Vraag: Engine / Applicatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prysm Software
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 21:44
Als eerste: Hallo allemaal

Ik heb een vraag,

Betreffende een software engine die ik heb gemaakt met een vriend van mij voor een bedrijf.

Mijn vraag is:
Ik heb hier een engine die momenteel meer zou kunnen dan alleen dat gene waar het voor ontwikkeld is.

Is het mogelijk dat als ik het uiterlijk zo verander en engine zo bewerk dat juridische gezien en mij niks kan gebeuren ?

Want de engine is alleen maar van het bedrijf alles deze daarvoor betaald hebben en geregistreerd hebben ?

[ Voor 23% gewijzigd door Prysm Software op 23-11-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Ik snap, door het warrige taalgebruik, helaas niet wat je nu precies bedoelt. Kan je het duidelijker omschrijven?

Als ik het goed begrijp: lees de overeenkomst die je hebt getekend. Ik gok dat even een ander smoeltje nemen bepaald niet genoeg is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In principe is het zo dat als je iets gemaakt hebt in loondienst van een bedrijf dat 100% van het bedrijf is, ook al zou je het misschien voor andere doeleinden inzetten.

Heb je het gemaakt en verkocht aan dat bedrijf dan hangt het er van af onder welke voorwaarden je dat gedaan hebt. Heb je b.v. wel het intellectueel eigendom behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Als je niet expliciet aangegeven hebt in het contract (neem even aan dat er een contract is) dat je het auteursrecht overgedragen hebt aan dat bedrijf, dan rust het auteursrecht van de code gewoon nog steeds bij jou.

Naast het auteursrecht overdragen kun je ook nog eventueel in een contract hun het exclusieve gebruiksrecht aan hun verkocht hebben, dan heb je jezelf ook genaaid. Naast die twee dingen weet ik zo snel niet nog iets waar je op moet letten.

Dit alles onder voorbehoud, IANAL, maar ik heb wel wat ervaring met freelancen.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-08 20:45
Grijze Vos schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:46:
Als je niet expliciet aangegeven hebt in het contract (neem even aan dat er een contract is) dat je het auteursrecht overgedragen hebt aan dat bedrijf, dan rust het auteursrecht van de code gewoon nog steeds bij jou.
Volgens mij niet hoor.
[...]En als je iets maakt in opdracht, ligt het auteursrecht bij je werkgever. Ook als het totaal niet tot je werkzaamheden behoort om het te maken. Je zou de opdracht kunnen weigeren omdat het niet tot je werk behoort, maar als je de opdracht aanvaardt, dan is het deel van je werk en dan liggen de rechten bij je werkgever. Je kunt niet een opdracht van je werkgever aanvaarden en dan auteursrecht op delen van het resultaat claimen.[...]
Bron: Internetrecht door Arnoud Engelfriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

@Mammon: waar je wel rekening mee dient te houden is dat er in het artikel dat je aanhaalt sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Wanneer ik in de topicstart "samen met een vriend heb ik ... gemaakt voor een bedrijf" lees dan doet mij dat vermoeden dat er misschien geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.
In dat laatste geval zal het dus volledig afhangen van de specifieke overeenkomst die de TS heeft met het bedrijf in kwestie.

[ Voor 0% gewijzigd door roeleboel op 16-10-2009 16:40 . Reden: grammar-nazi attack ]

Pagina: 1