Toon posts:

Moederbord Garantie onterecht vervallen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb dus een moederbord aangeschaft bij Azerty.
Bij ontvangst van het moederbord is er al een socket pin beschadigd.
Deze is zo gebogen dat het tegen de bodem aan ligt achter een ander pin.

Ik heb dus maar een poging gedaan om mijn systeem te laten werken met een gebogen pin.
Hij werkte ook. Dat was mooi.
Echter merkte ik in de tijd van de afkoelingsperiode (en DOA) dat een RAM schijf kapot was.
RMA aangevraagd bij Azerty. Goed opgelost.
Ná de afkoelingsperiode heb ik mijn nieuwe RAM schijven ontvangen.

Deze heb ik weer gemonteerd en mijn PC werkte prima.
Echter na een paar uur ging mijn PC uit. Deze kon niet meer opgestart worden.
Ik ben achter gekomen dat het aan mijn moederbord ligt.

Ik heb hiervoor een RMA aangevraagd en moederbord opgestuurd.
Krijg ik een bericht terug van Azerty. Garantie is vervallen wegens beschadigde pin.
Door gebruikersschade. Ik denk, ho wacht eens even. Dit is niet veroorzaakt door mij zelf.
Ik vertel dat de pin zo gebogen is dat het onmogelijk is gebeurd als gebruikersschade.
Want alle pins stonden goed recht op, behalve één pin tussen al die andere was heel diep gebogen.
Ze blijven maar hardnekkig reageren van: "Dit hebben we nooit gezien en gehad, dus het is een gebruikersschade."

Sorry hoor, maar omdat je dit nooit hebt gezien is het een gebruikersschade?
En volgens hun had ik dit direct moeten vertellen.
Maar waarom zou ik dat toen doen, als het nog werkte en nog eens de RAM tussen door kapot is gegaan.
Wat mij beetje overkomt is: Als je het direct zei is het een DOA en na 8 dagen is het een gebruikersschade.
Dit slaat echt nergens op.

En ik heb voor zover ik weet gewoon ná 8 dagen gewoon nog recht op garantie bij fabricage fouten etc.

Ik krijg achteraf weer een mail terug dat ze dit kunnen opsturen en bij enige kosten dat ik dit moet betalen of dat ik dit zelf moet regelen bij de fabrikant zelf.
Ja, dit noem ik dus echt geen service. Ze nemen niet eens de poging om dit op te lossen samen met de fabrikant.

Hoe denken jullie er over en wat zou ik nu moeten doen? :(

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 18:59
Waarschijnlijk heb je nu pech.. ( gok ik )

Ik had persoonlijk bij de 1e x al gelijk gemeld zo van he mensen die pinnen zijn gebogen uhm ik wil een ander ?..

Nu heb je het al gebruikt terwijl het defect was, dus je had het al gezien en er niks mee gedaan dus gaan ze bij Azerty er van uit dat je zelf heb lopen "slopen" anders had je het wel al de 1e x gemeld..

In dit geval is het erg lastig om aan te tonen het al zo was, want je negeerde het de 1e x ook al
Natuurlijk heb je gewoon garantie als je gelijk hebt, en zat het er al vanaf Azerty naar je huis..maar om dat te bewijzen..lastig

EDIT: huhm 8 dagen, gewoon opsturen dan? laat hun het maar uitzoeken niet jouw probleem :) als het binnen die norm valt

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 15-10-2009 15:11 ]

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-01 06:22
socket 775 mobo ?

en beschermplasticje zat er nog op ?

Persoonlijk denk ik gewoon dat je dom bent geweest om niet meteen bij openen er een foto van te maken. En meteen aanmelden voor RMA

[ Voor 21% gewijzigd door Dezjay op 15-10-2009 15:18 ]

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Je had dus nooit het moederbord moeten gaan gebruiken, nu heb het moederbord geaccepteerd en ben je er mee gaan werken voor hen indicatie dat het moederbord goed is.

Nu (hoeveel dagen) later ga je pas klagen over die verbogen pin.

Dus is het logisch dat Azerty terug valt op gebruikers schade, zij weten niet beter dan dat het moederbord goed (was) is.

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

erg vervelend voor je.
Duidelijke les (achteraf natuurlijk): als je iets krijgt wat beschadigd is: meteen terugsturen. Dan maar een weekje of zo langer wachten, maar daarmee voorkom je wel dit soort discussies.
Bovendien hebben ze wel gelijk: je hebt schade geconstateerd, maar niet gemeld binnen de garantie-periode. Daarmee heb je het risico aanvaardt dat het product het misschien op termijn slechter of niet meer doet door de beschadiging.

Maar om terug te komen op jouw probleem:
je kan schriftelijk, via aangetekende post, de zaak aankaarten en Azerty alsnog aansprakelijk stellen voor de schade. Geef ze een redelijke termijn om het op te lossen. Blijf beleefd, professioneel. Degene die de brief leest is waarschijnlijk niet degene die jou een oplossing kan bieden. Maar als je die persoon schoffeert zal hij/zij de brief gewoon weggooien.
Weigeren ze een oplossing te bieden, ben je verder kansloos. Jij kan niet aantonen dat die schade niet is ontstaan door het gebruik, zij kunnen zich erachter verschuilen dat jij de schade meldt na de afkoelingsperiode.

Eerlijk gezegd geef ik je niet veel kans. Hooguit dat ze uit coulance je een aanbod zullen doen. Met wat geluk krijg je korting als je een nieuw bord besteld.

Sterkte.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 14:07
Ik ben het grotendeels eens met Pietervs, maar niet helemaal.

Wanneer een product binnen een half jaar na aankoop kapot gaat, mag je ervan uitgaan dat het defect al aanwezig was bij aankoop. In dat geval moet de verkoper dus aantonen dat het jouw schuld is dat het product kapot is. De reactie van Azerty is begrijpelijk, maar ik weet niet of ze in hun recht staan.

Azerty heeft al aangegeven dat ze hier geen garantie zullen verlenen.
De volgende stap lijkt me dan een aangetekende brief te sturen en Azerty in gebreke te stellen.
Je kunt dan binnen een redelijke termijn (14 dagen?) reparatie, vervanging of restitutie eisen.
Er zijn hiervan voorbeeldbrieven te vinden.

Of ze dit gaan doen is maar de vraag, maar naar mijn mening sta je wel in je recht.
Hoeveel moeite je wilt doen om dit te krijgen hangt helemaal van jezelf af.

Succes!

N.B. Bedenk je wel dat ik geen advocaat ben, dit is dus advies van een leek en mogelijk niet helemaal juist.

Verwijderd

Je verhaal van een half jaar gaat niet op! Er was zichtbare schade en deze is niet direct vermeld. Dat betekent dat er nu een defect is met zichtbare schade, waarbij de verkoper eenvoudig aannemelijk kan maken dat deze is veroorzaakt door de koper (er is namelijk schade en deze is in eerste instantie niet vermeld). Naar mijn mening (IANAL eveneens) ligt de bewijslast bij de koper (=TS).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties enz.
Hier even een quote van een mail waarvan ik denk dat het beetje wegslaat van de 'regels'.
Als bij een moederbord de socket is beschadigd, dan maakt het niet uit wat het probleem is.
De garantie van het moederbord vervalt dan gewoon.
Wij hebben hier nog nooit een moederbord ontvangen waar de socket van beschadigd is, deze beschadiging is gebruikers schade.
Omdat ze het nooit hebben ontvangen/gezien, is het een gebruikersschade. :)
Alsof een fabricage fout niet bestaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 18:25:
Je verhaal van een half jaar gaat niet op! Er was zichtbare schade en deze is niet direct vermeld. Dat betekent dat er nu een defect is met zichtbare schade, waarbij de verkoper eenvoudig aannemelijk kan maken dat deze is veroorzaakt door de koper (er is namelijk schade en deze is in eerste instantie niet vermeld). Naar mijn mening (IANAL eveneens) ligt de bewijslast bij de koper (=TS).
Dat klopt niet.. alleen liggen de juridische werkelijkheid en je praktische haalbaarheid in dit geval wel zo ver uit elkaar, dat de TS weinig op schiet met een discussie over de bewijslast binnen 6 maanden (welke inderdaad bij de winkel ligt. De winkel zal voldoende aannemelijk moeten maken - immers écht bewijzen is wat lastig bij user-abuse - dat het door handelen van de TS is ontstaan).

Maar goed, daar kan je een half boek over schrijven en dat gaan mailen naar verkoper; de reactie blijft vermoedelijk toch wel hetzelfde. Wat de TS eist is in principe niet onredelijk, maar de TS zal toch met de verkoper moeten regelen dat het goed opgelost wordt en anders misschien - gezien het belang, het bedrag en de moeite die je er anders in moet stoppen - zichzelf troosten met het idee dat het lesgeld is; volgende keer gewoon melden als er iets defect is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2009 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jup, maar eerste instantie dacht ik meer aan. Hmm. Het zal namelijk wel, omdat het nieuw is. En toevallig werkte het ook gewoon. (Pas na afkoelingsperiode ivm RAM rma).

Vlak erna was de moederbord gewoon defect en ook RMA aangevraagd.
En toen kreeg ik zo'n gezeik met azerty.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geheel terecht dat je het niet vergoed krijgt en de garantie vervalt. Jij had dit gewoon moeten melden bij Azerty direct na ontvangst, dan had je grote kans dat ze het keurig hebben opgelost. Direct foto maken en ze bellen/mailen.

Echter jij neemt een product in gebruik waarvan je weet dat er een defect aan zit dat geleverd is en nu verwacht je alsnog garantie te krijgen. Hoe moet de winkelier nu weten of het door jou komt of al zo geleverd is. De winkelier denkt nu terecht dat het door jou komt doordat jij het nooit hebt gemeld en al een tijd gebruik maakt van het moederbord.

Sterker nog, jij vraagt voor een ander product wel RMA aan terwijl je weet dat het moederbord defect is. Wat zal Azerty dan denken als jij opeens voor je moederbord garantie aanvraagt en er gewoon een pin gebroken is?

Je moet gewoon nooit een defect product in gebruik nemen omdat je denkt dat het wel zal werken. Defect is defect, als je dat later gaat melden dan is het logisch dat ze het in zo'n geval op gebruikersschade gooien. Zo'n pin breekt niet vanzelf.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 15-10-2009 22:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hoeveel later ging ik dit melden...
Een ander halve week. Dit noem ik nog wel 'op tijd'.
En als ik het zo zag was de pin nooit gebroken of gebogen. Het was al sinds de productie al scheef.

Ik gok als ik dit direct ging melden dat het alsnog geweigerd werd,
omdat ze dit namelijk nog nooit hebben gezien, dus het is volgens hun sowieso gebruikersschade.

Maar goed, voor hun is het "te laat". Maar het is en blijft een productiefout.
Nu wordt het moeilijk bewijzen ja. Maar zij hoeven ook niet zo te pushen.
Ze mogen van mij echt proberen een oplossing te vinden. Daar zijn ze wel verantwoordelijk voor.
Eventueel bespreken met de fabrikant. Maar ze doen niet eens een beetje de moeite ervoor.
Echt kut service.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het een productiefout was dan had je dat gewoon direct moeten melden aangezien de schade je wel direct opviel. Door zo lang te wachten heb je gewoon je kans op garantie verspeeld, zeker als je tussendoor nog een andere RMA aanvraag doet.
Je zegt nu dat ze wel moeite moeten doen, maar voor hun is het gewoon gebruikersschade omdat jij het veel later pas hebt gemeld en het moederbord zelfs in gebruik genomen hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1