Wasmachine motor aansturen met power control

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205374

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Had voor mijn studie een sterke motor nodig. Die vond ik in een oude wasmachine. Echter nadat ik hem eruit had gehaald. Bleek dat deze motor wel wat anders in elkaar zat dan ik gewend was (2 draadjes). En de tijd dat ik hier veel mee deed is best een tijdje achter me alweer.

Toen ben ik naar het "onderdelenhuis" geweest in de veronderstelling dat ze daar wel wisten hoe het zat. Kreeg echter een kaartje mee met het nummer van een monteur die er meer van moest weten.

Die heb ik gebeld en hij legde me uit dat ik een regel unit nodig had en dat ik die bij Riton (heemstede) kon halen. Die heb ik gehaald het is een "Power control 230V~ 2600W" en een pod meter van 500K voor de snelheids regeling.
Echter toen ik vroeg hoe ik het moest aansluiten kreeg ik alleen maar waarschuwingen van de man dat het 220V was en dat ik echt voorzichtig moest zijn. Maar geen echt antwoord.

Dus ik naar huis in de hoop dat het wel zou lukken. Je raad het al ik kwam er dus niet uit.
Mede omdat de motor in kwestie 7 :? draadjes had en nog 1 aarde draad.
Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0918/stekker_met_kabel_weergave.jpg
(hier staat de aarde draad niet op die zit aan het frame van de motor)
Aanwezig kabels (heb ze zelf even een naam gegeven):

[geel]   Kop motor 1 \___deze lopen naar de boven/onderkant van de motor en zitten over de as vast
[geel]   Kop motor 2 /     (de monteur zei over deze beide dat die zoizo niet nodig waren, rpm meter wasmachine)
[blauw] Koolborstel 1
[wit]     Koolborstel 2
[zwart] 1 \
[bruin]  2  \_______deze draden lopen de motor in
[geel]   3  /

En nog even foto van een sticker met informatie over de motor:
Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0452/sticker.jpg

En de Power control maar 4 draadjes: 2 voor pot meter en 2 voor load.
Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0400/power_control.jpg (Heb de potmeter er hier al opgesoldeerd volgens de handleiding)

En van de handleiding, waar op 2 plaatjes na vooral waarschuwingen stonden wat niet te doen:
Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0679/handleiding.jpg

Zelf had ik al na zitten denken hoe ik dit dan zou moeten aansluiten en kwam tot deze conclusie na aanleiding van de handleiding en wat de monteur vertelde.
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0249/diagram.jpg

Volgens de monteur heb ik er nu dus nog 5 over (2 voor de koolborstels, 3 die de motor in lopen waarschijnlijk naar de spoel)

Maar welke draad of draden van de motor moet ik nu aan de draad van de powercontrol solderen?
En welke draad of draden van de motor gaan naar de stekker?
In bovengestelde vragen ga ik er dus vanuit dat mijn diagrammetje juist was (anders zou ik het helemaal niet meer weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

Part

Helemaal niets.....

Indien je een motor zoekt met een hoog koppel dan is dit niet een geschikte motor. Deze maakt vooral een hoog toerental. Als je hem al aan de praat weet te krijgen dan doe je er ook verstandig aan dit toerental te meten en in je regeling te gebruiken. Onbelast kan dit type motor een veel te veel toeren maken met alle gevaren van dien.

Waar heb je een motor voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga hem gebruiken om een plateau te laten ronddraaien.
De reden dat ik voor een wasmachine motor koos was omdat die een hoop toeren konden maken. Want er komt een redelijk grote vertraging tussen. En dan heb je liever een hoop toeren dan een hoop kracht was mijn beredenatie.

Had wel rondgekeken naar regelbare elektro motoren. Maar die waren echt te prijzig voor mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Dit lijkt me een 3-fasige motor met een elektromagneet als rotor. Je moet dus een 3fasige spanning op de 3 draden die uit de motor komen zetten, daarmee kan men tegenwoordig relatief gemakkelijk het toerental regelen, door de frequentie van de gegenereerde 3fasige spanning aan te passen (vroeger was zo'n frequentieregelaar te duur).
De reden dat men geen 3fasige kooiankermotor gebruikt, lijkt me in het opstarten te zitten. Door op de elektromagneet in de stator een zeer geleidelijk stijgende DC-spanning te zetten, wordt het koppel van de motor langzaam omhoog gebracht, waardoor de motor langzaam op toeren komt en er geen/nauwelijks piekstromen zijn (waardoor de electronica voor de frequentieregelaar heel wat lichter dus goedkoper kan).

Bovenstaande is niet gebaseerd op kennis/ervaring met wasmachines, neem het dus met een korrel zout (of meet het na).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry maar wat jij verteld gaat mijn pet net te boven.

Neem aan dat je met die frequentieregelaar die "power control" bedoelt? Maar daar komen niet 3 maar 2 draden uit.

En hoe zou ik het kunnen doormeten? Sorry voor de domme vraag, maar google geeft niet echt antwoorden alleen maar 2e hands motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

naftebakje schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 10:39:
Dit lijkt me een 3-fasige motor met een elektromagneet als rotor. Je moet dus een 3fasige spanning op de 3 draden die uit de motor komen zetten, daarmee kan men tegenwoordig relatief gemakkelijk het toerental regelen, door de frequentie van de gegenereerde 3fasige spanning aan te passen (vroeger was zo'n frequentieregelaar te duur).
De reden dat men geen 3fasige kooiankermotor gebruikt, lijkt me in het opstarten te zitten. Door op de elektromagneet in de stator een zeer geleidelijk stijgende DC-spanning te zetten, wordt het koppel van de motor langzaam omhoog gebracht, waardoor de motor langzaam op toeren komt en er geen/nauwelijks piekstromen zijn (waardoor de electronica voor de frequentieregelaar heel wat lichter dus goedkoper kan).

Bovenstaande is niet gebaseerd op kennis/ervaring met wasmachines, neem het dus met een korrel zout (of meet het na).
Lijkt me niet, dit is een gelijkstroommotor. Nu zul je wel denken he? Dat dacht ik toendertijd ook, maar de rotor en stator zijn parallel geschakeld waardoor je hem op wisselspanning kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 10:39:

Ik heb geen idee hoe deze regelaar inelkaar zit, maar wat je hier vertelt over een permanente magneet als rotor? Zo'n rotor heeft twee heel relevante eigenschappen.
Ten eerste loopt hij in tegenstelling tot een kooiankermotor niet vanzelf aan. Hij kan links of rechtsom lopen, heeft daar in principe geen voorkeur in, maar heeft in beide gevallen even een zetje nodig. Dit kan met een extra (tijdelijke) bekrachtiging, op welke manier dan ook.
edit:
Bij 3-fasen heeft hij uiteraard wel een richting, en bij één fase ook als op één wikkeling kustmatig faseverschuiving t.o.v. de andere wordt gerealiseerd. Maar niettemin, hij loopt zonder extra's niet vanzelf aan.
Ten tweede heeft een synchrone motor (want dat is hij met een permanente magneet als rotor) een toerental dat overeenkomt met de frequentie. Is die frequentie alleen maar de netfrequentie, dan is er dus maar één toerental, 3000 omw./min. voor een 2-polige motor, 1500 voor een 4-polige etc. Alleen als de regelaar ook een frequentieregelaar inhoudt, is toerenregeling mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 17-10-2009 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Naftebakje, Techneut en Vieux. Ik heb werkelijk waar geen idee waar jullie het over hebben.

Hoop dat jullie het iets meer op mijn niveau kunnen uitleggen. Want wat ik nu begrijp is het dus niet mogelijk.

Heb hier nog wat plaatjes van de kop van de motor en de koolborstels:
Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0711/DSC05725.jpg Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0707/DSC05724.jpg Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0116/DSC05723.jpg

Na aanleiding van Naftebakje heb ik een OHM meting gedaan tussen de 1, 2 en 3 draad.
Meting met meter op Ω 200
zwart / bruin = 1,4
zwart / geel = 0,6
bruin / geel = 0,9

gewoon de meetpennen tegen elkaar aan houden geeft 0,2. Niets doen is 1,0

Maar geen idee of dat de goede meting is?

Dank voor jullie mede werking in ieder geval.
Hoop echt dat het gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:33
Techneut: daarom dat er een frequentieregeling van draaistroom (dus de richting wordt door de draairichting van het magnetische veld) wordt toegepast bij synchroonmotoren...

Gezien je foto is het sowieso geen draaistroommotor...

Ik GOK dan op een universeelmotor (hetzelfde als een gelijkstroommotor met seriebekrachtiging): je moet de rotor en de statorwikkeling (2 van de 3 draadjes maar de welke?) in serie verbinden om zo op effectief 2 draden uit te komen die je aansluit zoals je gewoon bent. Door een andere draad op de stator te kiezen verander je dan de draairichting (zie http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Techniek-home.htm) (of gebruiken ze zulke schemas niet voor grotere motoren?)

Kun je proberen te zien of er in de wasmachine één van de draden van de rotor (koolborstel 1, 2) rechtstreeks doorverbonden is aan één van de draden van de stator ('deze lopen de motor in')? Als dat het geval is moet je de spanning aanleggen tussen de andere draad van de rotor en een van de 2 andere draden van de stator (keuze van draairichting)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
@Techneut: wat ik vertelde kan met de foto's die ik nu zie van de koolborstels niet. Waren het 2 aparte sleepringen, rotor elektromagneet, en stator 3fasige wikkelingen dan had mijn verhaal gekund.

Met de meetwaarden lijkt me een universeelmotor inderdaad een meer logische verklaring, dan is de power control als regeling ook bruikbaar. De 3 draden lijken me voor verschillende toerentallen (wassen of centrifugeren) te zijn, en dan vermoed ik dat zwart de common is en je door bruin of geel een hoog of laag toerental kiest.

@Thijsbeer: heb je beschikking over een regelbare voeding met stroombegrenzing? Zo ja kan je daarmee wat gaan uitproberen. Het probleem is dat er veel soorten motoren bestaan, en gokken is niet aan te raden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 205374 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:55:
Beste Naftebakje, Techneut en Vieux. Ik heb werkelijk waar geen idee waar jullie het over hebben.

Hoop dat jullie het iets meer op mijn niveau kunnen uitleggen. Want wat ik nu begrijp is het dus niet mogelijk.
Heel jammer, maar wat eenvoudiger taal is hier eigenlijk niet mogelijk. Deze dingen zijn gewoon dermate complex, dat de gebruikte technische termen onvermijdelijk zijn.
Na aanleiding van Naftebakje heb ik een OHM meting gedaan tussen de 1, 2 en 3 draad.
Meting met meter op Ω 200
zwart / bruin = 1,4
zwart / geel = 0,6
bruin / geel = 0,9

gewoon de meetpennen tegen elkaar aan houden geeft 0,2. Niets doen is 1,0

Maar geen idee of dat de goede meting is?
Nee deze waarden zeggen te weinig, want een ohm-meter werkt met gelijkstroom en zo'n motor draait op wisselstroom. Een wisselstroommeting zou heel andere waarden vertonen. En nog weer heel anders als de motor draait, want dan wekt hij een tegegestelde spanning. De waarden zeggen enkel dat er een spoel tussen die punten zit (weerstand niet nul). Met de meetpennen tegen elkaar meet je 0,2 ohm, dat is de weerstand van de meetsnoertjes, anders zou het nul moeten zijn. Jouw meetwaarden, hoewel niet relevant, zou je dus met 0,2 ohm moeten verminderen.

Met niets doen, meetpennen ook niet aanraken, zou de aanwijzing oneindig moeten zijn, ik vermoed dat die 1,0 niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ls470 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 18:34:
Door een andere draad op de stator te kiezen verander je dan de draairichting (zie http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Techniek-home.htm) (of gebruiken ze zulke schemas niet voor grotere motoren?)
Ik neem aan dat je het plaatje "Bedradingsschema analoge locomotief" bedoelt dan zou het tussen 2 en 3 moeten zitten. Waar ze de stroomrichting door de spoel omdraaien.
ls470 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 18:34:
Kun je proberen te zien of er in de wasmachine één van de draden van de rotor (koolborstel 1, 2) rechtstreeks doorverbonden is aan één van de draden van de stator ('deze lopen de motor in')? Als dat het geval is moet je de spanning aanleggen tussen de andere draad van de rotor en een van de 2 andere draden van de stator (keuze van draairichting)...
Heb helaas de wasmachine niet meer heb hem er namelijk op de afvalverwerking uit gehaald. Dus helaas kan ik niet meer in de wasmachine kijken op de printplaat.
In de motor zelf heb ik nogmaals gekeken of de blauwe of witte draad nog ergens anders aan zitten verbonden. Dit is op het oog niet het geval, echter de blauwe loopt wel de motor in om een paar centimeter later weer tevoorschijn te komen.
Toen heb ik even met de multimeter de weerstand gemeten tussen blauw en wit is 0,34Ω op 200, waar tussen begin en eind van de draadjes zelf het 0,2Ω was (blauw en wit). Neem aan dat de weerstand groter wordt door de koolstof staafjes.
Toen heb ik nog tussen blauw en zwart(1), bruin(2) en geel(3) gemeten daar bleef de waarde steeds oneindig.
naftebakje schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:16:
Met de meetwaarden lijkt me een universeelmotor inderdaad een meer logische verklaring, dan is de power control als regeling ook bruikbaar. De 3 draden lijken me voor verschillende toerentallen (wassen of centrifugeren) te zijn, en dan vermoed ik dat zwart de common is en je door bruin of geel een hoog of laag toerental kiest.
Hoop dat je daar gelijk in hebt, zou namelijk heel mooi zijn. Dit zou ik maandag ook aan die monteur kunnen vragen (wil hem in het weekend niet storen, ken hem namelijk niet).
naftebakje schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:16:
@Thijsbeer: heb je beschikking over een regelbare voeding met stroombegrenzing? Zo ja kan je daarmee wat gaan uitproberen. Het probleem is dat er veel soorten motoren bestaan, en gokken is niet aan te raden.
Helaas beschik ik niet over een regelbare voeding. Maar zou ik daar dat "power control" kastje voor kunnen
gebruiken. Denk zelf van niet anders had je dat denk ik wel vermeld, maar denk vraag het toch maar even.
Techneut schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 22:02:
Heel jammer, maar wat eenvoudiger taal is hier eigenlijk niet mogelijk. Deze dingen zijn gewoon dermate complex, dat de gebruikte technische termen onvermijdelijk zijn.
Snap het helemaal dat het lastig is te omschrijven in leken taal. Snap wel het een en ander echter het is voor mij al lang geleden dat ik zo met elektro bezig was. En de begrippen van 3 fase ed. ging me petje net te boven.
Techneut schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 22:02:
Nee deze waarden zeggen te weinig, want een ohm-meter werkt met gelijkstroom en zo'n motor draait op wisselstroom. Een wisselstroommeting zou heel andere waarden vertonen. En nog weer heel anders als de motor draait, want dan wekt hij een tegegestelde spanning. De waarden zeggen enkel dat er een spoel tussen die punten zit (weerstand niet nul). Met de meetpennen tegen elkaar meet je 0,2 ohm, dat is de weerstand van de meetsnoertjes, anders zou het nul moeten zijn. Jouw meetwaarden, hoewel niet relevant, zou je dus met 0,2 ohm moeten verminderen.

Met niets doen, meetpennen ook niet aanraken, zou de aanwijzing oneindig moeten zijn, ik vermoed dat die 1,0 niet klopt.
Denk idd dat ik hier een vergissing heb gemaakt. De multimeter geeft namelijk dit aan [ 1  ,   ]
terwijl als hij wat meet het [    1,0  ] is. Dus denk dat dit staat voor oneindig. Sorry mijn vergissing.

Kort samengevat begrijp ik dus nu dat dus de zwarte(1), bruine(2) en gele(3) draad de spoel zijn of de stator. Dat die allemaal voor een andere snelheid staan (van hoog naar laag volgens Naftebakje bruin zwart geel)
De rotor wordt aangesloten via de blauwe en de witte draad via de koolborstels. (kan het zijn dat per richting een ander koolborsteltje wordt gebruikt?).

En als ik hem aan zou willen sluiten dus de draad vanaf de "power control" load uitgang naar de witte/blauwe draad zou moeten vastmaken.
En de zwarte(1), bruine(2) en gele(3) draad naar de stekker. (afhankelijk wat voor basis snelheid ik hem zou willen geven. Dit moet ik helaas gewoon testen met 220V of moet even iemand vinden met een regelbare voeding.

Heel erg bedankt voor de tips jongens. Jullie helpen me echt een heel stuk op weg. Mocht iemand nog denken dat is dus helemaal mis laten het dan even weten. Zal nog even wachten met het uitproberen. Want wil liever me motor nog niet stuk maken, bij de eerste poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

Part

Helemaal niets.....

De koolborstels en de spoel moeten in serie.
Voor wassen is dat zwart / bruin in serie met de koolborstels.
Voor centrifugeren zwart / geel in serie met de koolborstels.

Maar nogmaals dit soort motoren hebben echt de tacho regeling nodig.
Indien je ze onbelast zonder tacho regeling laat lopen is de kans erg groot dat het toerental zover oploopt dat de motor leterlijk uitelkaar klapt.

Zorg ook dat je trekbandjes bij de hand hebt. Je zal niet de eerste zijn die zijn fingertoppen verliest tussen de poelie en de snaar. Als het zo ver is dan weet je wel wat te doen met de trekbandjes.

Denk er aan dat bij de regeling die je daar hebt de potmeter waarschijnlijk direct met de netspanning is verbonden.

Mijn tip. Niet doen!
Voor een draai plateau heb je zelden meer als 20 watt nodig. Pak als het dus even kan een kleinere motor op een veilige spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Part
weet dat het een erg krachtige motor is. En dat ik echt voorzichtig moet zijn. Echter op het draaiplateau komen 1 of meer mensen te staan. Zal dus heel wat kracht moeten leveren. (zet de beweging voornamelijk om in kracht met behulp van een vertraging)

De Tacho meter was volgens de monteur niet nodig omdat ik die power control ging gebruiken. Weet dan alleen niet precies hoeveel toeren hij loopt.

Weet niet wat trekbandjes zijn (volgens google tyraps met dubbel sluiting??)

Heb het losse pennetje van de potmeter ook afgeseald met krimpkous net als de gesoldeerde draden. Hoop dat dit veilig genoeg is?

Heb je nog tips dan wat voor motor ik zou kunnen gebruiken? Heb wel gezocht maar er zijn zoveel verschillende soorten motoren. En het liefst zou het uit een oud apparaat halen. Dit ivm de groene trend die ik in me studie probeer te houden. Beter recyclen en slopen dan nieuw kopen en slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
Thijsbeer: het probleem van een universeelmotor is dat die 'oneindig' snel gaat draaien als die niet belast is; je moet dus altijd zorgen voor genoeg (mechanische) weerstand en/of voldoende lage spanning.

Om een idee te geven van het vermogen dat je nodig hebt: iemand die hard fietst ontwikkelt een 200-tal watt; voor een niet te groot plateau zul je geen kilowatt nodig hebben.

Het beste is waarschijnlijk een gelijkstroommotor met permanente magneten (de meeste gelijkstroommotoren) te nemen; de draaisnelheid is daarbij veel minder afhankelijk van de belasting van de motor; simplistisch gezien bepaalt de spanning volledig de draaisnelheid en wordt de stroom bepaald door de belasting van de motor. Ik weet wel niet uit welke toestellen je zo een motor zou kunnen recupereren (behalve elektrische fietsen, rolstoelen enzo maar die zijn misschien niet gemakkelijk bij het oud ijzer te vinden?)

eventueel kun je ook een kleine inductiemotor (moet wel in allerlei toestellen te vinden zijn; dat zijn motoren met een grote condensator bij) overwegen als het niet nodig is dat de snelheid geregeld kan worden en dat de motor belast kan starten.

[ Voor 6% gewijzigd door ls470 op 18-10-2009 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ls470 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 01:02:
Thijsbeer: het probleem van een universeelmotor is dat die 'oneindig' snel gaat draaien als die niet belast is; je moet dus altijd zorgen voor genoeg (mechanische) weerstand en/of voldoende lage spanning.
Dit is idd wel een groot risico. Want hij zal niet altijd voledig worden belast en aan een op hol geslagen draai plateau heb ik niet zoveel.
ls470 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 01:02:
Om een idee te geven van het vermogen dat je nodig hebt: iemand die hard fietst ontwikkelt een 200-tal watt; voor een niet te groot plateau zul je geen kilowatt nodig hebben.

Het beste is waarschijnlijk een gelijkstroommotor met permanente magneten (de meeste gelijkstroommotoren) te nemen; de draaisnelheid is daarbij veel minder afhankelijk van de belasting van de motor; simplistisch gezien bepaalt de spanning volledig de draaisnelheid en wordt de stroom bepaald door de belasting van de motor. Ik weet wel niet uit welke toestellen je zo een motor zou kunnen recupereren (behalve elektrische fietsen, rolstoelen enzo maar die zijn misschien niet gemakkelijk bij het oud ijzer te vinden?)

eventueel kun je ook een kleine inductiemotor (moet wel in allerlei toestellen te vinden zijn; dat zijn motoren met een grote condensator bij) overwegen als het niet nodig is dat de snelheid geregeld kan worden en dat de motor belast kan starten.
Denk idd dat een gelijkstroom motor hiervoor een beter keus had geweest. Echter die kennis had ik toen nog niet. Zal eens kijken of ik aan een oude rolstoel motor kan komen. Een inductie motor lijkt me dan weer een minder keuze aangezien die niet is te regelen. Jij noemt als voorbeeld dat hij belast kan starten, maar kan elke motor dat niet tot een bepaald niveau van belasting. Of zou ik een gelijkstroom motor een zetje moeten geven in de goede richting.

Heb zelf ook nog wat research gedaan, en kwam tot het volgende diagram:
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0419/diagram-2.jpg
De beide gele draden gebruik ik niet die zijn van de tachometer van de wasmachine zelf. De blauwe en witte zijn de koolborstels. Die zouden als het goed is in serie met de zwarte (1) en de bruine (2) moeten. Omdat de laatste gele (3) voor hoog toerental zou zijn.
Denk dus dat het zo zou moeten aangesloten worden.

---------------------------------------------------[geel] Kop motor 1 \___tacho heb ik niet nodig
---------------------------------------------------[geel] Kop motor 2 /
--stroom in vanaf Powercontrol--[blauw] Koolborstel 1
                        /--------------------------[wit] Koolborstel 2 \___deze draden worden dus met elkaar verbonden.
                        \--------------------------[zwart] 1--------------/
--------stroom uit naar stekker-------[bruin] 2
---------------------------------------------------[geel] 3 (hoog vermogen dus die gebruik ik niet)

edit:
handmatig schema toegevoegd

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 205374 op 18-10-2009 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 23:48
Deze wasmachinemotor kan door de module op 2 manieren aangestuurd worden: in serie of parallel.
Bij serieschakeling loopt de stroom door de koolborstels, de rotorwikkelingen en door de bruine of gele spoel. Dit is voor hoog toerental tijdens centrifugeren. Hoe het zit met die 2 wikkelingen weet ik niet precies, maar ik denk dat een van die wikkelingen wordt aangesloten met een condensator om zo faseverschuiving te geven. Welke wikkeling verschoven wordt bepaald de draairichting.
Worden rotor en stator parallel geschakeld, dan loopt er een stroom door de koolborstels en apart daarvan een stroom door de bruine en/of gele wikkeling. Dit geeft een hoog koppel bij laag toerental.
Pin me er niet op vast, maar dit heb ik ooit geleerd in een onderdelenhuis.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167362

Het is je denk ik al duidelijk geworden dat het om een gelijkstroommachine gaat hier. De koolborstels verraden dat (het is dan ook nog mogelijk dat het een sleepringankermotor is, maar dat terzijde).
Gelijkstroommachines kunnen op verschillende manieren aangesloten worden:
  • Rotor en veldwikkeling worden apart gevoed (onafhankelijke bekrachtiging)
  • Rotor en veldwikkeling worden in serie geschakeld (seriebekrachtiging)
  • Rotor en veldwikkeling worden parallel geschakeld (shuntbekrachtiging)
  • Combinatie van serie en parallel (compoundbekrachtiging)
Als ik je toepassing lees wil je een zo constant mogelijk toerental (bij een ingestelde waarde van je potmeter). Indien we naar de koppel-toeren karakteristieken van de verschillende bekrachtigingsmethoden kijken, zul je zien dat de shuntbekrachtiging het meest geschikt is voor jouw toepassing. Met andere woorden, de veldwikkeling moet parallel aan de rotor aangesloten worden.

Zoals al eerder vermeld is dit werk gevaarlijk. Gebruik maken van smeltveiligheden lijkt mij een minimale veiligheidsmaatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Homerus en Websel
Wat ik in me vorige diagram tekende was dus wel juist of niet, voor een serieschakeling? Maar je raadt me aan de shunt methode te gebruiken om me motor een stabieler rpm te geven.
Dit was wat ik op i-net vond over shunt aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/hoofdstuk-4---figuur-57.jpg(klik geeft artikel)
Dus dan zou de schakeling er nu zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0065/diagram_shunt_schakeling.jpg(klik voor vergroting)

Waar ik nog even bij wil vermelden dat er dus geen contact wordt gemaakt tussen de voedings draden. Kwam gewoon een beetje ongelukkig uit in het diagram.

Hoop dat dit dan zo juist zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wees er van bewust dat een seriemotor een heel andere wikkeling heeft dan een shuntmotor. Dat wil zeggen dat voor deze twee schakelingen nooit de zelfde wikkeling voor gebruikt kan worden.
1. Een shuntwikkeling is bestemd voor spanning, veel windingen, relatief dunne draad.
2. Een seriewikkeling voert de volle motorstroom, relatief dikke draad en weinig windingen.
Een compoundmotor heeft ze beide aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323809

guote:Toen ben ik naar het "onderdelenhuis" geweest in de veronderstelling dat ze daar wel wisten hoe het zat. Kreeg echter een kaartje mee met het nummer van een monteur die er meer van moest weten.

Echter toen ik vroeg hoe ik het moest aansluiten kreeg ik alleen maar waarschuwingen van de man dat het 220V was en dat ik echt voorzichtig moest zijn. Maar geen echt antwoord.

Dat ben ik geweest, :)
Ik heb een schema gevonden van de wasmachine waar deze motor uitkomt en het is wel aan te sluiten alleen zoals ik al zei, is het niet echt veilig.
Gezien deze quote lijkt er op dat je, aan het advies van mij, niets hebt dus, vergeet mij de volgende keer dan ook te bellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

meh...

[ Voor 98% gewijzigd door Stoney3K op 26-10-2009 17:45 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

Ik wil geen spelbreker zijn maar de topicstarter heeft te weinig verstand van deze materie en aangezien er mensen op een of ander draaiend platform moeten lopen lijkt me dat niet verstandig als dit wordt aangesloten door iemand met te weinig kennis van electromotoren. Ik denk dat de topicstarter de kracht van electromotoren en de gevolgen van een onbelaste seriegeschakelde electromotor zwaar onderschat, dus doe het niet of laat het doen door iemand met verstand van zaken, ieder zijn eigen vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

301095

effe offtopic vraagje: Uit welke machine heb je die uitgehaald?, Ik heb een Ecoline ECW 1200 gehad met toerentalregelaar, Zelf gemaakt :P, Ben helaas schema kwijt, :(
Ontopic: Ga anders effe miele bellen, misschien willen ze je wel een schema geven van een w71x serie
code:
1
 EDIT: Soz voor late reactie, ontdekte dit topic nu pas :P

[ Voor 11% gewijzigd door 301095 op 10-11-2009 18:36 . Reden: Editje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
:/ bij ons op school heb ik gisteren nog een dikke toerental controller(een industriële) moeten weg brengen naar de vuilnis. Gloednieuw kwam recht van Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

301095

Dat is klote :S, Moest mn ECW 1200 wegdoen omdat de aanschakelaar kapot ging :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
Thijsbeer: de shuntmethode is wat je nodig hebt ALS die motor shuntwikkelingen heeft (en je 100% zeker bent dat het shuntwikkelingen zijn).
Als je een seriewikkeling als shuntwikkeling aansluit geeft dat een schone knal en een gesprongen zekering (op voorwaarde dat alle draden die je gebruikt 2.5mm2 of dikker zijn en alle verbindingen goed aangesloten zijn; anders kan't eventueel nog minder gezond worden)

Edit: Ik zou nog steeds STERK aanraden om een gelijkstroommotor te nemen; dan is het relatief gemakkelijk een stroombegrenzing op de voeding te zetten, wat zorgt voor koppelbegrenzing van de motor zodat je gevaarlijke situaties vermijdt wanneer er iets klem komt te zitten in het draaiplateau... Het simpelste is wellicht een gelijkstroommotor + zware labovoeding zodat je zowel max. toerental als max. koppel simpel kunt instellen

[ Voor 34% gewijzigd door ls470 op 11-11-2009 11:32 ]

Pagina: 1