Instellen QOS op Speedtouch 716v5WL

Pagina: 1
Acties:

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-03 15:28
Situatie:
4Mbit/1Mbit Telfort ADSL-lijn komt binnen op Speedtouch 716v5WL, waaraan o.a. mijn PC bedraad en een telefoontoestel gekoppeld is op de VoIP poort.
Telefonie heb ik geregeld via een Betamax-kloon en Budgetphone. Omdat mijn Speedtouch maar bij 1 dienst tegelijk kan registeren, heb ik beiden ondergebracht bij Voxalot, vervolgens Voxalot ingesteld op de Speedtouch.
Alles werkt prima wanneer er niet te stevig gedownload wordt.
Wanneer er (bijvoorbeeld van usenet) wordt gedownload tijdens het telefoneren, stottert het inkomende geluid enorm. Zo erg dat eigenlijk geen gesprek te voeren is.

Wat heb ik al geprobeerd?
* Allereerst NetLimiter op de PC geïnstalleerd en alle downloadverkeer tezamen gelimiteerd op 50% van de maximaal beschikbare bandbreedte. Dit bood geen uitkomst; het haperen vermindert nauwelijks.
* Gezocht op GoT en Google, gebruikers.eu
* Originele modem (ZyXEL 2602R-D1A) vervangen door Speedtouch 716v5, omdat veel mensen problemen met de ZyXEL blijken te ondervinden. Deze zou een te zwakke processor hebben om traffic shaping / qos goed te kunnen regelen, waardoor VoIP zelfs op een 20Mbit lijn schijnt te haperen.
* Mezelf ingelezen in de CLI van Thomson om de router via Telnet te kunnen instellen; de webinterface biedt niet de mogelijkheden die ik nodig ga hebben. De CLI lijkt overigens alle benodigdheden wel te hebben.
* De Speedtouch IPQOS Config Guide geraadpleegd. Aan het einde worden een aantal voorbeelden gegeven, waarvan degene voor een "Residential User" precies lijkt te omschrijven wat ik wil.

Wat is je probleem?
Het lijkt niet te werken. Het lijkt sterk op een timing-probleem; alsof bij stevig downloaden de VoIP-packets niet op tijd binnenkomen.

Ik heb alle settings ingesteld en gecontroleerd zoals in het voorbeeld van de QOS-guide (op pag. 85 en verder) genoemd. Het meeste stond overigens standaard al goed ingesteld.

Als ik het goed begrijp maak je een aantal labels aan, waarmee je aangeeft wat voor verkeer onder dat label hangt; bijvoorbeeld VoIP. Elk label heeft vervolgens een plaats in de queue. VoIP wordt realtime bestempeld, de rest hangt daar onder. Vervolgens stel je een aantal rules in, waardoor je een bepaalde soort verkeer onder een label kunt hangen. Bijvoorbeeld SIP-verkeer hoort bij het label VoIP. Met expressions specificeer je dan het verkeer op poort en soort verkeer. SIP wordt bijvoorbeeld UDP met poort 5060.

Ik heb veel vragen rondom dit probleem gevonden op Internet, maar nog geen oplossing die mij geholpen heeft.
Wat gaat er mis? Zie ik hier iets belangrijks over het hoofd, waardoor VoIP niet realtime verwerkt wordt?

Flickr

• Buzz-01
Subtiel schopje, om dit topic even opnieuw onder de aandacht te brengen...
Het lijkt niet mee te vallen om dit voor elkaar te krijgen; met zoeken op Internet word ik nog weinig wijzer. Hoe doen mensen met een ander merk/type router dit?

edit:
Ik heb nog wat getest, ten opzichte van de Zyxel werkt het wel een stukje beter. De haperingen zijn veel korter van duur en een gesprek is inmiddels redelijk te voeren, maar de haperingen zijn nog stees redelijk frequent en vaak na een stilte in de spraak.

Kan ik hier nog wat aan verbeteren?

[ Voor 50% gewijzigd door Buzz-01 op 20-10-2009 19:09 ]

Flickr

Verwijderd

Ik was hier laatst ook heel eventjes kort mee bezig. Ook met een zyxel van telfort. (sf versie weet ik zo ff niet) Het probleem ligt denk ik zelf aan Telfort en niet aan de instellingen die jij kan veranderen in de router.

KPN maakt gebruikt van PPPoA (VC MUX) (voorheen PPPoE) waardoor je QoS op layer 2 kan instellen waardoor VOIP op een andere virtual channel zit dan Data. Ik weet dat Telfort gebruik maakt van het ENET ENCAP protocol, ik weet alleen niet of dit protocol ook QoS op layer 2 ondersteund. Wellicht dat jij of iemand anders hier wat meer van weet.

Update

Wat ik zover heb uitgedokterd (correct me if im wrong) is dat ENET ENCAP (LLC) encapsulatie ook gebruik maakt van virtual channels, alleen heeft Telfort maar 1 channel voor beide protocollen, dus wanneer je 70 a 80% load op de lijn gooit, dan gaat het gewoon niet echt lekker werken. Je router moet dan op layer 3 pakketjes aan de hand van prio's gaan routeren. Nu kan je natuurlijk voip pakketjes voorrang geven op data pakketjes, maar dit werkt natuurlijk niet echt lekker.

Waarom Telfort kiest voor dit protocol en niet het PPPoA protocol is me echt een raadsel. Met PPPoA heb je gegarandeerde QoS.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 20:16 ]

• Buzz-01
Om heel eerlijk te zijn ben ik niet heel bekend met de protocollen en de voors en tegens hiervan.
Jouw update klinkt in ieder geval best aannemelijk, grote kans dat daar de fout zit. Momenteel werkt het zo toch bij mij, maar dus niet van harte. Ik geef inderdaad voip pakketjes voorrang boven de rest, wat het gesprek in ieder geval verstaanbaar maakt. Maar het is verre van optimaal!
Voorlopig neem ik er zo maar genoegen mee...

Flickr