[NEC 3550A] DVD-RW leest geen DVDs (wel CD-ROMs)

Pagina: 1
Acties:

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
[NEC 3550A] DVD-RW leest geen DVDs (wel CD-ROMs)

Afbeeldingslocatie: http://www.affordablecomputer.co.nz/catalog/images/asus%20p5q%20se2.jpg

Specs:
================

- Moederbord: Asus P5Q SE2
- IDE kabel: (HDD kabel, meegeleverd bij mobo).
- Optical Drive: NEC 3550A

Rand informatie:
================

Van de week het een en ander besteld voor mijn broer, om zodoende zijn PC te upgraden; o.a. Asus P5Q-SE2 moederbord, Corsair TWIN2X4096-8500C5 4 GB, PC8500, 1066 MHz geheugen, Intel Core 2 Duo E7400 2.80 GHz, 1066 MHz cpu, 3 MB & WD VelociRaptor Backplane Ready 150 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 hdd, Topower SilentEZ 500 Watt, 20+24 Pins voeding, Cooler Master Mystique 631S Zilver kast.
Voor de video kaart had ik nog een XFX nVidia 7950GX2 & had hij zelf nog een S-ata schijf & een NEC 3550A DVD-RW speler.

Probleem omschrijving:
================

De problemen betreffen de NEC 3550A DVD-RW speler, deze leest namelijk al vanaf de setup geen DVDs, maar wel CDs.
Wel
+ WindowsXP cd leest ie zonder problemen.
+ Ook andere CDs.
Niet
- Echter de Asus Driver DVD niet.
- Diverse WoW DVDs.
- Film DVDs.
De DVD-RW heeft gewoon de dag ervoor nog DVDs gebrand & gelezen, en sinds de nieuwe installatie geeft hij dus dit probleem? Iemand anders hier al een keer problemen mee gehad of die dit probleem enigszins bekend voor komt? Het enige wat ik me op het het moment kan indenken is een Firmwareflash of eventueel de IDE (HDD) flatkabel die bij het mobo is geleverd te vervangen door de 'oude' ide (CD-ROM) flatcable.

Installatie:
================

De installatie is als volgt gegaan WinXP (Kaal), SP1 > SP2 > SP3 > WAU.
Daarna de chipset drivers ge-download nadat ik via een andere PC de NETWERK drivers had overgezet via een USB stick (gezien de ASUS Driver CD een DVD is).

Overige:
================

(Helaas zit ik nu op m’n werk, dus kan ik geen screenshots leveren, echter staan alle IDE controllers in de Device manager op DMA if available i.p.v. PIO. Ook wordt de DVD speler herkend als _NEC ND3550A DVD-RW).

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit komt mij wel bekend voor. Ik heb ook zo'n speler gehad waarmee je nog prima CDs kon lezen, maar DVDs wilde gewoonweg niet lukken. Die speler was gewoon dood.

Test het ding nog even in een ander pctje, mocht je daar ook problemen houden, dan is het een kwestie vn vervangen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Klinkt idd als een overleden drive. Ongeveer hetzelfde gehad, ik had een 2e brander in de pc met precies het omgekeerde probleem, het afspelen en branden van dvd's is geen probleem, maar de drive maakt zelfs vreemde geluiden zodra ik er een cd in stopte. Sowieso zou ik kijken of er nieuwe firmware voor te krijgen is en die kabel even checken is ook geen gek idee. Terw_dan's tip zou het laatste zijn wat je kunt proberen, maar daarna zou ik het gewoon opgeven en voor een paar tientjes een nieuwe brander halen.