Extra hub op een routerhub?

Pagina: 1
Acties:

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Even een kleine situatie schets.

Ziggo kabel / ziggo modem noord hoek van de kamer waar een kabel vandaan loopt naar de routerhub met computers (2) in de zuid hoek van de kamer.

Nu heb ik een mediaplayer gekocht die ik in mn netwerk wil hebben en een internet verbinding geven.

Ik heb hier een hub en een routerhub wat ik heb geprobeerd is dat ik de routerhub bij het ziggo modem zet en daarvandaan meteen mediaplayer aansluit en dan de oorspronkelijke kabel naar de hub en vanaf de hub weer de 2 computers. Alles krijgt wel internet maar de mediaplayer ziet het netwerk van de computer niet.

Weet iemand een oplossing waarbij ik niet een 2e kabel door de kamer hoef te leggen en het liefst sluit ik alles aan op de router scheelt weer een 1 stroomverbruiker ;) (maar goed dat lijkt me niet mogelijk) ?

Ps weet niet of routerhub het juiste woord is maar goed tis een router met 4 poorten ;)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:41

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heb je een hub of een switch?

Hub is een beetje achterhaald volgens mij.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:23
Jouw oplossing is prima. Het probleem zit volgens mij in de instellingen van de computer en/of mediaplayer.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• MantaMania
Bolletje92 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:17:
Heb je een hub of een switch?

Hub is een beetje achterhaald volgens mij.
Wat is het verschil ik weet de ene is een router met wat netwerk poortjes deze was toen nodig omdat ik ook mn internet via netwerk wilde laten lopen.
En de andere is volgens mij een ouwe hub had ik nog ergens liggen.
FatalError schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:47:
Jouw oplossing is prima. Het probleem zit volgens mij in de instellingen van de computer en/of mediaplayer.
Dan ga ik toch nog eens daarmee aan de slag bedankt. Ik had het wel "los" getest dus alleen netwerk en dat werkte goed en alleen internet en dat werkte ook goed.
Dat mn internet via mn hub (vanaf de router) naar 2 computers gaat is geen probleem of zou die hub ook eigenlijk een router moeten zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door MantaMania op 16-10-2009 09:23 ]

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:30
Het verschil, zeer kort door de bocht, tussen switches en hubs is dat hubs veel foutgevoeliger zijn.

Ze hebben alletwee RJ45-poorten erop zitten dus daaraan kun je niet zien wat het is precies ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Tha_T op 16-10-2009 09:28 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tha_T schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:27:
Het verschil, zeer kort door de bocht, tussen switches en hubs is dat hubs veel foutgevoeliger zijn.
? Het verschil is dat switchen veel efficienter met de beschikbare bandbreedte omgaan.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Het verschil is dat een hub domweg alles naar alles repliceert en 'intern' een maximumsnelheid heeft van 10 of 100mbit en dat een switch kijkt naar welke poort het pakketje moet, icm. een backbone van een bepaald aantal gigabit. 'een switch haalt de volle bandbreedte op alle poorten' is dus ook niet altijd waar.

Weet je zeker dat je router niet gewoon een switch heeft?

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:18
Mijzelf schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:43:
[...]
? Het verschil is dat switchen veel efficienter met de beschikbare bandbreedte omgaan.
jullie hebben allebij gelijk. Een hub doet in feite niets meer dan de kabels elektrisch aan elkaar knopen. Met als resultaat dat elke signaal wat binnenkomt over alle kabels weer naar buiten gaat. Hier door springt hij dus in efficient om met de bandbreedte als er meerdere datastromen actief zijn. Bij een zwaar belast netwerk kan dit dus in overbelasting en dus fouten resulteren.
Een switch kijkt bij elk binnenkomend pakket waar het heen moet en stuurt het alleen daar heen.

Je oplossing zou prima moeten werken. als hij niet werkt en zonder hub wel kan het bijna niet anders dan aan een brakke hub liggen (hubs zijn om bovengenoemde redenen sowieso not-done tegenwoordig).
Als je de hub vervangt door een switch (een 100mbit switch hoeft maar een tientje te kosten http://tweakers.net/price...KzCpW0oEIBucXlQDFEouTlWoB) ben ik er 99% zeker van dat je probleem is opgelost.

Check ook even wat je "routerhub" is, het is een router Of een hub en niet beide. 2 routers in een netwerk kan prima mits je weet waar je mee bezig bent, anders is het vragen om problemen.

Een andere oplossing is aan beide uiteinden van de netwerkkabel door de woonkamer 2 stekkers maken. dit kan omdat netwerkkabels 8 aderig zijn en 100mbit netwerk er daarvan maar 4 gebruikt (let op gigabit gebruikt er wel 8 dus als je daar binnen afzienbare tijd naartoe wil upgraden werk deze oplossing niet). hier een plaatje http://www.cabling-design.com/references/pinouts/split.shtml (er zijn betere guides maar die kon ik zo vlug niet vinden).

Succes er mee.

edit:
Met dank aan jarpse een directe link naar het got guide'je Equator in "NT FAQ"-

[ Voor 3% gewijzigd door martijnve op 16-10-2009 10:58 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

martijnve schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:03:
(er zijn betere guides maar die kon ik zo vlug niet vinden).
In de faq hier staat ook een diagrammetje, even doorscrollen :)

• MantaMania
ahh super hier kan ik wat mee ;) ik ga eerst mn antieke hub maar eens vervangen want volgens mij is dat dan de boosdoener tis ook een oud beestje. Kabel splitsen is ook wel een goeie dat zou me een extra switch schelen en dus minder stroomverbruik. Zal eens even kijken wat de beste oplossing is heb ooit die stekkers zitten aansluiten en weet nog wel dat dat ook een drama was!
Pagina: 1