[HELP] Overklokken Pentium Dual Core E2180

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wz0r
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hallo mede Tweakers!

Ik ben van plan mijn CPU te gaan overklokken, maar vanwege gebrek aan ervaring en omdat ik m'n spul niet wil vernielen vraag ik hierbij om hulp. Ik wil mijn Core 2 Duo E2180 overklokken, de reden hiervoor is dat hij bepaalde eisen van mij niet kan vervullen (bijv. Multi tasken.). Nou las ik deze review (klik!) gemaakt door Toby01 dat hij dezelfde CPU heeft overgeklokt tot 3.2 GHz - het zou fantastisch zijn dat de mijne dat ook zou kunnen.

Enige specs:

CPU: Intel Pentium Dual Core 2180
Mainboard: Asus P5QPL-VM EPU
Geheugen: 2 x 1048 MB DDR2

Koeling is trouwens geen probleem, ik lees daar af en toe wat over, heb ook al enige tests gedaan met "Orthos" etc.

Een beetje hulp zou ik erg waarderen!

Vriendelijke groeten,
wz0r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overclocking & Tweaking FAQ

Dat al eens doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het lijkt met dat je 2x1024MB DDR2 hebt, maar welke type is dit, PC5300 (667MHz), PC6400 (800MHz) of nog sneller.

Mijn E2180 heb ik met 1,35V met 8*400 ook op 3,2GHz stabiel gekregen, deze draaide 1:1 met mijn 800MHz geheugen. Het is afhankelijk van de instellingen die je in het BIOS kunt doen van je moederbord ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wz0r
  • Niet online
Ik heb het al doorgelezen en ben op de hoogte daarvan. - Het probleem is dat ik enigzins bezig ben geweest met overklokken d.m.v tutorials op het internet, maar dat lukt niet. Ik blijf altijd haken, vandaar de vraag om hulp.
Wiethoofd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 01:15:
Het lijkt met dat je 2x1024MB DDR2 hebt, maar welke type is dit, PC5300 (667MHz), PC6400 (800MHz) of nog sneller.
Heb de PC5300.

[ Voor 22% gewijzigd door wz0r op 17-10-2009 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Overklokken is een kwestie van Trial&Error en de juiste hardware hebben.

In het geval van PC5300 is het beter om eerst eens 9*333 te proberen, dan loopt je FSB 1:1 met je geheugen en zit je toch op de 3GHz, eventueel een multiplier lager proberen kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Of test eerst eens hoe ver je met je geheugen kan gaan sowieso... oftewel: lage multiplier, 0.1v op het moederbord erbij en dan doorklokken en testen of het stabiel is. Daarna pas aan de CPU beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wz0r
  • Niet online
Op een één of andere manier wil het overklokken niet, in m'n bios menu heb ik te weinig opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Geen uitgebreider menu mogelijk met Control + F1 of iets dergelijks?

Overigens kan ik ook niet zeggen dat je nou echt een monsterlijk overklokmoederbord hebt... er zijn niet eens echte reviews van terug te vinden, laat staan mensen die ermee overgeklokt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
volgens mij kom je met dat bord niet verder dan vcore, fsb en vdimm en wat geheuegen timings... niet echt bij uitstek geschikt voor OC nee..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wz0r
  • Niet online
nedernakker schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:20:
volgens mij kom je met dat bord niet verder dan vcore, fsb en vdimm en wat geheuegen timings... niet echt bij uitstek geschikt voor OC nee..
Dan koop ik gewoon een betere processor, in ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat is er moeilijk aan lezen? Hij heeft het over je moederbord, niet over je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Jejking schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:49:
Wat is er moeilijk aan lezen? Hij heeft het over je moederbord, niet over je CPU.
misschien bedoelt hij dat hij een e8400 haalt en dan stock gaat draaien, dan heb je ook 3 GHz..

ik heb oerigens hier een e2180 draaien op een p5ql-pro van asus, deze klokt wel goed en krijg ik de 2180 op 3,4 mee..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hmm... misverstandje :P

If so, dan kan hij er alles opprikken uit de Intel E6/7/8-series en de Q6/8/9-reeks dus dat komt vast goed, zie
http://www.asus.com/produ...qZBhnuSmS0lVQW&templete=2

Jammer alleen dat hij een topic opent en bij het minste geringste de handdoek in de ring gooit. Je kan op z'n minst dingen proberen te flashen of even goéd verder zoeken op internet, als je echt wilt. Dit is gewoon gemakzuchtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wz0r
  • Niet online
Jejking schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:53:
Hmm... misverstandje :P

If so, dan kan hij er alles opprikken uit de Intel E6/7/8-series en de Q6/8/9-reeks dus dat komt vast goed, zie
http://www.asus.com/produ...qZBhnuSmS0lVQW&templete=2

Jammer alleen dat hij een topic opent en bij het minste geringste de handdoek in de ring gooit. Je kan op z'n minst dingen proberen te flashen of even goéd verder zoeken op internet, als je echt wilt. Dit is gewoon gemakzuchtig.
Misschien komt het zo over, maar vanwege gebrek aan ervaring kan ik dit nooit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Maar wat wil je nu dan? Ervaringen met dat specifieke mobo, kan je vergeten. De Asus P5Q-PL lijkt er misschien wel wat op maar je moet zelf even aangeven wat nu de volgende stap wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wz0r
  • Niet online
Ik wil opzich deze gewoon overklokken, maar als dat gewoon niet mogelijk is met deze mobo dan haal ik een nieuwe processor. Heb deze mobo ook nog maar 2 a 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Overklokken is gewoon mogelijk, je FSB, multiplier en fsb:mem-divider instellen en een beetje hoge VCore, boot die en is ie stable dan je VCore stapje voor stapje omlaag zetten. PCI-(e)-bus op 100MHz 'vastzetten'

Meer instellingen heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb een E2160 op 3Ghz stabiel gekregen zonder enige voltageverhoging. Chipset was een 945GCZ, ook geen highend dingetje. Zolang je geheugen meekomt (DDR2 800 is ruim voldoende) en je chipset ook meekomt kun je zonder voltageverhogingen al een aardig eind komen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Wiethoofd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:53:
Overklokken is gewoon mogelijk, je FSB, multiplier en fsb:mem-divider instellen en een beetje hoge VCore, boot die en is ie stable dan je VCore stapje voor stapje omlaag zetten. PCI-(e)-bus op 100MHz 'vastzetten'

Meer instellingen heb je niet nodig.
zitten er wel pcie-e bus instellingen op dat mobo?

Pagina: 1