Zoals de titel al aangeeft wil ik in de behuizing van mijn helaas overleden Philips MX5700D een HTPC gaan bouwen. Ik heb al een lijstje met hardware en alles gaat (met een beetje puzzelen) ook nog een heel mooi passen.
Zoals op de afbeelding (zie link
) te zien is heeft de behuizing nogal wat knopjes, een LCD en een soort van VU-meter. Het zou natuurlijk zonde zijn om daar niet iets mee te doen, ik heb dan ook een aantal ideeen:
1: Ambitieus plan
- De rechter draaiknop (oorspronkelijk volumeregeling) te gaan gebruiken als daadwerkelijke volumeregeling, dit waarschijnlijk door een el-cheapo toetsenbord met volumedraaiknop te slopen.
- De linker draaiknop (oorspronkelijk functie-keuze) te gaan gebruiken als fan controller.
- De LCD gebruiken als info-panel, dus met bijv. fanspeed of temps (joost mag weten hoe ik dat ding aan ga sturen)
- De VU-meter gebruiken als CPU-load meter, of ipv de HDD led
- De knoppen naast de LCD gebruiken als multimedia-buttons (play pause etc), hopelijk van hetzelfde toetsenbord als de volumeregeling
2: Minder ambitieus.
- Rechter draaiknop alsnog als volume
- Linker draaiknop wederom als fancontroller
- Nog steeds multimediaknoppen
- De VU-meter en LCD vervangen door exemplaren die wat makkelijker aan te sturen zijn, bijv die uit oude 5.25" thermometers (heb t ooit, rond 2002 gezien)
3: (Net niet) saai.
- Rechter draaiknop voor volume
- linker draaiknop als powerswitch (wat betekent dat ik moet zorgen dat ik m in kan drukken
)
- achter de glaasjes van zowel de VU-meter als LCD de logo stickers die ik bij de hardware krijg.
Het liefst realiseer ik plan 1, maar ik verwacht enkele haalbaarheids-issues. Als er mensen met goede ideeen zijn om wat leuks te doen met alle knoppen en displays, graag
Hieronder lijstje met hardware die ik wil gaan gebruiken:
Moet er wel nog even bijzeggen dat ik voorlopig nog geen geld heb om de hardware daadwerkelijk aan te schaffen, maar ben wel al bezig de kast voor te bereiden
Zoals op de afbeelding (zie link
1: Ambitieus plan
- De rechter draaiknop (oorspronkelijk volumeregeling) te gaan gebruiken als daadwerkelijke volumeregeling, dit waarschijnlijk door een el-cheapo toetsenbord met volumedraaiknop te slopen.
- De linker draaiknop (oorspronkelijk functie-keuze) te gaan gebruiken als fan controller.
- De LCD gebruiken als info-panel, dus met bijv. fanspeed of temps (joost mag weten hoe ik dat ding aan ga sturen)
- De VU-meter gebruiken als CPU-load meter, of ipv de HDD led
- De knoppen naast de LCD gebruiken als multimedia-buttons (play pause etc), hopelijk van hetzelfde toetsenbord als de volumeregeling
2: Minder ambitieus.
- Rechter draaiknop alsnog als volume
- Linker draaiknop wederom als fancontroller
- De VU-meter en LCD vervangen door exemplaren die wat makkelijker aan te sturen zijn, bijv die uit oude 5.25" thermometers (heb t ooit, rond 2002 gezien)
3: (Net niet) saai.
- Rechter draaiknop voor volume
- linker draaiknop als powerswitch (wat betekent dat ik moet zorgen dat ik m in kan drukken
- achter de glaasjes van zowel de VU-meter als LCD de logo stickers die ik bij de hardware krijg.
Het liefst realiseer ik plan 1, maar ik verwacht enkele haalbaarheids-issues. Als er mensen met goede ideeen zijn om wat leuks te doen met alle knoppen en displays, graag
Hieronder lijstje met hardware die ik wil gaan gebruiken:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon II X2 215 | € 43,38 | € 43,38 |
1 | Antec Earthwatts EA 380 | € 42,- | € 42,- |
1 | Asus My Cinema-P7131 Hybrid | € 37,- | € 37,- |
1 | Asus Xonar D1 | € 48,66 | € 48,66 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 34,84 | € 34,84 |
1 | LG CH08LS10 | € 91,90 | € 91,90 |
1 | MSI 785GM-E51 | € 64,34 | € 64,34 |
1 | Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Scythe Big Shuriken | € 26,80 | € 26,80 |
Importeren | Totaal | € 451,82 |
Moet er wel nog even bijzeggen dat ik voorlopig nog geen geld heb om de hardware daadwerkelijk aan te schaffen, maar ben wel al bezig de kast voor te bereiden
Kalm aan! En rap een beetje!