Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:17
Een vestiging van ons wil graag alle desktops de deur uit doen en eenieder een laptop geven. Dit om meer flexibiliteit aan de werknemer te geven en natuurlijk om besparingen door te kunnen voeren op bv de gebruikte kantoor oppervlakte etc.
Dit moet natuurlijk wel op een ergonomisch verantwoorde wijze geïmplementeerd worden. Dan kom je volgens mij al gauw bij een oplossing waarbij de gebruikers hun laptop plaatsen in een docking station of port replicator. Die is op zijn beurt weer aangesloten op een toetsenbord, muis, monitor(en) en LAN poort.

De Uitdaging:

De port reps moeten Universeel zijn daar ons laptop park bestaat uit Dell laptops van de latitude C-, D- en E-series. Ook moet de port rep in staat zijn om monitoren van 22" (Dell G2210) en 24" (dell G2410) aan te kunnen sturen met liefst zo'n hoog mogelijk resolutie (1920x1080), 32 bits en liefst via DVI.

Het Probleem:
Kijkend naar geschikte producten op internet komen er voldoende kandidaten naar voren, maar als ik de reviews bekijk zie ik ineens dat veel port reps beeldschermen ondersteunen tot slechts 19".

De Vragen:
Natuurlijk een voorstel voor een geschikt model, maar ook of iemand in zijn bedrijf praktijk ervaring heeft met universal port replicators in een vergelijkbare situatie? Wordt er bijvoorbeeld aan snelheid ingeboet als de connectie van port-replicator/laptop via USB gaat? Bestaan er andere oplossingen?

Alvast dank! En voor je het vraagt, Dell zelf heeft een totaal ongeschikt model voorgesteld. Een port rep. die een scherm van 17" kan aansturen, USB 1.0 en die alleen een VGA poort tot z'n beschikking heeft. Dell verkoopt liever zijn eigen Docking stations natuurlijk, maar die voldoen helaas niet voor een bedrijf met meerdere latitude series.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien het hier gaat over notebookrelated spul gaat dit richting CSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Veel business notebooks hebben een speciale aansluiting voor een docking station. Zit die er niet op en wil je maar één ding connector aansluiten dan kom je al gauw bij usb uit. Maar lan en vooral vga (vreet bandbreedte) via usb is niet echt een ideale oplossing, en kan me wel voorstellen dat er dan een beperking zit aan de resoluties. Ook afspelen van video e.d. zal niet echt soepel gaan. Ook moet je dan nog steeds de adapter apart aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een universele docking connector is dr haast niet. misschien nog dell onderling, dat weet ik niet zeker, maar fabrikanten doen dr (lijkt het wel) juist zo veel mogelijk aan om iedere keer andere connectors te hebben, zodat ze weer nieuwe docking stations kunnen verkopen... (met als uitzondering de thinkpad, die al jaren de connectors op min of meer vaste plaatsen heeft..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, ik denk dat je op zoek moet gaan naar een usb port replicator,geen idee of die beeldschermen kunnen aansturen

even een sommetje...

60*3*1080*1920=376 704 000 byte / sec
usb = 30 MB/S = 30 000 000 byte / sec

kan dus niet? of ga ik ergens de mist in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
Dank Nielson, darkstone,

Ik denk dat jullie inderdaad daar de bottleneck te pakken hebben. K'heb ff gezocht en kom dan ipv een USB port-rep op een Express card port-rep uit. Die heeft een maximale doorvoer snelheid van 5Gbps.
http://accessories.us.del...=19&sku=A0963111#Overview
Helaas lijkt het erop dat de driver software hiervoor alles behalve betrouwbaar is, al zijn de reviews op de Dell website ook vaak niet al.

@AlexanderB,
Elke 5 jaar brengt Dell een nieuwe lijn uit waarbij dockingstations in de nieuwe serie niet meer te gebruiken is met de oude. :S

Dank allen, ik zoek nog even verder, maar ideen en bijdragen blijven welkom.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10
Toshiba heeft een universele port replicator die aan je eisen voldoet, de DynaDock. Voor ervaringen ermee moet je even verder kijken, daar weet ik niks van.

[ Voor 20% gewijzigd door OnTracK op 16-10-2009 23:52 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuk zo'n port replicator, maar op een gegeven moment past de hele bende gewoon niet meer op de nieuwe laptops en dan moet je de hele zwik vervangen.
Bij mijn oude werkgever (ca 3500 man in NL, grote US firma) had iedereen een laptop. Mobiele werkplek.
Bij onze laptop kregen wij:
1x externe muis (USB)
1x extern toetsenbord (USB)
1x laptopstandaard (gewoon zo'n fellowes lowbudget geval, doet het meestal prima en als ie stuk gaat kost vervanging geen drol)
1x kensington lock
En dat was meer dan voldoende. Degenen die een vaste werkplek op kantoor hadden, hadden er meestal een extra flatscreen naaststaan, of gebruikten die ipv de monitor in de laptop. Werkt prima. Ook een stuk universeler en goedkoper als een docking station.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
Owww, die Dynadock ziet er zeer interessant uit! Vooral de draadloze versie. Daarmee zal een stukje bandbreedte probleem (van USB naar LAN en beelscherm) opgelost zijn.

@The Eagle,
Is inderdaad een oplossing, maar ik merk dat veel werknemers van vroeger een voorkeur van 15.4" naar een voorkeur voor 10" tot 14" bewegen. Zal wel met de ervaring met Netbooks te maken hebben.
De oplossing die jij beschrijft zal waarschijnlijk niet door de Health&Safety tests komen indien mensen langer dan 1 uur op een <14" laptopbeeldscherm moeten werken.
Dan kom je toch weer uit op een extern beeldscherm, dus port replicator/dockingstation. Je wilt niet dat gebruikers elke keer meerdere aansluitingen moeten inpluggen. De poorten zullen er niet langer van meegaan.

Ik denk dat de conclusie is dat er voorlopig geen echte Business solution is voor dit probleem. Wellicht bewust in stand gehouden door de producenten.
De oplossingen die bestaan hebben allen een bottleneck en/of met bandbreedte of met schermresolutie.

Ik zal waarschijnlijk gaan voor Dockingstations van Dell, meerdere dockingstation types plaatsen en er een aantal op voorraad houden om snel om te kunnen wisselen indien er meer van een ander type benodigd zijn op een bepaalde dag.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Even om rekening mee te houden.

De Dell D-serie laptops hebben ANDERE dockings dan de E-serie laptops. C-serie zou ik sowieso gelijk bij het oud vuil kiepen omdat die ruim ouder dan 5 jaar zullen zijn :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:31
Er is nu ook een draadloze versie van de Dynadock.
Persoonlijk zie ik de meerwaarde van het draadloos docken niet echt aangezien ik de laptop gewoon op mijn bureau zal hebben staan als ik van de oude vertrouwde invoer- en andere randapparatuur gebruik wil maken.
De draadloze versie heeft trouwens ook een lagere schermresolutie tot gevolg (1650 x 1050 pixels waar de 'oude' Dynadock nog 1920 x 1200 kon aansturen) maar wellicht dat die nu goedkoper aangeboden gaat worden?
Veel ervaringen met de Dynadock heb ik trouwens nog niet gelezen. Hier iemand die zo'n ding gebruikt?
Ik ben erover aan het nadenken om 'm i.c.m. mijn Vaio te gaan gebruiken en voordat ik er eentje voorbij zie komen op Webkoop of zo, moet ik natuurlijk wel weten of het wat is.
Pagina: 1