[Dilemma] Mediacenter houden of Decoder + MediaTank

Pagina: 1
Acties:

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 19:44
Ik zit al een poos met een dilemma. Zal ik mijn mediacenter in de verkoop doen (Gigabyte bordje, amd 5050e proc, 4GB intern, 1TB greenline hdd, FloppyDTV, super stille modulaire voeding van corsair meen ik en dit alles verpakt in een mooie OrigenAE H6 kast) en daarvoor een HD Decoder met een mediatank er voor terug kopen, of gewoon de mediacenter houden?

De reden hiervoor is dat ik het gevoel heb dat je áltijd aan het kloten bent met een mediacenter. Hij heeft bij mij vanaf Januari 2009 tot een maand terug echt probleemloos gedraaid met Windows Vista Ultimate der op. Van het één op het andere moment had hij problemen met terug komen uit standby, het duurde ineens dik een minuut voordat de afstandbediening weer begon te functioneren, inmens irritant dus.
Wilde al een poos over op Windows 7 dus dit vond ik een aardige aanleiding. Win7 der op en nu nog meer elende. Soms geeft de tuner aan dat hij in gebruik is vanuit standby (herstart is dan noodzakelijk), soms wil hij helemaal niet uit standby (hardware reset nodig) en m'n afstandbediening probleem is gebleven (minuut tot 2 minuten wachten dan werkt hij weer).
Qua computers ben ik niet dom, werk ook al jaren als netwerk- en systeembeheerder, alleen ben het zo ontzettend zat om elke keer weer allemaal fora af te gaan om te zoeken naar een oplossing van problemen die er eigenlijk niet behoren te zijn (mijns inziens zou het namelijk gewoon moeten functioneren), zeker buiten kantoortijden aangezien ik dan lekker van m'n vrijetijd wil genieten.
Ik heb altijd gedraaid met MediaCenter van Vista en nu dan van Windows 7, MediaPortal heb ik een poos geprobeerd alleen dat was helemaal een hoop instelwerk en veel risico dat het niet lekker loopt, codecs elende e.d.
Maat van me heeft ook een mediacenter met mediaportal en heeft ook vaak elende met dat ding van hem, terwijl hij ook echt wel verstand van zaken heeft.

Daarbij komt nog eens dat ik een vriendin heb welke opzich overal in mee wil (qua mediacenter e.d.), ze heeft echter één eis en dat is dat het ook moet werken als ik er niet ben. Opzich een reele eis en het zou ook niet een moeilijke eis moeten zijn, echter gaat het gewoon nu te vaak mis waardoor ze weer aan de telefoon hangt met de vraag hoe ze dat ding nu weer aan de gang moet krijgen (ook niet echt goed voor het vertrouwen in het systeem).

Ik zou zo ontzettend graag een systeem hebben wat gewoon 100% betrouwbaar is, graag zou ik een decoder willen hebben met een mediatank voor de ontbrekende multimedia toepassingen (kijk graag series en heb een hoop dvd's op m'n server staan, ik stream dus alles vanaf een samba share). Onlangs heb ik voor de test m'n oude Humax decoder aan m'n tv gehangen via een RGB scart (waar de mediacenter HDMI verbonden is), dit gaf echt slecht beeld, zelfs m'n vriendin vroeg of we terug waren op analoge tv.

Wat is jullie advies, zorgen dat de mediacenter weer betrouwbaar wordt met het risico dat de instabiliteit weer terug gaat komen, of een HD decoder (via HDMI aangesloten voor kwaliteit verlies van bijv de Humax) met een mediatank die series en dvd / hd kan streamen. Het kan natuurlijk ook dat ik deze laatste combinatie gewoon aan het romantiseren ben juist omdat ik zoveel problemen heb.

Maw, wat is jullie advies?

• Smarron
  • Laatst online: 22:20

Smarron

The bend

Ik stond vorig jaar ook op het punt een HTPC te kopen, maar kon toen voor minder geld een NMT kopen (HDX-1000). Dat laatste dus gedaan. Tot op heden geen moment spijt van gehad en heb er inmiddels 2 (E-Great M34A).

Ik heb ook een vriendin die wil ook gewoon lekker films en series kunnen kijken als ik er niet ben. Dat werkt nu perfect. Ook een Harman Kardon AB goed ingesteld, zodat alle knoppen volledig functioneel zijn. Tot op heden gaat het erg goed. Ze begint nu al te vloeken achter de PC (Windows 7), dus dat was echt niet goed gekomen!

Jij hebt echter al een HTPC en behoorlijk mooie hardware ook! Ik zou in jouw geval toch eerst proberen om de software weer werkend te krijgen. Dat zou toch moeten lukken? Anders is het wel makkelijk om over te stappen op een NMT. Geen gezeur meer, alhoewel de software nog behoorlijk van verandering onderhevig is. Deze apparaten hebben ook nog hun bugs. In de praktijk is het wel plug&play.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Er zijn alternatieven voor windows media center waar ik ook een hoop positieve dingen over lees.

Als je echt wil knutselen zijn er ook media center paketten op Linux gebaseerd. Ik waag me daar persoonlijk niet aan, maar als je geeky genoeg bent is dat misschien wat voor jou.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:16:
Er zijn alternatieven voor windows media center waar ik ook een hoop positieve dingen over lees.

Als je echt wil knutselen zijn er ook media center paketten op Linux gebaseerd. Ik waag me daar persoonlijk niet aan, maar als je geeky genoeg bent is dat misschien wat voor jou.
hij zegt net dat eraan prutsen niet de doelstelling is ;)
Ik heb persoonlijk heel goeie "plug'n play" ervaringen met Windows Mediacenter. Als dat niet voldoet kom je imho al snel tot software waarbij je dan weer zelf aan de slag moet. Medai Portal bijvoorbeeld werkt goed, maar vereist een stuk meer configuratie
In dat opzicht is een degelijk NMT veel eenvoudiger; aansluiten en even configgen, klaar.

• famod
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:43
Hmm als ik je verhaal zo hoor ben je inderdaad toe aan een NMT, al lever je dan natuurlijk wel aan functionaliteit in. Wat je nog zou kunnen proberen is XBMC, en lees nog heeel even verder voor je denkt 'maar dat is toch nog meer geklooi'.
Laatste tijd zijn ze (het ontwikkelteam) namelijk flink bezig met het 'versimpelen' van de settings: niet meer 1000 manieren om dingen in te stellen, maar meer naar een low/medium/high overkoepelend idee (althans, als ik de aankondigingen mag geloven), verder zijn codecs inderdaad nog af en toe een issue, echter is het niet meer zo'n ramp als toen htpc's net onder hun steen vandaan kropen.
Ik zou het persoonlijk in ieder geval overwegen, voordat je je HTPC de deur uit doet.

Afhankelijk van hoe je je HTPC nu gebruikt (en vooral waarvoor naast media afspelen/weergeven), zal een NMT een koude danwel warme douche zijn: de interface is veelal simpel en dient eigenlijk vooral hetgeen waar ze voor gemaakt zijn: media afspelen.
Gradaties van simpele NMT's tot bijna-HTPC's bestaan er natuurlijk: ik ben persoonlijk aan het twijfelen tussen een HTPC (waarschijnlijk dan iets van Revo r3610 icm XMBC danwel w7 met een mediapakket) en een high-end NMT (PCH C-200 of Dune BD Prime 3.0). Ik vind het een pre als NMTs torrent en usenet functionaliteit hebben, daarnaast kunnen ze op youtube en internetradio en weet ik het wat nog meer.. maar de grenzen zijn natuurlijk eerder bereikt dan op een HTPC. Succes iig! ;)

Verwijderd

the_stickie schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:25:
[...]

Ik heb persoonlijk heel goeie "plug'n play" ervaringen met Windows Mediacenter. Als dat niet voldoet kom je imho al snel tot software waarbij je dan weer zelf aan de slag moet. Medai Portal bijvoorbeeld werkt goed, maar vereist een stuk meer configuratie
In dat opzicht is een degelijk NMT veel eenvoudiger; aansluiten en even configgen, klaar.
Begrijp me niet verkeerd; ik ben een grote fan van Windows media center.

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 21:12
Sa1 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:19:

De reden hiervoor is dat ik het gevoel heb dat je áltijd aan het kloten bent met een mediacenter. Hij heeft bij mij vanaf Januari 2009 tot een maand terug echt probleemloos gedraaid met Windows Vista Ultimate der op. Van het één op het andere moment had hij problemen met terug komen uit standby, het duurde ineens dik een minuut voordat de afstandbediening weer begon te functioneren, inmens irritant dus.
Wilde al een poos over op Windows 7 dus dit vond ik een aardige aanleiding. Win7 der op en nu nog meer elende. Soms geeft de tuner aan dat hij in gebruik is vanuit standby (herstart is dan noodzakelijk), soms wil hij helemaal niet uit standby (hardware reset nodig) en m'n afstandbediening probleem is gebleven (minuut tot 2 minuten wachten dan werkt hij weer).

Maw, wat is jullie advies?
Dit klinkt eerder als een Hardware probleem. is die CMOS batterij niet leeg? Of nieuwe apparatuur aangehangen? Batterij AB leeg?

• Sa1
the_stickie schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:25:
[...]

Klopt als een bus.

MediaPortal is een alternatief die ontzettend veel kan. Gaande van auto resizen van beeldscherm, bij opnames automatisch reclames verwijderen e.d., hier heb ik vorig jaar bij het kopen van m'n mediacenter vrij veel mee gespeeld maar echt stabiel heb ik het nooit gekregen. Nu heb ik er echt gewoon géén zin meer in om alles wéér opnieuw in te stellen. En daarbij moet ik dat ook weer verkopen aan m'n wederhelft :).

XBMC zal ik is naar kijken, alleen had begrepen dat die niet TV kan afspelen, dus was dit voor mij niet echt een alternatief, alleen is dit ook al lang terug dat ik hiernaar gekeken heb. Misschien nog maar is naar kijken.

Maar 't algemene advies luidt dus eigenlijk, probeer je HTPC stabiel te krijgen.

BIOS batterij, zou dat kunnen, daarom vreemde problemen met standby? Afstandbediening kan het eigenlijk niet zijn, is een logitech harmony, hij zet namelijk wel alles aan (TV / Versterker / HTPC), plus dat hij zelf goed aangeeft wanneer hij leeg is. 'low battery, poef uit...'

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Toevallig heb ik vaak dezelfde gedachte gehad als de TS.
Destijds ietsjes te vroeg een MSI media live gekocht.

Leek eerst redelijk te werken,behalve de enorme warmte problemen. Die zijn na flink modificeren verleden tijd. Jammer dat het moest, maar ok, een beetje klussen is ook wel leuk.

Echter heb ik een en al gezeur met windows zelf. Met name met codecs problemen.
Ik gebruik zelf nog media center 2005 (XP), omdat ik die van Vista absoluut niet fijn vind.
Nu dacht ik sinds enige tijd een mooie setup te hebben gevonden door de standaard codecs te renamen. Echter heb ik sinds eergisteren weer het probleem dat hij opeens de codecs niet kan vinden :(. ZUCHT!!!!!!

Ook Mediaportal geprobeerd, maar dat was een groot rampen plan. Alles schokte en stotterde en het systeem liep vaak vast. Met name met de TV kaart. Daarnaast vind ik het gewoon absoluut geen fijn en gebruiksvriendelijk programma.

Ik kan de TS helemaal vinden in zijn verhaal. Naast het feit dat ook mijn vriendin niet steeds wil bellen (zij is zeker technisch, maar niet met computers), is het gewoon ziekelijk irritant steeds weer aan het klooien te zijn.

Voor een media center heb ik echter nogal wat eisen. Ik wil namelijk heel erg graag een systeem dat een HD heeft, DVD's kan afspelen, op het netwerk kan EN waar de kabel tv op aangesloten kan worden.
Deze heb ik dus tot dusver niet gezien.

Om nu in te gaan op je vraag :P
Ik zit nog steeds op het dilemma punt. Mede doordat onze mediacenter helemaal nog niet oud is (1,5 jaar ofzo).
Wat je kunt doen is even de ontwikkelingen bij houden. HTPC's en Mediacenters zijn een echte hype. Echter merk je wel dat er steeds betere middelen komen. Eerst had je enkel een speler met een hardeschijf, nu al met een HD+(W)LAN+DVD/Blueray speler enz. (nieuwe popcornhour)
Mijn hoop is dat over een paar maandjes nog net meer uitbreidingen zijn.

De keuze hangt ook erg af hoeveel geld je te besteden hebt. Zit je erg ruim bij kas, dan zou ik persoonlijk gewoon nu een goed product kopen en dat voor een tijd proberen. Bevalt het, hou je het. Zo niet, kun je het vast zo verkopen (doordat het nu dus zo'n hype is). Zit je niet zo ruim bij kas, dan moet je inderdaad wat wijzer omgaan met de investering.

Maar zulke keuzes blijven lastig. Bizar en verbazingwekkend hoeveel regelrechte troep er hedentendage wordt verkocht. Producten, software, hardware dat gewoon niet werkt.
Ik sta er keer op keer versteld van...........

One World Concepts

• Sa1
B_FORCE schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:53:
txt

Maar zulke keuzes blijven lastig. Bizar en verbazingwekkend hoeveel regelrechte troep er hedentendage wordt verkocht. Producten, software, hardware dat gewoon niet werkt.
Ik sta er keer op keer versteld van...........
Ruim bij kas zit ik absoluut niet (er is ook een kleine op komst dus dat gaat toch wel voor), maar als ik m'n HTPC verkoop kan ik daarvan nog wel zo'n popcornhour kopen (eventueel met kleine bijbetaling).

Wat jij hier zegt, dat gevoel heb ik dus ook. De XP mediacenter ging helemaal niet lekker bij mij, zeker omdat ik via een FloppyDTV kijk is dit dus eigenlijk uitgesloten. Minimaal dus vista (incl tvpack 2008), maar win7 werkt opzich prima. Alleen blijf ik opnieuw tegen problemen aanlopen.

Vanavond bijv, geen zak op tv, heb het complete digitale pakket dus ging gewoon wat zappen. Na +/- 50 kanalen gehad te hebben geeft hij een bericht dat de tuner in gebruik zou zijn. ... HEU? volgend kanaal.. zap gewoon door!... maar nee, moest rebooten voordat ik weer verder kon. Hoppa, ding uit en klaar weer.

Dillema dillema... moet er maar nog is een paar nachten over gaan slapen, ben bang dat ik spijt krijg als ik m'n mediacenter verkoop en zon mediatank bevalt me niet, of voldoet niet aan m'n verwachtingen.

TV kijken (digitaal, incl extra ondertitels, HD zenders, plus basis dingen zoals timeshift / pause / opnemen)
Series kijken (HD 720p, mediabrowser plugin voldoet volledig aan wensen)
Films (HD 1080p / 720p en DVD (iso dan wel video_ts))
Muziek (standaard functie mediacenter voldoet uitstekend)
en verder moet ie gewoon in standby gaan als ik dat wil en weer werken als hij uit standby komt.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
En heb je al een keuze kunnen maken?
Ben erg benieuwd hoe en waarom

One World Concepts

Pagina: 1