Probleem met pelt en waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Kep een celly 566@, met 80W pelt (op 12V, dus 60W) Als ik gewoon wat surf enzo, als de proc niet veel doet is de temp rond de 8C, maar als ik de processor belast met bijvoorbeeld een koe loopt de temperatuur binnen een minuut op naar meer dan 45C. Of ie nou op 850 of 1004 loopt, de temp wordt veel te hoog, en het water warmt op. Zodra ik de rc5 client uit zet daalt de temp weer naar 8C. Wat doe ik fout? Krijgt de pelt niet genoeg volt, of kan de radiator niet genoeg koelen? Ik gebruik een radiator uit een auto, ongeveer 15x25 cm, met twee 8x8 fans op 12V. Iemand een idee wat ik er aan kan doen?

Exposure

You're so fucking special. I wish I was special.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Ik denk dat je pelt het niet trekt op dit voltage. Een pelt gedraagt zich min of meer als een weerstand, en op 12 V trekt hij dus ook maar 3/4 van de maximale stroom. Dit resulteert in een wattage van 56.25% van het maximum, of ongeveer een maximale Q in deze omstandigheden van rond de 45W -- rond het punt dat deze processoren afgeven op deze kloksnelheden (wat trouwens weinig goeds voorspelt voor mijn eigen opstelling op dit moment, er moet nog een goede voeding komen :( ). Wat gebeurt er op 566? als hij op 566 hem nog niet redelijk koel houdt (zeg onder de 20 graden full load), dan is er iets anders aan de hand, zoals wellicht een slecht thermisch kontakt tussen de core en de coldplate of de coldplate en de pelt. Tussen de pelt en het waterblok is iets minder critisch, omdat het temperatuurverschil daar vrij groot is, maar kan ook uitmaken.

Verwijderd

Hmm dit beloofd niet veel goeds voor mijn setup. Cel600@1062 die ik eigenlijk dmv een peltier met waterk hoger wilde krijgen. Heb je een aparte voeding of zit die pelt aan je main psu?

grtz Asha

Verwijderd

Tja toch klopt het niet.
hehe Ik lees echt overal dat je met een pelt die dezelfde wattage als de cpu heeft ongeveer ambient temps moet kunnen behalen.
Dus met jou tussen de 40-50 wat uitstotende cpu en een tussen de 50-60 presterende pelt zou het echt moeten kunnen. Zou dus rond de 20-25c moeten blijven.

grtz Asha

Verwijderd

als het water opwarmt, dan stoot je radiator niet genoeg warmte uit...

en heb je al 16V geprobeerd?

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Een Celly 566 gaat echt niet zo snel 45W afgeven.
Om precies te zijn kom je daar aan bij 1050mhz en met 2.00V.
Ik weet niet waar ie op draait hoor, maar zelfs als ie daarop draait moet je peltier het aankunnen. Het lijkt er meer op dat het contact tussen de koelopstelling niet goed is, of dat je waterkoeling de warmte niet af kan voeren.

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:12
waterpomp?

Speed is nothing without control, but who cares

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 04 maart 2001 02:28 schreef Jasper Janssen het volgende:
Ik denk dat je pelt het niet trekt op dit voltage. Een pelt gedraagt zich min of meer als een weerstand, en op 12 V trekt hij dus ook maar 3/4 van de maximale stroom. Dit resulteert in een wattage van 56.25% van het maximum, of ongeveer een maximale Q in deze omstandigheden van rond de 45W -- rond het punt dat deze processoren afgeven op deze kloksnelheden (wat trouwens weinig goeds voorspelt voor mijn eigen opstelling op dit moment, er moet nog een goede voeding komen :( ). Wat gebeurt er op 566? als hij op 566 hem nog niet redelijk koel houdt (zeg onder de 20 graden full load), dan is er iets anders aan de hand, zoals wellicht een slecht thermisch kontakt tussen de core en de coldplate of de coldplate en de pelt. Tussen de pelt en het waterblok is iets minder critisch, omdat het temperatuurverschil daar vrij groot is, maar kan ook uitmaken.
See my signature, dan zie je dat het wel kan... Ook op 12V, gewoon op mijn AOpen 300W voeding...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Exposure
  • Niet online
Ik heb de peltier aan m'n ATX voeding hangen (300W) omdat die meer Ampere kan leveren dan de AT voeding die ik er bij heb hangen. Ik de hd's cdrom's en floppydrive aan de AT voeding hangen.
Ik zal zo eens proberen of ie ook zo warm wordt als ik de celly gewoon op 566, 1.7V draai.

Freakyfrank: Hoe krijg ik m'n fans op 16V, daar moet ik de mobo connectors van de AT voeding voor slopen? Weet jij toevallig de pinlayout daarvan?

Exposure

• Exposure
  • Niet online
Hij draait nu al een dik uur op 566 Mhz met een koe, de temperatuur is 25C. Het water warmt weer op.

Exposure

Verwijderd

serieus..

je moet een andere radiator of een tweede erbij pakken.. (of nog een xtra fan)
je pompsnelheid kan niet veel uitmaken. Daar kan de temp niet van oplopen.

de formule voor je warmte van je proc =
Wo = Wn * (Mo/Mn) * (Vo/Vn)* (Vo/Vn)

Wo = Wattage normaal
Wn = Wattage opgeklokt.
Mo = Mhz normaal
Mn = Mhz opgeklokt.
Vo = Voltage normaal
Vn = Voltage opgeklokt.

(moet eigenlijk (Vo/Vn) in het kwadraat staan.. maar ja)

dus je komt al sneller aan je wattage dan je denkt, worsie ;)

• Exposure
  • Niet online
Hm, ik denk ook dat dat het probleem is. Misschien krijgt de peltier wel te weinig stroom, maar het water mag sowieso niet zo warm worden. Dus, iemand nog 120mm fans over? :)

Exposure

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op maandag 05 maart 2001 00:08 schreef freakyfrank het volgende:
dus je komt al sneller aan je wattage dan je denkt, worsie ;)
Oh ja? :)

mogelijke wattages bij Celly 566 (zijn er twee, door cB0 en cC0 steppings)
cB0: 11.9W (8.5X66mhz, 1.5V)
cC0: 14.9W (8.5X66mhz, 1.7V)
(informatie van deze intel Datasheet)

Wat betreft je formule:
Je husselt het ff door elkaar.
Wo = Wn * (Mo/Mn) * (Vo/Vn)²
Waarbij:
Wo = Wattage overgeklokt
Wn = Wattage standaard
Mo = Mhz overgeklokt
Mn = Mhz standaard
Vo = Voltage overgeklokt
Vn = Voltage standaard

Dan gaan we ff overklokken tot 1062mhz. (8.5X125) met 2.00V.
Dus bij cB0:
Wo = 11.9 * (1062/566) * (2.0/1.5)² = 11.9 * 1.88 * 1.78 = 39.82W

Bij cC0:
Wo = 14.9 * (1062/566) * (2.0/1.7)² = 14.9 * 1.88 * 1.38 = 38.66W

Bij nader inzien zat ik dus zelfs te hoog :)

En als ik het met jouw formule doe kom ik voor een cBo celly op 28.679W. Ik hoop dus echt dat jouw formule wel goed blijkt te zijn :P
Pagina: 1