ik reed daarjuist weg uit de parking. Maar draaide wat te vroeg af en hierbij stootte ik met mn auto op een stoeprandje met rechtervoorwiel aan nog geen 5 km/uur. Ik merk verder niets vreemd aan de auto en de band is ook niet leeggelopen ofzo. De stoeprand is er wel 1 van 10 cm hoog. Zou dit schadelijk zijn geweest en zijn er verborgen dingen die zouden kunnen kapot gegaan zijn? Of zou ik dit meteen moeten merken?
hooguit een beschadiging op je velg. denk niet dat je meer schade zult hebben
Dat heb ik nog niet kunnen bekijken omdat het donker is, maar over de veiligheid moet ik me geen zorgen maken?
Als je het zeker wil weten moet je dus wel gaan kijken in plaats van een topic hier openenskelleniels schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:38:
Dat heb ik nog niet kunnen bekijken omdat het donker is, maar over de veiligheid moet ik me geen zorgen maken?
morgen als het licht is even kijken of er geen scheur in de zijkant van de band zit.
Hoeft hij nog niet lek door te zijn, maar word hij wel op afgekeurd.
Heb dit eens gehad toen ik moest uitwijken voor een auto en net met mijn band langs een afvoerput in de stoeprand ging.
Heb dit eens gehad toen ik moest uitwijken voor een auto en net met mijn band langs een afvoerput in de stoeprand ging.
Je uitlijning zou een knauwtje gekregen hebben, voor de rest zal het wel meevallen bij 5 km/u. Dus zoek een rustige vlakke weg uit en rijd daar met je handen los om te voelen of je auto naar een kant trekt.
Dikke kans dat je velg een schram heeft opgelopen, zolang er geen grote happen uit zijn niks aan de hand.
Beetje bijschuren en bijtippen met antraciet kleurige lak kan het wat minder 'heftig' laten lijken.
Wat je wel kunt hebben is dat je een trilling in het stuur kan krijgen, velg laten balanceren does the trick.
En hij kan ligt een kant optrekken, dat word dan uit laten lijnen.
Verder is als je echt hard op een stoep rijd wel schadelijk voor je ophanging etc, maar met 5 km/u hoef je je geen zorgen te maken.
Beetje bijschuren en bijtippen met antraciet kleurige lak kan het wat minder 'heftig' laten lijken.
Wat je wel kunt hebben is dat je een trilling in het stuur kan krijgen, velg laten balanceren does the trick.
En hij kan ligt een kant optrekken, dat word dan uit laten lijnen.
Verder is als je echt hard op een stoep rijd wel schadelijk voor je ophanging etc, maar met 5 km/u hoef je je geen zorgen te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 16-10-2009 22:44 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
En een scheur in de zijkant kan een klapband veroorzaken, waarom denk je dat het een afkeurpunt is.M a r c o schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:41:
morgen als het licht is even kijken of er geen scheur in de zijkant van de band zit.
Dus niet vervangen omdat het een afkeurpunt is, maar omdat je een onbetrouwbare band onder je auto hebt zitten.
ik bedoelde ook niet vervangen vanwege keur.Jorrit schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:44:
[...]
En een scheur in de zijkant kan een klapband veroorzaken, waarom denk je dat het een afkeurpunt is.
Dus niet vervangen omdat het een afkeurpunt is, maar omdat je een onbetrouwbare band onder je auto hebt zitten.
afkeurpunt = veiligheidsrisico.
Denk na, hoe groot is de klap als je met 30km/u over een verkeersdrempel heen rijdt? Of een gat in de weg tegen komt? Je auto moet daar ook tegen kunnen, dus een stoeprandje met 5km/u zal wel loslopen.
Een drempel ga je over het algemeen toch recht over heen...MBV schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:36:
Denk na, hoe groot is de klap als je met 30km/u over een verkeersdrempel heen rijdt? Of een gat in de weg tegen komt? Je auto moet daar ook tegen kunnen, dus een stoeprandje met 5km/u zal wel loslopen.
Eens per jaar uitlijnen kan geen kwaad, hiermee kun je overmatige bandenslijtage tegengaan en heb je meer koersvastheid, tenzij je een of ander Koreaans koekblik rijdt wat zelfs van een muggenscheet uit koers raakt.
Ioniq 5 P45
Ik heb ooit met 40/50km/h bij een wegversmalling met een Peugeot 107 (idd hoe krijg je het voor elkaar
) door een tegenligger de stoep geraakt. Keiharde knal waarvan je gelijk denkt "shit" dit klinkt niet best. Gelukkig was ik enkele honderde meters van mijn huis. Aangekomen gelijk kijken.....
Helemaal niks aan de hand
waarschijnlijk is een 107 zo licht dat de schokdemper een keikharde dauw heeft gekregen.
Terwijl ik ooit een collega had die een keer stoer deed met zijn Toyota Yaris. Die ging op een parkeerterrein stoer slippen en beukte door dommigheid met 20km/h een stoeprand met als gevolg een hele kromme ophanging
Helemaal niks aan de hand
Terwijl ik ooit een collega had die een keer stoer deed met zijn Toyota Yaris. Die ging op een parkeerterrein stoer slippen en beukte door dommigheid met 20km/h een stoeprand met als gevolg een hele kromme ophanging
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Ik heb ooit met een vriend meegemaakt (zeker 10-15 jaar geleden) dat ie met een volledig gestuurd wiel tamelijk langzaam (ook iets in de orde van 5/10 km/uur) een hoge stoeprand zeer ongelukkig raakte bij een parkeervak, met als gevolg dat er iets in de ophanging brak en niet meer verder kon rijden. Sturende wiel bleef gestuurd staan en stuurde niet meer mee met het andere wiel. Zal dus stuurarm o.i.d. geweest zijn, die losgeschoten was of misschien zelfs ergens afgebroken. Ik heb er toen op dat moment niet goed naar gekeken.
Hij had toen net z'n rijbewijs en reed in de auto van de ouders die hij voor het eerst geleend had. Hij voelde zich toen keilullig toen dat gebeurde, maar de schade was snel hersteld bij de garage.
Nu zal dit in 99,99% van de gevallen helemaal geen schade opleveren en ik denk dat er bij de TS ook niets gebeurd is, maar het bewijst wel dat het mogelijk is dat als je het sturende wiel op een verkeerd punt raakt je niet veel snelheid nodig hebt om schade te kunnen krijgen.
Hij had toen net z'n rijbewijs en reed in de auto van de ouders die hij voor het eerst geleend had. Hij voelde zich toen keilullig toen dat gebeurde, maar de schade was snel hersteld bij de garage.
Nu zal dit in 99,99% van de gevallen helemaal geen schade opleveren en ik denk dat er bij de TS ook niets gebeurd is, maar het bewijst wel dat het mogelijk is dat als je het sturende wiel op een verkeerd punt raakt je niet veel snelheid nodig hebt om schade te kunnen krijgen.
AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2
Zet auto op de krik en voel of er speling in het voorwiel zit.
Kijk of je velg nog recht is en er geen butsen uit zijn aan de rand van de velg
Kijk of er scheuren in je band / happen uit je band zijn
Haal je wielbouten nog een keer aan
Ga rustig rijden en voel of de auto gaat trillen
Zoek een rechte rustige weg op en laat de auto rechtuit rijden. Let op of de auto niet aan het stuur trekt.
Trek een keer vlot op en voel aan het stuur of de auto naar een kant trekt.
Rem een paar keer flink en let op of de auto naar een kant trekt.
Als de auto dit alles netjes doet is er niks aan de hand.
@onder:
prima dus. (verhaaltje is ook voor future reference)
Kijk of je velg nog recht is en er geen butsen uit zijn aan de rand van de velg
Kijk of er scheuren in je band / happen uit je band zijn
Haal je wielbouten nog een keer aan
Ga rustig rijden en voel of de auto gaat trillen
Zoek een rechte rustige weg op en laat de auto rechtuit rijden. Let op of de auto niet aan het stuur trekt.
Trek een keer vlot op en voel aan het stuur of de auto naar een kant trekt.
Rem een paar keer flink en let op of de auto naar een kant trekt.
Als de auto dit alles netjes doet is er niks aan de hand.
@onder:
prima dus. (verhaaltje is ook voor future reference)
[ Voor 5% gewijzigd door Gisae op 30-10-2009 18:44 ]
Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?
Bwa ik rij er nu toch alweer 2 weken mee en ik heb geen last. Enkel wat krassen op de velg maar ja
Dan wil ik daar nog aan toevoegen dat het bij een voorwielaangedreven auto met een beetje een leuk vermogen (zeg vanaf 160-170pk) het normaal is dat het stuur naar een kant trekt als je flink optrekt. Het word torque-steering genoemd.
Gewoon bij het remmen voorzichtig kijken wat er gebeurt, als hij dan naar een kant trekt klopt er iets niet in je ophanging, of zijn je remmen ongelijkmatig versleten. Twee vliegen in een klap met die check.
Gewoon bij het remmen voorzichtig kijken wat er gebeurt, als hij dan naar een kant trekt klopt er iets niet in je ophanging, of zijn je remmen ongelijkmatig versleten. Twee vliegen in een klap met die check.
W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic
Mijn definitie van vlot is 'net iets sneller dan normaal' optrekken. Niet direct plank gas, dan trekt mijn stuur met slecht 110pk ook wel.
Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?
Is bij mij geen punt. Ik heb maar 60 pkMadMan schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:02:
Dan wil ik daar nog aan toevoegen dat het bij een voorwielaangedreven auto met een beetje een leuk vermogen (zeg vanaf 160-170pk) het normaal is dat het stuur naar een kant trekt als je flink optrekt. Het word torque-steering genoemd.
Ik bedoel ook niet dat jij dat bedoeldeGisae schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:07:
Mijn definitie van vlot is 'net iets sneller dan normaal' optrekken. Niet direct plank gas, dan trekt mijn stuur met slecht 110pk ook wel.
Ik heb het er maar even bij gezet, voor de mensen die dit topic in de toekomst lezen, vervolgens hun eigen auto op die punten willen testen, en dan wél veel gas geven. En die dan dus een topic gaan openen "Help mijn auto trekt naar een kant als ik optrek".
W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic
En ook bij 80pk lukt dat best wel hoor.skelleniels schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:20:
[...]
Is bij mij geen punt. Ik heb maar 60 pk
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Pagina: 1