Toon posts:

Bepaalde router instelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleempje, wellicht iemand die mij verder kan helpen.

Mijn computer zit aangesloten op mijn eigen draadloze router (ip range 192.168.0.100 - 192.168.0.200), dit omdat ik met mijn laptop graag draadloos internet. Deze router is verbonden aan een 2e router (ip range 192.168.2.100 - 192.168.2.200), en die is dan vervolgens aangesloten op de modem die het internet levert.
Die 2e router is noodzakelijk, omdat het internet gedeeld wordt met meerdere bewoners in het pand.

Nu heb ik m.b.v. ipforwarding mijn computer als webserver gebruikt. Echter wil ik tegelijkertijd ook de mogelijkheid hebben om computers te zien in de netwerkomgeving van de 2e router, dit om een gedeelde map mogelijk te maken (voor uitwisseling bestanden), echter krijg ik dit alleen voor elkaar wanneer de netwerkkabel van de 2e router in een lan ingang doe op mijn eigen router, en dhcp uitzet.

Mijn vraag: is er een mogelijkheid om tegelijkertijd gebruik te maken van webserver, als dat ik mijn map kan openbaren naar de medebewoners door middel van mijn eigen router zodat ik dus draadloos kan blijven internetten?

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij alsjeblieft verder helpen?
dit is een topologietje hoe het er bij ons uitziet (niet echt leesbaar misschien maar goed)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3524/3980817187_407b0e9b55.jpg

hoe kan ik mijn webserver laten draaien terwijl ik draadloos kan blijven internetten, en de computers in de omgeving zien die aangesloten zijn op de 1e router??

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Statisch routen :)

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Ik begrijp nog niet helemaal wat je nou precies wel en niet wilt. De ene keer zeg je dat je computers wilt kunnen benaderen die op de 2e router aangesloten zitten, en vervolgens gaat het ineens weer om de 1e router. Eigenlijk lijkt het alsof je gewoon één groot netwerk wilt waar alle bewoners samen op aangesloten zijn zodat je ook onderling bestanden kunt uitwisselen.

Dus wat is de reden voor die verschillende routers (drie zelfs op het (verschrikkelijke) plaatje) ? Kun je niet gewoon één router gebruiken en die andere twee (waaronder jouw draadloze) enkel als switch laten werken? Je zegt wel dat je zoiets gedaan hebt met je eigen draadloze router en dat je dan dingen voor elkaar krijgt, maar ik zie niet duidelijk wat voor nieuwe problemen dat dan weer oplevert (aangezien je deze vraag stelt, neem ik aan dat dat blijkbaar toch niet volledig doet wat je wilt).

Verwijderd

Topicstarter
Raynman schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:22:
Ik begrijp nog niet helemaal wat je nou precies wel en niet wilt. De ene keer zeg je dat je computers wilt kunnen benaderen die op de 2e router aangesloten zitten, en vervolgens gaat het ineens weer om de 1e router. Eigenlijk lijkt het alsof je gewoon één groot netwerk wilt waar alle bewoners samen op aangesloten zijn zodat je ook onderling bestanden kunt uitwisselen.

Dus wat is de reden voor die verschillende routers (drie zelfs op het (verschrikkelijke) plaatje) ? Kun je niet gewoon één router gebruiken en die andere twee (waaronder jouw draadloze) enkel als switch laten werken? Je zegt wel dat je zoiets gedaan hebt met je eigen draadloze router en dat je dan dingen voor elkaar krijgt, maar ik zie niet duidelijk wat voor nieuwe problemen dat dan weer oplevert (aangezien je deze vraag stelt, neem ik aan dat dat blijkbaar toch niet volledig doet wat je wilt).
Je hebt gelijk.. ik leg het wat warrig uit, en het plaatje klopt trouwens ook niet helemaal

-router waar 7 man bij staat is een switch
-router waar 2 man bij staat, daar staat mijn draadloze router op aangesloten en de isp-modem
-draadloze router heb ik aangeschaft om met mijn laptop draadloos te kunnen internetten, maar mijn pc is gewoon bedraad.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik kan het plaatje hier niet zien (proxy op het werk) maar mischien de 2de router als switch gebruiken en dan alles onder 1 subnet gooien?

[Edit] Je gaf dit zelf ook al aan, maar ik zie het probleem niet om dit gewoon te doen en dan die webserver forwarden op de eerste router.

[ Voor 34% gewijzigd door marshallq op 17-10-2009 16:09 ]

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Dat was ook wat ik vroeg in de tweede alinea en nu de eerste vraag opgehelderd is, lijkt het me nog waarschijnlijker dat dat een prima oplossing is.

Edit: dit stukje dus:
echter krijg ik dit alleen voor elkaar wanneer de netwerkkabel van de 2e router in een lan ingang doe op mijn eigen router, en dhcp uitzet.
Waarom ben je daar nog niet tevreden mee?

[ Voor 42% gewijzigd door Raynman op 17-10-2009 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Raynman schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:19:
Dat was ook wat ik vroeg in de tweede alinea en nu de eerste vraag opgehelderd is, lijkt het me nog waarschijnlijker dat dat een prima oplossing is.

Edit: dit stukje dus:

[...]
Waarom ben je daar nog niet tevreden mee?
ik wil niet knoeien aan de router waar de switch op zit aangesloten.. er wonen hier 9 man, dus ik wil dat gewoon het liefst zo laten.

ik zit zelf al aan een oplossing te denken, ik denk dat ik de kabel in mijn wan ingang in een lan ingang plaats, en vervolgens dhcp uitzetten, maar kan iemand mij dan vervolgens uitleggen:

-hoe ik in de toekomst weer in het routermenu kan komen?
-of ik mijn pc nog steeds kan gebruiken als webserver

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt het de ene keer over je computer (vermoedelijk met de webserver erop) en de andere keer over je laptop. Gebruik je nu twee PC's?
If yes, dan heb je je Wireless router alleen voor het wireless nodig?
Was je dan al niet klaar geweest met een Wireless Access Point? Of je gebruikt je Wireless Router als AP - zoals gezegd door enkel de lan aansluitingen te gebruiken.

Maar alles staat of valt of je voor jezelf duidelijk kunt opstellen (inclusief netwerkconfig) welk device waar staat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• marshallq
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:33:
[...]
-hoe ik in de toekomst weer in het routermenu kan komen?
-of ik mijn pc nog steeds kan gebruiken als webserver
Ik denk dat de router nog steeds gewoon een ip adres krijgt (als je die op dhcp zet) maar dat weet ik niet zeker. Vraag nummer 2 is het antwoor ja, het wordt er zelfs makkelijker op omdat je maar op 1 plek portforwarding hoeft te doen.

Verwijderd

Je moet inderdaad je tweede router als switch gebruiken. Dus de kabel niet in WAN maar in een LAN poort stoppen. Verder moet je daarvoor de DHCP server uitzetten (anders krijgen ze ruzie). Je kunt je router instellen op een statisch IP adres, dan weet je altijd welke IP hij heeft. Anders kun je het uitzoeken met bijvoorbeeld een broadcast ping.

Zoals marshallq al aangaf wordt het draaien van een webserver dan zelfs gemakkelijker omdat je hiervoor alleen port forwarding hoeft in te stellen op de eerste router.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:42:
Je moet inderdaad je tweede router als switch gebruiken. Dus de kabel niet in WAN maar in een LAN poort stoppen. Verder moet je daarvoor de DHCP server uitzetten (anders krijgen ze ruzie). Je kunt je router instellen op een statisch IP adres, dan weet je altijd welke IP hij heeft. Anders kun je het uitzoeken met bijvoorbeeld een broadcast ping.

Zoals marshallq al aangaf wordt het draaien van een webserver dan zelfs gemakkelijker omdat je hiervoor alleen port forwarding hoeft in te stellen op de eerste router.
het begint haast een principe kwestie te worden..
kan ik het zefde resultaat ook krijgen, wanneer ik de dhcp aan heb staan? lijkt me wel toch?

waarom zou ik niet via mijn draadloze router de computers kunnen zien die aangesloten zijn op de "niet" draadloze router?

Verwijderd

Nou omdat jou router een DHCP server is. Alles buiten die scope wordt gezien als WAN en daarom kun je daar niet zomaar bij.

Waarom is het zo'n probleem om je router als switch in te stellen en dus je DHCP server uit te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:11:
Nou omdat jou router een DHCP server is. Alles buiten die scope wordt gezien als WAN en daarom kun je daar niet zomaar bij.

Waarom is het zo'n probleem om je router als switch in te stellen en dus je DHCP server uit te zetten?
wanneer ik een 3e computer heb binnen mijn eigen subnet, maar die verder onzichtbaar moet blijven voor de andere subnet.

Of moet je dan gaan werken met routing protocollen :p

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2009 19:17 ]

Verwijderd

Waarom moet een derde PC compleet onzichtbaar zijn?

• marshallq
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:23:
Waarom moet een derde PC compleet onzichtbaar zijn?
Precies, gewoon niets sharen op de 3de computer en klaar is kees. Ik denk niet dat jouw huisgenoten dan zomaar even in die pc rond willen snuffelen, maar ik kan me vergissen natuurlijk :)
Pagina: 1