Toon posts:

Opnieuw eigenaar worden van een netwerkmap

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in een poging een gedeelde map in een netwerk van 6 pc's te beveiligen via

Netwerk - Computernaam - Gedeelde map - Eigenschappen - Beveiliging - Geavanceerd - Machtigingen

alle andere gebruikers incl 'iedereen' etc. de volledige toegang ontzegt en alleen mijn eigen gebruiker het volledige beheer toegewezen ... nu heb ik alleen 't idee dat ik een gebruikers/systeembeheerder etc. teveel uit de lijst heb verwijdert aangezien ik met geen mogelijkheid meer in deze map kan komen.

Via dezelfde weg komt er bij machtingingen nu te staan: 'U bent niet gemachtigd om de huidige machtigingsinstellingen voor dit object te bekijken .... '

idem dito bij het tabje controlebeleid.

Bij het tabje eigenaar kan de huidige eigenaar niet weergegeven worden en als ik de eigenaar probeer te wijzigen in mijn eigen account of administrator zegt Vista: Kan de eigenaar niet wijzigen - toegang geweigerd.

Samenvattend zit ik redelijk met de handen in het haar....

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik heb geen oplossing voor je helaas, maar een extra waarschuwing is wel op zijn plaats:

Binnen Windows gaan expliciete Denies voor expliciete Allows. Om iemand de toegang te ontzeggen is het voldoende om de allows van anderen weg te halen. Gebruik Denies dus alleen in hele specifieke gevallen als je weet waar je mee bezig bent.

O, misschien toch een oplossing: Pak een Live-CD (Linux, Bart-PE, enz.) en kopieer de inhoud van de map, en verwijder hem helemaal. Het is maar een idee.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchNutcase op 15-10-2009 15:17 ]

Luctor et Emergo || specs

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 11:59

Pogostokje

* twiet *

Er is een policy die default zegt dat administrators altijd zichzelf owner kunnen maken van mappen. Als je dat niet kunt, moet je even kijken of je echt wel zelf als de hoogste administrator op je systeem/server bent ingelogd.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
God ja ben er inmiddels ook wel achter dat die actie niet echt het handigste was wat ik kon doen.
Er is dus ook geen manier om bijv. het gehele netwerk te verwijderen en het opnieuw op te zetten onder dezelfde naam ... daar zouden dan wel de bestanden bij verloren gaan maar daar heb ik back-ups van.

Verwijderd

Topicstarter
Pogostokje schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:20:
Er is een policy die default zegt dat administrators altijd zichzelf owner kunnen maken van mappen. Als je dat niet kunt, moet je even kijken of je echt wel zelf als de hoogste administrator op je systeem/server bent ingelogd.
Ik heb even snel gekeken bij mijn account maar ik ben gewoon Administrator en geen Standaardgebruiker.

Ik kan nog wel UAC in/uitschakelen ... als dat nog een optie is. Staat op dit moment aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2009 15:24 ]

Verwijderd

Je kan toch als admin Owner worden?
Ik weet niet zeker of het werkt maar probeer eens ERD

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2009 15:27 ]

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 15:25
Weet niet of het bij werkstations will, maar je kunt ownership terug pakken. die optie heet volgensmij "Claim ownership" die moet ergens bij advanced zitten als je de rechten lokaal op die directory/file zet. Moet je even door heen zoeken.

Naar de directory gaan op de lokale schijf --> rechterknop propertyes --> security tab dan advanced -> daar volgensmij bij perissions een admin en lokale computer account toevoegen, en het onderste vinkje aanzette,. Dan op appy clicken of OK

Suc6, vertel je oplossing hier ook even zodat andere mensen het ook kunnen gebruiken als ze hetzelfde probleem hebben

Verwijderd

kokkel schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:34:
Weet niet of het bij werkstations will, maar je kunt ownership terug pakken. die optie heet volgensmij "Claim ownership" die moet ergens bij advanced zitten als je de rechten lokaal op die directory/file zet. Moet je even door heen zoeken.

Naar de directory gaan op de lokale schijf --> rechterknop propertyes --> security tab dan advanced -> daar volgensmij bij perissions een admin en lokale computer account toevoegen, en het onderste vinkje aanzette,. Dan op appy clicken of OK

Suc6, vertel je oplossing hier ook even zodat andere mensen het ook kunnen gebruiken als ze hetzelfde probleem hebben
Precies zoals jij verteld moet werken. Dat is ook wat ik eerder zei dat je owner kan worden

Verwijderd

Yep, zoek maar eens op google op ERD Commander 2005.
Dat is iets wat je zo ie zo maar beter op de plank kan hebben.
Ik heb er al menig machines mee aan de praat gekregen. Bijvoorbeeld register terugzetten als je in Windows alleen nog maar blauwe schermen krijgt of reboots tijdens het starten. Lokale wachtwoorden resetten van accounts. Misschien zit er ook een optie in om permissies toe te kennen aan die map. Weet ik alleen niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
kokkel schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:34:

En daar zit hem het probleem dus volgens mij ... dat ik bij het tabje machtigingen geen optie heb om een admin of lokale computer toe te voegen heb maar slechts de melding:

u bent niet gemachtigd de huidige instellingen te bekijken of te bewerken ...

Argh

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:41:
[...]

En daar zit hem het probleem dus volgens mij ... dat ik bij het tabje machtigingen geen optie heb om een admin of lokale computer toe te voegen heb maar slechts de melding:

u bent niet gemachtigd de huidige instellingen te bekijken of te bewerken ...

Argh
Ik kan me herinneren dat ik die melding ook kreeg en deze weg klikte en toen alsnog een gebruiker op kon zoeken. Dat werkt niet? of nog niet geprobeerd?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 11:59

Pogostokje

* twiet *

Je moet eerst owner zijn voor je kan toevoegen. Zorg dus dat je owner wordt. Dat kun je als administrator altijd, tenzij die policy is verwijderd. Focus eerst op owner worden, dan op het toevoegen van de rechten.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:23:
[...]

Ik heb even snel gekeken bij mijn account maar ik ben gewoon Administrator en geen Standaardgebruiker.
Administrator op jouw (lokale) pc?
Maar ook op de machine waar de netwerk share staat?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:47:
[...]

Administrator op jouw (lokale) pc?
Maar ook op de machine waar de netwerk share staat?
Zit ik op dit moment op

• kokkel
Ik weet wel dat het daar moet zitten, gewoon even wat proberen. kan ook in de andere tabladen zitten. Na mijn herinering was het iets met een vinkje of ergens een menu dieper ingaan en dan op apply dan kon je de rechten weer aanpassen. Gewoon even googlen en op technet kijken.

Net ff getest voor je.
Naar de map gaan waar je ownership op wil claimen op de lokale pc.
Dan rechterknop Eigenschappen.
Dan Tablad security.
Dan advanced
Dan tablad owner.
Vinkje aanzetten "Replace owner on subcontainers and objects"
Dan op apply en dan op ok clicken.
dan weer op OK
En dan weer rechterknop op die map en naar security. nou zou je weer in staat moeten zijn om rechten te kunnen plaatsen. Omdat je de gebruiker waar je nou mee bent ingelogd owner hebt gemaakt. Ow jah Smijt lokale machine niet weg ;P

Suc6 en laat ff weten of het werkt

[ Voor 50% gewijzigd door kokkel op 15-10-2009 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:43:
[...]

Ik kan me herinneren dat ik die melding ook kreeg en deze weg klikte en toen alsnog een gebruiker op kon zoeken. Dat werkt niet? of nog niet geprobeerd?
De melding is geen pop-up of iets dergelijks wat je kunt wegklikken ...

Verwijderd

Topicstarter
kokkel schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:56:
Ik weet wel dat het daar moet zitten, gewoon even wat proberen. kan ook in de andere tabladen zitten. Na mijn herinering was het iets met een vinkje of ergens een menu dieper ingaan en dan op apply dan kon je de rechten weer aanpassen. Gewoon even googlen en op technet kijken.

Net ff getest voor je.
Naar de map gaan waar je ownership op wil claimen op de lokale pc.
Dan rechterknop Eigenschappen.
Dan Tablad security.
Dan advanced
Dan tablad owner.
Vinkje aanzetten "Replace owner on subcontainers and objects"
Dan op apply en dan op ok clicken.
dan weer op OK
En dan weer rechterknop op die map en naar security. nou zou je weer in staat moeten zijn om rechten te kunnen plaatsen. Omdat je de gebruiker waar je nou mee bent ingelogd owner hebt gemaakt. Ow jah Smijt lokale machine niet weg ;P

Suc6 en laat ff weten of het werkt
Bij mij staat het replace owner on etc. er niet bij ... Wellicht omdat ik Vista Home Basic heb?

• kokkel
Geen idee ik heb geen vista, heb hier op het werk windows xp, en thuis windows 7, kan straks daarop wel ff voor je kijken. Maar dat moet ongeveer de procedure zijn.

Verwijderd

Topicstarter
kokkel schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 16:16:
Geen idee ik heb geen vista, heb hier op het werk windows xp, en thuis windows 7, kan straks daarop wel ff voor je kijken. Maar dat moet ongeveer de procedure zijn.
Heb de neiging om dat hele Vista eraf te gooien ... altijd met XP gewerkt, probeer je één keer Vista, verpest je het zelf :P

Vraag me alleen af of het dan opgelost is.
Pagina: 1