Laptop boot niet meer door

Pagina: 1
Acties:

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:42

Big Womly

Live forever, or die trying

Topicstarter
De laptop van mijn vader begon onlangs te kampen met vastlopers in windows. Vandaag wou ik hem opnieuw opstarten om verder te controleren waar de fout kan liggen, maar nu blijft hij hangen
1) in het BIOS als ik daardoor blader
2) als hij het het keuzemenu geeft tussen windows veilig opstarten, normaal opstarten, etc.
3) als ik wil booten van CD. Dan krijg geen beeld, de ventilator van de CPU draait soms op 100% (wat altijd al is geweest) en soms draait die niet/heel stil
Dit zowel als de (opgeladen) batterij in de laptop zit, als wanneer deze verwijderd is en op netstroom werkt

Ik ben nog in staat geweest Memtest te laten draaien: 14 runs, geen enkele fout.
Nu dacht ik de HDD te controleren met de tool van de fabrikant, maar zo ver geraak ik dus niet meer.
Op dit moment hangt de HDD aan mijn eigen PC en wordt er een volledige backup van gemaakt en dit lijkt zonder problemen te verlopen.

Verder had het scherm van de laptop een scherp piepend geluid vanaf dat er iets op beeld was (of het nu een volledig zwart scherm was of allerlij kleuren, dat maakte geen verschil). Ik vermoed rechts onderaan het scherm, of in de laptop zelf (klinkt wsl logischer) rechts achteraan.

Het gaat hier om een Acer Aspire 1700 series

Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Het verwissellen van componenten lijkt me moeilijk (laptop, hoewel veel desktop hardware aan boord, zoals DDR SD-RAM en 3,5" HDD)

Edit:
Backup is succesvol gemaakt. Nu zal ik de HDD controleren via mijn PC, daarna zal ik nog proberen van een scherm extern aan te sluiten, maar misschien dat dat voor morgen is.

Edit 2: SeaTools kan enkel de Generic tests uitvoeren, alle andere tests zijn "Unavailable". Dat het via USB verbonden is doet er blijkbaar niet toe, want mijn eigen Seagate schijven op S-ATA doen het ook niet :(

[ Voor 12% gewijzigd door Big Womly op 15-10-2009 23:48 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien het ook gebeurt als je in het BIOS bladert, hoef je dus niet aan je harddisk of je windows-install te denken. Het gebeurt veel eerder, en moet dus eigenlijk welhaast moederbord of voeding gerelateerd zijn.
Heb je d'r ook last van als je op alleen accu werkt? Zo ja: hang het ding eens aan alleen de voeding. Ik vermoed dat je voeding of de laadlogica voor je accu (weet niet of die in de accu zit of daarbuiten) ergens een hapering heeft.
heb je de problemen zowel op alleen netstroom als op alleen de accu, dan denk ik dat het ergens in je moederbord zit en hoop ik dat je nog garantie hebt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:42

Big Womly

Live forever, or die trying

Topicstarter
Had het al gecontroleerd, maar voor alle zekerheid heb ik het nog eens gedaan. Het probleem doet zich zowel voor bij enkel batterij als enkel netstroom. Weet niet waar de laadlogica zich bevind en al even min hoe ik dat ding moet identificeren.
En ik vrees dat na een jaar of 5 de garantie al is vervallen :( :+

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia