is het mogelijk een externe hdd bootable te maken met linux

Pagina: 1
Acties:

• BvZ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zou graag een hdd die in een laptop zit zonder cdrom/diskete of boot funcie van usb linux installeren zodat ik met deze laptop draadloos kan internetten.

Ik heb de hdd eruit gehaald en via usb met mijn windows vista machine verbonden.

ik heb al best veel geprobeerd.

de bios van mijn dell d400 kan wel usb booten als ik deze update maar ik kan de bios update ook niet voor elkaar krijgen.

tips? of onmogelijk?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22
Je wilt dus Linux op de laptop hd installeren die nu via usb op je Vista pc is aangesloten en deze dan weer terug hangen? Best kans dat dat gaat werken, maar om dat vanuit Vista te doen is niet handig. Boot gewoon van een Linux installatie cd en probeer het uit. Misschien is het verstandig om je Vista hd even los te koppelen om te voorkomen dat je de verkeerde hd pakt.

• BvZ
Kan een linux installatie een usb hdd vinden?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22
Zeker, ook booten van bijvoorbeeld een usb-stick is geen probleem.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Welke linux distro probeer je te installeren? Wat heb je precies geprobeerd? Als de betreffende laptop van usb kan booten (de laptop waar je op probeert te installeren dan), kun je een linux live cd pakken (bv ubuntu), de andere laptop daarvan booten, en via unetbootin ('usb opstartschijf maken') een opstarbare usb stick maken. Volgens mij is er trouwens ook en unetbootin voor windows, helemaal makkelijk.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• BvZ
ik heb een bios update nodig voordat deze kan booten via usb .... maar hoe ik de bios update doe is een raadsel :P

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nou ja, ik meen dat het ook mogelijk is om een install te doen vanaf een andere pc op de via usb verbonden schijf en die vervolgens te verplaatsen naar de laptop. Je moet alleen opletten dat de kernel ook ondersteuning heeft voor de hardware in de laptop. Je zou ook nog kunnen kijken naar installatie via PXE. Dat is wat lastiger, daar moet je een pxe server voor opzetten op je andere pc (en ik ga er even vanuit dat je laptop een lan-aansluiting heeft) en dan kan je via pxe een netinstall image aanbieden.
Maar ik raad je vooral aan naar bovenstaande mogelijkheden zelf wat meer onderzoek te doen. Er is genoeg over te vinden, en er zijn al vaker mensen geweest met jouw probleem. Door zelf te zoeken leer je er ook nog eens meer van.
Je vraag hier zo dumpen is wel erg makkelijk.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Je kunt ook je linux-iso vanuit vmware/virtualbox opstarten, en die vmware/virtualbox-instantie directe schijftoegang tot die schijf geven. Is denk ik momenteel het makkelijkste...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• BvZ
Ik ben nu bezig met mijn desktop (sata hdd afgekoppeld) de via-de-usb-aangesloten 2,5" te formateren in ext3 format op linux hierop te installeren. Met de gratis vorm van partition magic probeer ik dit. Het formateren is al 2 keer vastgelopen ... :-( maar ik heb linux mind 7.0 op een cd-rom gebrand om te installeren op de 2,5" via usb. maar die kon op de hdd geen partitie maken. vandaar die gratis verzie van partition magic. ... Ik ben dus druk bezig en nog geen resultaat vanwege weinig tijd.

Verwijderd

Wat is de gratis versie van partition magic? Probeer het eens met GParted. Verder zou Linux Mint gewoon in staat moeten zijn om partities te maken, niks mis met de hd?

• BvZ
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 09:51:
Wat is de gratis versie van partition magic? Probeer het eens met GParted. Verder zou Linux Mint gewoon in staat moeten zijn om partities te maken, niks mis met de hd?
GParted gebruik ik volgens mij, Ik denk dat linux mint standaar de hdd niet zag omdat er geen partities op zaten o.i.d. maar miss is er ook wel iets mis met de hdd. ik heb al een low format gedaan... het is een hitachi 15 gig hdd die uit een dell d400 komt ... hij liep nog wel eens vast als er +/- 350 mb op stond ... fat/fat32/ntfs partitie maakte niet uit... maar ik hoopte dat door de low-format en de linux partitie het wel ging werken ...

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het kan zonder meer. Vanaf het moment dat je die HD terugstopt in je laptop is het ook geen USB schijf meer, en is het dus sowieso geen probleem.

Er is nog een optie, maar dat is niks voor beginners. Het is namelijk ook mogelijk om via het netwerk te booten maar dat is (te) lastig voor beginners, en gaat er min of meer van uit dat je al een werkend Linux systeem hebt.

Je hele verhaal over low-level formatten klinkt echter weinig bemoedigend. Het zou niks uit moeten maken, Linux zou die schijf zo ook wel moeten zien. parted maakt gewoon gebruik van Linux, en als parted de schijf kan zien, dan moet je er ook op kunnen installeren. Het klinkt nogal alsof die schijf kapot is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1