Computer sluit opeens af, geen melding geen niets

Pagina: 1
Acties:

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:51
Hallo,

Sinds 3-4 weken terug begon mijn computer in zijn oude staat raar te doen. Dit lag aan het moederbord en heb ik dat zodoende vervangen. Ik heb een Nvidia SLI 780 moederbord er nu voor op de plaats.

Nu heb ik alles opnieuw geinstaleerd ( dat ging nog wel) En knalt hij opeens uit. Geen melding geen niets hij gaat gewoon op zwart. De temperaturen van de chip/grafische kaart zijn correct, rond de 30-40 graden (dat is laag weet ik) Enige wat opvalt dat de temperatuur van de MCP erg snel oploopt en ik al een temperatur van 78 graden heb gezien (vlak voordat hij automatisch afsluit, zelfs in de bios dus)

Even kort de specs,

Nvidia SLI 780
Core2duo e6600 (dit kan ook 660 zijn) 2.4 MHZ
2 Gb ram OCZ gold edition
Geforce FX 9600 512 MB
Harde schrijf maxtor iets 160 Gb
Voeding coolermaster (450 watt alleen hier zit mischien iets in)

Over mijn voeding, ga me nu niet voor gek verklaren maar dit is nog een redelijk oude voeding ongeveer 3 jaar. Hierbij zat nog geen 8 pins 12v voeding. Alleen wel een 4 pins 12 watt. Dus ik heb gekeken of dit werkte en dat deed het. En nee kan er niet anders in komt niet uit met de rondjes/blokjes.

Mijn vraag:
Ik zit te denken aan 3 mogelijke opties: Mijn voeding aangezien ik dus maar 4 pins heb ipv 8 pins
Of mijn geheugen alhoewel ik daar nergens een fout voor heb gevonden via de geheugen check van ubuntu.
Of het moederbord zelf. Dit aangezien ik nu zit te kijken in mijn bios en de temperatuur van de MCP loopt rustig op en zit ondertussen op 79 graden dit lijkt mij erg warm.

Dus mijn vraag: Wat zou een oplossing zijn en waar lijkt dit probleem in te zitten?

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wat zijn de voltages van je voeding ? het kan goed zijn dat die na 3 jaar teveel afwijken, of dat de voeding toch te zwaar belast wordt....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• deamosreapos
CPU core: 1.28
CPU FSB: 1.20
Memory: 2.12V
+3.3V 3.24V
+3,3V Dual 3.24
+12V : 12.19V
+5V: 5.01V
+Vbat: 2.98V

De laatste waardes zou ik niet van weten wat het zijn. Maar ik zit nu rustig naar de MCP temperatuur te kijken. Deze loopt rustig omhoog tot ongeveer 83 graden en dan geeft hij de geest.

Dus het lijkt daarin te zitten, kan dit en wat is de MCP?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:15
Heb je je Windows opnieuw geïnstalleerd toen je je moederbord hebt vervangen? Sluit hij zichzelf ook af onder Ubuntu? Heb je nog andere onderdelen vervangen? Hoe lang heb je het geheugen getest? Probeer ook eens met een tafel ventilator voor je kast of een extra fan gericht op je northbridge.

Ik heb een jaar geleden net hetzelfde probleem gehad, bleek toen aan een defect toetsenbord te liggen. Kortom: alles vervangen tot je het probleem kan lokaliseren...

4 pins ipv 8 pins maakt normaal weinig uit, buiten als je extreem gaat overclocken en/of een processor gebruikt die een hoge tdp heeft (wat hier niet het geval is).
Als het moederbord al vervangen is en het probleem blijft, dan lijkt mij dat ook uitgesloten.

Ook, dit is tweakers, we hebben graag dat de dingen in hun correcte eenheid staan. Zo is je processor 2,4 GHz in plaats van MHz, 160 Gb is niet gelijk aan 160 GB en hetzelfde geldt voor je 2 GB geheugen. Ook bestaat er voor zo ver ik weet geen Nvidia SLI 780, dat is bij mijn weten een chipset en geen moederbord.
deamosreapos schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 00:37:
Dus het lijkt daarin te zitten, kan dit en wat is de MCP?
What is an MCP?

[ Voor 11% gewijzigd door Malantur op 17-10-2009 00:48 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• deamosreapos
Exuses voor het ontbreken van het correcte gebruikt van technische termen. Ik moet tot mijn spijt helaas toegeven dat ik daar in gebreke blijf.

Maargoed Windows was opnieuw geïnstalleerd na het vervangen van mijn moederbord. Dit aangezien ik een error kreeg gelijk na het opstarten. Ik heb Ubuntu nu als Operating System draaien en niet Windows.

Dit wat ik nu heb gebeurt zelfs in de bios. Dat heb ik de laatste 2 uur getest. Dat zijn de data die je hierboven ziet. Dus geen meet programma zoals Everest maar alleen informatie uit de Bios.

De onderdelen die ondertussen zijn vervangen: het geheugen, en de cooler op mijn chip en mijn moederbord.

Cooler zit goed aangezien chip kouder is en beter presteert dan met mijn oude Cooler.

*edit* laatste gedeelte net beantwoord
*edit 2* Nu snap ik wat een MCP is, maar waarom wordt hij dus zo warm en wat tolereert hij zoal? met een externe fan daalt de temperatuur van de MCP wel. Nu aan het wachten of mijn pc crasht of niet

[ Voor 15% gewijzigd door deamosreapos op 17-10-2009 00:57 ]

• deamosreapos
Na meer te hebben geëxperimenteerd;
Temperatuur boven de 80 graden schijnt voor het afsluiten te zorgen.

Dus nu mijn vraag concreter maken: MCP Loopt op, nu is de vraag, ligt aan het moederbord zelf, of ligt het aan de airflow of ligt het aan iets anders?

Airflow is overigens in orde is een coolermaster kast, kleine fan onderaan grote fan aan de achterkant. Lucht die eruit komt is niet erg warm.

Dus is het normaal dat de temperatuur zo oploopt? Of is dit een defect aan het moederbord?

Probleem met moederbord is dus teruggaan naar de winkel,

Maar als het normaal is, hoe kan ik deze temperatuur omlaag krijgen?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-02 13:55
Nee, je kan er rustig vanuit gaan dat het niet normaal is dat een chip op het mobo out-of-the-box direct problemen geeft met de temperatuur. Zelfs al was de airflow slecht dan had dit niet zo snel mogen gebeuren. Je kan dus met enige zekerheid zeggen dat het defect in het mobo zat, ik kan mij niet voorstellen dat het wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld een stukje software oid welke direct een hoop van de chip begint te vragen.

[ Voor 33% gewijzigd door MicGlou op 17-10-2009 03:55 ]

• deamosreapos
Ok, vanochtend eigenwijs geweest, pc aangezet en weer kijken. Temperatuur was mooi op 30 graden (in de bios).

Bios alleen aangehad niets anders en nu ongeveer 20 minuten later ziet het er als volgt uit:

CPU 40
Board 33
MCP 78

Ik geef hem nog 5 minuten dan slaat hij geheid af.

Iemand ervaring met het heet worden van dit type bord? Of zit er echt een fout in die ervoor zorgt dat mijn pc crasht.

• Madrox
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Lijkt mij een probleem met je voeding. Met alle capacitors perikelen van een paar jr geleden, kan het zomaar zijn dat ook jij slachtoffer ben geworden van dit euvel. Haal de stekker eruit, schroef hem open en controlleer dat je geen bruin uitgeslagen capicitors (condensators) hebt.

Heb je idd lekkende condensators, kan je dit met een paar euro oplossen. Moet je wel voor solderen ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• deamosreapos
Welke condensators heb je het over dan? Want als je die batterij gevallen op mijn moederbord bedoeld, deze doen het nog want het moederbord is minder dan een dag uit de verpakking. Overigens nu wel iets aparts, had de zijkant openstaan om te controleren waar de hitte in zit. Lijkt me mijn northbridge of hoe je het ook spelt. Met mijn zijkant erop loopt hij van 83 graden iets terug.

Terwijl ik dit bericht typ, gaat mijn pc die alleen in de bios draait opeens uit.

maar dan blijft de vraagt moederbord of voeding?

De waarden van mijn voeding lijken correct alleen de temperatuur in mijn moederbord lijkt overdone

• rubenflush
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-02 10:00
Madrox schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 08:51:
Lijkt mij een probleem met je voeding........
Moet je wel voor solderen ;)
Hij bedoelt in je voeding;)
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1052734326.jpg
Als je dat ^^^^^^ hebt, dan moet je die laten vervangen, of zelf nieuwe op solderen;)

[ Voor 36% gewijzigd door rubenflush op 17-10-2009 09:39 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deamosreapos schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 09:00:
Welke condensators heb je het over dan?
Doe aub een beetje zelf de moeite als je iets niet snapt. Gooi minimaal een term in Wikipedia:

Wikipedia: Elektrolytische condensator
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Capacitors_electrolytic.jpg
Want als je die batterij gevallen op mijn moederbord bedoeld, deze doen het nog want het moederbord is minder dan een dag uit de verpakking.
Nog los van het feit dat dat geen condensator is, doe nou geen aannames :o

Iets kan ook defect of stervende afgeleverd worden vanuit de vendor. Ook al is het een dag oud, het is een verdachte totdat je het met zekerheid uitgesloten hebt.
Overigens nu wel iets aparts, had de zijkant openstaan om te controleren waar de hitte in zit. Lijkt me mijn northbridge of hoe je het ook spelt. Met mijn zijkant erop loopt hij van 83 graden iets terug.

Terwijl ik dit bericht typ, gaat mijn pc die alleen in de bios draait opeens uit.

maar dan blijft de vraagt moederbord of voeding?

De waarden van mijn voeding lijken correct alleen de temperatuur in mijn moederbord lijkt overdone
Doe eens een stap terug en pak dit probleem structureel aan.

Je hele computer doet niet wat hij moet doen. Dat kan door bijna ieder onderdeel veroorzaakt worden. Begin dus een voor een dingen uit te sluiten. Allereerst kun je de onderdelen buiten de kast bouwen om kortsluiting uit te sluiten. Ga dan een voor een onderdelen (tijdelijk) vervangen om te kijken of het probleem daar ligt. Het feit dat je met je oude moederbord al problemen hebt en met deze ook doet vermoeden dat er een achterliggende oorzaak is in een ander onderdeel. Dat schreeuwt inderdaad "voeding!". Haal ergens een andere voeding vandaan (leen even tijdelijk van een kennis als je niet zelf hebt liggen) en kijk wat het daarmee doet. Als dat het niet is, verder gaan met andere onderdelen.

Overigens, wil niet lullig doen, maar alles wat ik hierboven zeg staat gewoon in een sticky guide bovenaan het subforum:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Lees het door, probeer het uit zou ik zeggen...

Oslik blyat! Oslik!

• deamosreapos
Als iemand zegt condensators, en ik snap neit precies wat hij bedoelt is het naar mijn idee reeel om dit te vragen toch.

Maargoed het structurele probleem met voeding is niet geheel juist. Dit omdat ik eerder het moederbord heb vervangen. Dit deed het wel maar niet in combinatie met het geheugen omdat ik het voltage niet kon instellen. Ik heb toen vanuit de winkel een aanbieding gehad waar ik op in ben gegaan.

Ik ben vandaag overigens naar de winkel terug gegaan en deze stellen dat er een bijgeleverde koeling hoort bij de MCP. Dit is neit het geval staat niet op de verpakking zelfs.

Ik heb de voeding open gehad en hier zitten geen lekkende condensators in en voor de rest ziet het er normaal uit.

Maar even vaststellen:

Processor: Werkt correct en zelfs beter in dit moederbord
Geheugen: Geen fouten in na 4 uur testen met Ubuntu memory check
Harde schrijf: werkt gewoon ook in andere personal computer.
Grafische kaart: werkt correct winkel heeft het nagekeken (hoezee voor garantie)

Dan blijft over voeding en moederbord
Voeding lijkt geen visuele schade te hebben, of er non visuele schade is kan ik natuurlijk niet zien
Moederbord: Geen visuele schade, maar de MCP wordt extreem warm (83 graden valt daar volgens mij toch in)

Dus kan iemand met iets concreets komen? Als ik dit zelf kon oplossen had ik geen post gemaakt.

Overigens je stelt dat ik wikipedia maar moet gebruiken.Als er een term wordt gebruikt en ik denk het te weten overigens die batterij achtige dingen vind ik een redelijke beschrijving ervan, dan lijkt het me logisch dat iemand bevestigend of niet bevestigend reageert ipv negatief en neerdunkend. Kijk ik ben geen computer expert, ik kan ze in elkaar zetten maar daar houdt het wel mee op. Software matig kan ik een hoop maar hardware matig zit het wat slechter. Daarnaast kon ik niet uit de post waarin naar condensators werd verwezen welke hij het over had. Er zitten namelijk een boel van die dingen door je gehele computer verdeeld (alleen memory en harddrive hebben geen visuele) dus ik vroeg verduidelijking hiervan.

• Madrox
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Begrijp ook dat het lastig is om te troubleshooten op afstand; blind.
Den toch dat je zelf 1 voor 1 dingen moet gaan uitsluiten, daar kunnen we je niet bij helpen.
Behalve wikipedia, kan je gewoon zoeken met het woord condensator; ook dan kom je een hoop info tegen ;)
Niet lullig bedoelt, maar een hoop mensen gebruiken te weinig google en/of weten hoe ze het moeten gebruiken.

Iig suc6 ermee, het is altijd lastig om een oorzaak te vinden terwijl alles oke lijkt :)

Tip: regel ff een andere voeding. Dat is de snelste manier om erachter te komen of het je voeding is, of toch je moederbord en/of incompabiliteit van je moederbord met het geheugen ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 18-10-2009 00:19 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• deamosreapos
Ik heb het probleem gevonden, het is dus mn MCP. Sorrie dat ik even veneinig uithaalde maar ik heb zeker een uur of 3-4 gegoogled voordat ik uberhaupt een post maakte. En een condensator tja wat mot je drmee? :P Ik bedoel tis niet alsof het hardware is dat makkelijk te vervangen is en weet ik veel wat die kleine kutdingen op mijn moederbord etc allemaal zijn.

Maargoed,

Even samenvattend: Ik heb mijn cooler van processor ook vervangen (tijdje terug al) Had nog mijn oude cooler liggen. Heb deze van dat geribelde ijzeren geval gehaald (ja ik weet de naam niet flame me maar) En voor de grap op mijn MCP gericht. Dit had weinig tot geen effect. Dus ben ik even gaan googlen en het viel me op dat de meeste moederborden van het type dat ik heb: EVGA SLI 780, een kleine schuine fan op de southbridge (of hoe het ook heet) hebben liggen. Nu heb ik mijn oude fan op dezelfde manier eroverheen gelegd en nu komt de temperatuur niet boven de 55 graden uit (30 graden verschil hmmm)

Dus hoe ga ik dit aanpakken? Want dit is een tijdelijke oplossing geen fix. Ik moet gewoon een officiele fan daarvoor hebben.

2 vragen:

1: Hoe heet deze fan exact (als iemand dit toevallig weet oom google iig niet, ow prijs en vekrijgbaarheid erbij si altijd welkom)
2: Ik ben van mening dat EVGA voor de kosten mag opdraaien (zonder werkt het moederbord niet naar behoren) is dit correct?

• FastPinguin
  • Laatst online: 24-01 23:50
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je moederbord er nu uit ziet. Zat er standaard geen koelribben/heatsink op ofzo?

Zo niet zou ik naar die winkel gaan en het laten zien en dan zeggen dat je het moederbord wil ruilen met 1 die wel koel blijft met de standaard koeling erop en anders je geld terug wil, want dit is niet normaal natuurlijk. Je gaat toch niks erbij kopen, omdat je moederbord niet compleet is.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb even op de site van EVGA gekeken en zoals ik het zie hoort die fan toch echt bij/op je moederbord geleverd te worden. Je zegt echter dat dit niet op de 'verpakking' staat, staat het ook nergens in de manual of iets dergelijks? Als dit inderdaad niet zo is dan zou ik contact opnemen met EVGA. Uiteraard moet de winkel dit in principe oplossen maar ik gok dat het allemaal wat vlotter gaat als je zelf rechtstreeks contact met ze opneemt. Een mailtje sturen is een kleine moeite en kan je een hoop ellende besparen.

Mocht je zelf iets willen gaan fabriceren dan heb je misschien wat aan deze link.

Enneh, dat geribbelde ijzeren geval heet trouwens een heatsink.

• deamosreapos
Ik heb EVGA al gemailed (want ja een fan van een processor cooler op je moederbord leggen want hij zit niet vast ofzo, is geen erg goed plan naar mijn idee) En de winkel stelt dat het erbij moet zitten. Terwijl de verpakking het echt niet had. Enige plek die ik niet heb gecontroleerd is de onderkant van mijn moederbord maar volgens mij kunnen ze daar toch echt geen fan aan hangen zonder dat ik het merk :P

En over hoe mijn moederbord eruit ziet: De north/south-bridge zijn beiden met heatsink. Ze zitten onder en naast mijn processor. Nu ligt op de onderste heatsink (waarschijnlijk south) een mooie ronde CPU cooler van de heatsink van die cooler af gehaald.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
En over hoe mijn moederbord eruit ziet: De north/south-bridge zijn beiden met heatsink. Ze zitten onder en naast mijn processor. Nu ligt op de onderste heatsink (waarschijnlijk south) een mooie ronde CPU cooler van de heatsink van die cooler af gehaald.
Een foto zou handig zijn ;)

Het is sowieso je Northbridge die te heet wordt, die je probleem veroorzaakt. Ga terug naar de winkel, en regel het met hen. Ze zijn verplicht je een nieuw moederbord te geven, waar wel een fan op zit.
Willen ze dat niet doen, wijs ze dan maar op dit topic, terwijl je in de winkel bent, en ga niet buiten zonder nieuw mobo.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• deamosreapos
Maar dan moet ik verdomme weer alles uit elkaar plukken en in elkaar zetten. Ik ga denk ik contact zoeken met EVGA en hun vragen om een fan. Als ze dat weigeren dan ga ik inderdaad "vervelend" doen. Want het is echt zwaar irritant de hoeveelheid tijd die ik in dit moederbord tot nu toe heb gestoken.

Trouwens in een van de vorige post staat er een wijze waarop iemand zelf een fan instaleerd. Hierbij laat hij de fan lucht naar buiten blazen en niet zozeer in de northbridge. Is dit echt effectiever of is het beter om er lucht in te blazen?

Overigens dit begint wel een beetje offtopic te gaan. Maargoed mijn dank voor de reacties zo ver ik denk dat ik het nu allemaal goed draaiende ga krijgen.
Pagina: 1