de PC uitgevallen is moet ik stroom van het mobo halen door de voeding uit te zetten tot het lampje stopt met branden en daarna kan ik pas weer booten.

Heeft iemand enig idee wat hier aan het hand is? Is mijn mobo DOA, is het een bug in de bios? Of is er toch iets anders aan de hand. Ik zit inmiddels met m'n handen in het haar moet ik zeggen... Alle hulp is welkom!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Heb je de laatste BIOS versie?

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ja. De enige volgens mij. Ik kan geen updates vinden iig.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hmmz, ook als ik softwarematig in het OS de fansnelheid probeer te regelen valt de PC na een x aantal minuten uit. Het lijkt dus geen bug in de bios te zijn. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de heatsink niet warm wordt maar je toch uitval krijgt alsof iets aan het overhitten is zijn er globaal genomen twee mogelijkheden:

1) CPU maakt geen goed contact met heatsink; heatsink wordt niet warm, maar CPU staat te koken. Oplossing: heatsink van CPU halen, beide goed schoonmaken en opnieuw van kleine hoeveelheid thermische pasta voorzien en terugplaatsen (waarbij je zorgt dat het niet scheef staat en/of contact maakt met andere onderdelen). Dit lijkt me echter onwaarschijnlijk aangezien de AM2(+)/3 Semprons gewoon ingebakken thermische dioden hebben. Toegegeven, 100% nauwkeurig zijn ze niet, maar je gaat geen 30C zien als de boel zowat staat te smelten.
2) CPU is het probleem niet, maar een ander onderdeel in het systeem wordt gekoeld door de airflow vanaf de heatsink. Doordat de CPU fan nauwelijks meer draait wordt dat ander onderdeel te heet en valt de boel uit. Oplossing: uitzoeken welk onderdeel te heet wordt (denk aan chipset, maar ook de MOSFETs in de spanningsregelaars naast de CPU socket) en zorgen voor meer airflow op die plek - vaak goed te bewerkstelligen met een grote, stille casefan.

Derde mogelijkheid is dat er gewoon een gare BIOS bug zit in dat bord waardoor Q-Fan de boel om non-thermische redenen in de soep laat lopen.

Als je de eerste twee geprobeerd en uitgesloten hebt zou ik aanraden om het anders aan te pakken: vergeet Q-Fan, neem een Zalman Fanmate ofzo en draai daarmee handmatig de rotatiesnelheid van de CPUfan omlaag.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Controleer ook eens de temperatuur van de MCP (nvidia-settings), zeker die met een ingebouwde GPU worden nogal warm. Mogelijk dat de CPU fan op volle snelheid genoeg airflow genereert om 'm koel genoeg te houden, maar op lagere snelheid niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ah, bedankt voor je reply. Ik heb de mogelijkheden 1 voor 1 nagelopen met dit als resultaat:
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:47:
Als de heatsink niet warm wordt maar je toch uitval krijgt alsof iets aan het overhitten is zijn er globaal genomen twee mogelijkheden:

1) CPU maakt geen goed contact met heatsink; heatsink wordt niet warm, maar CPU staat te koken. Oplossing: heatsink van CPU halen, beide goed schoonmaken en opnieuw van kleine hoeveelheid thermische pasta voorzien en terugplaatsen (waarbij je zorgt dat het niet scheef staat en/of contact maakt met andere onderdelen). Dit lijkt me echter onwaarschijnlijk aangezien de AM2(+)/3 Semprons gewoon ingebakken thermische dioden hebben. Toegegeven, 100% nauwkeurig zijn ze niet, maar je gaat geen 30C zien als de boel zowat staat te smelten.
Ik weet niet of het een betrouwbare manier is om dit te controleren, maar ik heb meteen nadat de pc uitviel de voeding uitgezet en de koeler verwijderd om de temperatuur te voelen. De CPU was zeker niet warmer dan een graad of 30.
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:47:
2) CPU is het probleem niet, maar een ander onderdeel in het systeem wordt gekoeld door de airflow vanaf de heatsink. Doordat de CPU fan nauwelijks meer draait wordt dat ander onderdeel te heet en valt de boel uit. Oplossing: uitzoeken welk onderdeel te heet wordt (denk aan chipset, maar ook de MOSFETs in de spanningsregelaars naast de CPU socket) en zorgen voor meer airflow op die plek - vaak goed te bewerkstelligen met een grote, stille casefan.
Ik heb even een foto gemaakt van de layout van mijn pc: http://vandenborne.net/pc.jpg.

De blauwe heatsink (southbridge?) wordt inderdaad wel vrij warm als de CPU fan niet op volle toeren draait. Het stukje mobo wat tussen mijn PCI-E en die heasink zitten wordt sowieso erg heet overigens, ongeacht de snelheid van mijn CPU fan.

Maar ik vind het erg raar als dat de oorzaak zou zijn. Immers, blijkbaar zit er een temperatuursensor in/bij/op die chip, anders zou de thermal protection niet werken. En als er een sensor op zit, waarom is die dan niet af te lezen en waarom heeft die geen invloed op de Q-Fan? Dan is dat toch een sterk staaltje van ontzettend slecht design of ligt dat aan mij?
hcQd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 14:03:
Controleer ook eens de temperatuur van de MCP (nvidia-settings), zeker die met een ingebouwde GPU worden nogal warm. Mogelijk dat de CPU fan op volle snelheid genoeg airflow genereert om 'm koel genoeg te houden, maar op lagere snelheid niet meer.
Zit die chip onder die blauwe heatsink? Weet je of alle onboard GPU's zo warm worden of is dat bij bijvoorbeeld AMD/Ati veel minder?

Ik zit er namelijk sterk over te denken mijn mobo terug te brengen (onder de garantie dan wel de wet koop op afstand) en een nieuwe te halen.

Ik kan de temperatuur zo overigens niet uitlezen aangezien hij als server fungeert (@Linux). Ik zal eens even kijken of ik die temperatuur kan achterhalen.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Temperatuur kun je heel grof met je vinger meten: "auw" = >45C :z

Onder Linux kun je trouwens perfect temperatuur uitmeten met lmsensors, verdiep je daar even in.

Ik zou wel airflow goed uitsluiten voordat je het terug gaat brengen, als het gewoon een kwestie is van chipset (=MCP) dat te heet wordt doordat er te weinig airflow is ga je kosten maken om de boel te retourneren, om vervolgens bij test daar (buiten een kast) geen probleem te hebben. Dat gaat geld kosten en meer tijd dan als je het zelf uitzoekt. Bouw gewoon even de onderdelen buiten de kast en kijk naar het gedrag op dat moment.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 16:29:
Temperatuur kun je heel grof met je vinger meten: "auw" = >45C :z

Onder Linux kun je trouwens perfect temperatuur uitmeten met lmsensors, verdiep je daar even in.

Ik zou wel airflow goed uitsluiten voordat je het terug gaat brengen, als het gewoon een kwestie is van chipset (=MCP) dat te heet wordt doordat er te weinig airflow is ga je kosten maken om de boel te retourneren, om vervolgens bij test daar (buiten een kast) geen probleem te hebben. Dat gaat geld kosten en meer tijd dan als je het zelf uitzoekt. Bouw gewoon even de onderdelen buiten de kast en kijk naar het gedrag op dat moment.
Lmsensots ken ik. Die gebruik inderdaad om mijn core/chassis temp te meten, maar lmsensors (it87 module) kent geen videokaart temp. Ik installeer vanavond de binaire videokaartdrivers wel eens, dan kan ik het nvidia control panel gebruiken.

Het probleem is dat ik de onderdelen niet los van elkaar kan testen. Ik kan niet even de CPU of de chipset eruit halen om zo te controleren voor de invloed die ze op elkaar hebben. Maar goed, als het inderdaad zo is dat de afwezigheid van de airflow (de flow veroorzaakt door mijn CPU koeler die over de heatsink komt) de oorzaak is dan is dat gewoon een slecht ontworpen mobo en kan ik het maar beter inruilen onder de wet koop of afstand (is nog maar 1 werkdag oud).

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-10-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat hangt totaal weer af van hoeveel airflow er is in je kast. ATX spec gaat namelijk uit van enige airflow op bepaalde plaatsen. Je moet het overigens vrij bot maken om daarmee in de knoop te komen, maar het kan wel degelijk als je geen casefans hebt en/of de boel helemaal volgestouwd hebt met kabels die alles belemmeren. Geef even een beeld van wat voor kast je hebt en hoe alles weggewerkt is (of niet), dan kunnen we misschien roepen of we denken dat het acceptabel is of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je nou gewoon even een kamerventilator op je opgengeschroefde kast zet. Dan weet je zeker dat de koeling voldoende is.
Crasht ie wel --> bug
Crasht ie niet -> temperatuur probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Voor het interieur van de PC zie deze foto:

http://vandenborne.net/pc.jpg

Geloof me, minder kabels kan bijna niet. En er zitten nagenoeg geen kabels 'boven' mijn mobo, maar alles zit netjes weggewerkt in de daarvoor bestemde ruimtes. Tevens zit er een 120mm outtake fan in welke op +/- 1200rpm uitstekend zijn werk doet. Alles zit in een Antec Sonata Plus 550w.

Verder denk ik dat ik het probleem heb gevonden: de GPU wordt 85c in idle toestand :s :s. Dit betekent dat als de airflow van de CPU koeler wegvalt, de thermal protection de PC uitschakelt.

Dat met die ventilator is wel een goed idee; ik zal er een keer eentje te pakken proberen te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-10-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LB06 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:10:
Voor het interieur van de PC zie deze foto:

http://vandenborne.net/pc.jpg

Geloof me, minder kabels kan bijna niet. En er zitten nagenoeg geen kabels 'boven' mijn mobo, maar alles zit netjes weggewerkt in de daarvoor bestemde ruimtes. Tevens zit er een 120mm outtake fan in welke op +/- 1200rpm uitstekend zijn werk doet. Alles zit in een Antec Sonata Plus 550w.
Ziet er erg netjes uit. Zeker met die outtakefan erbij kun je stellen dat dit minimaal "normaal" mag heten.
Verder denk ik dat ik het probleem heb gevonden: de GPU wordt 85c in idle toestand :s :s. Dit betekent dat als de airflow van de CPU koeler wegvalt, de thermal protection de PC uitschakelt.
Hmm, dit lag inderdaad in de lijn der verwachtingen, en met het systeem zoals je hem hierboven hebt gefotografeerd zou ik niet je eigen airflow de schuld geven. Vraag is hooguit of die 85C echt klopt, maar gezien het feit dat het wel degelijk afhankelijk blijkt van hoe hard de CPU fan wel of niet staat te draaien is dit niet een of andere software-glitch :/

Bovedien gebruik je de stock cooler met een door de mobovendor aanbevolen en ondersteunde optie. Alles bij elkaar ben ik het ondertussen met je eens dat dit een RMA waard is (niet zomaar terugsturen in het kader van koop-op-afstand, anders krijgt iemand anders nog dit shitbord :X )
Dat met die ventilator is wel een goed idee; ik zal er een keer eentje te pakken proberen te krijgen.
Dit zou een erg mooie ter bevestiging zijn, maar eigenlijk weet je nu al genoeg.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1